fbpx

Vloga cinka v telesu

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Cink je bistveno hranilo, ki ga najdemo v različnih rastlinskih in živalskih virih, skupaj z dodatki. Ima ključno vlogo pri zdravju kože, delovanju imunskega sistema in rasti celic ter lahko ščiti pred aknami, vnetji in drugimi stanji.

Cink je hranilo, ki ima v vašem telesu številne pomembne vloge.

Ker vaše telo naravno ne proizvaja cinka, ga morate pridobiti s hrano ali dodatki.

Ta članek pojasnjuje vse, kar morate vedeti o cinku, vključno z njegovimi funkcijami, koristmi za zdravje, priporočili za odmerjanje in možnimi stranskimi učinki.

 

O cinku

Cink velja za bistveno hranilo, kar pomeni, da ga vaše telo ne more proizvesti ali shraniti.

Iz tega razloga morate s svojo prehrano dobiti stalen vnos.

Cink je potreben za številne procese v telesu, kot so:

• izražanje genov
• encimske reakcije
• imunsko delovanje
• sinteza beljakovin
• sinteza DNK
• celjenje ran
• rast in razvoj

Cink naravno najdemo v najrazličnejših rastlinskih in živalskih virih prehrane.

Živila, ki naravno ne vsebujejo tega minerala, kot so kosmiči za zajtrk in prigrizki, so pogosto obogatena s sintetičnimi oblikami cinka.

Lahko jemljete tudi dodatke cinka ali dodatke z več hranili, ki zagotavljajo cink.

Zaradi njegove vloge pri delovanju imunskega sistema je cink prav tako dodan nekaterim pastilam in drugim naravnim zdravilom za prehlad.

 

Koristi za zdravje

Raziskave kažejo, da ima cink številne koristi za zdravje.

Krepi vaš imunski sistem.

Cink pomaga ohranjati močan imunski sistem.

Ker je nujen za delovanje imunskih celic in celično signalizacijo, lahko pomanjkanje povzroči oslabljen imunski odziv.

Dodatki cinka spodbujajo določene imunske celice in zmanjšujejo oksidativni stres.

Na primer, pregled sedmih študij je pokazal, da lahko 80–92 miligramov (mg) cinka na dan skrajša trajanje prehlada za do 33 %.

Še več, nekatere starejše raziskave kažejo, da dodatki cinka znatno zmanjšajo tveganje za okužbe in spodbujajo imunski odziv pri starejših odraslih.

 

Pospešuje celjenje ran

Cink se običajno uporablja v bolnišnicah kot zdravilo za opekline, nekatere razjede in druge poškodbe kože.

Ker ima ta mineral ključno vlogo pri sintezi kolagena, delovanju imunskega sistema in vnetnem odzivu, je nujen za pravilno celjenje.

Pravzaprav ima vaša koža razmeroma visoko količino – približno 5 % – vsebnosti cinka v telesu.

Medtem ko lahko pomanjkanje cinka upočasni celjenje ran, lahko dodatek cinka pospeši okrevanje pri ljudeh z ranami.

Na primer, v 12-tedenski študiji pri 60 ljudeh z diabetičnimi razjedami na stopalu so tisti, ki so jemali 50 mg cinka na dan, občutno zmanjšali velikost razjede v primerjavi s skupino, ki je prejemala placebo.

 

Lahko zmanjša tveganje za nekatere bolezni, povezane s starostjo

Cink lahko bistveno zmanjša tveganje za bolezni, povezane s staranjem, kot so pljučnica, okužbe in starostna degeneracija makule (AMD).

Cink lahko ublaži oksidativni stres in izboljša imunski odziv s spodbujanjem aktivnosti T-celic in naravnih celic ubijalk, ki pomagajo zaščititi vaše telo pred okužbo.

Pri starejših odraslih, ki jemljejo cink se glede na nekatere starejše študije izboljša odziv na cepljenje proti gripi, zmanjša tveganje za pljučnico in se poveča mentalna zmogljivost.

Pravzaprav je ena študija iz leta 2007 ugotovila, da lahko 45 mg elementarnega cinka na dan zmanjša incidenco okužb pri starejših odraslih za skoraj 66 %.

Poleg tega je v študiji iz leta 2013, v kateri je sodelovalo več kot 4200 ljudi, dnevno jemanje antioksidantnih dodatkov – vitamina E, vitamina C in beta karotena – ter 80 mg cinka zmanjšalo izgubo vida in znatno zmanjšalo tveganje za napredovalo AMD.

 

Lahko pomaga pri zdravljenju aken

Akne so pogosta kožna bolezen, za katero ocenjujejo, da prizadene do 9,4 % svetovnega prebivalstva.
Akne povzročajo obstrukcija žlez, ki proizvajajo olje, bakterije in vnetje.

Študije kažejo, da lahko lokalno in peroralno zdravljenje s cinkom učinkovito zdravi akne z zmanjšanjem vnetja, zaviranjem rasti bakterij P. acnes in zaviranjem aktivnosti lojnic.

Ljudje z aknami imajo običajno nižje ravni cinka. Zato lahko dodatki pomagajo zmanjšati simptome.
Zmanjšuje vnetje

Cink zmanjša oksidativni stres in zmanjša ravni nekaterih vnetnih beljakovin v telesu.

Oksidativni stres vodi do kroničnega vnetja, ki prispeva k številnim kroničnim boleznim, kot so bolezni srca, rak in duševni upad.

V študiji iz leta 2010 pri 40 starejših odraslih so tisti, ki so jemali 45 mg cinka na dan, doživeli večje zmanjšanje vnetnih markerjev kot skupina s placebom.

 

Simptomi pomanjkanja

Čeprav je hudo pomanjkanje cinka redko, se lahko pojavi pri ljudeh z redkimi genetskimi mutacijami, doječih otrocih, katerih matere nimajo dovolj cinka, ljudeh z odvisnostjo od alkohola in pri vseh, ki jemljejo določena zdravila za zaviranje imunskega sistema.

Simptomi hudega pomanjkanja cinka vključujejo oslabljeno rast in razvoj, zapoznelo spolno zrelost, kožne izpuščaje, kronično drisko, oslabljeno celjenje ran in vedenjske težave.

Lažje oblike pomanjkanja cinka so pogostejše, zlasti pri otrocih v državah v razvoju, kjer v prehrani pogosto primanjkuje pomembnih hranil.

Ocenjuje se, da ima okoli 2 milijardi ljudi po vsem svetu pomanjkanje cinka zaradi nezadostnega vnosa s hrano.

Ker pomanjkanje cinka oslabi vaš imunski sistem – s čimer se poveča možnost okužbe – naj bi pomanjkanje cinka vsako leto povzročilo več kot 450.000 smrti pri otrocih, mlajših od 5 let.

Med tistimi, ki jim grozi pomanjkanje cinka, so:

• ljudje z boleznimi prebavil, kot je Crohnova bolezen
• vegetarijanci in vegani
• osebe, ki so noseče ali dojijo
• starejši dojenčki, ki so izključno dojeni
• ljudje s srpastocelično anemijo
• ljudje, ki so podhranjeni, vključno s tistimi z anoreksijo ali bulimijo
• ljudje s kronično boleznijo ledvic
• ljudje z motnjo uživanja alkohola

Simptomi blagega pomanjkanja cinka vključujejo drisko, zmanjšano imunost, redčenje las, oslabljen okus ali vonj, suho kožo, težave s plodnostjo in oslabljeno celjenje ran.

Pomanjkanje cinka je težko odkriti z laboratorijskimi testi. Tako vam lahko še vedno primanjkuje, tudi če testi kažejo normalne ravni.

Zdravniki poleg krvnih izvidov upoštevajo tudi druge dejavnike tveganja, kot sta slab prehranski vnos in genetika, ko ugotavljajo, ali potrebujete dodatke.

 

Viri hrane

Številna živalska in rastlinska živila so naravno bogata s cinkom, zaradi česar večina ljudi zlahka zaužije ustrezne količine.

Živila z največjo vsebnostjo cinka vključujejo:

• morska hrana: rakovice, jastogi, ostrige in druge školjke
• meso: govedina, svinjina, jagnjetina in bizon
• perutnina: puran in piščanec
• ribe: iverka, sardele, losos in morski list
• stročnice: čičerika, leča, črni fižol, fižol itd.
• oreščki in semena: bučna semena, indijski oreščki, konopljina semena itd.
• mlečni izdelki: mleko, jogurt in sir
• jajca
• polnozrnata žita: oves, kvinoja, rjavi riž itd.
• določena zelenjava: gobe, ohrovt, grah, šparglji in zelena pesa

Živalski proizvodi, kot so meso in školjke, vsebujejo velike količine cinka v obliki, ki jo telo zlahka absorbira.

Ne pozabite, da se cink, ki ga najdemo v rastlinskih virih, kot so stročnice in cela zrna, absorbira manj učinkovito zaradi drugih rastlinskih spojin, ki zavirajo absorpcijo.

Medtem ko ima veliko živil naravno veliko cinka, so nekatera živila – na primer že pripravljeni kosmiči za zajtrk in prigrizki – obogatena s cinkom.

 

Toksičnost in priporočila za odmerjanje

Tako kot lahko pomanjkanje cinka povzroči zdravstvene zaplete, lahko prekomeren vnos povzroči tudi negativne stranske učinke.

Najpogostejši vzrok zastrupitve s cinkom je preveč dodatnega cinka, ki lahko povzroči tako akutne kot kronične simptome.

Simptomi toksičnosti vključujejo:

• slabost in bruhanje
• driska
• trebušni krči in bolečine
• glavoboli

Prekomerno uživanje cinka lahko povzroči tudi pomanjkanje drugih hranil.

Na primer, kronično uživanje visoke količine cinka lahko moti vašo absorpcijo bakra in železa.

Poročali so celo o znižanju ravni bakra pri ljudeh, ki so 10 tednov uživali le zmerno visoke odmerke cinka – 60 mg na dan.

Priporočeni odmerki

Da bi se izognili prekomernemu uživanju, se izogibajte visokim odmerkom cinkovih dodatkov, razen če vam jih priporoči zdravnik.

Priporočeni prehranski vnos (PDV) je 11 mg za odrasle moške in 8 mg za odrasle ženske.

Nosečnice in doječe osebe bi morale zaužiti 11 oziroma 12 mg na dan.

Razen če zdravstveno stanje ovira absorpcijo, bi morali preprosto doseči PDV za cink samo s prehrano.

Vendar imajo lahko ljudje z določenimi prehranskimi omejitvami, vključno z vegani in vegetarijanci, težave pri zadovoljevanju svojih potreb samo s prehrano.

Dopustna zgornja raven za cink je 40 mg na dan. Vendar to ne velja za ljudi s pomanjkanjem cinka, ki bodo morda morali jemati dodatke v velikih odmerkih .

Če jemljete dodatke, raje izberite oblike, ki jih je mogoče absorbirati, kot sta cinkov citrat ali cinkov glukonat, namesto cinkovega oksida, ki se slabo absorbira.

 

Zaključek

Cink je potreben za sintezo DNK, delovanje imunskega sistema, metabolizem in rast.

Lahko zmanjša vnetje in tveganje za nekatere s starostjo povezane bolezni.

Večina ljudi s prehrano doseže PDV 11 mg za moške in 8 mg za ženske, vendar bodo starejši odrasli, tisti, ki sledijo restriktivnim dietam, in ljudje s stanji, ki zavirajo absorpcijo cinka, morda morali jemati dodatek.

Ker lahko visoki odmerki cinkovih dodatkov povzročijo nevarne stranske učinke, je pomembno, da se držite priporočil in jemljete dodatke le, kadar je to potrebno.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/zinc

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas