fbpx

Kaj je sindrom zapoznele faze spanja?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Sindrom zapoznele faze spanja (DSPS) je vrsta motnje cirkadianega ritma spanja. Znana je tudi kot motnja zapoznele faze spanja ali motnja zapoznele faze spanja in budnosti.

DSPS je težava z vašo notranjo telesno uro. Če imate DSPS, ne morete zaspati ob družbeno sprejemljivem času za spanje. Namesto tega se vaš spanec zamakne za vsaj dve uri. To se zgodi tudi, ko ste utrujeni.

Zaradi zamude se lahko zbudite pozneje, kar lahko ovira delo, šolo in druge dnevne rutine.

DSPS je pogost. Lahko se razvije v kateri koli starosti, vendar večinoma prizadene najstnike in mlajše odrasle. Približno 15 odstotkov mladostnikov in odraslih ima DSPS.

Pogoj ni enak kot biti “nočna ptica”. Če ste nočna ptica, se odločite ostati budni pozno. Če pa imate DSPS, ste pozni, ker vaša telesna ura zamuja.

 

Znaki DSPS

Težave s spanjem

Zaradi DSPS je težko zaspati ob običajnem času za spanje. Zakasnitev vaše notranje ure sporoča telesu, naj ostane pozoren.

Običajno ne boste mogli spati do nekaj ur po polnoči, med 2. in 6. uro zjutraj.

Težave s spanjem se lahko poslabšajo, če poskušate ostati pokonci, da naredite domačo nalogo ali se družite.

Težave pri prebujanju

Ker ne morete zaspati do poznih ur, DSPS prav tako otežuje vstajanje ob običajni uri. To je zato, ker vaša notranja ura še ni začela sporočati telesu, naj se zbudi.

Morda boste spali do poznega jutra ali popoldneva.

Prekomerna dnevna zaspanost

Dnevna zaspanost se pojavi, ko ne morete zaspati, vendar se morate zbuditi ob določeni uri. Čez dan se boste morda težko osredotočili in bili pozorni.

Tudi če zgodaj zaspite, vam lahko DSPS prepreči dovolj globok spanec. Zaradi tega se lahko ves dan počutite pretirano utrujeni.

Ni drugih težav s spanjem

Običajno DSPS ne spremljajo druge težave s spanjem, kot je spalna apneja.

Razen če ne ovira dnevnih aktivnosti, morda na splošno dobite dovolj kakovostnega spanca – le zakasnjen je. Poleg tega, ko zaspite, nimate težav s spanjem.

Depresija in vedenjske težave

Če se ne morete držati običajnega urnika spanja, lahko zaradi stresa razvijete depresijo.

Dnevna zaspanost lahko moti tudi delo ali šolo. Morda pridete pozno, zamudite dneve ali ste težko pozorni. Otroci in najstniki z DSPS imajo lahko slab učni uspeh.

DSPS lahko povzroči tudi odvisnost od kofeina, alkohola ali pomirjeval.

 

Vzroki

Čeprav natančen vzrok DSPS ni znan, je pogosto povezan z več dejavniki.

Ti vključujejo:

Genetika. Če imate bližnjega sorodnika z DSPS, imate večje možnosti za razvoj bolezni. Štirideset odstotkov ljudi z DSPS ima družinsko anamnezo motnje.
Spremembe po puberteti. Med adolescenco se telesni 24-urni cikel spanja podaljša, kar zahteva poznejši čas spanja in budnosti. Mladostniki prav tako postajajo bolj socialni in prevzemajo več odgovornosti.
Psihološke in nevrološke motnje. DSPS je povezan s stanji, kot so:
• depresija
• anksioznost
• motnje pozornosti s hiperaktivnostjo
• obsesivno kompulzivna motnja
Kronična nespečnost. DSPS prizadene 10 odstotkov ljudi s kronično nespečnostjo.
Slabe spalne navade. Simptomi DSPS se lahko poslabšajo, če zjutraj niste dovolj izpostavljeni svetlobi. Simptomi se lahko povečajo tudi, če ste ponoči preveč izpostavljeni svetlobi.

 

DSPS in nočna ptica

DSPS ni isto kot biti nočna ptica.

Če ste nočna ptica, morda namerno ostanete pokonci, da naredite domačo nalogo ali se družite. Prav tako se boste zbudili pozneje kot običajno.

Ko pa pride čas za običajno rutino, lahko prilagodite urnik spanja.

Če imate DSPS, ne poskušajte ostati budni pozno. Namesto tega vaša notranja ura zamuja s spanjem, tudi če ste utrujeni. Morda bo težko prilagoditi telesno uro, zaradi česar je težko spati in se zbujati ob običajnih urah.

 

Diagnoza

DSPS je pogosto napačno diagnosticiran.

To je zato, ker se mnogi ljudje z DSPS prisilijo, da sledijo običajni rutini. Torej, če ste nenehno utrujeni, boste morda napačno diagnosticirani z depresijo. Če poročate o težavah s spanjem, boste morda napačno diagnosticirani z nespečnostjo.

Če imate vi ali vaš otrok težave s spanjem, se posvetujte s strokovnjakom za spanje. Zdravnika morate obiskati tudi, če spanje zamuja vsaj sedem dni.

Specialist za spanje lahko opravi različne teste, da ugotovi, ali imate DSPS.

To lahko vključuje naslednje:

Zbiranje anamneze. To vašemu zdravniku pomaga razumeti vašo družinsko anamnezo in simptome.
Zahtevajte dnevnik spanja. Zdravnik vam bo morda naročil, da vsak dan beležeite kdaj zaspite in kdaj se zbudite.
Aktigrafija. Nosili boste zapestno napravo, ki sledi vašim vzorcem spanja in budnosti. Ta test je najbolje opraviti, ko niste v službi ali šoli, saj se vam ne bo treba zbujati zaradi različnih obveznosti.
Polisomnogram. Če vaš zdravnik meni, da imate drugo motnjo spanja, bo morda zahteval test spanja čez noč, imenovan polisomnogram. Med spanjem bo test spremljal vaše možganske valove in srčni utrip, tako da bo zdravnik lahko videl, kaj vaše telo počne med spanjem.

 

Zdravljenja

Na splošno zdravljenje DSPS vključuje več kot eno metodo.

Namen zdravljenja je normalizirati urnik spanja s prilagoditvijo telesne ure.

Vaš zdravnik bo izbral najboljše zdravljenje za vaše simptome in življenjski slog. To lahko vključuje:

Premik vaše notranje ure. Vsak večer boste šli spat približno 15 minut prej. Vsak dan se boste tudi zbudili nekoliko prej.
Zamik vaše notranje ure. Ta metoda, znana tudi kot kronoterapija, vključuje zamik časa za spanje za 1 do 2.5 ure vsakih šest dni. To se ponavlja, dokler ne morete slediti običajnemu urniku spanja.
Terapija s svetlobo. Ko se zbudite, boste 30 minut sedeli blizu svetlobne škatle. Izpostavljenost jutranji svetlobi vam lahko pomaga hitreje zaspati, saj premakne vašo notranjo uro.
Melatoninski dodatki. Zdravnik vam bo morda naročil, da jemljete melatonin, hormon, ki nadzoruje vaš cikel spanja in budnosti. Najboljša količina in čas sta različna za vsako osebo, zato je pomembno, da natančno upoštevate zdravnikova navodila.
Izboljšanje higiene spanja. Dobre spalne navade vključujejo upoštevanje rednega urnika spanja in izogibanje elektroniki pred spanjem. Pred spanjem se morate izogibati tudi tem stvarem:
• kofein
• alkohol
• tobak
• intenzivna vadba

 

Ali bo najstnik prerasel iz tega?

Običajno najstnik, ki ima DSPS, tega ne bo prerasel.

DSPS se pogosto nadaljuje v odrasli dobi, zato ga je treba aktivno zdraviti.

Začetno zdravljenje bo prilagodilo vašo telesno uro. Če želite ohraniti to spremembo, boste morali nadaljevati zdravljenje.

Vaš zdravnik vam lahko razloži najboljši način za nadaljnje zdravljenje DSPS.

 

Zaključek

Sindrom zapoznele faze spanja (DSPS) je motnja telesne ure. Vaš cikel spanja je zakasnjen, zato ne morete zaspati do dveh ali več ur po “običajnem” času za spanje.

DSPS ni isto kot biti nočna ptica. Če imate DSPS, se ne odločite ostati budni pozno. Ne morete zaspati niti, ko ste utrujeni.

S pomočjo zdravnika lahko spet vzpostavite svoj običajni spanec. Cilj zdravljenja je spremeniti vašo telesno uro s terapijo z močno svetlobo, melatoninom in dobro higieno spanja. To lahko vključuje tudi prilagajanje časa spanja in budnosti.

DSPS je najpogostejši pri najstnikih, vendar se lahko zgodi v kateri koli starosti. Če imate vi ali vaš otrok težave s spanjem, se posvetujte s svojim zdravnikom.

vir: https://www.healthline.com/health/sleep-deprivation/delayed-sleep-phase-syndrome

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas