fbpx

Kako vam korenina baldrijana pomaga pri sprostitvi in ​​boljšem spanju

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Če imate težave s spanjem, ste morda že poskusili naravne pripomočke za spanje, vključno z zeliščnimi dodatki.

Baldrijanovo korenino pogosto imenujejo “naravni valium” in ljudje jo že od srednjega veka uporabljajo za zdravljenje motenj spanja, kot je nespečnost.

Ta članek razkriva vse, kar morate vedeti o baldrijanu, vključno s tem, kakšnim stanjem lahko koristi, njegovo varnost in kako ga jemati.


Kaj je korenina baldrijana?

Valeriana officinalis, splošno znana kot baldrijan, je zelišče, ki izvira iz Azije in Evrope, zdaj pa samoniklo raste na številnih drugih območjih sveta, vključno z Združenimi državami in Kanado.

Ljudje so to trajnico uporabljali kot naravno zdravilo že v času stare Grčije in Rima.

Za razliko od nežno dišečih cvetov rastline imajo korenine baldrijana zelo močan vonj, ki se mnogim ljudem zdi neprijeten.

Korenine, korenike (podzemna stebla) in stoloni (vodoravna stebla) baldrijana se uporabljajo za izdelavo prehranskih dopolnil, kot so kapsule in tablete, pa tudi čajev in tinktur.

Kako baldrijan vpliva na telo?

Znanstveniki niso povsem prepričani, kako baldrijan deluje na telo.

Vendar raziskave kažejo, da je njegovo delovanje povezano z neodvisnimi in sinergističnimi učinki spojin, ki jih najdemo v rastlini, vključno z:

• valepotriati
• monoterpeni, seskviterpeni in karboksilne spojine
• lignani
• flavonoidi
• nizkimi ravnmi gama-aminomaslene kisline (GABA)

Določene spojine v baldrijanu, imenovane valerenska kislina in valerenol, lahko delujejo na receptorje GABA v telesu.

GABA je kemični posrednik, ki pomaga uravnavati živčne impulze v vašem živčnem sistemu.

Je eden glavnih nevrotransmiterjev, odgovornih za uravnavanje spanja, in povečanje količine GABA, ki je na voljo v vašem telesu, ima sedativne učinke.

Valerenska kislina in valerenol lahko modulirata receptorje GABA in povečata količino GABA, ki je na voljo v centralnem živčnem sistemu. Še več, raziskave so pokazale, da valerenska kislina zavira encim, ki uničuje GABA.

Spojine v baldrijanu lahko vplivajo tudi na receptorje za serotonin in adenozin, kemične snovi, ki igrajo pomembno vlogo pri uravnavanju spanja in razpoloženja.

Poleg tega predhodne raziskave kažejo, da imajo lahko valepotriati – spojine, ki baldrijanu dajejo značilen oster vonj – učinek proti anksioznosti in delujejo kot antidepresiv v telesu.


Možne zdravstvene koristi baldrijana

Študije so pokazale, da lahko jemanje baldrijana v obliki dodatka pomaga pri zdravljenju določenih stanj, vključno z anksioznostjo in nespečnostjo.

Korenina baldrijana za simptome tesnobe in stresa

Raziskave kažejo, da lahko korenina baldrijana pomaga ublažiti občutke tesnobe, ki se pojavijo kot odziv na stresne situacije.

Študija iz leta 2021, v kateri je sodelovalo 39 ljudi na hemodializi, je pokazala, da so se pri njih znatno zmanjšali simptomi anksioznosti po jemanju 530 mg korenine baldrijana 1 uro pred spanjem za 1 mesec v primerjavi s placebom.

Zdravljenje je bistveno izboljšalo kakovost spanja in tudi depresijo.

Poleg potencialnih učinkov korenine baldrijana proti anksioznosti omejeni dokazi kažejo, da lahko pomaga pri kroničnih stanjih, za katere je značilno anksiozno vedenje, kot je obsesivno-kompulzivna motnja (OKM).

Visokokakovostna študija iz leta 2011 je preučevala učinke baldrijana na vedenje pri 31 odraslih z OKM. Tisti, ki so jemali 765 mg izvlečka baldrijana dnevno 8 tednov, so pokazali zmanjšanje obsesivnega in kompulzivnega vedenja v primerjavi s tistimi, ki so jemali placebo.

Študija iz leta 2014 pri 169 osnovnošolskih otrocih s hiperaktivnostjo in težavami s koncentracijo je proučevala učinke vsakodnevnega zdravljenja s kombinacijo 640 mg izvlečka baldrijana in 320 mg izvlečka melise.

Po 7 tednih so otroci, ki so jemali izvlečke, pokazali več kot 50-odstotno izboljšanje osredotočenosti, hiperaktivnosti in impulzivnosti.

Čeprav so te ugotovitve obetavne, so študije na ljudeh, ki preučujejo učinke baldrijanovih dodatkov na anksioznost, stres in duševna stanja, omejene. Zato je potrebnih več raziskav.

Korenina baldrijana vam lahko pomaga bolje spati

Ena najbolj raziskanih prednosti baldrijana je njegova sposobnost izboljšanja spanja.

Raziskave kažejo, da lahko jemanje korenine baldrijana skrajša čas, ki je potreben, da zaspite, ter izboljša kakovost in količino spanca.

Pregled iz leta 2020, ki je vključeval 60 študij, je pokazal, da je lahko baldrijan varno in učinkovito zdravilo za spodbujanje spanja in preprečevanje s tem povezanih motenj.

V isti študiji iz leta 2021 pri 39 ljudeh na hemodializi, omenjeni prej v tem članku, so ljudje imeli boljši spanec, ko so 1 mesec jemali 530 mg korenine baldrijana 1 uro pred spanjem v primerjavi s placebom.

V študiji iz leta 2017, ki je vključevala 120 ljudi z motnjami spanja, je ena skupina 20 dni jemala 2 tableti zeliščnega dodatka Vagonotte 30 minut pred načrtovanim časom za spanje.

Zaspali so hitreje, spali dlje in se ponoči manj zbujali kot skupina, ki je prejemala placebo.

Vagonotte je zeliščni dodatek, ki vsebuje kombinacijo baldrijana, hmelja in žižole.

Visokokakovostna študija iz leta 2011 je proučevala učinke izvlečka baldrijana pri 100 ženskah po menopavzi, ki so imele nespečnost.

Tiste, ki so prejemale 530 mg izvlečka baldrijana dvakrat na dan 4 tedne, so znatno izboljšale kakovost spanja v primerjavi s tistimi, ki so jemale placebo.

Poleg tega je 30 % žensk v skupini, ki je prejemala baldrijan, doživelo izboljšanje spanja, v primerjavi s samo 4 % v skupini, ki je prejemala placebo.

Vendar pa niso vse študije pokazale, da baldrijan zagotavlja koristi pri spanju.

Študija iz leta 2011 je preučevala 227 ljudi, ki so bili na zdravljenju raka. Tisti, ki so jemali 450 mg baldrijana 1 uro pred spanjem 8 tednov, niso imeli bistvenih izboljšav spanja, merjeno z indeksi kakovosti spanja.

Kljub temu je študija ugotovila, da je zdravljenje z baldrijanom povzročilo izboljšanje stanja utrujenosti.

Čeprav je baldrijan lahko koristen za izboljšanje nekaterih vidikov spanja pri nekaterih ljudeh, je potrebnih več raziskav, preden lahko pridemo do trdnih zaključkov.

Druge možne koristi korenine baldrijana

Manj je objavljenih raziskav o učinkih baldrijana na druga stanja. Vendar pa nekatere študije kažejo, da lahko korenina baldrijana koristi pri naslednjemu:

Simptomi menopavze. Baldrijan lahko pomaga zmanjšati vročino pri ženskah v menopavzi in po menopavzi. V študiji iz leta 2018 je 2-mesečno jemanje 1060 mg baldrijana na dan zmanjšalo vročino pri ženskah po menopavzi.
Menstrualne težave. Ženskam, ki imajo predmenstrualni sindrom (PMS) ali bolečo menstruacijo, lahko koristi baldrijan. Ena študija je pokazala, da izboljša telesne, čustvene in vedenjske simptome PMS.
Sindrom nemirnih nog. Leta 2009 je 8-tedenska študija pri ljudeh s sindromom nemirnih nog pokazala, da jemanje 800 mg baldrijana na dan izboljša simptome in zmanjša dnevno zaspanost.

Upoštevajte, da raziskave o možnih zdravstvenih koristih korenine baldrijana še potekajo in znanstveniki še vedno spoznavajo, kako baldrijan vpliva na zdravje ljudi.


Neželeni učinki korenine baldrijana

Baldrijan velja za varnega za večino ljudi, če ga uporabljamo v priporočenih odmerkih.

Pregled varnosti in učinkovitosti baldrijana za spanje in s tem povezane motnje iz leta 2020 je na primer pokazal, da nobena od 60 študij, vključenih v pregled, ni poročala, da so udeleženci imeli resne neželene učinke.

Čeprav so stranski učinki jemanja baldrijana občasni, se lahko pri nekaterih ljudeh pojavijo:

• glavoboli
• šibkost
• omotica
• želodčne težave, kot sta driska in bolečine v trebuhu
• žive sanje
• kovinski okus v ustih
• utrujenost

Poleg tega so bili z uporabo baldrijana povezani redki primeri poškodb jeter. Vendar so bili ti običajno povezani z uporabo baldrijana v kombinaciji z drugimi zelišči, vključno s črnim kohošem in klobučnico, zato ne vemo, ali je bil baldrijan vzrok.

Baldrijana ne smete jemati med nosečnostjo ali dojenjem in ga ne smete dajati otrokom ali najstnikom, razen če vam to priporoči in nadzoruje zdravnik.

Baldrijan lahko vpliva na nekatera zdravila, vključno z zdravili, ki so presnavljena z encimom CYP3A4, kot je ciklosporin in nekateri antibiotiki.

Na splošno se pred dodajanjem kakršnih koli zeliščnih dodatkov svoji rutini posvetujte z zdravnikom. Pomaga vam lahko ugotoviti, ali je baldrijan ustrezna izbira za vaše specifične potrebe.


Kako jemati korenino baldrijana

Baldrijan bo zagotovil najboljše rezultate, če ga boste jemali po navodilih.

Glede na najnovejše dokaze lahko odmerek 450 – 1410 mg cele korenine baldrijana na dan 4 – 8 tednov pomaga podpirati kakovost spanja.

Za lajšanje napetosti nekateri strokovnjaki predlagajo odmerek 400 – 600 mg izvlečka baldrijana ali odmerek 0.3 – 3 g korenine baldrijana do 3-krat na dan.

Odmerki v razponu od 530 – 765 mg na dan so lahko učinkoviti za zmanjšanje anksioznosti in simptomov OKM, medtem ko lahko odmerki v razponu od 765 – 1060 mg pomagajo zmanjšati vročino med in po menopavzi.

Vendar ti odmerki morda niso primerni ali učinkoviti za vsakogar s temi simptomi. To so preprosto odmerki, za katere so trenutno razpoložljivi dokazi pokazali, da so učinkoviti.

Če želite poskusiti baldrijan, je pomembno, da sodelujete z zaupanja vrednim zdravnikom, da določite najvarnejši in najučinkovitejši odmerek za vas.


Zaključek

Nekateri dokazi kažejo, da lahko dodatki baldrijana pomagajo izboljšati spanec, zmanjšajo tesnobo in izboljšajo simptome, povezane z OCD, menopavzo in PMS.

Vendar pa so raziskave trenutno omejene in znanstveniki se še vedno učijo, kako baldrijan vpliva na zdravje ljudi.

Čeprav velja za razmeroma varnega in ni verjetno, da bi povzročil resne stranske učinke, baldrijan ni varen ali primeren za vsakogar.

Zato je pomembno, da se pred jemanjem baldrijana pogovorite z zdravnikom, zlasti če jemljete zdravila ali druge zeliščne dodatke ali če imate eno ali več zdravstvenih težav.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/valerian-root

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas