fbpx

Kako prehrana z malo ogljikovimi hidrati in ketogena dieta krepita zdravje možganov

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Prehrana z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov in ketogena dieta imajo veliko koristi za zdravje.

Na primer, dobro je znano, da lahko povzročijo izgubo teže in pomagajo pri obvladovanju sladkorne bolezni. Vendar pa so koristni tudi pri nekaterih možganskih motnjah.

Ta članek raziskuje, kako diete z malo ogljikovimi hidrati in ketogene diete vplivajo na možgane.

 

Kaj sta dieta z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov in ketogena dieta?

Čeprav se diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov in ketogene diete precej prekrivajo, obstaja tudi nekaj pomembnih razlik.

Diete z malo ogljikovimi hidrati:

• ogljikovi hidrati so običajno omejeni na približno 50–130 gramov na dan
• beljakovine običajno niso omejene.
• ketoni se lahko ali pa ne dvignejo do visokih ravni v krvi. Ketoni so molekule, ki lahko delno nadomestijo ogljikove hidrate kot vir energije za možgane.

Ketogena dieta:

• vnos ogljikovih hidratov je omejen na 20–50 gramov na dan.
• beljakovine so pogosto omejene.
• glavni cilj je zvišanje ravni ketonov v krvi.

Na standardni dieti z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov bodo možgani kot gorivo še vedno v veliki meri odvisni od glukoze, sladkorja v krvi. Vendar pa lahko možgani porabijo več ketonov kot pri običajni prehrani.

Pri ketogeni dieti so ketoni primarni vir goriva za možgane. Jetra proizvajajo ketone, ko je vnos ogljikovih hidratov zelo nizek.

 

Mit o 130 gramih ogljikovih hidratov

Morda ste že slišali, da vaši možgani za pravilno delovanje potrebujejo 130 gramov ogljikovih hidratov na dan. To je eden najpogostejših mitov o tem, kaj je zdrav vnos ogljikovih hidratov.

Dejansko poročilo iz leta 2005 odbora za hrano in prehrano Nacionalne medicinske akademije navaja:

»Spodnja meja prehranskih ogljikovih hidratov, združljivih z življenjem, je očitno nič, pod pogojem, da se zaužijejo ustrezne količine beljakovin in maščob«.

Čeprav dieta brez ogljikovih hidratov ni priporočljiva, ker izloči veliko zdravih živil, vsekakor lahko pojeste manj kot 130 gramov na dan in ohranite dobro delovanje možganov.

 

Kako diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov in ketogene diete oskrbujejo možgane z energijo

Diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov zagotavljajo vašim možganom energijo prek procesov, imenovanih ketogeneza in glukoneogeneza.

 

Ketogeneza

Glukoza je običajno glavno gorivo za možgane. Vaši možgani v nasprotju z mišicami ne morejo uporabljati maščobe kot vir goriva.

Vendar lahko možgani uporabljajo ketone. Ko sta ravni glukoze in insulina nizki, vaša jetra proizvajajo ketone iz maščobnih kislin.

Ketoni se dejansko proizvajajo v majhnih količinah, kadar ste več ur brez hrane, na primer med spanjem.

Vendar pa jetra še bolj povečajo proizvodnjo ketonov med postom ali ko vnos ogljikovih hidratov pade pod 50 gramov na dan.

Ko se ogljikovi hidrati izločijo ali zmanjšajo na minimum, lahko ketoni zagotovijo do 75 % potreb možganov po energiji.

 

Glukoneogeneza

Čeprav lahko večina možganov uporablja ketone, obstajajo deli, ki za delovanje potrebujejo glukozo. Pri dieti z zelo nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov lahko nekaj te glukoze zagotovimo z majhno količino zaužitih ogljikovih hidratov.

Ostalo prihaja iz procesa v telesu, imenovanega glukoneogeneza, kar pomeni “tvorjenje nove glukoze”. V tem procesu jetra ustvarijo glukozo za uporabo v možganih. Jetra proizvajajo glukozo z uporabo aminokislin, gradnikov beljakovin.

Jetra lahko tvorijo tudi glukozo iz glicerola. Glicerol je hrbtenica, ki povezuje maščobne kisline v trigliceride, obliko telesnega shranjevanja maščob.

Zahvaljujoč glukoneogenezi dobijo deli možganov, ki potrebujejo glukozo, enakomerno oskrbo, tudi če je vaš vnos ogljikovih hidratov zelo nizek.

 

Diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov/ketogene diete in epilepsija

Epilepsija je bolezen, za katero so značilni epileptični napadi, povezani z obdobji prekomernega vzburjenja možganskih celic.

Lahko povzroči nenadzorovane sunkovite gibe in izgubo zavesti.

Epilepsijo je lahko zelo težko učinkovito zdraviti. Obstaja več vrst napadov in nekateri ljudje s tem stanjem imajo več epizod vsak dan.

Čeprav obstaja veliko učinkovitih zdravil proti epileptičnim napadom, ta zdravila ne morejo učinkovito obvladati napadov pri približno 30 % ljudi. Vrsta epilepsije, ki se ne odziva na zdravila, se imenuje neodzivna epilepsija.

Dr. Russell Wilder je v dvajsetih letih 20. stoletja razvil ketogeno dieto za zdravljenje na zdravila odporne epilepsije pri otrocih. Njegova prehrana zagotavlja vsaj 90 % kalorij iz maščob in dokazano posnema ugodne učinke stradanja na napade.

Natančni mehanizmi za učinke ketogene diete proti epileptičnim napadom ostajajo neznani.

 

Možnosti nizkohidratne in ketogene diete za zdravljenje epilepsije

Obstajajo štiri vrste diet z omejenim vnosom ogljikovih hidratov, ki lahko zdravijo epilepsijo. Tu so njihove tipične razčlenitve makrohranil:

• klasična ketogena dieta (KD): 2–4 % kalorij iz ogljikovih hidratov, 6–8 % iz beljakovin in 85–90 % iz maščob.
• modificirana Atkinsova dieta (MAD): 10 % kalorij iz ogljikovih hidratov brez omejitev beljakovin v večini primerov. Dieta se začne z dovoljevanjem 10 gramov ogljikovih hidratov na dan za otroke in 15 gramov za odrasle, z možnimi rahlimi povečanji, če jih prenašajo.
• ketogena dieta s srednjeverižnimi trigliceridi (dieta MCT): na začetku 10 % ogljikovih hidratov, 20 % beljakovin, 60 % srednjeverižnih trigliceridov in 10 % drugih maščob.
• tretma z nizkim glikemičnim indeksom (LGIT): 10–20 % kalorij iz ogljikovih hidratov, približno 20–30 % iz beljakovin, ostalo pa iz maščob. Omejuje izbiro ogljikovih hidratov na tiste z glikemičnim indeksom (GI) pod 50.

 

Klasična ketogena dieta pri epilepsiji

Klasično ketogeno dieto (KD) uporabljajo v več centrih za zdravljenje epilepsije. Številne študije so odkrile izboljšanje pri več kot polovici udeležencev študije.

V študiji iz leta 2008 so imeli otroci, zdravljeni s ketogeno dieto 3 mesece, v povprečju 75-odstotno zmanjšanje izhodiščnih napadov.

Glede na študijo iz leta 2009 se pri približno eni tretjini otrok, ki se odzovejo na dieto, število napadov zmanjša za 90 % ali več.

V študiji o neodzivni epilepsiji iz leta 2020 se je pri otrocih, ki so se 6 mesecev držali klasične ketogene diete, pogostnost napadov zmanjšala za 66 %.

Čeprav je klasična ketogena dieta lahko zelo učinkovita proti napadom, zahteva natančen nadzor nevrologa in dietetika.

Tudi izbira hrane je precej omejena. Kot taki je dieti težko slediti, zlasti za starejše otroke in odrasle.

 

Spremenjena Atkinsova dieta pri epilepsiji

V mnogih primerih se je modificirana Atkinsova dieta (MAD) izkazala za enako ali skoraj tako učinkovito pri obvladovanju otroške epilepsije kot klasična ketogena dieta, z manj stranskimi učinki. V randomizirani študiji 102 otrok je 30 % tistih, ki so sledili modificirani Atkinsovi dieti, doživelo 90 % ali več zmanjšanje napadov.

Čeprav je bila večina študij opravljenih pri otrocih, so tudi nekateri odrasli z epilepsijo opazili dobre rezultate s to dieto.

V analizi 10 študij, ki so primerjale klasično ketogeno dieto s spremenjeno Atkinsovo dieto, je bilo veliko več možnosti, da se bodo ljudje držali modificirane Atkinsove diete.

 

Ketogena dieta s srednjeverižnimi trigliceridi pri epilepsiji

Ketogena dieta s srednjeverižnimi trigliceridi (MCT dieta) se uporablja od sedemdesetih let prejšnjega stoletja. Srednjeverižni trigliceridi (MCT) so nasičene maščobe, ki jih najdemo v kokosovem in palmovem olju.

Za razliko od dolgoverižnih trigliceridnih maščob se lahko MCT uporabljajo za hitro proizvodnjo energije ali ketonov v jetrih.

Sposobnost olja MCT, da zviša raven ketonov z manjšo omejitvijo vnosa ogljikovih hidratov, je naredila dieto MCT priljubljeno alternativo drugim dietam z malo ogljikovimi hidrati.

Ena študija pri otrocih je pokazala, da je bila dieta MCT enako učinkovita kot klasična ketogena dieta pri obvladovanju napadov.

 

Zdravljenje epilepsije z nizkim glikemičnim indeksom

Zdravljenje z nizkim glikemičnim indeksom (LGIT) je še en prehranski pristop, ki lahko obvlada epilepsijo kljub zelo skromnemu učinku na ravni ketonov. Prvič je bil uveden leta 2002.

V študiji iz leta 2020 pri otrocih z neodzivno epilepsijo so imeli tisti, ki so 6 mesecev prevzeli dieto LGIT, zmanjšanje napadov in občutno manj neželenih učinkov kot tisti, ki so prevzeli klasično ketogeno dieto ali modificirano Atkinsovo dieto.

 

Diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov/ketogene diete in Alzheimerjeva bolezen

Čeprav je bilo opravljenih le malo uradnih študij, se zdi, da so diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov in ketogene diete lahko koristne za ljudi z Alzheimerjevo boleznijo.

Alzheimerjeva bolezen je najpogostejša oblika demence. To je progresivna bolezen, pri kateri se v možganih razvijejo plaki in zapleti, ki povzročajo izgubo spomina.

Številni raziskovalci menijo, da bi jo morali obravnavati kot sladkorno bolezen tipa 3, ker možganske celice postanejo odporne na inzulin in ne morejo pravilno uporabljati glukoze, kar povzroči vnetje.

Pravzaprav presnovni sindrom, predhodnik sladkorne bolezni tipa 2, prav tako poveča tveganje za razvoj Alzheimerjeve bolezni.

Strokovnjaki poročajo, da ima Alzheimerjeva bolezen nekatere značilnosti kot epilepsija, vključno z razdražljivostjo možganov, ki vodi v napade.

V študiji iz leta 2009, v kateri je sodelovalo 152 ljudi z Alzheimerjevo boleznijo, so imeli tisti, ki so 90 dni prejemali dodatek MCT, veliko višje ravni ketonov in znatno izboljšanje delovanja možganov v primerjavi s kontrolno skupino.

V majhni študiji iz leta 2018, ki je trajala 1 mesec, so ljudje z Alzheimerjevo boleznijo, ki so jemali 30 gramov MCT na dan, opazili, da se je njihova poraba ketonov v možganih znatno povečala. Njihovi možgani so porabili dvakrat več ketonov kot pred študijo.

Študije na živalih tudi kažejo, da je ketogena dieta lahko učinkovit način za oskrbo možganov z Alzheimerjevo boleznijo.

Tako kot pri epilepsiji raziskovalci niso prepričani o natančnem mehanizmu za te potencialne koristi proti Alzheimerjevi bolezni.

Ena od teorij je, da ketoni ščitijo možganske celice z zmanjšanjem reaktivnih kisikovih vrst. To so stranski produkti presnove, ki lahko povzročijo vnetje.

Druga teorija pravi, da lahko prehrana z veliko maščob, vključno z nasičenimi maščobami, zmanjša škodljive beljakovine, ki se kopičijo v možganih ljudi z Alzheimerjevo boleznijo.

Po drugi strani pa je nedavni pregled študij ugotovil, da je visok vnos nasičenih maščob močno povezan s povečanim tveganjem za Alzheimerjevo bolezen.

 

Druge koristi za možgane

Čeprav te niso bile toliko raziskane, imajo diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov in ketogene diete lahko številne druge koristi za možgane:

• spomin. Pri starejših odraslih, pri katerih obstaja tveganje za Alzheimerjevo bolezen, se je po 6–12 tednih diete z zelo malo ogljikovimi hidrati izboljšal spomin. Te študije so bile majhne, ​​vendar so rezultati obetavni.

• delovanje možganov. Hranjenje starejših in debelih podgan s ketogeno dieto izboljša delovanje možganov.

• prirojeni hiperinsulinizem. Prirojeni hiperinzulinizem povzroča nizek krvni sladkor in lahko povzroči poškodbe možganov. To stanje se uspešno zdravi s ketogeno dieto.

• migrena. Raziskovalci poročajo, da lahko diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov ali ketogene diete olajšajo ljudi z migreno.

• parkinsonova bolezen. Eno majhno, randomizirano kontrolno preskušanje je primerjalo ketogeno dieto z dieto z nizko vsebnostjo maščob in veliko ogljikovimi hidrati. Ljudje, ki so sprejeli ketogeno dieto, so opazili veliko večje izboljšanje glede bolečine in drugih nemotoričnih simptomov Parkinsonove bolezni.

Morebitne težave pri dietah z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov in ketogenih dietah

Obstajajo določena stanja, pri katerih dieta z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov ali ketogena dieta ni priporočljiva. Vključujejo pankreatitis, odpoved jeter in nekatere redke krvne bolezni.

Če imate kakršno koli zdravstveno stanje, se pred začetkom ketogene diete posvetujte s svojim zdravnikom.

 

Stranski učinki nizkoogljičnih ali ketogenih diet

Ljudje se na diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov in ketogene diete odzivajo na veliko različnih načinov. Tukaj je nekaj možnih neželenih učinkov:

• povišan holesterol. Otroci imajo lahko povišano raven holesterola in povišano raven trigliceridov. Vendar je to lahko začasno in zdi se, da ne vpliva na zdravje srca.

• ledvični kamni. Ledvični kamni so neobičajni, vendar so se pojavili pri nekaterih otrocih, ki se zdravijo s ketogeno dieto za epilepsijo. Ledvične kamne običajno zdravimo s kalijevim citratom.

• zaprtje. Zaprtje je zelo pogosto pri ketogenih dietah. En center za zdravljenje je poročal, da se je pri 65 % otrok pojavilo zaprtje. Običajno ga je enostavno zdraviti z mehčalci blata ali spremembami prehrane.

Otroci z epilepsijo sčasoma prenehajo s ketogeno dieto, ko napadi minejo.

Ena študija je preučevala otroke, ki so bili na ketogeni dieti povprečno 1,4 leta. Večina jih zaradi tega ni imela nobenih negativnih dolgoročnih učinkov.

 

Nasveti za prilagajanje dieti

Pri prehodu na dieto z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov ali ketogeno dieto se lahko pojavijo nekateri neželeni učinki.

Lahko se vam nekaj dni pojavljajo glavoboli ali občutek utrujenosti ali omotice. To je znano kot “keto gripa” ali “gripa z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov”.

Tukaj je nekaj predlogov za prehod skozi obdobje prilagajanja:

• poskrbite za dovolj tekočine. Popijte vsaj 68 unč (2 litra) vode na dan, da nadomestite izgubo vode, ki se pogosto pojavi v začetnih fazah ketoze.

• jejte več soli. Vsak dan dodajte 1–2 grama soli, da nadomestite količino, izgubljeno z urinom, ko se ogljikovi hidrati zmanjšajo. Pitje juhe vam bo pomagalo zadovoljiti povečane potrebe po natriju in tekočini.

• dodatek s kalijem in magnezijem. Jejte hrano z visoko vsebnostjo kalija in magnezija, da preprečite mišične krče. Avokado, grški jogurt, paradižnik in ribe so dobri viri.

• zmerno telesno aktivnost. Vsaj 1 teden ne telovadite preveč. Lahko traja nekaj tednov, da postanete popolnoma prilagojeni na keto. Ne pretiravajte pri vadbi, dokler se ne počutite pripravljeni.

 

Zaključek

Glede na razpoložljive dokaze imajo lahko ketogene diete močne koristi za možgane.

Najmočnejši dokazi so povezani z zdravljenjem epilepsije, odporne na zdravila, pri otrocih.

Obstajajo tudi predhodni dokazi, da lahko ketogene diete zmanjšajo simptome Alzheimerjeve in Parkinsonove bolezni. Raziskave o njegovih učinkih na ljudi s temi in drugimi možganskimi motnjami potekajo.

Te diete niso za vsakogar, zato je lahko koristno, da se pred začetkom te diete posvetujete s svojim zdravnikom.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/low-carb-ketogenic-diet-brain

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas