fbpx

5 vrst hrane in pijače, ki jih morate omejiti, če imate preddiabetes ali sladkorno bolezen

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Večina živil je lahko del vaše prehrane, če imate sladkorno bolezen, vendar lahko omejitev nekaterih vrst pomaga vzdrževati zdravo raven glukoze v krvi in ​​zmanjša tveganje za druge kronične bolezni.

Določena hrana in pijača lahko zvišata raven glukoze in inzulina v krvi ter spodbujata vnetje. Ti učinki lahko povečajo tveganje za preddiabetes in sladkorno bolezen.

Prediabetes in sladkorna bolezen lahko povečata tveganje za druge kronične bolezni, vključno s srčnimi boleznimi, boleznimi ledvic in slepoto.

Čeprav lahko uživate večino živil, ko živite s prediabetesom ali sladkorno boleznijo, lahko omejevanje nekaterih živil in pijač pomaga obvladati vaše stanje in zmanjša tveganje za zaplete.

Hrana in pijača, ki ju uživate, vam lahko pomaga ohranjati raven glukoze v krvi v ciljnem območju, ki ga priporoča vaš zdravnik.


1. Živila z dodanimi sladkorji

Namizni sladkor (saharoza), med, melasa in koruzni sirup so primeri dodanih sladkorjev. Pomagajo izboljšati okus, teksturo in rok uporabnosti peciva, kot so torte, piškoti in pite.

Pijače, sladkane s sladkorjem, kot so običajne gazirane pijače in pijače z okusom sadja, so prav tako pomemben vir dodanih sladkorjev.

Uživanje dodanih sladkorjev v velikih količinah je povezano s povečanim tveganjem za sladkorno bolezen, bolezni srca in debelost. Tistim, ki živijo s prediabetesom ali sladkorno boleznijo, lahko omejitev dodanih sladkorjev pomaga ohraniti raven glukoze v krvi v ciljnem območju.

American Heart Association priporoča omejitev porabe dodanega sladkorja na največ 25 gramov (g) ali 6 čajnih žličk na dan za ženske in 36 g ali 9 čajnih žličk na dan za moške.

Ta količina ne vključuje naravno prisotnih sladkorjev, ki jih najdemo v navadnem mleku, sadju in nekateri zelenjavi.


2. Pijače z dodanimi sladkorji

Sladkane pijače – kot so kola, druge gazirane pijače, sadni punč, limonada (in druge “-ade”) in nekatere mešane pijače – niso idealne za ljudi s prediabetesom ali sladkorno boleznijo.

Te pijače zagotavljajo prazne kalorije in ne ponujajo hranil. Na primer, 12-unčna (oz) ali 354-mililitrska (mL) pločevinka kole vsebuje 23,1 g sladkorja.

Enaka količina sladkanega ledenega čaja vsebuje 35,3 g sladkorja, limonada pa 28,1 g.

Poleg tega te s sladkorjem sladkane pijače ne zagotavljajo enake stopnje sitosti kot uživanje trdne hrane z enakim številom kalorij.

Nekatere raziskave so pokazale, da lahko visceralna maščoba, odložena v srednjem delu telesa, povzroči presnovne spremembe, kot so insulinska rezistenca, zvišane ravni holesterola LDL in trigliceridov ter večje tveganje za bolezen zamaščenih jeter.

Omejitev uživanja dodanega sladkorja lahko pomaga zmanjšati raven glukoze, raven maščob v krvi in ​​tveganje za bolezen zamaščenih jeter.


Kaj pa energijske pijače?

Nekatere energijske pijače vsebujejo toliko dodanega sladkorja kot običajne gazirane pijače. Na primer, ena 8,4-oz pločevinka energijske pijače vsebuje 26,3 g ogljikovih hidratov izključno iz sladkorjev.

Nekatere so brez sladkorja, vendar vse običajno vsebujejo kofein in druge stimulanse, kot so tavrin, ginseng, guarana, L-karnitin in L-tartrat.

Kofein in drugi stimulansi lahko zvišajo vaš krvni tlak in lahko vplivajo na številna zdravila. Najbolje je, da se pred redno uporabo teh pijač posvetujete z zdravstvnikom.

Čeprav so športni napitki namenjeni zagotavljanju tekočine, ogljikovih hidratov in elektrolitov športnikom in ljudem, ki se ukvarjajo z visoko intenzivno vadbo, so lahko dodaten vir dodanih sladkorjev za druge.

Na voljo pa so športne pijače z nižjo vsebnostjo sladkorja. Te so lahko v pomoč, če živite v vročem podnebju, se ukvarjate z napornimi športnimi ali delovnimi dejavnostmi ali okrevate po želodčni bolezni.


3. Aromatizirani kavni napitki

Kavo povezujejo s številnimi koristmi za zdravje, vključno z zmanjšanim tveganjem za sladkorno bolezen. Vendar je treba kavne napitke z okusom obravnavati kot tekoče sladice in ne kot zdrave pijače.

Tako kot druge sladke pijače tudi kava z okusom vsebuje prazne kalorije in ne vsebuje hranilnih snovi. Pitje teh pijač, ne da bi spremenili svojo prehrano, da bi upoštevali kalorije, lahko povzroči povečanje telesne mase.

Na primer, 16-oz črna kava je brezkalorična pijača, vendar 16-oz (473 ml) Caramel Frappuccino iz Starbucksa vsebuje 380 kalorij in 54 g dodanega sladkorja, Blonde Vanilla Latte enake velikosti pa vsebuje 250 kalorij in 35 g dodanega sladkorja.

Te kavne napitke lahko naročite z nizko- ali brezkaloričnimi sirupi in sladili ter mlečnimi izdelki brez maščobe, da drastično zmanjšate vsebnost kalorij in sladkorja.

Če želite ohraniti raven glukoze znotraj ciljnega območja in preprečiti povečanje telesne mase, se lahko odločite za navadno kavo ali espresso ali zahtevate aromo z manj sladkorja.


4. Živila s transmaščobnimi kislinami

Medtem ko so transmaščobe naravno prisotne v majhnih količinah v mesu, maslu in mleku, so umetne transmaščobe nezdrave. Slednja nastanejo s spreminjanjem tekočih olj v trdno obliko.

Transmaščobe se običajno uporabljajo za izboljšanje teksture in okusa ter podaljšanje roka uporabnosti komercialnih pekovskih izdelkov, kot so krekerji in kolački, pa tudi ocvrta živila, pakirani prigrizki in zamrznjena živila.

Čeprav transmaščobe neposredno ne zvišajo ravni glukoze v krvi, jih povezujejo s povečanim vnetjem, inzulinsko rezistenco in trebušno maščobo, pa tudi z nižjo raven HDL (dobrega) holesterola in okvarjenim delovanjem arterij.

Umetne transmaščobe so bile v večini držav prepovedane. Leta 2018 je Uprava za hrano in zdravila prepovedala uporabo delno hidrogeniranega olja – glavnega vira umetne trans maščobe v preskrbi s hrano – v večini predelanih živil.

Vendar to ne pomeni, da so zdaj vsa živila v Združenih državah brez umetnih transmaščob. Proizvajalcem ni treba navesti transmaščob na nalepki s podatki o hranilni vrednosti, če izdelek vsebuje manj kot 0,5 g transmaščob na porcijo.

Če je mogoče, se izogibajte izdelkom, ki na seznamu sestavin vsebujejo besede “delno hidrogenirano”.


5. Alkohol

Trenutne smernice za uživanje alkohola priporočajo omejitev ene pijače na dan za ženske in dve pijači na dan za moške.

Če imate sladkorno bolezen, boste morda želeli omejiti uživanje alkohola ali se mu popolnoma izogniti, saj lahko zmanjša sposobnost vaših jeter za sproščanje glukoze. To lahko povzroči nizek krvni sladkor nekaj ur po zaužitju alkohola – še posebej, če alkohol zaužijete brez hrane.

Alkohol lahko moti tudi nekatera zdravila za sladkorno bolezen.

Lahko se posvetujete z zdravnikom, da izveste več o morebitnih učinkih alkohola na vaše individualno zdravstveno stanje in ugotovite, ali je lahko katera koli količina alkohola varno del vaše prehrane.


Zakaj je vnos ogljikovih hidratov pomemben za ljudi s sladkorno boleznijo?

Ogljikovi hidrati, beljakovine in maščobe so makrohranila, ki vašemu telesu zagotavljajo energijo in ga podpirajo pri opravljanju osnovnih funkcij. Zlasti ogljikovi hidrati so primarni vir goriva za vaše telo.

Ogljikovi hidrati so v različnih oblikah, vključno s škrobi, sladkorji in vlakninami. Vsi ogljikovi hidrati, razen vlaknin, se razgradijo v glukozo.

S pomočjo inzulina, hormona, ki ga proizvaja vaša trebušna slinavka, se glukoza prenaša iz krvnega obtoka v celice vašega telesa in se uporablja kot energija.

Če pa imate sladkorno bolezen tipa 2, ki predstavlja 90–95 % primerov sladkorne bolezni, vaše telo ne more učinkovito odstraniti glukoze iz krvnega obtoka. To vodi do visoke ravni glukoze v krvi.

Visoka raven glukoze v krvi povzroči, da vaša trebušna slinavka proizvaja več insulina. Sčasoma se lahko vaša trebušna slinavka obrabi in proizvaja malo ali nič insulina.

Če imate sladkorno bolezen, je priporočljivo, da ste zelo pozorni na to, kaj jeste – zlasti na vrste in število ogljikovih hidratov, ki jih vključite v svojo prehrano –, da boste lažje uravnavali raven glukoze v krvi.

S tem boste tudi preprečili močno zvišanje in znižanje ravni glukoze v krvi in ​​zmanjšali tveganje za dolgotrajne zaplete.


Zaključek

Čeprav sladkorna bolezen ali prediabetes ne pomeni nujno, da se morate v celoti izogibati nekaterim živilom ali skupinam živil, lahko manjša izbira nekaterih vrst hrane pomaga ohranjati zdravo raven glukoze v krvi in ​​zmanjša tveganje za druge kronične zdravstvene težave.

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas