fbpx

Neredni vzorci spanja lahko povečajo tveganje za demenco

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Nova študija kaže, da imajo ljudje z nerednimi vzorci spanja več možnosti za razvoj demence kot tisti, ki imajo bolj redne vzorce spanja.

Ko spanec postane nereden, je cirkadiani ritem negativno prizadet, kar lahko povzroči težave s kognitivnim delovanjem.

Strokovnjaki pravijo, da vam lahko vzdrževanje doslednega urnika spanja pomaga bolje spati.

Poleg dovolj spanja je za vaše splošno zdravje ključnega pomena tudi dosleden urnik spanja.

Nova študija, objavljena v reviji Neurology, ugotavlja, da so lahko ljudje, ki imajo zelo neredne vzorce spanja, izpostavljeni povečanemu tveganju za demenco v primerjavi s tistimi, ki imajo bolj redne vzorce spanja.


Kaj morate vedeti o tveganju za spanje in demenco?

Raziskovalci so približno 7 let opazovali 88.094 ljudi, ki so bili povprečno stari 62 let. Udeleženci so en teden nosili zapestno napravo, da bi analizirali svoj cikel in pravilnost spanja.

Nato so raziskovalci pregledali zdravstvene podatke udeležencev, da bi ugotovili, kdo je zbolel za demenco.

Ugotovili so, da je bilo pri ljudeh z najbolj nerednim spanjem 53 % večja verjetnost za razvoj demence kot pri ljudeh z zmerno nerednim spanjem.

»Povezava med nerednim spanjem in tveganjem za demenco je bila prepričljiva, zlasti glede na to, da so jo opazili v tako velikem vzorcu,« je za Healthline povedal Matthew Pase, doktor znanosti z univerze Monash v Melbournu v Avstraliji. »Ugotovitve so bile tudi neodvisne od trajanja in motenj spanja, kar nakazuje, da je rednost spanja pomembna sama po sebi. Ti podatki kažejo, da bi morali (raziskovalci in javnost) pri razmišljanju o tem, kaj je dober spanec, upoštevati rednost spanja ter splošno trajanje in kakovost spanja.«

Pase, soavtor študije, je dejal, da bodo v prihodnjih študijah lahko raziskali, ali redno spanje izboljša spomin.

»Študije bi lahko raziskale tudi mehanizme, ki povezujejo pravilnost spanja z demenco. Na primer, ali obstajajo povezave med rednim spanjem in Alzheimerjevo boleznijo v možganih?« je rekel Pase.


Kako se izogniti nerednemu spancu?

Po mnenju strokovnjakov za spanje ima človeško telo naravne cikle spanja in budnosti ali cirkadiane ritme, ki sovpadajo s časom dneva.

Cirkadiani sistem se nanaša na vzorec dnevno-nočnega nihanja živčnih, hormonskih in drugih vzorcev regulativnega sistema, ki se najbolje odzivajo na okoljsko svetlobo. To še posebej velja za sončno svetlobo.

Strokovnjaki pravijo, da nereden vzorec spanja vpliva na ta sistem in je lahko dejavnik tveganja za kognitivni upad.

»Nepravilni vzorci spanja so izziv za cirkadiani časovni sistem, ki deluje vzporedno z našim spanjem in budnostjo,« je povedala dr. Mary A Carskadon, profesorica psihiatrije in človeškega vedenja na medicinski šoli Warren Alpert Univerze Brown. “Spanje zagotavlja močan signal ‘teme’ cirkadianemu sistemu in ta signal pomaga nastaviti in stabilizirati cirkadiani čas.”

dr. Carskadon ni sodelovala pri študiji.

»Spanje kot človeški pojav naj bi bilo sinhronizirano z dnevno-nočnimi ritmi,« je povedala dr. Sudha Tallavajhula, spalna nevrologinja pri UTHealth Houston in medicinska direktorica Nevrološkega centra za medicino spanja pri TIRR Memorial Hermann. “Začenši s specializiranimi celicami v naših očeh, več omrežij deluje v tandemu za orkestriranje hormonske aktivnosti, imunske funkcije in drugih kritičnih funkcij organskega sistema, vse pa cilja na človeški cikel počitka in aktivnosti.”

dr. Tallavajhula ni sodelovala pri študiji.

Nedavne študije so pokazale, da lahko cerebrospinalna tekočina pomaga odstraniti “odpadke” iz možganov med spanjem.

“Ena na novo odkrita funkcija spanja vključuje možganski glimfatični sistem, ki sodeluje pri čiščenju odpadnih snovi iz možganov,” Carskadon. “Ni težko videti, kako lahko kaskada teh procesov povzroči ranljivo kopičenje materiala, ki lahko ogrozi kognitivno funkcijo, zlasti sčasoma.”


Kako do boljšega spanca?

Kar zadeva rednost spanja, je pomembno, da greste spat in se zbujate čim bližje rutinskemu urniku.

Ameriški center za nadzor in preprečevanje bolezni priporoča naslednje nasvete za boljši spanec:

• Vsak večer pojdite spat ob isti uri in vsako jutro vstanite ob isti uri.
• Naj bo vaša spalnica temna, udobna in sproščujoča.
• Izogibajte se shranjevanju elektronike, kot je telefon, tablica ali prenosnik, v spalnici.
• Izogibajte se velikim obrokom, kofeinu in alkoholu malo pred spanjem.
• Redno telovadite.

Dr. Tallavajhula se strinja, da je reden urnik spanja ključnega pomena.

“Najpogostejši korak, ki ga strokovnjaki za medicino spanja svetujejo za izboljšanje le-tega, je uvedba rednega urnika,” je dejala dr. Tallavajhula. “To trenira um, podobno kot treniranje telesa v telovadnici.”

Pri nekaterih ljudeh, zlasti pri izmenskih delavcih, morda ne bo mogoče vzdrževati rednega časa spanja in zbujanja.

V tem primeru je lahko koristno izogibanje menjavanju izmen in vztrajanje pri alternativnem urniku spanja, je svetovala dr. Tallavajhula.


Zaključek

Nove raziskave kažejo, da imajo lahko ljudje z nerednimi vzorci spanja povečano tveganje za razvoj demence v primerjavi s tistimi, ki imajo bolj redne vzorce spanja.

Nereden spanec vpliva na cirkadiani ritem telesa in negativno vpliva na kognitivno delovanje.

Strokovnjaki se strinjajo, da je vzdrževanje doslednega urnika spanja enako pomembno kot dovolj spanja.


vir: https://www.healthline.com/health-news/irregular-sleep-patterns-may-increase-risk-for-dementia

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas