fbpx

10 razlogov za več spanja

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Dober spanec je izjemno pomemben za vaše zdravje. Pravzaprav je prav tako pomemben kot uživanje uravnotežene, hranljive prehrane in vadba.

Čeprav se potrebe po spanju razlikujejo od osebe do osebe, večina odraslih potrebuje od 7 do 9 ur spanja na noč. Kljub temu do 35 % odraslih v Združenih državah ne spi dovolj.

Pomanjkanje spanja lahko ogrozi vaše zdravje in varnost, zato je bistveno, da vsak dan daste prednost svojemu spancu in ga varujete.

Ta članek vam razloži 9 razlogov, zakaj morate več spati.

 

1. Lahko vam pomaga vzdrževati težo ali shujšati

Številne študije povezujejo kratek spanec – opredeljen kot spanje, ki traja manj kot 7 ur na noč – z večjim tveganjem za povečanje telesne mase in višjim indeksom telesne mase (ITM).

Pravzaprav je analiza iz leta 2020 pokazala, da so imeli odrasli, ki so spali manj kot 7 ur na noč, neverjetnih 41 % večje tveganje za razvoj debelosti. Medtem pa daljše spanje ni povečalo tveganja.

Na učinek spanja na povečanje telesne mase naj bi vplivali številni dejavniki, vključno s hormoni in motivacija za vadbo.

Na primer, pomanjkanje spanja poveča raven grelina in zmanjša raven leptina. Grelin je hormon, zaradi katerega smo lačni, medtem ko leptin daje občutek sitosti. Zaradi tega se lahko počutimo bolj lačne in se prenajedamo.

To podpirajo različne študije, ki so pokazale, da imajo neprespani posamezniki večji apetit in ponavadi zaužijejo več kalorij.

Še več, zaradi pomanjkanja spanja lahko zaradi višje vsebnosti kalorij hrepenite po hrani z več sladkorja in maščob, da nadomestite pomanjkanje energije.

Da bi bile stvari še hujše, se zaradi utrujenosti po noči s premalo spanja morda počutite nemotivirani za obisk telovadnice, sprehod ali katero koli drugo telesno dejavnost, v kateri uživate.

Torej lahko dajanje prednosti spanju podpira zdravo telesno težo.

 

2. Lahko izboljša koncentracijo in produktivnost

Spanje je pomembno za različne vidike delovanja možganov.

Pomanjkanje spanja negativno vpliva na kognicijo, koncentracijo, produktivnost in uspešnost.

Dober primer je posebna študija o preobremenjenih zdravnikih. Ugotovilo je, da so zdravniki z zmerno, visoko in zelo visoko motnjo spanja imeli 54 %, 96 % in 97 % večjo verjetnost, da bodo poročali o klinično pomembnih zdravniških napakah.

Na podoben način lahko dovolj spanja izboljša akademsko uspešnost pri otrocih, mladostnikih in mladih odraslih.

Nazadnje se je pokazalo, da dober spanec izboljšuje sposobnosti reševanja problemov in izboljša spomin tako pri otrocih kot pri odraslih.

 

3. Lahko poveča atletsko zmogljivost

Dokazano je, da spanje izboljša atletsko zmogljivost.

Številne študije so pokazale, da lahko zadosten spanec izboljša fine motorične sposobnosti, reakcijski čas, mišično moč, mišično vzdržljivost in sposobnosti reševanja problemov.

Še več, pomanjkanje spanja lahko poveča tveganje za poškodbe in zmanjša motivacijo za vadbo.

Dovolj spanja je torej morda tisto, kar potrebujete, da svojo uspešnost dvignete na višjo raven.

 

4. Lahko okrepi vaše srce

Nizka kakovost in trajanje spanja lahko povečata tveganje za razvoj bolezni srca.

Ena analiza 19 študij je pokazala, da spanje, ki traja manj kot 7 ur na dan, povzroči 13-odstotno povečano tveganje smrti zaradi bolezni srca.

Druga analiza je pokazala, da je bilo v primerjavi s 7 urami spanja vsako 1-urno zmanjšanje spanja povezano s 6 % večjim tveganjem za smrtnost zaradi vseh vzrokov in bolezni srca.

Še več, zdi se, da kratko spanje poveča tveganje za visok krvni tlak, zlasti pri tistih z obstruktivno apnejo v spanju – stanjem, za katerega je značilno prekinjeno dihanje med spanjem.

Pravzaprav je neka študija pokazala, da so imeli ljudje, ki so spali manj kot 5 ur na noč, 61 % večje tveganje za razvoj visokega krvnega tlaka kot tisti, ki so spali 7 ur.

Zanimivo je, da pretirano spanje pri odraslih – več kot 9 ur – prav tako povečuje tveganje za bolezni srca in visok krvni tlak.

 

5. Vpliva na presnovo sladkorja in tveganje za diabetes tipa 2

Kratek spanec je povezan z večjim tveganjem za nastanek sladkorne bolezni tipa 2 in inzulinske rezistence – ko vaše telo ne more pravilno uporabljati hormona inzulina.

Pravzaprav je analiza 36 študij z več kot 1 milijonom udeležencev pokazala, da zelo kratek spanec, ki traja manj kot 5 ur, in kratek spanec, ki traja manj kot 6 ur, poveča tveganje za razvoj sladkorne bolezni tipa 2 za 48 % oziroma 18 %.

Menijo, da lahko pomanjkanje spanja povzroči fiziološke spremembe, kot so zmanjšana občutljivost za inzulin, povečano vnetje in spremembe hormonov lakote, pa tudi vedenjske spremembe, kot je slabo odločanje in večji vnos hrane – vse to poveča tveganje za sladkorno bolezen.

Poleg tega je pomanjkanje spanja povezano z večjim tveganjem za razvoj debelosti, bolezni srca in presnovnega sindroma. Ti dejavniki tudi povečajo tveganje za sladkorno bolezen.

 

6. Slabo spanje je povezano z depresijo

Težave z duševnim zdravjem, kot je depresija, so močno povezane s slabo kakovostjo spanja in motnjami spanja.

Ena študija pri 2672 udeležencih je pokazala, da so tisti z anksioznostjo in depresijo pogosteje poročali o slabšem spanju kot tisti brez anksioznosti in depresije.

V drugih študijah so ljudje z motnjami spanja, kot je nespečnost ali obstruktivna apneja v spanju, prav tako poročali o višjih stopnjah depresije kot tisti brez njih.

Če imate težave s spanjem in opazite, da se je vaše duševno zdravje poslabšalo, je pomembno, da se pogovorite s svojim zdravnikom.

 

7. Podpira zdrav imunski sistem

Dokazano je, da pomanjkanje spanja poslabša delovanje imunskega sistema.

V neki študiji je bilo pri udeležencih, ki so spali manj kot 5 ur na noč, 4,5-krat večja verjetnost, da bodo zboleli za prehladom, kot pri tistih, ki so spali več kot 7 ur. Tisti, ki so spali 5–6 ur, so imeli 4,24-krat večjo verjetnost.

Nekateri podatki tudi kažejo, da lahko pravilno spanje izboljša odziv protiteles vašega telesa na cepiva proti gripi.

Nedavno so predhodni podatki pokazali, da lahko dovolj spanja pred cepljenjem proti COVID-19 in po njem izboljša učinkovitost cepiva. Kljub temu je potrebnih več raziskav, da bi bolje razumeli to možno povezavo.

 

8. Slabo spanje je povezano s povečanim vnetjem

Slabo spanje lahko močno vpliva na vnetja v telesu.

Spanje ima ključno vlogo pri uravnavanju našega centralnega živčnega sistema. Zlasti je vključeno v sisteme za odziv na stres, znane kot simpatični živčni sistem in os hipotalamus-hipofiza-nadledvična žleza (HPA).

Znano je, da izguba spanja, zlasti zaradi motenj spanja, aktivira vnetne signalne poti in vodi do višjih ravni nezaželenih markerjev vnetja, kot sta interlevkin-6 in C-reaktivni protein.

Sčasoma lahko kronično vnetje povzroči razvoj številnih kroničnih stanj, vključno z debelostjo, srčnimi boleznimi, nekaterimi vrstami raka, Alzheimerjevo boleznijo, depresijo in sladkorno boleznijo tipa 2.

 

9. Vpliva na čustva in socialno interakcijo

Izguba spanja zmanjša vašo sposobnost uravnavanja čustev in socialne interakcije.

Ko smo utrujeni, težje nadzorujemo čustvene izbruhe in svoje vedenje pred drugimi. Utrujenost lahko vpliva tudi na našo sposobnost odzivanja na humor in izkazovanja empatije.

Poleg tega je večja verjetnost, da se bodo tisti, ki jim kronično primanjkuje spanja, umaknili iz družabnih dogodkov in občutili osamljenost.

Dajanje prednosti spanju je lahko ključni način za izboljšanje vaših odnosov z drugimi in vam pomaga postati bolj družaben.

Če se spopadate z osamljenostjo ali čustvenimi izbruhi, se ne bojte poiskati podpore prijatelja, družinskega člana ali zdravnika. Če želite izvedeti več, si oglejte ta seznam virov.

 

Pomanjkanje spanja je lahko nevarno

Premalo spanja je lahko nevarno zase in za druge.

Ko smo utrujeni, se naša sposobnost osredotočanja na naloge, refleksi in reakcijski čas zmanjšajo. Pravzaprav je resno pomanjkanje spanja primerljivo s čezmernim uživanjem alkohola.

Center za nadzor in preprečevanje bolezni (CDC) poroča, da je 1 od 25 ljudi med vožnjo zaspal za volanom. Tisti, ki so spali manj kot 6 ur, so najverjetneje zaspali med vožnjo.

Ena študija iz leta 2018 je pokazala, da je bilo pri ljudeh, ki so spali 6, 5, 4 ali manj kot 4 ure, tveganje za povzročitev prometne nesreče 1.3-krat, 1.9-krat, 2.9-krat oziroma 15.1-krat večje. Ta študija kaže, da se vaše tveganje za prometno nesrečo znatno poveča z vsako uro izgubljenega spanca.

Poleg tega CDC poroča, da je biti buden več kot 18 ur primerljiv z vsebnostjo alkohola v krvi (BAC) 0,05%. Po 24 urah se to poveča na 1,00 %, kar je nad zakonsko dovoljeno omejitvijo vožnje.

Poleg povečanih tveganj, povezanih z vožnjo, lahko pomanjkanje spanja poveča tudi tveganje za poškodbe in napake na delovnem mestu.

Na splošno je dober spanec pomemben za varnost vseh.

 

Zaključek

Skrb za spanje je poleg prehrane in gibanja eden od stebrov zdravja.

Pomanjkanje spanja je povezano s številnimi negativnimi učinki na zdravje, vključno s povečanim tveganjem za bolezni srca, depresijo, povečanje telesne mase, vnetja in bolezni.

Čeprav se individualne potrebe razlikujejo, večina raziskav kaže, da bi morali za optimalno zdravje spati med 7 in 9 urami na noč.

Tako kot dajete prednost prehrani in telesni dejavnosti, je čas, da spanju posvetite pozornost, ki si jo zasluži.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/10-reasons-why-good-sleep-is-important

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas