fbpx

Pomanjkanje serotonina: kaj vemo in česar ne

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Pomanjkanje serotonina se pojavi, ko ta v telesu ne deluje tako dobro, kot bi moral. To se lahko zgodi, če vaše telo ne tvori dovolj serotonina ali če serotonina ne uporablja učinkovito.

Serotonin, imenovan tudi 5-hidroksitriptamin (5-HT), je najbolj znan po vlogi, ki jo ima pri razpoloženju in vedenju.

Toda ali ste vedeli, da vpliva tudi na vaš spanec, apetit, prebavo in drugo? Nizke ravni serotonina imajo lahko obsežne učinke na vaše duševno in fizično zdravje.

Znanstveniki še ne razumejo natančno, kako serotonin deluje, kaj počne in kaj povzroča nizke ravni le-tega v telesu. Prav tako niso natančno prepričani, katere so prave ravni in kako se te lahko razlikujejo za različne ljudi.

Preberite, če želite izvedeti, kaj je pomanjkanje serotonina in kako lahko vpliva na vaše telo.


Kaj je pomanjkanje serotonina?

Pomanjkanje serotonina je zapleteno stanje, za katerega ni diagnostičnih meril in jasnih testov. Na splošno se o tem razpravlja v smislu simptomov, ki nastanejo.

Pomanjkanje serotonina je povezano s številnimi fizičnimi in psihološkimi simptomi. Vendar pa njegova natančna vloga v nobenem od njih ni popolnoma razumljena. Veliko raziskav se nadaljuje v medicinskih in znanstvenih skupnostih.

Na primer, raziskovalci še naprej razpravljajo o povezavi med serotoninom in depresijo. Povezava med spanjem in serotoninom je prav tako sporna. Edina stvar, o kateri se raziskovalci strinjajo, je, da je funkcija serotonina v človeškem telesu kompleksna in daljnosežna.

Raziskave so pokazale, da se velika količina serotonina v vašem telesu – 95 odstotkov – tvori v sluznici vašega gastrointestinalnega (GI) trakta. Preostalih 5 odstotkov se tvori v možganih. Tam deluje kot nevrotransmiter, ki prenaša signale med možganskimi živčnimi celicami (nevroni).

Nekatere raziskave o serotoninu so povezane z njegovo vlogo v tako imenovani črevesno-možganski osi. To je komunikacijska linija med centralnim živčnim sistemom in črevesnim ali črevesnim živčnim sistemom. To učinkovito povezuje možgane in črevesje, zaradi česar je nastalo ime: črevesno-možganska os.

Raziskave so pokazale, da se del serotonina, tvorjenega v vašem prebavnem (GI) traktu, premika skozi vaše telo v krožečih trombocitih ali drobnih krvnih celicah, da pomaga uravnavati pomembne telesne procese, kot so:

• imunski odziv
• rast kosti
• prebava
• delovanje srca

Študija vloge serotonina v tej črevesno-možganski osi je razmeroma nova in ideje se hitro spreminjajo. Potrebnih je veliko nadaljnjih raziskav.

Spodaj bomo razpravljali o simptomih pomanjkanja serotonina in kaj lahko povzroči. Opisali bomo tudi načine za zvišanje ravni serotonina.


Kakšni so simptomi?

Pomanjkanje serotonina je lahko dejavnik, ki prispeva k številnim psihološkim in fizičnim simptomom.

Psihološki simptomi

Pomanjkanje serotonina je povezano s številnimi psihološkimi simptomi. Ti lahko vključujejo:

• anksioznost
• depresivno razpoloženje
• agresija
• impulzivno vedenje
• nespečnost
• demenca in kognitivni upad

Nizke ravni serotonina so povezane tudi z različnimi vedenjskimi in čustvenimi stanji, vključno z naslednjimi:

• obsesivno-kompulzivna motnja (OKM)
• panična motnja
• samomorilno vedenje
• posttravmatska stresna motnja (PTSM)
• socialna anksiozna motnja

Pomanjkanje serotonina vpliva na ljudi različno. Na primer, raziskave kažejo, da ljudje, ki še niso bili depresivni, morda ne bodo občutno depresivni z nižjimi ravnmi serotonina, medtem ko tisti z anamnezo depresije lahko.

Telesni simptomi

Raziskave so začele dokazovati aktivnost serotonina v vse večjem številu telesnih procesov, vključno z naslednjimi:

• metabolizem
• spanje
• strjevanje krvi
• energijska bilanca
• prebava
• ravnovesje sladkorja v telesu
• delovanje srca
• delovanje jeter
• odziv imunskega sistema
• nastajanje bolečine

Glede na širok obseg delovanja serotonina v telesu ne preseneča, da je pomanjkanje serotonina povezano s številnimi fizičnimi stanji, kot so:

• debelost
• diabetes
• bolezni srca in ožilja
• utrujenost
• osteoporoza
• težave s prebavili, vključno s sindromom razdražljivega črevesja


Kaj ga povzroča?

Znanstveniki niso prepričani, kaj povzroča pomanjkanje serotonina. Nekatere raziskave kažejo, da lahko stresorji v zgodnjem obdobju življenja negativno vplivajo na transport serotonina v telesu.

Druge raziskave kažejo, da mikrobi v črevesju pomagajo tvoriti serotonin. To tvorjenje je lahko moteno, ko je mikrobiom ali črevesna bakterija kot celota motena zaradi stresa, bolezni, prehrane ali drugih vzrokov.

Obe študiji sta bili izvedeni na živalih in raziskovalci so poudarili, da so potrebne nadaljnje klinične raziskave.

Drugi možni vzroki za pomanjkanje serotonina vključujejo:

• kronični stres
• prehranske pomanjkljivosti
• težave s prebavo
• nekatera zdravila
• hormonske spremembe
• pomanjkanje sončne svetlobe

Nižje ravni serotonina naj bi bile povezane tudi z določeno biologijo osebe, ki lahko vključuje naslednje:

• manj učinkoviti serotoninski receptorji
• telo razgrajuje serotonin ali ga prehitro absorbira
• nizke ravni snovi, ki se uporabljajo za tvorbo serotonina, vključno z L-triptofanom, vitaminom D, vitaminom B6 in omega-3 maščobnimi kislinami


Kako se diagnosticira?

Zdravniki na splošno ne diagnosticirajo pomanjkanja serotonina in se namesto tega odločijo za zdravljenje simptomov.

To je zato, ker je pomanjkanje serotonina zapleteno stanje, katerega vzrok je zelo težko določiti. Ni diagnostičnih meril in pogosto ni jasno, ali simptomi povzročajo pomanjkanje ali pomanjkanje povzroča simptome.

Obstaja test, ki meri količino serotonina v vaši krvi, vendar zdravniki običajno uporabljajo ta test samo za preverjanje tumorjev, ki tvorijo serotonin zunaj možganov. Vaša raven serotonina v krvi ne odraža natančno količine v vaših možganih.

Serotonin na splošno ne more preiti skozi krvno-možgansko pregrado (BBB). To je polprepustna pregrada, ki obdaja vaše možgane, skozi katero se prepuščajo nekatere snovi, druge pa ne.

Zaradi tega so splošne ravni serotonina v krvi nezanesljive za merjenje količine serotonina v možganih.

Urinski testi so prav tako nezanesljivi za merjenje serotonina v vaših možganih. Merijo količino serotonina, ki ga tvori vaše telo, in koliko ga je v vašem telesu, ne merijo pa količine v vaših možganih.

Zdravnik vam lahko predpiše preiskavo urina v kombinaciji s krvnimi preiskavami za testiranje tumorjev, ki tvorijo serotonin, ne pa tudi pomanjkanja serotonina.

Če menite, da imate simptome pomanjkanja serotonina, je najbolje, da sodelujete z zdravnikom, da zožite možne vzroke in razvijete načrt zdravljenja. Berite naprej, če želite izvedeti več o možnih zdravljenjih.


Kako se zdravi?

Vaš zdravnik bo verjetno zdravil vaše simptome pomanjkanja serotonina na enega od naslednjih načinov.

Selektivni zaviralci ponovnega privzema serotonina (SSRI)

Antidepresivi, imenovani selektivni zaviralci ponovnega privzema serotonina (SSRI), so pogosto prva linija zdravljenja simptomov pomanjkanja serotonina, kot sta depresija in anksioznost.

SSRI pomagajo telesu učinkoviteje uporabljati serotonin. Ne ustvarjajo več serotonina.

Vaše telo porabi le del serotonina, ki ga sprostijo vaši možgani. Nekaj ​​serotonina se vrne v celico, iz katere prihaja. SSRI blokirajo del te reabsorpcije (ponovnega privzema) serotonina, tako da telo pusti več na voljo za uporabo.

SSRI, ki se običajno uporabljajo, vključujejo:

• fluoksetin (Prozac, Sarafem)
• citalopram (Celexa)
• escitalopram (Lexapro)
• sertralin (Zoloft)
• paroksetin (Paxil)

Naravna zdravila

Za SSRI lahko traja več tednov, da dosežejo učinek, včasih pa morda sploh ne delujejo. Prav tako lahko povzročijo vrsto neželenih učinkov, ki jih morda ne prenašate dobro.

Ko SSRI delujejo, delujejo zelo dobro in so dobra izbira. Včasih, če en SSRI ne deluje, bo drugi.

Če SSRI za vas niso najboljše zdravljenje, se lahko posvetujete z zdravnikom o eni od naslednjih možnosti.

Indukcija razpoloženja

Indukcija razpoloženja je eksperimentalno zdravljenje, pri katerem ustvarite pozitivno razpoloženje tako, da počnete nekaj, kar vam je všeč, ali razmišljate o nečem, kar dvigne vaše razpoloženje. Glasba, filmski izrezki in slike so običajne metode.

Telovadba

Raziskave kažejo, da lahko telesna dejavnost zviša raven serotonina v možganih s povečanjem njegove tvorbe in sproščanja v možganih.

Redna vadba je koristna, vendar je aerobna vadba najučinkovitejša vrsta vadbe za dvig ravni serotonina. Aerobne vaje vključujejo:

• hoja
• tek
• plavanje

Dieta

Raziskave kažejo, da prehrana z visoko vsebnostjo triptofana lahko pomaga povečati raven serotonina v telesu. Triptofan je esencialna aminokislina v telesu, ki je potrebna za tvorbo serotonina.

Znatne količine triptofana se verjetno ne bodo absorbirale v možgane iz hrane. Redno uživanje različnih živil, ki vsebujejo triptofan, lahko skupaj naredi razliko, še posebej v kombinaciji z zdravimi ogljikovimi hidrati, kot so polnozrnati izdelki ali ovseni kosmiči.

Druge snovi, za katere se domneva, da spodbujajo tvorbo serotonina v telesu, vključujejo:

• vitamin D
• vitamini skupine B
• omega-3 maščobne kisline

Svetloba

Raziskave so pokazale, da lahko izpostavljenost močni svetlobi – na primer od sonca – poveča raven serotonina v vaših možganih.


Zaključek

Pomanjkanje serotonina ima lahko daljnosežne posledice tako za duševno kot fizično zdravje. Po več kot 70 letih raziskav znanstveniki in raziskovalci še vedno ne razumejo povsem, kako se serotonin tvori in uporablja v telesu.

Če imate simptome, zaradi katerih mislite, da imate pomanjkanje serotonina, se posvetujte z zdravnikom. Skupaj se lahko odločite za najboljše možnosti zdravljenja za vas.

Lahko poskusite tudi z naravnimi zdravili, kot je izpostavljenost sončni svetlobi, določena živila in vključitev aerobne vadbe v vaš življenjski slog. Najbolje jih je uporabljati kot dodatke k zdravljenju in ne kot nadomestke.

Pomanjkanje serotonina je zapleteno stanje in zdravnik je najboljša oseba, ki vas vodi skozi to.


vir: https://www.healthline.com/health/serotonin-deficiency

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas