fbpx

Antocianini v gozdni sadežih in pomen za zdravje

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav


Eno priljubljenih priporočil za zdravo prehrano je “jesti mavrico”. Ta strategija poudarja pomen uživanja raznolikega sadja in zelenjave, da dobite potrebna hranila.

Po mnenju dietetičarke Joyce Prescott, so lahko kemikalije, ki dajejo rastlinam barve, še posebej dobre za vaše zdravje. In sadje in zelenjava na vijoličnem koncu spektra vsebujeta kemikalijo, imenovano antocianin, ki ima prehransko moč.


Kaj so antocianini?

Antocianini so skupina temno rdečih, vijoličnih in modrih pigmentov, ki jih najdemo v rastlinah. So del večje kategorije rastlinskih kemikalij, imenovanih flavonoidi. Flavonoidov je veliko v vseh delih rastlin: plodovih, semenih, poganjkih, cvetovih in listih. Pomagajo pri razmnoževanju rastlin s privabljanjem opraševalcev in zaščito rastlin pred okoljskimi stresorji, kot so UV (ultravijolična) svetloba, suša in mraz.

“Raziskave kažejo, da so flavonoidi tudi močna hranila in lahko pomagajo razložiti, zakaj so rastlinske prehrane dosledno povezane s koristmi za zdravje,” pravi Prescott. “Mislimo, da je to delno posledica njihovih antioksidativnih lastnosti.”

Antioksidanti uničijo nestabilne molekule, imenovane prosti radikali, ki lahko poškodujejo vaše celice. Prosti radikali se naravno pojavljajo kot stranski produkt presnove, pa tudi zaradi izpostavljenosti okolja onesnaženosti, cigaretnemu dimu, alkoholu, sončni svetlobi in škodljivim kemikalijam.

Med približno 6000 znanimi flavonoidi je šest glavnih vrst antocianinov:

• cianidin
• delfinidin
• malvidin
• pelargonidin
• peonidin
• petunidin


Kje se nahajajo antocianini?

Sadje, zelenjava in žita z rdečimi, vijoličnimi, modrimi ali črnimi odtenki so običajno bogati z antocianini. Največ je jagodičevja, zlasti črnega bezga in aronije. Odličen vir so tudi borovnice, robide, maline in jagode. Dodatna živila z visoko vsebnostjo antocianina vključujejo:

• sadje: črne slive, rdeče pomaranče, češnje, črno in rdeče grozdje ter granatna jabolka
• zelenjava: rdeče zelje, rdeča čebula, rdeče redkvice, vijolična cvetača, vijolična koruza in lupina vijoličnega jajčevca
• stročnice in riž: črni fižol, črni riž in črna soja
• pijače: grozdni sok in vino

“Sveže in zamrznjene oblike naštetih živil ohranjajo najvišje ravni tega barvitega flavonoida,” ugotavlja Prescott. “Našli boste tudi veliko vrst dodatkov, ki vsebujejo antocianin. Izvlečki bezga, aronije, trpke češnje in borovnice so le nekateri, ki so postali priljubljeni.”


Kakšne so zdravstvene koristi antocianov?

Živila, bogata z antocianini, so pomemben del zdrave prehrane. Toda raziskovalci še vedno preučujejo njihovo vlogo pri zdravljenju in preprečevanju določenih bolezni. Na splošno dokazi kažejo, da lahko antocianini nudijo vrsto koristi za zdravje.

Tukaj je nekaj najnovejših ugotovitev:


1. Znižuje krvni tlak

Glede na pregled 66 študij lahko antocianini pomagajo znižati krvni tlak. Udeleženci študije s hipertenzijo so jemali različne izvlečke in pripravke iz rastlin, ki vsebujejo antociane. Študija je pokazala, da obstaja dosleden učinek znižanja krvnega tlaka. V drugih študijah pa so raziskovalci identificirali številne dejavnike, ki so privedli do mešanih rezultatov, kot so:

• odmerjanje in vrsta antocianina (hrana, sok, liofiliziran prah ali izvleček)
• število odmerkov (enkratni ali dolgotrajni)
• značilnosti bolnika (izhodiščni krvni tlak osebe in druga zdravstvena stanja)

Ta študija poudarja potrebo po dodatnih raziskavah za vzpostavitev režima odmerjanja in določitev, komu bi antocianini lahko koristili.


2. Zmanjšuje tveganje za bolezni srca

Pri arterosklerozi se na notranji strani arterij nabirajo obloge. To kopičenje lahko povzroči visok krvni tlak, srčni napad, možgansko kap, bolezen perifernih arterij ali odpoved ledvic.

Nastajanje oblog je večstopenjski proces, ki je odvisen od številnih dejavnikov. Prescott pravi, da raziskave kažejo, da lahko antocianini posredujejo v različnih fazah procesa z zmanjšanjem:

• holesterola, glavnega dela oblog
• visokega krvnega tlaka, ki lahko poškoduje krvne žile in povzroči večjo verjetnost za razvoj arteroskleroze
• vnetja, ki povzroči nastanek oblog


3. Preprečuje nevrološke bolezni

Raziskave kažejo, da lahko antocianini pomagajo zaščititi in izboljšati delovanje možganov:

• ena študija je pokazala, da dnevni odmerek češnjevega soka izboljša govor in spomin pri ljudeh, starih 70 let in več, z blago ali zmerno demenco

• pri drugi študiji je bilo ugotovljeno, da so antocianini povečali pretok krvi in ​​aktivirali področja možganov, ki nadzorujejo spomin, jezik in pozornost

Raziskovalci menijo, da so za te izboljšave odgovorne antioksidativne in protivnetne lastnosti antocianinov.


4. Upočasni rast raka

Antocianini lahko delujejo na številne načine, da upočasnijo ali ustavijo raka. Študije kažejo, da lahko antocianini:

• blokirajo spremembe v DNK, ki povzročajo raka
• uničijo rakave celice ali ustavijo njihovo rast
• preprečijo, da bi tumorji postali maligni (rakasti)
• obrnejo odpornost na zdravila in povečajo občutljivost tumorjev na kemoterapijo.

Vendar pa Prescott opozarja, da so se raziskave o antocianinih in raku večinoma zgodile v laboratoriju. Obstajajo le omejeni podatki iz kliničnih preskušanj na ljudeh. Raziskovalci morajo nadaljevati z raziskovanjem teh ugotovitev, da bodo lahko natančno ugotovili, kako antocianini vplivajo na rast in zdravljenje raka.


Koliko antocianina naj zaužijem vsak dan?

Čeprav so rezultati mnogih od teh študij obetavni, ne ponujajo jasnih smernic o tem, koliko antocianina bi morali zaužiti vsak dan. Za razliko od bistvenih vitaminov in mineralov ni priporočene dnevne vrednosti.

“Vaša najboljša strategija je, da živila, bogata z antocianini, vključite v svoj redni obrok,” pravi Prescott.


Ali naj jemljem dodatke antocianina?

Ni jasnih dokazov, ki bi podpirali uporabo dodatkov antocianinov. Medtem ko so dodatki široko dostopni in naj bi imeli veliko koristi za zdravje, študij, ki bi preučevalo uporabo teh izdelkov, na splošno ni.

Prescott priporoča, da se pogovorite s svojim zdravnikom, če razmišljate o jemanju dodatka antocianina. Pomembno je zagotoviti, da dodatek ne bo vplival na vaša trenutna zdravila. Vaš zdravnik vam lahko tudi pomaga pri odločitvi, ali je dodatek prava izbira glede na vaše zdravje in anamnezo.

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas