fbpx

Kako brati nalepke na živilih, ne da bi vas prevarali

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Branje nalepk je lahko težavno.

Potrošniki so bolj ozaveščeni o svojem zdravju kot kdaj koli prej, zato nekateri proizvajalci hrane uporabljajo zavajajoče trike, da bi ljudi prepričali v nakup visoko predelanih in nezdravih izdelkov.

Predpisi o označevanju živil so zapleteni, zato jih potrošniki težje razumejo.

Ta članek pojasnjuje, kako brati oznake na živilih, da boste lahko razlikovali med napačno označeno in resnično zdravo hrano.


Ne pustite, da vas trditve na sprednji strani zavedejo

Eden najboljših nasvetov je morda popolnoma prezreti trditve na sprednji strani embalaže.

Naslovne oznake vas poskušajo zvabiti k nakupu izdelkov z zdravstvenimi trditvami.

Pravzaprav raziskave kažejo, da dodajanje zdravstvenih trditev na sprednje etikete povzroči, da ljudje verjamejo, da je izdelek bolj zdrav kot isti izdelek, ki ne navaja zdravstvenih trditev – kar vpliva na izbiro potrošnikov.

Proizvajalci so pogosto nepošteni pri uporabi teh oznak. Ponavadi uporabljajo zdravstvene trditve, ki so zavajajoče in v nekaterih primerih povsem napačne.

Primeri vključujejo številne kosmiče za zajtrk z visoko vsebnostjo sladkorja, kot so polnozrnati kakavovi kolački. Kljub navedbam etikete ti izdelki niso zdravi.

Zaradi tega potrošniki težko izberejo zdrave možnosti brez temeljitega pregleda seznama sestavin.


Preučite seznam sestavin

Sestavine izdelka so navedene po količini – od največje do najmanjše količine.

To pomeni, da je prva sestavina tisto, kar je proizvajalec uporabil največ.

Dobro pravilo je, da pregledate prve tri sestavine, saj sestavljajo največji del tega, kar jeste.

Če prve sestavine vključujejo rafinirana žita, vrsto sladkorja ali hidrogenirana olja, lahko domnevate, da je izdelek nezdrav.

Namesto tega poskusite izbrati izdelke, ki imajo polnovredna živila navedena kot prve tri sestavine.

Poleg tega seznam sestavin, ki je daljši od dveh do treh vrstic, nakazuje, da je izdelek visoko predelan.


Pazite na velikost porcij

Oznake hranilne vrednosti navajajo, koliko kalorij in hranilnih snovi vsebuje standardna količina izdelka – pogosto predlagana ena porcija.

Vendar so te velikosti porcij pogosto veliko manjše od tistih, ki jih ljudje zaužijejo naenkrat.

Na primer, ena porcija je lahko polovica pločevinke sode, četrtina piškota, polovica čokoladne tablice ali en sam piškot.

S tem poskušajo proizvajalci zavajati potrošnike, da ima živilo manj kalorij in sladkorja.

Veliko ljudi se ne zaveda te sheme velikosti porcije, ob predpostavki, da je celotna posoda ena porcija, čeprav je v resnici lahko sestavljena iz dveh, treh ali več porcij.

Če vas zanima hranilna vrednost tega, kar jeste, morate porcijo, navedeno na zadnji strani, pomnožiti s številom porcij, ki ste jih zaužili.


Najbolj zavajajoče trditve

Zdravstvene trditve na pakiranih živilih so oblikovane tako, da pritegnejo vašo pozornost in vas prepričajo, da je izdelek zdrav.

Tukaj je nekaj najpogostejših trditev – in kaj pomenijo:

Lahki. Lahki izdelki so predelani za zmanjšanje bodisi kalorij ali maščob. Nekateri izdelki so preprosto razvodeneli. Pazljivo preverite, ali je bilo namesto tega kaj dodano – na primer sladkor.
Večzrnato. To se sliši zelo zdravo, a pomeni le, da izdelek vsebuje več kot eno vrsto žita. To so najverjetneje rafinirana žita — razen če je izdelek označen kot polnozrnat.
Naravno. To ne pomeni nujno, da je izdelek podoben nečemu naravnemu. To preprosto nakazuje, da je proizvajalec na neki točki delal z naravnim virom, kot so jabolka ali riž.
Organsko. Ta oznaka pove zelo malo o tem, ali je izdelek zdrav. Na primer, organski sladkor je še vedno sladkor.
Brez dodanega sladkorja. Nekateri izdelki imajo naravno veliko sladkorja. Dejstvo, da nimajo dodanega sladkorja, še ne pomeni, da so zdravi. Morda so bili dodani tudi nezdravi nadomestki sladkorja.
Nizkokalorični. Nizkokalorični izdelki morajo imeti eno tretjino manj kalorij kot originalni izdelek blagovne znamke. Vendar pa ima lahko nizkokalorična različica ene znamke podobne kalorije kot original druge znamke.
Z nizko vsebnostjo maščob. Ta oznaka običajno pomeni, da je bila maščoba zmanjšana na račun dodajanja več sladkorja. Bodite zelo previdni in preberite seznam sestavin.
Malo ogljikovih hidratov. Nedavno so diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov povezovali z izboljšanim zdravjem. Kljub temu so predelana živila, ki so označena z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov, običajno še vedno predelana nezdrava hrana, podobno kot predelana živila z nizko vsebnostjo maščob.
Narejen iz celih zrn. Izdelek lahko vsebuje zelo malo celih zrn. Preverite seznam sestavin – če polnozrnate žitarice niso v prvih treh sestavinah, je količina zanemarljiva.
Ojačano ali obogateno. To pomeni, da so bila izdelku dodana nekatera hranila. Mleku se na primer pogosto doda vitamin D. Vendar samo zato, ker je nekaj obogateno, še ne pomeni, da je zdravo.
Brez glutena. Brez glutena ne pomeni zdravo. Izdelek preprosto ne vsebuje pšenice, pire, rži ali ječmena. Številna živila brez glutena so visoko predelana in polna nezdravih maščob in sladkorja.
Z okusom sadja. Veliko predelanih živil ima ime, ki se nanaša na naravno aromo, kot je jagodni jogurt. Vendar pa izdelek ne vsebuje sadja – samo kemikalije, ki imajo okus po sadju.
Nič transmaščob. Ta stavek pomeni “manj kot 0.5 grama transmaščob na porcijo.” Tako lahko izdelek še vedno vsebuje transmaščobe, če so velikosti porcij zavajajoče majhne.

Kljub tem opozorilnim besedam je veliko resnično zdravih živil organskih, polnozrnatih ali naravnih. Kljub temu samo zato, ker oznaka daje določene trditve, še ne zagotavlja, da je zdrava.


Različna imena za sladkor

Sladkor ima nešteto imen – mnogih od njih morda ne boste prepoznali.

Proizvajalci hrane to izkoriščajo v svoj prid tako, da svojim izdelkom namerno dodajajo veliko različnih vrst sladkorja, da prikrijejo dejansko količino.

Pri tem lahko na vrhu navedejo bolj zdravo sestavino, nižje pa omenijo sladkor. Torej, čeprav je lahko izdelek poln sladkorja, ni nujno, da je ena od prvih treh sestavin.

Da ne bi pomotoma zaužili veliko sladkorja, bodite pozorni na naslednja imena sladkorjev na seznamih sestavin:

Vrste sladkorja: pesni sladkor, rjavi sladkor, masleni sladkor, trsni sladkor, železni sladkor, kokosov sladkor, datljev sladkor, zlati sladkor, invertni sladkor, muscovado sladkor, organski surovi sladkor, raspadura sladkor, evaporiran trsni sok in slaščičarski sladkor.
Vrste sirupa: rožičev sirup, zlati sirup, visokofruktozni koruzni sirup, med, agavin nektar, sladni sirup, javorjev sirup, ovseni sirup, sirup riževih otrobov in rižev sirup.
Drugi dodani sladkorji: ječmenov slad, melasa, kristali trsnega soka, laktoza, koruzno sladilo, kristalna fruktoza, dekstran, slad v prahu, etilmaltol, fruktoza, koncentrat sadnega soka, galaktoza, glukoza, disaharidi, maltodekstrin in maltozo.

Obstaja veliko več imen za sladkor, vendar so ta najpogostejša.

Če vidite katero koli od teh na prvih mestih na seznamu sestavin – ali več vrst na seznamu –, potem ima izdelek visoko vsebnost dodanega sladkorja.


Zaključek

Najboljši način, da se izognete zavajanju z oznakami izdelkov, je, da se popolnoma izognete predelani hrani. Navsezadnje polnovredna hrana ne potrebuje seznama sestavin.

Kljub temu, če se odločite za nakup pakiranih živil, ne pozabite ločiti škodljivih in nekakovostnih od kakovostnejših izdelkov s koristnimi nasveti v tem članku.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/how-to-read-food-labels

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas