fbpx

17 znanstveno utemeljenih prednosti omega-3 maščobnih kislin

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Omega-3 maščobne kisline povezujejo s številnimi koristmi za zdravje. Zlasti lahko pomagajo pri krepitvi zdravja možganov in srca, zmanjšajo vnetje in ščitijo pred več kroničnimi boleznimi. Omega-3 maščobne kisline so izjemno pomembne. Imajo veliko močnih zdravstvenih koristi za vaše telo in možgane. Pravzaprav je le malo hranil raziskanih tako temeljito kot omega-3 maščobne kisline.

Tukaj je 17 zdravstvenih koristi omega-3 maščobnih kislin, ki jih podpira znanost.

 

1. Lahko koristi pri depresiji in anksioznosti

Depresija je ena najpogostejših duševnih motenj na svetu.

Simptomi pogosto vključujejo žalost, letargijo in splošno izgubo zanimanja za življenje.

Za anksioznost, še eno pogosto motnjo, so značilni občutki strahu, panike in nemira.

Zanimivo je, da študije kažejo, da je pri ljudeh, ki redno uživajo omega-3, manjša verjetnost, da bodo imeli depresijo.

Še več, študije pri ljudeh z depresijo in anksioznostjo kažejo, da lahko dodatki omega-3 izboljšajo simptome.

Obstajajo tri vrste omega-3 maščobnih kislin: alfa-linolenska kislina (ALA), eikozapentaenojska kislina (EPA) in dokozaheksaenojska kislina (DHA). Od treh se zdi, da je EPA najbolj koristna za depresijo.

 

2. Lahko izboljša zdravje oči

DHA, vrsta omega-3, je glavna strukturna komponenta mrežnice vašega očesa.

Če ne dobite dovolj DHA, se lahko pojavijo težave z vidom.

Zanimivo je, da je uživanje zadostne količine omega-3 povezano tudi z zmanjšanim tveganjem za degeneracijo rumene pege, enega glavnih vzrokov za trajne poškodbe oči in slepoto po vsem svetu.

 

3. Lahko spodbuja zdravje možganov med nosečnostjo in mladostjo

Omega-3 so ključne za rast in razvoj možganov pri dojenčkih.

Zaužitje dovolj omega-3 med nosečnostjo je povezano s številnimi koristmi za vašega otroka:

• izboljšan kognitivni razvoj
• boljše komunikacijske in socialne veščine
• manj vedenjskih težav
• zmanjšano tveganje za neprimeren razvoj

Vendar ne pozabite, da je potrebnih več raziskav, saj so nekatere študije pokazale mešane rezultate.

 

4. Lahko izboljša dejavnike tveganja za bolezni srca

Srčni infarkt in možganska kap sta vodilna vzroka smrti na svetu.

Pred desetletji so raziskovalci opazili, da imajo skupnosti ribojedcev zelo nizke stopnje teh bolezni. To so kasneje povezali z uživanjem omega-3.
Takrat je bilo ugotovljeno, da so omega-3 maščobne kisline povezane s številnimi koristmi za zdravje srca.

Te prednosti vključujejo:

• trigliceridi: omega-3 lahko znatno znižajo raven trigliceridov
• HDL holesterol: nekatere starejše študije kažejo, da lahko omega-3 zvišajo raven HDL (dobrega) holesterola.
• krvni strdki: omega-3 lahko preprečijo zlepljenje trombocitov. Po nekaterih starejših raziskavah to pomaga preprečiti nastajanje škodljivih krvnih strdkov.
• vnetje: omega-3 zmanjšajo proizvodnjo nekaterih snovi, ki se sproščajo med vnetnim odzivom vašega telesa.

Za nekatere ljudi lahko omega-3 tudi znižajo LDL (slab) holesterol. Vendar pa so dokazi mešani, saj nekatere študije odkrivajo zvišanje ravni holesterola LDL.

Kljub tem ugodnim učinkom na dejavnike tveganja za bolezni srca ni prepričljivih dokazov, da lahko dodatki omega-3 preprečijo srčni infarkt ali možgansko kap, številne študije pa ne odkrivajo koristi.

 

5. Lahko zmanjša simptome ADHD pri otrocih

Motnja pozornosti s hiperaktivnostjo (ADHD) je vedenjska motnja, za katero so značilni nepozornost, hiperaktivnost in impulzivnost.

Nekatere raziskave so pokazale, da imajo otroci z ADHD nižje ravni omega-3 maščobnih kislin v krvi kot tisti brez ADHD.

Še več, številne starejše študije kažejo, da bi dodatki omega-3 lahko pomagali zmanjšati simptome ADHD.

Zlasti omega-3 lahko pomagajo izboljšati nepozornost in dokončanje opravil. Lahko tudi zmanjšajo hiperaktivnost, impulzivnost, nemir in agresijo.

Vendar je potrebnih več raziskav, saj druge študije niso odkrile nobene koristi dodatka omega-3 na simptome ADHD.

 

6. Lahko zmanjša simptome presnovnega sindroma

Metabolični sindrom je skupek stanj.

Vključuje osrednjo debelost – znano tudi kot trebušna maščoba – ter visok krvni tlak, visoke trigliceride, visok krvni sladkor in nizke ravni HDL (dobrega) holesterola.

To je velika skrb za javno zdravje, saj povečuje tveganje za številne druge bolezni, vključno s srčnimi boleznimi in sladkorno boleznijo.

Nekatere raziskave kažejo, da bi omega-3 maščobne kisline lahko pomagale izboljšati raven krvnega sladkorja, vnetja in dejavnike tveganja za bolezni srca pri ljudeh s presnovnim sindromom.

 

7. Lahko zmanjša vnetje

Vnetje je naravni odziv na okužbe in poškodbe vašega telesa. Zato je ključnega pomena za vaše zdravje.

Vendar vnetje včasih traja dolgo časa, tudi brez okužbe ali poškodbe. To se imenuje kronično ali dolgotrajno vnetje.

Dolgotrajno vnetje lahko prispeva k skoraj vsaki kronični bolezni, vključno s srčnimi boleznimi in rakom.

Predvsem maščobne kisline omega-3 lahko zmanjšajo proizvodnjo molekul in snovi, povezanih z vnetjem, kot so vnetni eikozanoidi in citokini.

Pravzaprav so študije dosledno opazile povezavo med dodatkom omega-3 in zmanjšanim vnetjem.

 

8. Lahko koristi pri avtoimunskih boleznih

Pri avtoimunskih boleznih vaš imunski sistem zamenja zdrave celice za tuje celice in jih začne napadati.

Sladkorna bolezen tipa 1 je primer, pri katerem vaš imunski sistem napade celice trebušne slinavke, ki proizvajajo insulin.

Po eni študiji je bil povečan vnos več vrst maščobnih kislin v otroštvu, vključno z DHA, povezan z manjšim tveganjem za avtoimunost, povezano s sladkorno boleznijo tipa 1, pozneje v življenju.

Omega-3 lahko pomagajo tudi pri zdravljenju lupusa, revmatoidnega artritisa, ulceroznega kolitisa, Crohnove bolezni in luskavice, vendar je potrebnih več raziskav.

 

9. Lahko izboljša duševne motnje

Pri ljudeh s psihiatričnimi motnjami so poročali o nizkih ravneh omega-3.

Zanimivo je, da se je pokazalo, da uživanje dodatkov omega-3 maščobnih kislin zmanjša nasilno vedenje.

Nekatere študije tudi kažejo, da lahko dodatki omega-3 izboljšajo simptome pri ljudeh s shizofrenijo in bipolarno motnjo.

Vendar je potrebnih več raziskav, saj so druge študije pokazale nasprotujoče si rezultate.

 

10. Lahko pomaga pri preprečevanju upada kognitivnih sposobnosti, povezanega s starostjo, in Alzheimerjeve bolezni

Veliko ljudi doživi poslabšanje delovanja možganov, ko se starajo.

Več študij povezuje višji vnos omega-3 z zmanjšanim upadom kognitivnih sposobnosti, povezanim s starostjo, in manjšim tveganjem za Alzheimerjevo bolezen .

En pregled nadzorovanih študij kaže, da so dodatki omega-3 lahko koristni ob nastopu bolezni, ko so simptomi AD zelo blagi.

Ne pozabite, da je potrebnih več raziskav o omega-3 in zdravju možganov.

 

11. Lahko pomaga pri preprečevanju raka

Rak je eden od vodilnih vzrokov smrti v Združenih državah in omega-3 maščobne kisline že dolgo veljajo za sredstvo za zmanjšanje tveganja za nekatere vrste raka.

Pravzaprav nekatere starejše študije kažejo, da imajo ljudje, ki uživajo največ omega-3, do 55 % manjše tveganje za raka debelega črevesa.

Poleg tega je uživanje omega-3 v nekaterih starejših študijah povezano z zmanjšanim tveganjem za raka prostate in raka dojke. Vse študije pa niso poročale o enakih rezultatih.

 

12. Lahko zmanjša astmo pri otrocih

Astma je kronična pljučna bolezen s simptomi, kot so kašelj, zasoplost in piskajoče dihanje.

Hudi napadi astme so lahko zelo nevarni. Povzroča jih vnetje in otekanje dihalnih poti vaših pljuč.

Še več, stopnje astme v Združenih državah in po svetu v zadnjih nekaj desetletjih naraščajo.

Zanimivo je, da več študij povezuje uživanje omega-3 z manjšim tveganjem za astmo pri otrocih.

 

13. Lahko zmanjša maščobo v jetrih

Nealkoholna maščobna bolezen jeter (NAFLD) je pogosta bolezen, za katero je značilno kopičenje maščobe v jetrih.

Menijo, da prizadene 25 % svetovnega prebivalstva in velja za vodilni vzrok številnih drugih bolezni jeter, vključno s cirozo ali brazgotinami na jetrih .

Vendar pa raziskave kažejo, da lahko dodajanje maščobnih kislin omega-3 pomaga zmanjšati jetrno maščobo in vnetje pri ljudeh z NAFLD.

 

14. Lahko izboljša zdravje kosti in sklepov

Osteoporoza in artritis sta dve pogosti bolezni, ki vplivata na vaš skeletni sistem.

Raziskave kažejo, da lahko omega-3 pomagajo izboljšati trdnost kosti s povečanjem količine kalcija v kosteh.

Teoretično bi to moralo voditi do zmanjšanega tveganja za osteoporozo. Vendar je potrebnih več raziskav, saj so študije pokazale mešane rezultate o učinkih maščobnih kislin omega-3 na zdravje kosti.

Omega-3 lahko pomagajo tudi pri zdravljenju artritisa. Glede na en pregled šestih študij so dodatki omega-3 lahko znatno zmanjšali bolečino pri ljudeh z osteoartritisom sinovialnih sklepov.

Kljub temu bi bilo treba izvesti več obsežnih, visokokakovostnih študij, da bi razumeli, kako lahko omega-3 maščobne kisline vplivajo na zdravje kosti in sklepov.

 

15. Lahko pomaga ublažiti menstrualne bolečine

Menstrualne bolečine se pojavijo v spodnjem delu trebuha in medenici ter se pogosto širijo v spodnji del hrbta in stegen.

Lahko bistveno vpliva na vašo kakovost življenja.

Vendar pa študije vedno znova kažejo, da imajo lahko ljudje, ki uživajo največ omega-3, manjše menstrualne bolečine.

Ena študija iz leta 2011 je celo ugotovila, da je dodatek omega-3 učinkovitejši od ibuprofena pri zdravljenju hudih bolečin med menstruacijo.

 

16. Lahko izboljša spanec

Dober spanec je eden od temeljev optimalnega zdravja.

Pomanjkanje spanja je povezano s številnimi boleznimi, vključno z debelostjo, sladkorno boleznijo in depresijo.

V nekaterih starejših študijah so bile nizke ravni omega-3 maščobnih kislin povezane tudi s težavami s spanjem pri otrocih in obstruktivno apnejo pri spanju pri odraslih.

Poleg tega so v nekaterih študijah na živalih nizke ravni DHA povezane z nižjimi ravnmi hormona melatonina, ki vam pomaga zaspati. Vendar so potrebne nadaljnje raziskave pri ljudeh.

Študije pri otrocih in odraslih prav tako kažejo, da lahko dopolnjevanje z omega-3 izboljša nekatere vidike spanja in lahko zaščiti pred motnjami spanja .

 

17. Lahko podpira zdravje kože

DHA je strukturna sestavina vaše kože. Odgovorna je za zdravje celičnih membran, ki sestavljajo velik del vaše kože.

EPA prav tako koristi vaši koži na več načinov:

• spodbujanje hidracije kože
• preprečevanje hiperkeratinizacije lasnih mešičkov, ki se pojavi kot majhne rdeče izbokline, pogosto vidne na nadlahteh
• ščiti pred prezgodnjim staranjem vaše kože
• zmanjšanje tveganja za nastanek aken

Študije na živalih kažejo, da lahko omega-3 pomagajo zaščititi kožo pred poškodbami sonca.
Vendar ne pozabite, da to ne pomeni, da bi morali uporabljati dodatke omega-3 namesto kreme za sončenje.

 

Zaključek

Omega-3 maščobne kisline so ključnega pomena za optimalno zdravje.

Pridobivanje iz polnovrednih živil – kot so mastne ribe dvakrat na teden – je najboljši način za zagotovitev močnega vnosa omega-3.

Če pa ne jeste veliko mastnih rib, boste morda želeli razmisliti o jemanju dodatka omega-3. Za ljudi s pomanjkanjem omega-3 je to cenovno dostopen in učinkovit način za izboljšanje zdravja.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/17-health-benefits-of-omega-3

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas