fbpx

Probiotiki in prebiotiki: Kakšna je razlika?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Probiotiki so koristne bakterije, prebiotiki pa so hrana za te bakterije. Uživanje živil ali dodatkov, ki vsebujejo oboje, lahko pomaga uravnotežiti vaše črevesne bakterije.

Probiotiki in prebiotiki so dandanes precej pomembna tema v prehrani. Čeprav se slišita podobno, igrata različno vlogo pri vašem zdravju.

Pojasnili vam bomo, kaj morate vedeti o obeh.

 

Kaj so probiotiki in prebiotiki?

Tako prebiotiki kot probiotiki so pomembni za zdravje ljudi. Vendar imajo različne vloge:

Probiotiki. To so žive bakterije, ki jih najdemo v nekaterih živilih ali dodatkih. Zagotovijo lahko številne koristi za zdravje.

Prebiotiki. Te snovi prihajajo iz vrst ogljikovih hidratov (večinoma vlaknin), ki jih ljudje ne morejo prebaviti. Koristne bakterije v vašem črevesju jedo to vlakno.

Črevesne bakterije, ki jih skupaj imenujemo črevesna flora ali črevesna mikrobiota, opravljajo številne pomembne funkcije v telesu.

Uživanje uravnoteženih količin probiotikov in prebiotikov lahko pomaga zagotoviti pravo ravnovesje teh bakterij, da ohranite zdravo črevesno mikrobioto.

 

Zakaj so črevesne bakterije koristne?

Dobre bakterije v vašem prebavnem traktu vas pomagajo zaščititi pred škodljivimi bakterijami in glivami.

Študija iz leta 2013 o bakterijah v črevesju potrjuje, da lahko široka paleta te dobre vrste bakterij med drugim pomaga pri delovanju imunskega sistema, izboljša simptome depresije in pomaga pri odpravljanju debelosti.

Poleg tega nekatere vaše črevesne bakterije tvorijo vitamin K in kratkoverižne maščobne kisline.

Kratkoverižne maščobne kisline so glavni vir hranil celic, ki obdajajo debelo črevo. Spodbujajo močno črevesno pregrado, ki pomaga preprečevati škodljive snovi, viruse in bakterije. To tudi pomaga zmanjšati vnetje in lahko zmanjša tveganje za raka.

 

Kako hrana vpliva na črevesno mikrobioto?

Hrana, ki jo jeste, ima pomembno vlogo pri ravnovesju dobrih in slabih črevesnih bakterij.

Na primer, prehrana z veliko sladkorja in maščob negativno vpliva na črevesne bakterije in lahko prispeva k odpornosti proti inzulinu in drugim stanjem.

Ko redno hranite napačne bakterije, lahko rastejo hitreje in se lažje naselijo, brez toliko koristnih bakterij, ki bi jim to preprečile.

Škodljive bakterije in manj zdrava črevesna flora so bile povezane tudi z višjim indeksom telesne mase (ITM).

Poleg tega imajo lahko živila, obdelana s pesticidi, negativne učinke na črevesne bakterije, čeprav je za potrditev tega potrebnih več raziskav.

Študije so tudi pokazale, da lahko antibiotiki povzročijo trajne spremembe pri določenih vrstah bakterij, zlasti če jih jemljemo v otroštvu in adolescenci.

Ker je uporaba antibiotikov tako razširjena, raziskovalci zdaj preučujejo, kako lahko to povzroči zdravstvene težave pri ljudeh pozneje v življenju.

 

Katera živila so prebiotiki?

Preden greste ven in kupite drage prebiotične dodatke, ne pozabite, da jih veliko živil naravno vsebuje.

To je zato, ker so prebiotiki vrste vlaknin, ki jih najdemo v zelenjavi, sadju in stročnicah.

Ljudje ne moremo prebaviti teh vrst vlaknin, vendar jih vaše dobre črevesne bakterije lahko prebavijo.

Živila, ki vsebujejo veliko prebiotičnih vlaken, vključujejo:

• stročnice, fižol in grah
• oves
• banane
• jagode
• topinambur (ni isto kot navadne artičoke)
• šparglje
• regratovo zelenje
• česen
• por
• čebulo

Ena od stvari, ki jih vaše dobre črevesne bakterije naredijo s prebiotičnimi vlakninami, je, da jih spremenijo v kratkoverižno maščobno kislino, imenovano butirat.

Študije kažejo, da proizvodnje butirata v debelem črevesu ni mogoče vzdrževati brez ustreznega vnosa prebiotičnih vlaknin.

 

Katera živila so probiotična?

Obstaja tudi veliko probiotičnih živil, ki naravno vsebujejo koristne bakterije, kot je jogurt.

Visokokakovosten navadni jogurt z živimi kulturami je lahko fantastičen dodatek vaši prehrani, če želite dodati koristne bakterije.

Fermentirana živila so še ena odlična možnost, saj vsebujejo koristne bakterije, ki uspevajo na naravno prisotnem sladkorju ali vlakninah v hrani.

Primeri fermentiranih živil vključujejo:

• kislo zelje
• kimchi
• kombucha čaj
• kefir (mlečni in nemlečni)
• nekatere vrste kumaric (nepasterizirane)
• drugo vloženo zelenjava (nepasterizirana)

Če boste jedli fermentirana živila zaradi njihovih probiotičnih koristi, se prepričajte, da niso pasterizirana, saj ta proces ubije bakterije.

Nekatera od teh živil lahko štejemo tudi za sinbiotična, ker vsebujejo tako koristne bakterije kot prebiotični vir vlaknin, s katerimi se bakterije hranijo.

Nekateri primeri sinbiotičnih živil so sir, kefir in kislo zelje.

 

Ali naj jemljem probiotične dodatke?

Probiotični dodatki so tablete, praški ali tekočine, ki vsebujejo žive koristne bakterije ali kvas.

So zelo priljubljeni in jih je enostavno najti, vendar niso vsi vredni svojega denarja. Nimajo vsi enakih vrst bakterij ali enakih koncentracij. Na trgu je tudi veliko izdelkov, ki trdijo, da so učinkoviti brez dokazov.

Običajno tudi nimajo vlaknatih virov hrane, ki bi jih lahko jedle bakterije, kar lahko ovira njihovo učinkovitost, če nekdo ne uživa te hrane.

Nekateri probiotični dodatki so zasnovani tako, da prenesejo bakterije vse do vašega debelega črevesa za boljše učinke, medtem ko drugi verjetno ne prenesejo vaše želodčne kisline.

Obstajajo posamezniki, ki ne bi smeli jemati probiotika ali pa bi lahko imeli poslabšanje simptomov, če bi to storili, na primer ljudje s prekomerno rastjo bakterij v tankem črevesu (SIBO) ali ljudje, občutljivi na sestavine v dodatku.

Vendar so lahko prave vrste probiotikov za nekatere ljudi neverjetno koristne. Odvisno je od vrste seva, formule izdelka, kakovosti izdelka in skladiščenja.

Kot pri vseh dodatkih se boste morda želeli posvetovati z zdravnikom, ki je seznanjen s probiotiki.

 

Zaključek

Ohranjanje ravnovesja črevesnih bakterij je pomembno za številne vidike zdravja.

Če želite to narediti, jejte veliko prebiotikov in probiotikov, saj bodo pomagali pri spodbujanju najbolj idealnega ravnovesja med dobrimi in slabimi črevesnimi bakterijami.

Pogovorite se s svojim zdravnikom, da se prepričate, ali jeste prave količine vsakega. Možno je pretiravati ali imeti stranske učinke.

Če želite ugotoviti, ali bi vam dodatek lahko koristil, si oglejte seznam globalnih smernic Svetovne gastroenterološke organizacije z dokazih o stanjih, pri katerih bi probiotiki lahko pomagali, ki vključujejo tudi priporočila.

Pazljivo preberite oznake na vseh dodatkih in se o morebitnih vprašanjih in priporočilih pogovorite s svojim zdravnikom.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/probiotics-and-prebiotics

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas