fbpx

Ali vam nekatere vrste svetlobe pomagajo bolje spati?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Morda ste že slišali, da se morate pred spanjem izogibati močni luči. Čeprav je to dober nasvet, se izkaže, da lahko nekatere barve svetlobe motijo ​​vaš spanec bolj kot druge.

Vaše telesne naravne cikle spanja in budnosti v veliki meri nadzira hormon, imenovan melatonin. Specializirani fotoreceptorji v vaših očeh pošiljajo informacije nazaj v vaše možgane in vplivajo na vašo tvorbo melatonina.

Glede na pregled študij iz leta 2017 je raziskava pokazala, da so ti receptorji najbolj občutljivi na svetlobo z valovno dolžino okoli 450 do 480 nanometrov (nm). Večini ljudi se ta lučka zdi modra.

Še vedno je omejeno število raziskav, ki preučujejo učinke drugih svetlih barv na naše cikle spanja. Vendar pa obstaja nekaj dokazov, da lahko tople barve pomagajo hitreje zazibati v spanec kot hladne barve.

Poglejmo, katere barve vas lahko najhitreje zazibljejo v spanec in zaradi katerih se lahko premetavate vso noč.


Barve, ki vam lahko pomagajo pri spanju

Do sedaj je bila večina študij, ki so preučevale najboljše vrste luči za spodbujanje spanja, izvedenih na glodavcih. Ker pa so glodalci nočni in barvno slepi, je težko sklepati iz teh študij.

Omejene raziskave na ljudeh so pokazale, da lahko rdeča svetloba pomaga spodbuditi spanec. Obstaja tudi nekaj dokazov, da imajo lahko vlogo tudi individualne preference.

Ker je roza svetloba sestavljena iz kombinacije rdečih in vijoličnih svetlobnih valov, bi lahko bila tudi koristna – v teoriji. Vendar pa trenutno ni raziskav, ki bi podprle trditev.

Rdeča luč

Menijo, da lahko barve blizu rdeče v svetlobnem spektru spodbudijo tvorbo melatonina. Vendar pa je potrebnih več raziskav za podporo tej teoriji.

Manjša študija iz leta 2012 je preučevala učinek 30-minutne nočne terapije z rdečo svetlobo v skupini 20 udeležencev.

Raziskovalci so ugotovili, da so po 14 dneh udeleženci, ki so prejeli svetlobno terapijo, znatno izboljšali kakovost spanja in raven melatonina v primerjavi z udeleženci, ki niso bili izpostavljeni nobeni svetlobi.

Ena študija na miših iz leta 2017 je pokazala, da lahko rdeča svetloba z intenzivnostjo 10 luksov ali več aktivira spanje. Raziskovalci so ugotovili, da svetloba pod 10 luksov ni imela učinka.

Individualne razlike

Druga študija iz leta 2017 je dokazala, da ima lahko preferenca posameznika tudi vlogo pri določanju, katera barva svetlobe je najboljša za spodbujanje spanja. V študiji so raziskovalci izvedli dva različna poskusa.

V prvem poskusu so bili udeleženci izpostavljeni beli svetlobi, naključni barvi ali barvi, ki so jo sami izbrali. Raziskovalci so opazili, da so udeleženci, ki so bili izpostavljeni svoji najljubši svetlobi, bistveno hitreje zaspali.


Katera barva svetlobe zagotavlja najboljši spanec za dojenčke in otroke

Zdi se, da modre in bele luči pred spanjem negativno vplivajo tudi na dojenčke in otroke. Zato se za nočne luči pogosto priporočajo toplejše barve.

Študija iz leta 2018 je proučevala vpliv dveh barv svetlobe – belkasto modre in rumene – na stopnjo zaspanosti otrok in odraslih.

Raziskovalci so ugotovili, da so imeli otroci v obeh primerih večjo supresijo melatonina kot odrasli, vendar je bil njihov melatonin še bolj zatrt, ko so bili izpostavljeni rumeni svetlobi.

Nekatere ljudi skrbi, da bi lahko izpostavljanje dojenčkov močni svetlobi ponoči med dojenjem negativno vplivalo na njihovo zdravje. Vendar pa je ena študija iz leta 2016 na 42 dojenčkih pokazala, da kratka izpostavljenost (manj kot 15 minut) ni imela negativnega vpliva na zdravje dojenčkov.


Najslabše barve za osvetlitev sobe za spanje

Dobro je dokumentirano, da lahko izpostavljenost modri svetlobi negativno vpliva na vašo kakovost spanja. Elektronski zasloni, LED luči in fluorescentne luči lahko vsebujejo modro svetlobo.

Ena manjša starejša študija iz leta 1991 in ena študija na miših iz leta 2016 sta odkrili dokaze, da lahko zelena svetloba negativno vpliva tudi na raven melatonina.

Ista študija iz leta 2016 je pokazala, da ima lahko vijolična svetloba podoben učinek kot modra svetloba. Vendar pa ni bilo raziskav o vplivu vijolične svetlobe na ljudi.


Kateri dejavniki spalnice vam lahko pomagajo bolje spati

Na kakovost vašega spanca lahko vpliva veliko dejavnikov. Tukaj je nekaj nasvetov za boljši spanec.
Navade, ki jih je treba zmanjšati:

• izpostavljenost elektronskim zaslonom, kot so telefoni ali televizija, pred spanjem
• zaužitje kofeina pozno zvečer
• pitje preveč vode pred spanjem
• uživanje alkohola
• odhajanje v posteljo in zbujanje ob nepravilnem času
• dolgi dremeži čez dan

Navade, ki lahko izboljšajo spanec:

• izpostavljanje močni svetlobi čez dan
• redna vadba
• spanje na udobni vzmetnici in blazini
• miren prostor za spanje
• počnite nekaj sproščujočega pred spanjem
• ohranjanje ugodne temperature v sobi


Zaključek

Obstaja nekaj dokazov, da lahko rdeča luč povzroči zaspanost. Vendar je potrebnih več raziskav na ljudeh, da bi podprli to teorijo.

Dobro je dokumentirano, da lahko modra svetloba negativno vpliva na raven melatonina.

Izpostavljenost zeleni in vijolični svetlobi lahko tudi potencialno ovira vašo sposobnost, da zaspite, vendar je potrebnih več raziskav, da bi v celoti razumeli njune učinke.


vir: https://www.healthline.com/health/best-color-light-for-sleep

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas