fbpx

Kako dolgo lahko zdržiš brez spanja? Funkcija, halucinacije in drugo

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Preživeti brez spanja, tudi en dan, je lahko nevarno. Dolgotrajno pomanjkanje spanja lahko povzroči kognitivne motnje, halucinacije in druge stranske učinke.


Kako dolgo lahko greš?

Najdaljši zabeleženi čas brez spanja je približno 264 ur ali nekaj več kot 11 zaporednih dni. Čeprav ni jasno, kako dolgo lahko ljudje preživijo brez spanja, ni dolgo, preden se začnejo kazati učinki pomanjkanja spanja.

Že po treh ali štirih nočeh brez spanja lahko začnete halucinirati. Dolgotrajno pomanjkanje spanja lahko povzroči:

• kognitivne motnje
• razdražljivost
• blodnje
• paranojo
• psihoze

Čeprav je smrt zaradi pomanjkanja spanja izjemno redka, se lahko zgodi.

Preberite, če želite izvedeti, kako lahko budnost, ki traja polnih 24 ur ali več, vpliva na vaše telo in koliko spanja dejansko potrebujete za delovanje.


Kaj pričakovati po 24 urah brez spanja?

Pomanjkanje 24 ur spanja ni neobičajno. Morda boste zamudili noč spanja zaradi službe ali skrbi za bolnega otroka. Čeprav je morda neprijetno ostati vso noč buden, to ne bo pomembno vplivalo na vaše splošno zdravje.

Kljub temu to, da noč ne spite, vpliva na vas. Študije so primerjale 24-urno budnost s koncentracijo alkohola v krvi 0.1 odstotka. To je nad zakonsko dovoljeno mejo za vožnjo v večini držav.

Nekateri učinki 24 ur brez spanja vključujejo:

• zaspanost
• razdražljivost
• moteno odločanje
• oslabljena presoja
• spremenjeno zaznavanje
• motnje spomina
• motnje vida in sluha
• zmanjšana koordinacija rok in oči
• povečana mišična napetost
• tresenje
• povečano tveganje za nesreče ali skorajšnje nesreče

Simptomi 24-urnega pomanjkanja spanja običajno izginejo, ko nekajkrat zaprete oči.


Kaj pričakovati po 36 urah brez spanja?

Če ostanete budni samo 36 ur, lahko močno vplivate na vaše telo.

Vaš cikel spanja in budnosti pomaga uravnavati sproščanje nekaterih hormonov, vključno s kortizolom, insulinom in človeškim rastnim hormonom. Posledično lahko dolgotrajno nespanje spremeni več telesnih funkcij.

To vključuje:

• apetit
• metabolizem
• temperaturo
• razpoloženje
• raven stresa

Nekateri učinki 36 ur brez spanja vključujejo:

• hudo utrujenost
• hormonska neravnovesja
• zmanjšano motivacijo
• tvegane odločitve
• neprilagodljivo sklepanje
• zmanjšano pozornost
• govorne motnje, kot je slaba izbira besed in intonacije


Kaj pričakovati po 48 urah brez spanja?

Po dveh nočeh spanja večina ljudi težko ostane budna. Lahko doživijo obdobja rahlega spanca, ki lahko trajajo do 30 sekund. Med temi »mikrospanci« so možgani v stanju, podobnem spanju. Mikrospanje se zgodi nehote. Po mikrospanju se lahko počutite zmedeni ali dezorientirani.

48-urno budnost prav tako moti imunski sistem. Označevalci vnetja, ki vašemu telesu pomagajo preprečevati in ciljati na bolezni, začnejo krožiti v povečani ravni. Nekatere raziskave so pokazale, da se aktivnost celic naravnih ubijalk (NK) zmanjša s pomanjkanjem spanja. Celice NK se odzovejo na neposredne nevarnosti za vaše zdravje, kot so virusi ali bakterije.


Kaj pričakovati po 72 urah brez spanja?

Po 72 urah brez spanja večina ljudi doživi neizmerno željo po spanju. Mnogi ne morejo ostati budni sami.

Če tri dni ne spite, močno omejite sposobnost razmišljanja, zlasti izvršilne funkcije, kot so večopravilnost, pomnjenje podrobnosti in pozornost. Ta stopnja pomanjkanja spanja lahko oteži celo preproste naloge do konca.

Prizadeta so tudi čustva. Ljudje, ki so bili podvrženi tej stopnji pomanjkanja spanja, so lahko zlahka razdraženi. Lahko doživijo depresivno razpoloženje, anksioznost ali paranojo. Raziskave so tudi pokazale, da pomanjkanje spanja otežuje prepoznavanje čustev drugih ljudi. V neki študiji so imeli udeleženci s 30-urnim pomanjkanjem spanja težave pri prepoznavanju jeznih in veselih obraznih izrazov.

Končno lahko večdnevno pomanjkanje spanja bistveno spremeni zaznavanje. Lahko doživite halucinacije, ki se pojavijo, ko vidite nekaj, česar ni. Pogoste so tudi iluzije. Iluzije so napačna interpretacija nečesa, kar je resnično. Primer je videti znak in misliti, da je oseba.


Ali lahko zaužita hrana in voda kakor koli vplivata na to?

Pomanjkanje spanja lahko spremeni vaš apetit in vrsto hrane, po kateri hrepenite. Študije kažejo, da je pomanjkanje spanja povezano s povečanim apetitom in povečano željo po hrani, ki je povezana s povečanjem telesne mase. Vendar pa lahko uživanje praznih kalorij na koncu povzroči večjo utrujenost.

Dobra prehrana lahko ublaži nekatere učinke pomanjkanja spanja, vendar le do določene mere. Ker vaše telo varčuje z energijo, se odločite za pusto hrano, bogato z beljakovinami, kot so oreščki in maslo iz orehov, skuta ali tofu. Izogibajte se maščobnim beljakovinam, kot sta zrezek ali sir. Zaradi teh boste bolj zaspani.


Kaj če pomanjkanje spanja postane kronično?

Kronično delno pomanjkanje spanja je, ko redno ne spite dovolj. To je drugače kot včasih preživeti celo noč. Prav tako je pogostejši kot izostanek ene ali dveh noči spanja zapored, saj bo večina ljudi verjetno spala vsaj nekaj ur na noč.

Center za nadzor in preprečevanje bolezni (CDC) poroča, da 35 odstotkov odraslih Američanov ne spi dovolj na noč. Kronično delno pomanjkanje spanja je povezano tako s kratkoročnimi zdravstvenimi tveganji kot z dolgoročnimi zapleti.

Pomanjkanje dovolj spanja v kratkem obdobju, kot je en teden, lahko povzroči:

• anksioznost
• nestabilno razpoloženje
• zaspanost
• pozabljivost
• težave s koncentracijo
• težave z ohranjanjem pozornosti
• kognitivne motnje
• zmanjšano uspešnost v službi ali šoli
• povečano tveganje za bolezen ali poškodbo

Dolgoročno lahko pomanjkanje spanja zmanjša delovanje imunskega sistema in poveča tveganje za nekatere zdravstvene težave:

• visok krvni pritisk
• srčna bolezen
• možganska kap
• debelost
• sladkorna bolezen tipa 2
• duševne bolezni


Koliko spanja v resnici potrebujete?

Količina spanca, ki ga potrebujete na noč, se razlikuje glede na vašo starost. Na splošno potrebujejo novorojenčki in dojenčki več spanja, odrasli pa manj.

CDC ima priporočila za dnevno spanje glede na starostno skupino:

• novorojenčki: 14 – 17 ur
• dojenčki: 12 – 16 ur
• malčki: 11 – 14 ur
• predšolski otroci: 10 – 13 ur
• šoloobvezni otroci: 9 – 12 ur
• najstniki: 8 – 10 ur
• odrasli: 7 – 9 ur

Spol ima lahko tudi vlogo pri tem, koliko spanca potrebujete. Študije so pokazale, da ženske spijo nekoliko dlje kot moški, čeprav razlogi za to niso jasni.

Pomembna je tudi kakovost spanja. Če vas skrbi, koliko spite, se dogovorite za sestanek s svojim zdravnikom.


Zaključek

Ni jasno, kako dolgo lahko ljudje resnično preživijo brez spanja. Vendar je jasno, da se ekstremni simptomi lahko pojavijo že v 36 urah. To vključuje zmanjšano sposobnost razmišljanja, slabo odločanje in okvaro govora.

Prenočevanje enkrat na nekaj mesecev verjetno ne bo povzročilo dolgoročne škode. Če pa se pojavljajo pogosteje – namerno ali ne – se posvetujte s svojim zdravnikom.

Če ostajate budni iz nujnosti, vam bo zdravnik morda lahko svetoval, kako to storiti na najbolj zdrav način. V nasprotnem primeru lahko vaš zdravnik pride do korenin vaših simptomov in vam pomaga, da se vaš urnik spanja vrne v pravo smer.


vir: https://www.healthline.com/health/healthy-sleep/how-long-can-you-go-without-sleep

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas