fbpx

5 živil, ki povzročajo vnetje

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Veliko živil lahko prispeva k vnetjem in kroničnim boleznim, vključno z živili z visoko vsebnostjo dodanega sladkorja, rafiniranimi ogljikovimi hidrati, ocvrto hrano, alkoholom in mesom, kuhanim pri visokih temperaturah.

Vnetje je lahko dobro ali slabo, odvisno od situacije.

Po eni strani je to naravni način, da se vaše telo zaščiti, ko ste poškodovani ali bolni.

Vašemu telesu lahko pomaga pri obrambi pred boleznijo in spodbuja zdravljenje.

Po drugi strani pa je kronično, dolgotrajno vnetje povezano s povečanim tveganjem za bolezni, kot so sladkorna bolezen, bolezni srca in debelost.

Zanimivo je, da lahko hrana, ki jo jeste, pomembno vpliva na vnetja v telesu.

Tukaj je 5 živil, ki lahko povzročijo vnetje.

 

1. Koruzni sirup s sladkorjem in visoko fruktozo

Namizni sladkor (saharoza) in visoko fruktozni koruzni sirup (HFCS) sta dve glavni vrsti dodanega sladkorja v zahodni prehrani.

Sladkor je sestavljen iz 50 % glukoze in 50 % fruktoze, medtem ko visokofruktozni koruzni sirup vsebuje približno 45 % glukoze in 55 % fruktoze.

Eden od razlogov, zakaj so dodani sladkorji škodljivi, je ta, da lahko povečajo vnetje, kar lahko povzroči bolezen.

V eni študiji so miši, ki so bile hranjene s hrano z visoko vsebnostjo saharoze, razvile rak dojke, ki se je razširil na njihova pljuča, deloma zaradi vnetnega odziva na sladkor.

V drugi študiji iz leta 2011 so bili protivnetni učinki omega-3 maščobnih kislin oslabljeni pri miših, ki so bile hranjene z visoko vsebnostjo sladkorja .

Še več, v randomiziranem kliničnem preskušanju, v katerem so ljudje pili običajne gazirane pijače, dietne gazirane pijače, mleko ali vodo, so samo tisti v skupini, ki je uživala navadne gazirane pijače, imeli povečano raven sečne kisline, ki povzroča vnetje in insulinsko rezistenco.

Sladkor je lahko tudi škodljiv, ker dovaja odvečne količine fruktoze.

Medtem ko so majhne količine fruktoze v sadju in zelenjavi v redu, lahko uživanje velikih količin dodanih sladkorjev negativno vpliva na zdravje.

Uživanje velike količine fruktoze je povezano z debelostjo, insulinsko rezistenco, sladkorno boleznijo, boleznijo zamaščenih jeter, rakom in kronično boleznijo ledvic.

Raziskovalci so tudi ugotovili, da fruktoza povzroča vnetje znotraj endotelijskih celic, ki obdajajo vaše krvne žile, kar je dejavnik tveganja za bolezni srca.

Pokazalo se je tudi, da visok vnos fruktoze poveča številne vnetne označevalce pri miših in ljudeh.

Živila z visoko vsebnostjo dodanega sladkorja vključujejo sladkarije, čokolado, brezalkoholne pijače, torte, piškote, krofe, sladko pecivo in nekatere žitarice.

 

2. Ocvrta hrana

Poleg tega, da vsebuje veliko maščob in kalorij, lahko ocvrta hrana, kot je ocvrt krompirček, palčke mocarele, krofi in jajčni zvitki, poveča tudi stopnjo vnetja v telesu.

To je zato, ker lahko nekatere metode kuhanja pri visoki temperaturi, vključno s cvrtjem, povečajo proizvodnjo škodljivih spojin, kot so napredni končni produkti glikacije (AGE), ki lahko povzročijo vnetje in prispevajo k kronični bolezni.

Cvrtje lahko poveča tudi količino transmaščob v kuhinjskih oljih, kar lahko prav tako spodbuja vnetje.

Nekatere raziskave kažejo, da lahko ocvrta hrana vpliva na sestavo črevesnega mikrobioma, kar lahko poveča stopnjo vnetja.

Poleg tega so druge študije pokazale, da je lahko uživanje ocvrte hrane povezano s povečanim tveganjem za razvoj in smrt zaradi bolezni srca.

 

3. Rafinirani ogljikovi hidrati

Čeprav so ogljikovi hidrati na slabem glasu, so mnoga živila z visoko vsebnostjo ogljikovih hidratov zelo hranljiva in se lahko prilegajo v dobro zaokroženo prehrano.

Vendar lahko uživanje prekomernih količin rafiniranih ogljikovih hidratov povzroči vnetje.

Iz rafiniranih ogljikovih hidratov je bila odstranjena večina vlaknin. Vlaknine spodbujajo polnost, izboljšajo nadzor krvnega sladkorja in hranijo koristne bakterije v črevesju.

Raziskovalci menijo, da lahko rafinirani ogljikovi hidrati v sodobni prehrani spodbudijo rast vnetnih črevesnih bakterij, ki lahko povečajo tveganje za debelost in vnetno črevesno bolezen.

Rafinirani ogljikovi hidrati imajo višji glikemični indeks (GI) kot nepredelani. Živila z visokim GI dvignejo krvni sladkor hitreje kot živila z nizkim GI.

V eni študiji so otroci in mladostniki s cistično fibrozo, ki so 3 mesece sledili dieti z nizkim GI, občutno zmanjšali označevalce vnetja v primerjavi s kontrolno skupino.

Drug pregled je imel podobne ugotovitve, ki so poročale, da lahko dieta z nizkim GI zmanjša raven interlevkina-6, označevalca vnetja, učinkoviteje kot dieta z visokim GI pri ljudeh s sladkorno boleznijo.

Rafinirane ogljikove hidrate najdemo v sladkarijah, kruhu, testeninah, pecivu, nekaterih kosmičih, piškotih, tortah, sladkih brezalkoholnih pijačah in vseh predelanih živilih, ki vsebujejo dodan sladkor ali moko.

 

4. Prekomerno uživanje alkohola

Zmerno uživanje alkohola ima lahko nekatere koristi za zdravje.

Vendar lahko večje količine povzročijo resne težave.

V eni študiji iz leta 2010 so se ravni C-reaktivnega proteina (CRP), označevalca vnetja, povečale pri ljudeh, ki so uživali alkohol. Tisti, ki so popili več kot dve pijači na dan, so imeli najvišjo raven CRP.

Ljudje, ki močno pijejo, lahko razvijejo težave z bakterijskimi toksini, ki se premikajo iz debelega črevesa v telo. To stanje – pogosto imenovano »puščajoče črevesje« – lahko povzroči razširjeno vnetje, ki povzroči poškodbe organov.

 

5. Meso, kuhano pri visokih temperaturah

Uživanje mesa, kuhanega pri visokih temperaturah – vključno s predelanim mesom, kot so slanina, klobase, šunka in prekajeno meso – je povezano s povečanim tveganjem za bolezni srca, sladkorno bolezen in nekatere vrste raka.

Drugi načini kuhanja pri visoki temperaturi vključujejo pečenje na žaru, pečenje na žaru, praženje, cvrtje, praženje in pečenje.

Kuhanje mesa pri visokih temperaturah povzroči nastanek vnetnih spojin, znanih kot AGE.

Poleg tega, da spodbujajo vnetja, naj bi AGE prispevali tudi k kroničnim boleznim, kot so bolezni srca, rak, presnovni sindrom in sladkorna bolezen tipa 2.

Zanimivo je, da lahko mariniranje mesa v kislih raztopinah, kot je limonin sok ali kis, pred peko na žaru ali pečenjem zmanjša količino AGE za polovico .

Drug način za zmanjšanje nastajanja AGEs je, da meso kuhate krajši čas in se odločite za metode kuhanja na vlažni vročini, vključno s kuhanjem, kuhanjem na pari, poširanjem ali dušenjem.

 

Zaključek

Vnetje se lahko pojavi kot odgovor na številne sprožilce, od katerih je nekatere težko preprečiti, vključno z onesnaženjem, poškodbo ali boleznijo.

Vendar imate veliko več nadzora nad dejavniki, kot je vaša prehrana.

Če želite ostati čim bolj zdravi, zmanjšajte vnetje tako, da zmanjšate uživanje hrane, ki ga sproži, in uživajte protivnetna živila.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/6-foods-that-cause-inflammation

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas