fbpx

Kaj je ajurvedska dieta? Prednosti, slabosti in še več

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Ajurvedska dieta je vzorec prehranjevanja, ki obstaja že tisočletja. Temelji na načelih ajurvedske medicine in se osredotoča na uravnovešanje različnih vrst energije v telesu, kar naj bi izboljševalo zdravje.

Za razliko od mnogih drugih diet, ajurvedska dieta ponuja prilagojena priporočila o tem, katero hrano jesti in kateri se izogibati glede na vaš telesni tip.

Priljubljena je tudi zato, ker ne samo, da spodbuja boljše zdravje vašega telesa, ampak tudi vašega uma.

Ta članek opisuje vse, kar morate vedeti o ajurvedski dieti, vključno z njenimi koristmi, slabostmi in živili, ki bi jih morali jesti in tistimi, ki bi se jih morali izogibati.

 

Kaj je ajurvedska dieta?

Ajurveda je oblika holistične medicine iz Indije, ki se osredotoča na spodbujanje ravnovesja med telesom in umom.

Po ajurvedi pet elementov sestavlja vesolje – vayu (zrak), jala (voda), akash (prostor), teja (ogenj) in prithvi (zemlja).

Ti elementi naj bi tvorili tri različne doše, ki so opredeljene kot vrste energije, ki krožijo v vašem telesu. Vsaka doša je odgovorna za določene fiziološke funkcije.

Na primer, pitta doša nadzoruje lakoto, žejo in telesno temperaturo. Medtem vata doša vzdržuje elektrolitsko ravnovesje in gibanje, medtem ko kapha doša spodbuja delovanje sklepov.

Ajurvedska dieta je sestavni del ajurvede in se izvaja že tisočletja. Temelji na določanju vaše prevladujoče doše in uživanju določene hrane za spodbujanje ravnovesja med vsemi tremi došami.

 

Kako deluje?

Ajurvedska dieta je vrsta načrta prehranjevanja, ki določa smernice, kdaj, kako in kaj morate jesti glede na vašo došo ali tip telesa.

Tukaj je nekaj glavnih značilnosti za vsako došo, ki vam bodo pomagale ugotoviti, kateri tip vam najbolj ustreza:

• Pitta (ogenj + voda). Inteligenten, delaven in odločen. Ta doša je na splošno srednje fizične postave, vzkipljive narave in lahko trpi zaradi prebavnih motenj, bolezni srca ali visokega krvnega tlaka.

• Vata (zrak + prostor). Ustvarjalna, energična in živahna. Ljudje s to došo so običajno suhi s svetlo postavo in se lahko borijo s prebavnimi težavami, utrujenostjo ali tesnobo, ko niso v ravnovesju.

• Kapha (zemlja + voda). Naravno miren, prizemljen in zvest. Tisti s kapha došo imajo pogosto močnejše telo in imajo lahko težave s povečanjem telesne teže, astmo, depresijo ali sladkorno boleznijo.

V skladu s to dieto vaša doša določa, katero hrano morate jesti, da bi spodbudili notranje ravnovesje.

Na primer, pitta doša se osredotoča na hlajenje, energiziranje hrane in omejuje začimbe, oreščke in semena.

Medtem pa vata doša daje prednost topli, vlažni in mehki hrani, medtem ko omejuje suho sadje, grenka zelišča in surovo zelenjavo.

Končno kapha doša omejuje težko hrano, kot so oreščki, semena in olja, v korist sadja, zelenjave in stročnic.

Rdeče meso, umetna sladila in predelane sestavine so omejene za vse tri doše. Namesto tega ajurvedska dieta spodbuja uživanje zdrave polnovredne hrane.

 

Prednosti

Tukaj je nekaj možnih koristi ajurvedske diete.

Spodbuja polnovredno hrano

Čeprav ima ajurvedska dieta posebne smernice za vsako došo, dieta kot celota spodbuja uživanje polnovrednih živil, kot so sadje, zelenjava, žitarice in stročnice.

To lahko zelo koristi vašemu zdravju, saj so ta živila bogata s številnimi bistvenimi hranili.

Dieta prav tako zmanjšuje predelano hrano, ki pogosto nima vlaknin ter pomembnih vitaminov in mineralov.

Študije kažejo, da je uživanje večjih količin predelane hrane lahko povezano z večjim tveganjem za bolezni srca, raka in celo smrt.

Tako lahko ajurvedska prehrana pomaga pri zaščiti pred kroničnimi boleznimi in spodbuja boljše zdravje. Vendar je potrebnih več študij.

Lahko spodbuja hujšanje

Glede na to, da ajurvedska dieta poudarja polnovredno hrano, bogato s hranili, bi lahko pospešila hujšanje.

Medtem ko so na voljo le omejene raziskave o ajurvedski dieti in hujšanju, so nekatere študije pokazale, da je v tem pogledu lahko učinkovita.

Na primer, ena študija pri 200 ljudeh s pitta ali kapha došami je pokazala, da je trimesečna ajurvedska dieta povzročila znatno izgubo teže. Ti ljudje naj bi bili ponavadi težji od tistih z vata došami.

Druga manjša študija je pokazala, da so osebe po ajurvedskem programu za spremembo življenjskega sloga, ki je vključeval spremembe prehrane in tečaje joge, v 9 mesecih povprečno izgubile 13 funtov (6 kg).

Manjša študija iz leta 2019 je pokazala, da so ljudje, ki so se 3 mesece držali ajurvedske diete in vadili jogo trikrat na teden, povprečno shujšali za 5,6 kg in nato še naprej hujšali.

Kljub temu so potrebne večje, visokokakovostne študije za oceno učinkovitosti ajurvedske diete za hujšanje v splošni populaciji.

Spodbuja pozornost

Poleg tega, katero hrano jeste, je čuječnost še en pomemben del ajurvedske prehrane.

Čuječnost je praksa, ki vključuje pozorno spremljanje tega, kako se počutite v sedanjosti.

Premišljeno prehranjevanje zlasti poudarja zmanjšanje motenj med obroki, da se osredotočimo na okus, teksturo in vonj hrane.

Po eni manjši študiji pri 10 ljudeh je pozorno prehranjevanje zmanjšalo telesno težo, depresijo, stres in prenajedanje.

Zavestno prehranjevanje lahko tudi izboljša samokontrolo in spodbuja zdrav odnos s hrano.

 

Slabosti

Čeprav je z ajurvedsko dieto povezanih več prednosti, je treba upoštevati tudi pomanjkljivosti.

Tukaj je nekaj možnih slabosti ajurvedske diete.

Lahko ste zmedeni

Ena glavnih težav ajurvedske diete je, da je lahko zmedena in ji je težko slediti.

Ne samo, da obstajajo posebni seznami živil za vsako došo, ampak tudi številna dodatna pravila, ki jih je treba upoštevati.

Na primer, priporočila o tem, katera živila bi morali jesti in se jim izogibati, se skozi leto spreminjajo glede na sezono.

Obstajajo tudi predlogi o tem, kdaj, kako pogosto in koliko bi morali jesti, kar je lahko izziv – zlasti za tiste, ki so šele začeli z dieto.

Lahko se počutite preveč omejeno

Na ajurvedski dieti obstaja obsežen seznam živil, ki vam jih svetujemo ali se jim izogibate glede na vašo došo.

To lahko pomeni izločitev zdrave, polnovredne hrane ali celih skupin živil, za katere se domneva, da poslabšujejo določene doše.

Izpuščene so tudi druge sestavine, kot je rdeče meso ali predelana hrana, zaradi česar boste morda morali znatno spremeniti svojo trenutno prehrano.

To se lahko zdi preveč omejujoče in manj prilagodljivo kot drugi načrti obrokov in lahko oteži dolgoročno vztrajanje pri dieti.

Pogosto subjektivno

Druga težava ajurvedske diete je, da je subjektivna.

Dieta je osredotočena na določanje vaše prevladujoče doše, ki temelji na nizu fizičnih in duševnih lastnosti.

Čeprav je na voljo veliko smernic in spletnih kvizov, ki vam bodo olajšali postopek, ugotavljanje vaše doše ni varno.

Ker so priporočila za dieto prilagojena vsaki doši, bi lahko izbira nepravilne doše negativno vplivala na vaše rezultate.

Poleg tega trenutno noben dokaz ne podpira koncepta doš ali trditve, da vaše osebnostne lastnosti določajo, katero hrano morate jesti in kateri se izogibati.

Zato ni jasno, kako koristna je dieta, tudi če pravilno določite svojo došo.

 

Živila za uživanje

V ajurvedi so živila kategorizirana glede na njihove fizične lastnosti in način, kako naj bi vplivala na vaše telo. To pomaga ugotoviti, katere sestavine najbolje delujejo za različne doše.

Spodaj je nekaj živil, ki bi jih morali jesti glede na vašo specifično došo.

Pitta

• beljakovine: perutnina v majhnih količinah, jajčni beljak, tofu
• mlečni izdelki: mleko, ghee, maslo
• sadje: sladko, popolnoma zrelo sadje, kot so pomaranče, hruške, ananas, banane, melone in mango
• zelenjava: sladka in grenka zelenjava, vključno z zeljem, cvetačo, zeleno, kumarami, bučkami, listnato zelenjavo, sladkim krompirjem, korenčkom, bučami in brstičnim ohrovtom
• stročnice: čičerika, leča, mung fižol, lima fižol, črni fižol, fižol v zrnju
• žita: ječmen, oves, basmati riž, pšenica
• oreščki in semena: majhne količine bučnih semen, lanenih semen, sončničnih semen, kokosa
• zelišča in začimbe: majhne količine črnega popra, kumine, cimeta, cilantra, kopra, kurkume

Vata

• beljakovine: majhne količine perutnine, morski sadeži, tofu
• mlečni izdelki: mleko, maslo, jogurt, sir, ghee
• sadje: popolnoma zrelo, sladko in težko sadje, kot so banane, borovnice, jagode, grenivke, mango, breskve in slive
• zelenjava: kuhana zelenjava, vključno s peso, sladkim krompirjem, čebulo, redkvicami, repo, korenjem in stročjim fižolom
• stročnice: čičerika, leča, fižol mung
• žitarice: kuhan oves, kuhan riž
• oreščki in semena: poljubni, vključno z mandlji, orehi, pistacijami, chia semeni, lanenimi semeni in sončničnimi semeni
• zelišča in začimbe: kardamom, ingver, kumina, bazilika, nageljnove žbice, origano, timijan, črni poper

Kapha

• beljakovine: perutnina v majhnih količinah, morski sadeži, jajčni beljak
• mlečni izdelki: posneto mleko, kozje mleko, sojino mleko
• sadje: jabolka, borovnice, hruške, granatna jabolka, češnje in suho sadje, kot so rozine, fige in suhe slive
• zelenjava: šparglji, listnata zelenjava, čebula, krompir, gobe, redkev, okra
• stročnice: vse, tudi črni fižol, čičerika, leča in modri fižol
• žita: oves, rž, ajda, ječmen, koruza, proso
• oreščki in semena: majhne količine bučnih semen, sončničnih semen, lanenih semen
• zelišča in začimbe: poljubne, vključno s kumino, črnim poprom, kurkumo, ingverjem, cimetom, baziliko, origanom in timijanom

 

Živila, ki se jim je treba izogibati

Tukaj je nekaj živil, ki bi jih morali omejiti ali se jim izogibati glede na vašo došo.

Pitta

• beljakovine: rdeče meso, morski sadeži, rumenjaki
• mlečni izdelki: kisla smetana, sir, pinjenec
• sadje: kislo ali nezrelo sadje, kot so grozdje, marelice, papaja, grenivke in višnje
• zelenjava: čili paprika, pesa, paradižnik, čebula, jajčevci
• žita: rjavi riž, proso, koruza, rž
• oreščki in semena: mandlji, indijski oreščki, arašidi, pinjole, pistacije, orehi, sezamovo seme
• zelišča in začimbe: vse začimbe, ki niso navedene na zgornjem seznamu

Vata

• beljakovine: rdeče meso
• sadje: posušeno, nezrelo ali rahlo sadje, kot so rozine, brusnice, granatna jabolka in hruške
• zelenjava: poljubna surova zelenjava, pa tudi kuhan brokoli, zelje, cvetača, gobe, krompir in paradižnik
• stročnice: fižol, kot so črni fižol, ledvični fižol in modri fižol
• žita: ajda, ječmen, rž, pšenica, koruza, kvinoja, proso
• zelišča in začimbe: grenka ali trpka zelišča, kot so peteršilj, timijan in koriandrova semena

Kapha

• beljakovine: rdeče meso, kozice, rumenjaki
• sadje: banane, kokos, mango, sveže fige
• zelenjava: sladki krompir, paradižnik, bučke, kumare
• stročnice: soja, fižol v zrnju, miso
• žita: riž, pšenica, kuhana žita
• oreščki in semena: indijski oreščki, pekan orehi, pinjole, brazilski oreščki, sezamovo seme, orehi

 

Zaključek

Ajurvedska dieta je načrt obrokov, ki temelji na načelih ajurvedske medicine, oblike tradicionalne medicine, ki izvira iz indijske podceline in sega tisoče let nazaj.

Dieta vključuje uživanje ali omejevanje določene hrane glede na vašo došo ali telesni tip, ki naj bi pospešila hujšanje in podpirala pozornost.

Vendar pa je lahko zmedeno in omejujoče ter temelji na subjektivnih predpostavkah o vaši osebnosti in tipu telesa. Poleg tega njegove teorije niso podprte z znanstvenimi dokazi.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/ayurvedic-diet

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas