fbpx

Vloga vitamina D v telesu

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Uživanje dovolj vitamina D pomaga pri rasti in razvoju kosti in zob. Lahko tudi izboljša odpornost proti nekaterim boleznim.

Vitamin D je v maščobi topen vitamin iz družine spojin, ki vključuje vitamine D1, D2 in D3.

Vaše telo naravno proizvaja vitamin D, ko je neposredno izpostavljeno sončni svetlobi. Vitamin D lahko dobite tudi iz nekaterih živil in dodatkov, da zagotovite ustrezne ravni vitamina v krvi.

Vitamin D ima več pomembnih funkcij. Morda sta najpomembnejša uravnavanje absorpcije kalcija in fosforja ter omogočanje normalnega delovanja imunskega sistema.

Pridobivanje dovolj vitamina D je pomembno za tipično rast in razvoj kosti in zob ter izboljšano odpornost proti določenim boleznim.

Tukaj je več informacij o koristih vitamina D, plus informacije o slabih straneh, koliko ga potrebujete in živilih z vitaminom D.

 

1. Vitamin D se lahko bori proti bolezni

Poleg svojih primarnih koristi raziskave kažejo, da ima lahko vitamin D naslednje vloge:

• zmanjšanje tveganja za multiplo sklerozo (MS). Pregled populacijskih študij iz leta 2018 je pokazal, da so nizke ravni vitamina D povezane s povečanim tveganjem za MS.

• zmanjšanje možnosti za bolezni srca. Nizke ravni vitamina D so bile povezane s povečanim tveganjem za bolezni srca, kot so hipertenzija, srčno popuščanje in možganska kap. Vendar ni jasno, ali pomanjkanje vitamina D prispeva k boleznim srca ali preprosto kaže na slabo zdravje, če imate kronično bolezen.

• zmanjšanje verjetnosti hudih bolezni. Čeprav so študije mešane, lahko vitamin D zmanjša verjetnost hude okužbe z gripo in COVID-19. Nedavni pregled je pokazal, da nizke ravni vitamina D prispevajo k sindromu akutne dihalne stiske.

• podpora imunskemu zdravju. Ljudje, ki nimajo ustreznih ravni vitamina D, so lahko izpostavljeni povečanemu tveganju za okužbe in avtoimunske bolezni, kot so revmatoidni artritis, sladkorna bolezen tipa 1 in vnetna črevesna bolezen.

 

2. Vitamin D lahko uravnava razpoloženje in zmanjša depresijo

Raziskave so pokazale, da ima lahko vitamin D pomembno vlogo pri uravnavanju razpoloženja in zmanjševanju tveganja za depresijo.

Pregled 7.534 ljudi je pokazal, da so tisti, ki doživljajo negativna čustva in so prejemali dodatke vitamina D, opazili izboljšanje simptomov. Dodatek vitamina D lahko pomaga ljudem z depresijo, ki imajo tudi pomanjkanje vitamina D.

Druga študija je opredelila nizke ravni vitamina D kot dejavnik tveganja za hujše simptome fibromialgije, anksioznost in depresijo.

 

3. Lahko podpira hujšanje

Ljudje z večjo telesno težo imajo večjo možnost nizke ravni vitamina D.

V eni študiji so ljudje z debelostjo, ki so prejemali dodatke vitamina D poleg tega, da so sledili načrtu shujševalne diete, izgubili več teže in maščobne mase kot člani skupine, ki je prejemala placebo, ki so sledili le načrtu prehrane.

V starejši študiji so ljudje, ki so dnevno jemali dodatke kalcija in vitamina D, izgubili več teže kot subjekti, ki so jemali placebo dodatek. Raziskovalci domnevajo, da sta dodatna kalcija in vitamina D morda imela učinek zaviranja apetita.

Sedanje raziskave ne podpirajo ideje, da bi vitamin D povzročil izgubo teže, vendar se zdi, da obstaja povezava med vitaminom D in težo.

 

Pomanjkanje vitamina D

Več dejavnikov lahko vpliva na vašo sposobnost, da dobite dovolj vitamina D samo s sončno svetlobo.

Morda boste manj verjetno absorbirali dovolj vitamina D iz sonca, če:

• živite na območju z visoko stopnjo onesnaženosti
• uporabljate zaščito pred soncem
• preživite večino časa v zaprtih prostorih
• živite v velikem mestu, kjer zgradbe blokirajo sončno svetlobo
• imate temnejšo kožo (višja kot je raven melanina, manj vitamina D lahko vaša koža absorbira.)

Ti dejavniki lahko povečajo tveganje za pomanjkanje vitamina D. Zato je pomembno, da dobite nekaj vitamina D iz virov nesončne svetlobe.

 

Kakšni so simptomi pomanjkanja vitamina D?

Simptomi pomanjkanja vitamina D pri odraslih lahko vključujejo:

• utrujenost in bolečine
• hude bolečine v kosteh ali mišicah ali šibkost
• stresni zlomi, zlasti v nogah, medenici in kolkih

Zdravnik lahko diagnosticira pomanjkanje vitamina D s preprostim krvnim testom. Če imate pomanjkanje, vam bo zdravnik morda naročil rentgensko slikanje, da preveri moč vaših kosti.

Če prejmete diagnozo pomanjkanja vitamina D, vam bo zdravnik verjetno priporočil jemanje dodatkov vitamina D. Če imate resno pomanjkanje, vam lahko namesto tega priporočijo tablete ali tekočine z visokim odmerkom vitamina D.

Poskrbeti morate tudi za vnos vitamina D prek sončne svetlobe in hrane, ki jo jeste.

 

Tveganje zaužitja preveč vitamina D

Če jemljete prevelike količine dodatkov vitamina D, ga lahko dobite preveč. Vendar je malo verjetno, da bi se to zgodilo s prehrano ali izpostavljenostjo soncu, ker vaše telo uravnava količino vitamina D, proizvedenega z izpostavljenostjo soncu.

Toksičnost vitamina D lahko povzroči zvišanje ravni kalcija v krvi. To lahko povzroči različne zdravstvene težave, kot so:

• slabost
• apatija
• bruhanje
• bolečine v trebuhu
• dehidracija
• zmedenost
• povečana žeja

 

Nekateri živilski viri vitamina D

Nekatera živila vsebujejo vitamin D naravno, druga pa so z njim obogatena. Vitamin D najdete v naslednjih živilih:

• losos
• sardine
• sled
• konzervirana tuna
• ribje olje
• goveja jetra
• rumenjak
• kozice
• navadne gobe in tiste, obdelane z ultravijolično svetlobo
• mleko (obogateno)
• nekatere žitarice in ovseni kosmiči (obogateni)
• jogurt (obogaten)
• pomarančni sok (obogaten)

Težko je vsak dan dobiti dovolj vitamina D samo z izpostavljenostjo soncu in hrano, zato bi lahko pomagalo uživanje dodatkov vitamina D.

 

Koliko potrebujete?

Bilo je nekaj razprav o količini vitamina D, ki je potrebna za optimalno delovanje telesa. Nedavne študije kažejo, da potrebujemo več vitamina D, kot se je prej mislilo.

Priporočeni vnos vitamina D v prehrani je naslednji:

• dojenčki (0–12 mesecev): 10 µg (400 ie)
• otroci in mladostniki: 15 µg (600 ie)
• odrasli od 18 do 70 let: 15 µg (600 ie)
• odrasli nad 70 let: 20 µg (800 ie)
• nosečnice in doječe matere: 15 µg (600 ie)

 

Zaključek

Vitamin D ima številne potencialne koristi. Lahko zmanjša tveganje za nekatere bolezni, pomaga izboljšati razpoloženje in zmanjša simptome depresije ter pomaga pri uravnavanju telesne teže.

Težko je dobiti dovolj vitamina D samo s prehrano, zato boste morda želeli vprašati zdravstvenega delavca za krvni test in razmisliti o jemanju dodatka vitamina D.


vir: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/benefits-vitamin-d

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas