fbpx

Motnja cirkadianega ritma spanja

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav


Kaj so motnje cirkadianega ritma spanja?

Vaše telo deluje po notranji uri, zaradi katere se ponoči počutite bolj zaspani, podnevi pa bolj budni in pozorni.

Ta naravni cikel spanja in budnosti, ki se ponavlja vsakih 24 ur, je znan kot cirkadiani ritem. Zanaša se na okoljske znake, kot sta svetloba in tema, čas obrokov in telesna aktivnost.

Motnjo tega cikla lahko obravnavamo kot motnjo cirkadianega ritma spanja. To lahko povzroči simptome, ki segajo od dnevne zaspanosti do depresije.

Sprejemanje ukrepov za rednejši urnik spanja lahko pomaga izboljšati simptome.


Simptomi motnje cirkadianega ritma spanja

Motnje cirkadianega ritma spanja lahko vplivajo na številne vidike vašega življenja. Vsaka vrsta motnje ima edinstvene simptome. Večina ljudi z motnjami cirkadianega ritma spanja ima enega ali več teh simptomov:

• težave z zaspanjem
• težave s spanjem
• po spanju se ne počutite sveži
• občutek manjše pozornosti
• težave s spominom


Pogoste vrste motenj cirkadianega ritma spanja

Obstaja šest motenj cirkadianega ritma spanja. Vsako definirajo specifični vzorci motenj spanja, ki povzročijo nespečnost ali prekomerno dnevno zaspanost. Ta stanja lahko negativno vplivajo na duševno in fizično zdravje ter na vsakodnevno delovanje.

Napredovala motnja faze spanja in budnosti (ASWPD)

Ljudje s tem stanjem gredo spat prej kot večina ljudi, običajno med 18. in 21. uro. Prav tako se zbudijo zgodaj, okoli 2.00 do 5.00. Ljudje z ASWPD so bolj verjetno starejši odrasli.

Motnja zapoznele faze spanja in budnosti (DSWPD)

To je najpogostejša motnja cirkadianega ritma spanja. Ljudje z DSWPD običajno gredo spat pozneje kot drugi in se bodisi zbudijo pozneje kot večina ali imajo težave s pravočasnim prebujanjem. To stanje je pogostejše pri mladostnikih in mlajših odraslih.

Ne-24-urna motnja ritma spanja in budnosti (N24)

Ljudje z N24 imajo vzorce spanja, ki se ne ujemajo s 24-urnim dnevom. Njihov čas spanja postaja vedno daljši, dokler na koncu ne spijo čez dan. Približno 55 do 70 odstotkov slepih ljudi ima N24.

Motnja nepravilnega ritma spanja in budnosti (ISWRD)

Oseba s tem stanjem spi kratka obdobja, ki jih njihov cirkadiani sistem ne določa. Posledično bodo spali več kratkih epizod, razporejenih čez 24-urni dan, z vmesnimi obdobji budnosti.

Simptomi vključujejo kronično nezmožnost spanja in čezmerno zaspanost. Nevrološke motnje, kot je demenca, lahko prispevajo k ISWRD.

Motnja pri časovnem zamiku

To stanje prizadene ljudi vseh starosti in se lahko pojavi, ko potujete z letalom čez vsaj dva časovna pasova. Telo se pogosto težko prilagodi novemu času. Večja kot je razlika med časovnimi pasovi, intenzivnejši so simptomi.

Motnja pri časovnem zamiku je običajno začasna in nekatere ljudi prizadene bolj kot druge.

Motnja pri izmenskem delu

To stanje se pojavi pri ljudeh, ki delajo ponoči ali zgodaj zjutraj. Ljudje z motnjami pri izmenskemu delu težko spijo podnevi, da bi nadomestili izgubljeni spanec čez noč.


Kaj povzroča motnje cirkadianega ritma spanja?

Dejavniki, ki vplivajo na vzorce spanja, so lahko zunanji ali notranji in vključujejo:

• izpostavljenost svetlobi
• uživanje kofeina ponoči
• potovanje čez več časovnih pasov
• netradicionalni delovni čas
• poznonočne družabne aktivnosti
• ravni telesne dejavnosti
• zdravstvena stanja
• zdravila
• primeren čas in sproščanje melatonina, hormona spanja

Motnje enega ali več teh dejavnikov lahko povzročijo motnje cirkadianega ritma spanja.


Kdo je v nevarnosti za motnjo cirkadianega ritma spanja?

Če imate določena zdravstvena stanja, kot so:

• slepota
• depresija
• možganska poškodba
• genetske bolezni, kot sta Smith-Magenisov sindrom in Huntingtonova bolezen
• nevrodegenerativne bolezni, kot sta Alzheimerjeva bolezen in demenca
• nosečnost

Dodatni dejavniki tveganja vključujejo:

• delo v nočnih izmenah
• pogosta potovanja
• redno pitje alkohola ali kofeina
• uporaba naprav, kot so televizorji in pametni telefoni ponoči
• pogosto pozno odpravljanje k spanju

Jemanje nekaterih zdravil lahko tudi spodbudi telo in oteži spanec. Ta vključujejo:

• amfetamini
• selektivni zaviralci ponovnega privzema serotonina (SSRI)
• steroidi
• teofilin


Kako se diagnosticirajo motnje cirkadianega ritma spanja?

Specialist za medicino spanja lahko diagnosticira motnjo cirkadianega ritma spanja. Verjetno vas bo povprašal o vaših simptomih in vaši zdravstveni anamnezi ter opravil fizični pregled. Pogoji za diagnozo motnje cirkadianega ritma spanja so naslednji:

• imate moten vzorec spanja in budnosti, ki ga povzročajo težave z vašim cirkadianim sistemom
• imate nespečnost, prekomerno zaspanost ali oboje
• ste slabše funkcionalni v službi ali šoli ali opazite vpliv na vaše splošno zdravje

Preverili bodo tudi, ali izpolnjujete merila, značilna za vsako motnjo.

Strokovnjak lahko priporoči, da vodite dnevnik spanja. Ta dnevnik opisuje, kdaj ste zaspali in se zbudili 1 do 2 tedna. Druga možnost je aktigrafija, kjer nosite majhen senzor za merjenje obdobij budnosti in spanja.

Specialist za medicino spanja lahko predlaga tudi študijo spanja. To vključuje spanje pod opazovanjem. Med študijo spanja lahko nosite senzorje za spremljanje srčnega utripa, dihanja, možganskih valov in drugih funkcij. To pomaga izključiti druga stanja, ki lahko vplivajo na vaš spanec, kot je obstruktivna apneja v spanju.


Kako se zdravijo motnje cirkadianega ritma spanja?

Posebna motnja cirkadianega ritma spanja, ki jo imate, bo pomagala določiti zdravljenje. Cilj zdravljenja je uskladiti vaš cirkadiani ritem z želenim urnikom spanja in budnosti.

Običajne metode vključujejo zdravila, spremembe življenjskega sloga in svetlobno terapijo. Kombinacija zdravljenj za boljši spanec vam lahko pomaga najti olajšanje.

Zdravila

Melatonin, hormon, ki uravnava cikle spanja in budnosti, lahko pomaga spodbujati spanje. Zdravnik vam lahko predpiše zdravilo, imenovano agonist melatoninskega receptorja, lahko pa kupite tudi dodatke melatonina v prosti prodaji.

Ne pozabite se posvetovati s svojim zdravnikom, preden vzamete nov dodatek.

Zdravljenje nespečnosti in prekomerne dnevne zaspanosti vključuje tudi kognitivno vedenjsko terapijo in, če je potrebno, skupino zdravil na recept, znanih kot benzodiazepini. Ti vključujejo:

• flurazepam (Dalmane)
• temazepam (Restoril)
• triazolam (Halcion)

Nebenzodiazepinski sedativi-hipnotiki so še en razred zdravil za zdravljenje nespečnosti, ki jih je odobrila Uprava za hrano in zdravila (FDA). V primerjavi z benzodiazepini ne povzročijo pomembnega povratnega učinka ali vrnitve simptomov po prenehanju jemanja zdravila.

Kljub temu lahko povzročijo zmedo, izgubo ravnotežja in padce. Zdravila vključujejo:

• eszopiklon (Lunesta)
• zaleplon (Sonata)
• zolpidem (Ambien, Ambien CR, Edluar)

Držite se naslednjega

Če imate motnjo cirkadianega ritma spanja, vam bo morda koristilo izboljšanje spalne rutine. Spremembe lahko vključujejo:

• izogibanje dremežu čez dan
• upoštevanje določenega urnika spanja
• izvajanje tihih dejavnosti, kot je branje, pred spanjem
• naredite svojo posteljo bolj udobno
• izogibanje močnim lučem ponoči
• spanje v hladni, tihi sobi

Najbolje se je izogibati kofeinu, nikotinu in naporni telesni dejavnosti pred spanjem. Prav tako lahko pomaga omejitev uživanja alkohola, ki lahko moti spanec. Druge koristne življenjske navade lahko vključujejo prehranjevanje ob rednem urniku in dovolj gibanja.

Svetlobno terapijo lahko poskusite tudi doma, kar lahko vključuje uporabo svetlobne škatle ali notranjih luči za prilagajanje cikla spanja. Jutranja uporaba škatle vam lahko pomaga, da se prej zbudite, večerna uporaba pa vam lahko pomaga odložiti spanje. Pregled raziskave iz leta 2019 je pokazal, da je svetlobna terapija izboljšala spanec pri ljudeh z DSWPD.


Zaključek

Dovolj spanja je pomembno za vaše zdravje. Če imate motnjo cirkadianega ritma spanja, ste lahko izpostavljeni večjemu tveganju za:

• depresijo
• oslabljen imunski sistem
• diabetes
• bolezni srca in ožilja
• prometno nesrečo
• težave s koncentracijo v službi ali šoli

Preproste spremembe spalne rutine in izpostavljenosti svetlobi vam lahko pomagajo prilagoditi urnik spanja.


vir: https://www.healthline.com/health/circadian-rhythm-sleep-disorder

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas