fbpx

Kako so lahko probiotiki dobri za vaše možgane

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Vaše telo je dom za približno 40 trilijonov bakterij, ki jih večina prebiva v črevesju in ne povzročajo zdravstvenih težav.

Pravzaprav so se znanstveniki začeli zavedati, da so nekatere od teh bakterij bistvenega pomena za telesno zdravje.

Še več, nedavne študije so pokazale, da lahko te bakterije koristijo vašim možganom in duševnemu zdravju.

Ta članek pojasnjuje, kako črevesne bakterije vplivajo na vaše možgane in kakšno vlogo imajo lahko probiotiki.
Kaj so probiotiki?

Probiotiki so živi mikroorganizmi, običajno bakterije. Ko jih zaužijete dovolj, zagotavljajo posebne koristi za zdravje.

Probiotiki so organizmi, ki »spodbujajo življenje« – beseda »probiotik« izhaja iz latinskih besed »pro«, kar pomeni spodbujati, in »biotic«, kar pomeni življenje.

Pomembno je, da je vrsta bakterij označena kot “probiotik”, če mora imeti v ozadju veliko znanstvenih dokazov, ki kažejo posebne koristi za zdravje.

Podjetja za hrano in zdravila so nekatere bakterije začela imenovati “probiotiki”, tudi če niso imele znanstveno dokazanih koristi za zdravje. Zaradi tega je Evropska agencija za varnost hrane (EFSA) prepovedala besedo “probiotik” na vseh živilih v Evropski uniji.

Vendar pa veliko novih znanstvenih dokazov kaže, da nekatere vrste bakterij resnično koristijo zdravju.

Raziskave kažejo, da lahko probiotiki koristijo tistim z določenimi zdravstvenimi stanji, vključno s sindromom razdražljivega črevesa (IBS), ekcemom, dermatitisom, visokimi ravnmi holesterola in boleznijo jeter.

Večina probiotikov pripada eni od dveh vrst bakterij – Lactobacillus in Bifidobacteria.

V teh skupinah je veliko različnih vrst in sevov, ki imajo lahko različne učinke na telo.

 

Kako sta povezana črevesje in možgani?

Črevesje in možgani so fizično in kemično povezani. Spremembe v črevesju lahko vplivajo na možgane.

Živec vagus, velik živec v centralnem živčnem sistemu, pošilja signale med črevesjem in možgani.

Možgani in črevesje komunicirajo tudi prek črevesnih mikrobov, ki proizvajajo molekule, ki prenašajo informacije v možgane.

Ocene kažejo, da imate približno 30 bilijonov človeških celic in 40 bilijonov bakterij. To pomeni, da imate po številu celic več bakterij kot celic.

Večina teh bakterij se nahaja v črevesju. To pomeni, da pridejo v neposreden stik s celicami, ki obdajajo črevesje, in vsem, kar vstopi v vaše telo. To vključuje hrano, zdravila in mikrobe.

Številni drugi mikrobi živijo poleg črevesnih bakterij, vključno s kvasovkami in glivami. Skupaj so ti mikrobi znani kot črevesna mikrobiota ali črevesni mikrobiom.

Vsaka od teh bakterij lahko proizvaja različne snovi, ki lahko vplivajo na možgane. Sem spadajo kratkoverižne maščobne kisline, nevrotransmiterji in aminokisline.

Črevesne bakterije lahko vplivajo tudi na možgane in centralni živčni sistem z nadzorom vnetja in proizvodnje hormonov.

 

Spremenjena črevesna mikrobiota in bolezen

Izraz “črevesna disbioza” se nanaša na stanje, ko so črevesje in črevesne bakterije v bolnem stanju. To je lahko posledica prisotnosti bakterij, ki povzročajo bolezni, kar lahko povzroči tudi kronično vnetje.

Raziskovalci so odkrili črevesno disbiozo pri ljudeh, ki imajo:

• debelost
• srčno bolezen
• diabetes tipa 2
• drugi pogoji

Nekatere študije kažejo, da lahko nekateri probiotiki povrnejo mikrobioto v zdravo stanje in zmanjšajo simptome različnih zdravstvenih stanj.

Zanimivo je, da so nekatere študije pokazale, da imajo ljudje z določenimi duševnimi težavami tudi spremenjeno mikrobioto. Ni jasno, ali to povzročajo bolezni ali pa je posledica prehrane in dejavnikov življenjskega sloga.

Ker sta črevesje in možgani povezana in črevesne bakterije proizvajajo snovi, ki lahko vplivajo na možgane, lahko probiotiki koristijo možganom in duševnemu zdravju. Probiotike, ki koristijo duševnemu zdravju, imenujemo psihobiotiki.

Številne novejše študije so to raziskale, vendar je bila večina opravljena na živalih. Vendar pa je nekaj pokazalo zanimive rezultate pri ljudeh.

 

Probiotiki lahko izboljšajo duševno zdravje

Stres in tesnoba sta vse bolj pogosta, depresija pa je ena glavnih težav z duševnim zdravjem po vsem svetu.

Številne od teh motenj, zlasti stres in tesnoba, so povezane z visoko koncentracijo kortizola v krvi, človeškega stresnega hormona.

Več študij je preučevalo, kako probiotiki vplivajo na ljudi s klinično diagnosticirano depresijo.

Ena študija je pokazala, da je jemanje mešanice treh sevov Lactobacillus in Bifidobacteria za 8 tednov znatno zmanjšalo simptome depresije. Imeli so tudi zmanjšano stopnjo vnetja.

Nekaj ​​drugih študij je preučevalo, kako probiotiki vplivajo na simptome depresije pri ljudeh brez klinično diagnosticirane depresije, vključno z:

• simptomi tesnobe
• depresivni simptomi
• psihično stisko
• akademskim stresom

 

Probiotiki lahko olajšajo IBS

Sindrom razdražljivega črevesa (IBS) je neposredno povezan z delovanjem debelega črevesa, vendar nekateri raziskovalci verjamejo, da gre za psihološko motnjo.

Anksioznost in depresija sta pogosti pri ljudeh z IBS. Zanimivo je, da imajo ljudje, ki imajo IBS, običajno tudi spremenjeno mikrobioto.

Številne študije so pokazale, da nekateri probiotiki lahko zmanjšajo simptome IBS, vključno z bolečino in napihnjenostjo.

Na splošno raziskave kažejo, da so probiotiki povezani z zdravjem prebave.

 

Probiotiki lahko izboljšajo razpoloženje

Pri ljudeh z duševnimi težavami ali brez njih lahko nekateri probiotiki pomagajo izboljšati razpoloženje.

Neka študija je ljudem vsak dan 4 tedne dajala mešanico probiotikov, ki je vsebovala osem različnih sevov Lactobacillus in Bifidobacteria.

Raziskovalci so ugotovili, da je jemanje dodatkov zmanjšalo negativne misli udeležencev, povezane z žalostnim razpoloženjem.

Druga študija je poročala, da je 3-tedensko uživanje mlečnega napitka, ki vsebuje probiotik Lactobacillus casei, izboljšalo razpoloženje pri ljudeh, ki so bili pred zdravljenjem najslabše razpoloženi.

Zanimivo je, da je ta študija tudi pokazala, da so ljudje po jemanju probiotika dosegli nekoliko nižje rezultate na testu spomina. Za potrditev teh rezultatov je potrebnih več študij.

 

Probiotiki lahko pomagajo po travmatični poškodbi možganov

Ko ima nekdo travmatično možgansko poškodbo, bo morda moral ostati na enoti za intenzivno nego. Tu jim lahko zdravniki pomagajo pri hranjenju in dihanju po cevkah.

To lahko poveča tveganje za okužbo, okužbe pri ljudeh s travmatskimi poškodbami možganov pa lahko povzročijo nadaljnje zaplete.

Nekaj ​​študij je pokazalo, da lahko dodajanje nekaterih probiotikov v hrano, dostavljeno po cevki, zmanjša število okužb in čas, ki ga oseba preživi na oddelku za intenzivno nego.

Probiotiki imajo lahko te učinke zaradi svojih koristi za imunski sistem.

 

Druge koristi probiotikov za možgane

Nekaj ​​študij je pokazalo, da imajo lahko probiotiki še druge zanimive koristi za možgane.

Ena zanimiva študija je pokazala, da je jemanje mešanice bifidobakterij, streptokokov, laktobacilov in laktokokov vplivalo na področja možganov, ki nadzorujejo čustva in občutke. V tej študiji so zdrave osebe jemale mešanico dvakrat na dan 4 tedne.

Druge študije so pokazale, da lahko specifični probiotiki zmanjšajo nekatere simptome multiple skleroze in shizofrenije, vendar je potrebnih veliko več raziskav.

 

Bi morali jemati probiotik za svoje možgane?

Trenutno ni dovolj dokazov, da bi probiotiki zagotovo koristili možganom. To pomeni, da zdravniki probiotikov ne morejo šteti za zdravljenje kakršnih koli motenj, povezanih z možgani.

Če želite zdraviti takšne motnje, se posvetujte z zdravnikom.

Kljub temu obstajajo dobri dokazi, da imajo probiotiki zdravstvene koristi na drugih področjih, vključno z zdravjem srca, prebavnimi motnjami, ekcemom in dermatitisom.

Znanstveni dokazi so pokazali jasno povezavo med črevesjem in možgani. To je vznemirljivo področje raziskav, ki hitro raste.

Ljudje lahko običajno pridobijo zdravo črevesno mikrobioto z zdravo prehrano in življenjskim slogom. Številna živila lahko vsebujejo koristne bakterije:

• probiotični jogurt
• nepasterizirano kislo zelje
• kefir
• kimchi

Če je potrebno, vam lahko jemanje probiotičnih dodatkov pomaga povečati število koristnih bakterijskih vrst v vašem črevesju. Na splošno je jemanje probiotikov varno in povzroča malo stranskih učinkov.

Če kupujete probiotik, izberite tistega, ki je podprt z znanstvenimi dokazi. Lactobacillus GG (LGG) in VSL#3 sta bila obsežno raziskana in dokazano ponujata številne koristi za zdravje.

 

Zaključek

Čeprav so raziskave obetavne, je še prezgodaj, da bi priporočali kakršne koli probiotike posebej za krepitev zdravja možganov.

Kljub temu trenutni dokazi dajejo nekaj podlage za razmislek o tem, kako bi lahko probiotike uporabili za izboljšanje zdravja možganov v prihodnosti.

Če želite poskusiti uporabljati probiotike, jih lahko najdete v lekarnah in na spletu.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/probiotics-and-brain-health

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas