fbpx

Dolg za spanje: Ali ga lahko kdaj nadoknadite?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav


Nadoknaditi izgubljeni spanec

Ali lahko naslednjo noč nadoknadite zamujeni spanec? Preprost odgovor je da. Če morate v petek zgodaj vstati za sestanek in nato to soboto prespati, boste večinoma obnovili zamujeni spanec.

Spanje je obnovitvena dejavnost – medtem ko spite, vaši možgani katalogizirajo informacije in zdravijo vaše telo. Vaši možgani ustvarjajo nove poti, ki vam pomagajo krmariti prihodnji dan. Spanje tudi zdravi in ​​popravlja krvne žile in srce.

Kot rečeno, nadoknaditi zamujeno noč spanja ni povsem enako kot običajni spanec, ki ga sploh potrebujete. Ko nadoknadite zaostanek, potrebujete več časa, da si telo opomore. Glede na študijo iz leta 2016 se potrebuje štiri dni, da si popolnoma opomoremo od ene ure izgubljenega spanca.

Poleg tega mnogi Američani, ki izgubijo spanec, to storijo kronično, namesto le občasno. To ustvarja “primanjkljaj spanja”, zaradi česar je težje nadoknaditi spanec in poveča verjetnost simptomov pomanjkanja spanja.


Kaj je pomanjkanje spanja?

Količina časa, ki ga spite, je kot dajanje denarja na bančni račun. Kadarkoli ne dobite dovolj, se odvzame in ga je treba vrniti. Ko imate kronično pomanjkanje spanja, nikoli ne morete nadoknaditi.

Po podatkih Nacionalne fundacije za spanje Američani potrebujejo približno 7.1 ure spanja na noč, da se počutijo dobro, vendar nas 73 odstotkov tega cilja redno ne dosega. To je posledica številnih dejavnikov, kot so šolske obveznosti, dolg delovni čas in večja uporaba elektronike, kot so pametni telefoni.

Mnogi mislijo, da lahko izgubljeni spanec nadomestijo ob koncih tedna. Če pa v soboto in nedeljo predolgo spite, je v nedeljo zvečer težko pravočasno priti v posteljo. Primanjkljaj se nato nadaljuje v naslednji teden.

Kronično pomanjkanje spanja lahko povzroči številne zdravstvene težave. Lahko povzroči povečano tveganje za sladkorno bolezen, oslabljen imunski sistem in visok krvni tlak. Morda imate tudi višje ravni kortizola – stresnega hormona. To lahko povzroči jezo, depresijo in celo samomorilne misli. Poleg tega zaspanost poveča tveganje, da zaspite za volanom in povzročite nesrečo.


Nasveti za nadomestitev izgubljenega spanca

Vsi ne potrebujejo enakega števila ur spanja na noč. Nekateri ljudje jih potrebujejo devet ali več, drugim pa ustreza šest ali manj. Če želite ugotoviti, koliko potrebujete, ocenite, kako se počutite naslednji dan po različnih količinah spanja.

Koliko spanca potrebujete, lahko ugotovite tudi tako, da svojemu telesu v nekaj dneh dovolite, da spi toliko, kot ga potrebuje. Nato boste naravno vstopili v najboljši ritem spanja svojega telesa, ki ga lahko nadaljujete po koncu poskusa.

Če imate kronično pomanjkanje spanja, zgornja priporočila ne bodo veliko pomagala. Namesto tega boste želeli narediti nekaj dolgoročnih sprememb.

Kako zaspati dovolj?

• Vsak večer pojdite spat 15 minut prej, dokler ne dosežete želenega časa za spanje.
• Ne spite pozneje kot dve uri, ko se običajno zbudite, tudi ob koncu tedna.
• Elektroniko hranite v ločenem prostoru.
• Premislite o svoji večerni rutini, da vidite, ali vas kaj zadržuje prepozno.
• Nehajte uporabljati elektroniko dve uri pred spanjem.
• Poskrbite, da bo vaša spalnica temna in dovolj hladna.
• Izogibajte se kofeinu pozno zvečer.
• Telovadite najkasneje tri ure pred spanjem.
• Izogibajte se dremežu zunaj 20-minutnega močnega dremeža.

Če ti koraki ne pomagajo ali če imate druge težave s spanjem, kot sta narkolepsija ali paraliza spanja, se posvetujte s svojim zdravnikom. Morda vam bo koristila študija spanja, da ugotovite, kaj je narobe.


Prednosti več spanja, ko lahko

Prednosti dovolj spanja so pogosto spregledane. Morda se zdi, kot da zapravljate dragocene delovne ure, če si dovolite razumno količino počitka. Vendar je spanje prav tako pomembna dejavnost kot vse, kar počnete, ko ste budni.

Dovolj spanja izboljša učenje in spomin. Ljudje na splošno bolje opravljajo miselne naloge po polni noči spanja. To pomeni, da če boste imeli devet ur namesto sedmih ur, vam bo morda naslednji dan vzelo manj časa za opravljanje nalog, ker bodo vaši možgani bolj “ostri”. Če naloge opravite hitreje, boste naslednjo noč lažje odšli spat ob razumni uri.

Poleg tega lahko več spanja pomaga telesu ostati zdravo. Ščiti vaše srce in pomaga ohranjati nizek krvni tlak, normalen apetit in raven glukoze v krvi v normalnem območju. Med spanjem vaše telo sprošča hormon, ki vam pomaga rasti. Prav tako obnavlja celice in tkiva ter izboljšuje vašo mišično maso. Ustrezen spanec je dober za vaš imunski sistem in vam pomaga pri preprečevanju okužb.


Tveganje poskusov nadoknaditi izgubljeni spanec

Neskladne spalne navade lahko povečajo tveganje za različna zdravstvena stanja, kot so:

• diabetes
• povečanje telesne mase
• anksioznost
• depresija
• bipolarna motnja
• zapozneli imunski odziv
• srčna bolezen
• težave s spominom

Dobra novica je, da lahko dovolj spanja odpravi povečano tveganje za te bolezni. Nikoli ni prepozno za zdrave vzorce spanja.


Zaključek

Privlačno in pogosto celo spodbujano je spati čim manj, da bi preživeli dan. V kulturi, ki ceni trdo delo in predanost, je globok spanec pogosto v ozadju. Če si prikrajšate dovolj spanja, lahko dejansko poslabšate svojo učinkovitost. Lahko vpliva tudi na vaše zdravje.

Na srečo je dolg spanja mogoče odpraviti. Preproste spremembe vaše rutine vam omogočajo, da greste v posteljo prej ali ostanete v postelji dlje. Potem boste še bolj pripravljeni na dan, ki je pred vami.


vir: https://www.healthline.com/health/dr/sleep-deprivation/sleep-debt

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas