fbpx

Kaj je ekstra deviško oljčno olje in zakaj je zdravo?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Ekstra deviško oljčno olje, ki je znano po svojem bogatem okusu, vsestranskosti in koristih za zdravje, je odlična sestavina, ki jo imate v svoji kuhinjski omari.

Ne samo, da ga je enostavno uporabiti za praženje, cvrtje, pečenje ali dušenje, ampak je tudi poln antioksidantov in maščob, ki so zdrave za srce.

Poleg tega so ga obširno preučevali zaradi njegovih številnih koristi za zdravje, nekatere raziskave pa kažejo, da lahko ščiti pred boleznimi srca, se bori proti raku in blaži vnetja.

Ta članek podrobneje obravnava potencialne prednosti, slabosti in uporabo ekstra deviškega oljčnega olja, skupaj s tem, kako se ujema z drugimi običajnimi olji za kuhanje.


Kaj je oljčno olje in kako se naredi?

Oljčno olje je vrsta olja, ki je bila pridobljena iz oljk, plodov oljčnega drevesa.

Proizvodni proces je preprost. Oljke lahko stisnemo, da pridobimo olje, vendar sodobne metode vključujejo zdrobitev oljk, njihovo mešanje in nato ločevanje olja od pulpe v centrifugi.

Po centrifugiranju ostanejo majhne količine olja. Ostanek olja je mogoče ekstrahirati s kemičnimi topili in je znan kot olje iz oljčnih tropin.

Obstaja več vrst oljčnega olja, ki se razlikujejo glede na hranilno vrednost in količino obdelave, ki ji je podvrženo.

Tri glavne vrste oljčnega olja vključujejo:

• rafinirano oljčno olje
• deviško oljčno olje
• ekstra deviško olivno olje

Ekstra deviško oljčno olje je najmanj predelana sorta in pogosto velja za najbolj zdravo vrsto oljčnega olja. Pridobiva se z naravnimi metodami in je standardizirano glede čistosti in nekaterih senzoričnih lastnosti, kot sta okus in vonj.

Poleg edinstvenega okusa in arome je ekstra deviško oljčno olje bogato z antioksidanti, ki se borijo proti boleznim, in ga povezujejo s številnimi potencialnimi koristmi za zdravje.


Hranilna sestava ekstra deviškega oljčnega olja

Ekstra deviško oljčno olje je bogato z maščobami, zdravimi za srce, ter vitaminoma E in K.

Jedilna žlica (približno 14 gramov) oljčnega olja vsebuje naslednje hranilne snovi:

Kalorije: 119
Nasičene maščobe: 14 % vseh kalorij
Mononenasičene maščobe: 73 % vseh kalorij (večinoma oleinska kislina)
Polinenasičene maščobe (PUFA): 11 % skupnih kalorij
Vitamin E: 13 % priporočene dnevne vrednosti (PDV)
Vitamin K: 7 % PDV

Ekstra deviško oljčno olje je odličen vir antioksidantov, ki so spojine, ki pomagajo pri boju proti vnetjem in kroničnim boleznim.

Glavni antioksidanti olja vključujejo protivnetni oleokantal in oleuropein, snov, ki ščiti LDL (slab) holesterol pred oksidacijo.

Nekateri ljudje kritizirajo oljčno olje zaradi visokega razmerja med omega-6 in omega-3. Vendar pa je njegova skupna količina polinenasičenih maščob še vedno relativno nizka, zato vam verjetno ni treba skrbeti.

Zakaj je tako zdrav?

Poleg izjemne vsebnosti antioksidantov je ekstra deviško oljčno olje polno enkrat nenasičenih maščobnih kislin, vrste zdrave maščobe, ki jo povezujejo s številnimi koristmi.

Zlasti raziskave kažejo, da bi enkrat nenasičene maščobne kisline lahko koristile zdravju srca in celo pomagale zaščititi pred srčnimi boleznimi.

Ekstra deviško oljčno olje vsebuje tudi dobro količino vitaminov E in K v vsaki porciji. Vitamin E je bistveno hranilo, ki deluje tudi kot antioksidant, medtem ko ima vitamin K ključno vlogo pri zdravju kosti, strjevanju krvi, zdravju srca itd.


Ekstra deviško oljčno olje vsebuje protivnetne snovi

Verjame se, da je kronično vnetje med glavnimi dejavniki številnih bolezni, vključno s srčnimi boleznimi, rakom, presnovnim sindromom, sladkorno boleznijo tipa 2 in artritisom.

Nekateri špekulirajo, da je sposobnost oljčnega olja za boj proti vnetjem v ozadju mnogih njegovih zdravstvenih koristi.

Oleinska kislina, najpomembnejša maščobna kislina v oljčnem olju, dokazano zmanjšuje vnetne markerje, kot je C-reaktivni protein (CRP).

Vendar se zdi, da glavni protivnetni učinki olja izhajajo iz vsebnosti antioksidantov, kot sta oleacein in oleocanthal, za katera se zdi, da znatno zmanjšata vnetje v študijah v epruveti in na živalih.

Zanimivo je, da je več študij pokazalo, da je lahko redno uživanje oljčnega olja povezano z nižjimi ravnmi nekaterih markerjev vnetja, vključno s CRP in interlevkinom-6.

Vendar ne pozabite, da je kronično vnetje na nizki ravni običajno blago in traja leta ali desetletja, da povzroči škodo. Potrebnih je več študij na ljudeh, preden lahko sklepamo o sposobnosti oljčnega olja, da se zoperstavi.

Kljub temu bi lahko ekstra deviško oljčno olje postalo redni del vaše prehrane.
In to lahko vodi do zmanjšanega tveganja za različne vnetne bolezni, vključno s srčnimi boleznimi.


Ekstra deviško oljčno olje in bolezni srca

Bolezni srca in ožilja ter možganska kap so med najpogostejšimi vzroki smrti na svetu.

Toda številne opazovalne študije kažejo, da je smrtnost zaradi teh bolezni na nekaterih območjih sveta nizka, zlasti v sredozemskih državah, kjer je oljčno olje glavni del prehrane ljudi.

Ta ugotovitev je spodbudila zanimanje za sredozemsko prehrano, ki naj bi posnemala način prehranjevanja prebivalcev te regije.

Študije sredozemske prehrane dosledno kažejo, da je povezana z izboljšanim zdravjem srca in lahko pomaga pri preprečevanju bolezni srca in kapi.

Ekstra deviško oljčno olje ščiti pred boleznimi srca preko številnih mehanizmov:

Zmanjšuje vnetje. Olivno olje lahko zmanjša vnetje, ključno gonilo bolezni srca.
Zmanjšuje oksidacijo LDL (slabega) holesterola. Olivno olje lahko prepreči oksidativno škodo delcev LDL, ki je pomemben dejavnik pri razvoju bolezni srca.
Izboljšuje zdravje krvnih žil. Olivno olje lahko izboljša delovanje endotelija, ki je obloga krvnih žil.
Pomaga pri strjevanju krvi. Nekatere študije kažejo, da lahko olivno olje pomaga preprečiti neželeno strjevanje krvi, ki bi lahko prispevalo k srčnemu infarktu in možganski kapi.
Znižuje krvni pritisk. Raziskave kažejo, da je povečan vnos oljčnega olja lahko povezan z nižjim krvnim pritiskom, kar lahko pomaga pri preprečevanju bolezni srca.

Glede na množico zdravilnih lastnosti, povezanih z oljčnim oljem, ni presenetljivo, da številne študije kažejo, da je povečano uživanje lahko celo povezano z manjšim tveganjem za bolezni srca in možgansko kap.


Druge zdravstvene koristi ekstra deviškega oljčnega olja

Čeprav so oljčno olje večinoma preučevali glede njegovih učinkov na zdravje srca, je bilo njegovo uživanje povezano tudi s številnimi drugimi koristmi za zdravje.

Oljčno olje in rak

Študije so pokazale, da imajo ljudje, ki živijo v sredozemskih državah, precej nizko tveganje za raka, kar je lahko delno posledica njihovega uživanja protivnetnih sestavin, vključno z oljčnim oljem.

Eden možnih povzročiteljev raka je oksidativna škoda zaradi škodljivih molekul, imenovanih prosti radikali. Vendar ima ekstra deviško oljčno olje veliko antioksidantov, ki zmanjšujejo oksidativno škodo.

Zlasti oleinska kislina je zelo odporna proti oksidaciji in v nekaterih študijah v epruveti dokazano upočasnjuje rast in širjenje rakavih celic.

Glede na pregled iz leta 2011 je lahko redno uživanje oljčnega olja povezano tudi z manjšim tveganjem za razvoj raka dojke ali raka prebavnega sistema.

Kljub temu so potrebne novejše visokokakovostne raziskave, da bi razumeli učinke oljčnega olja na raka, če ga uživamo kot del zdrave, dobro zaokrožene prehrane.

Oljčno olje in Alzheimerjeva bolezen

Alzheimerjeva bolezen je najpogostejša nevrodegenerativna bolezen na svetu in vodilni vzrok demence.

Ena od značilnosti Alzheimerjeve bolezni je kopičenje beljakovin, znanih kot beta-amiloidni plaki, v določenih nevronih v možganih.

Študije na živalih so pokazale, da lahko ekstra deviško oljčno olje in nekatere spojine, ki jih vsebuje, pomagajo ohraniti delovanje možganov s preprečevanjem kopičenja teh beljakovin.

Poleg tega nekatere študije kažejo, da je lahko sredozemska prehrana, ki je običajno bogata z oljčnim oljem, povezana tudi z zmanjšanim tveganjem za demenco in kognitivno okvaro.


Ali znaš kuhati z njim?

Med kuhanjem lahko maščobne kisline oksidirajo, kar pomeni, da reagirajo s kisikom in se poškodujejo.

Za to so v največji meri odgovorne dvojne vezi v molekulah maščobnih kislin.

Iz tega razloga so nasičene maščobe – ki nimajo dvojnih vezi – odporne na visoko vročino. Medtem pa so večkrat nenasičene maščobe – ki imajo veliko dvojnih vezi – bolj občutljive in se lahko poškodujejo.

Oljčno olje vsebuje večinoma enkrat nenasičene maščobne kisline, ki imajo samo eno dvojno vez. Zato je oljčno olje precej odporno na zmerno vročino.

V eni študiji iz leta 2007 so raziskovalci ekstra deviško oljčno olje 36 ur segrevali na 356 °F (180 °C) in ugotovili, da je olje zelo odporno na poškodbe.

V pregledu iz leta 2017 je bilo ugotovljeno, da je oljčno olje primerljivo ali boljše od drugih rastlinskih olj za cvrtje hrane pri temperaturah v razponu od 356 – 374 °F (180 – 190 °C).

Na splošno se oljčno olje zdi zelo varno, tudi za kuhanje pri zmernih temperaturah.


Tveganja ekstra deviškega oljčnega olja

Tako kot druge vrste maščobe ima ekstra deviško oljčno olje veliko kalorij, s približno 119 kalorijami v vsaki žlici (14 g).

Uživanje več kalorij, kot jih porabite vsak dan, sčasoma prispeva k povečanju telesne teže.

Če torej ne prilagajate svoje prehrane, bi uživanje velikih količin oljčnega olja lahko otežilo ohranjanje zmerne teže.

Poleg tega so lahko nekateri ljudje alergični na olive in oljčno olje, čeprav je to neobičajno. Če se po zaužitju oljčnega olja pojavijo znaki alergijske reakcije, ga prenehajte uporabljati in se pogovorite z zdravnikom.


Pogosta vprašanja

Ali je v redu kuhati z ekstra deviškim oljčnim oljem?

Oljčno olje je sestavljeno predvsem iz enkrat nenasičenih maščob, ki so odporne na zmerno vročino.

Ima tudi precej visoko dimno točko, zaradi česar je dobra izbira za številne metode kuhanja, vključno s praženjem, pečenjem na žaru, pečenjem in dušenjem.

Ali lahko pri kuhanju ekstra deviško oljčno olje nadomestite z drugimi olji?

Za večino receptov lahko preprosto zamenjate enako količino ekstra deviškega oljčnega olja z drugimi vrstami olj, vključno z rastlinskim oljem, kokosovim oljem ali oljem kanole.

Vendar ne pozabite, da ima ekstra deviško oljčno olje pogosto izrazit okus in aromo, zato lahko nekoliko spremeni okus vašega končnega izdelka.

Je ekstra deviško oljčno olje zdravo?

Ekstra deviško oljčno olje je polno za srce zdravih maščob in antioksidantov, zaradi česar je odličen dodatek k hranljivi prehrani.

Povezano je tudi z dolgim ​​seznamom koristi in lahko ščiti pred vnetji, srčnimi boleznimi, rakom dojke in sladkorno boleznijo tipa 2.

Ali lahko olivno olje zmanjša maščobo na trebuhu?

Številne študije so pokazale, da so diete, obogatene z oljčnim oljem, lahko koristne za uravnavanje telesne teže in lahko celo pomagajo zmanjšati telesno maščobo.

Kljub temu, da lahko olivno olje pomaga pri nadzoru telesne teže, je pomembno upoštevati, da ima olje veliko kalorij.

Zaradi tega je najbolje, da ga zamenjate z drugimi maščobami v vaši prehrani in ohranite zmeren vnos, da povečate možne koristi.

Ali lahko na obrazu uporabim ekstra deviško oljčno olje?

Oljčno olje se pogosto uporablja kot naravni izdelek za nego kože. Nanesete ga lahko neposredno na obraz, bodisi samostojno bodisi v kombinaciji z drugimi sestavinami, kot sta med ali rumenjaki.

Poleg tega, da vlaži vašo kožo, nekatere raziskave kažejo, da lahko oljčno olje zmanjša vnetje, spodbuja celjenje ran in upočasni staranje kože.

Vendar ne pozabite obrisati odvečnega olja, da preprečite zamašitev por, in vedno opravite test z obliži, preden kar koli nanesete neposredno na obraz.


Zaključek

Ne samo, da je ekstra deviško oljčno olje polno za srce zdravih maščob, ampak je tudi odličen vir antioksidantnih spojin, kot so vitamin E, oleacein in oleocanthal.

Povezujejo ga s številnimi močnimi koristmi za zdravje in lahko pomaga pri preprečevanju bolezni srca, spodbuja delovanje možganov in ščiti pred nekaterimi vrstami raka.

Poleg tega je neverjetno vsestransko in je odličen dodatek k različnim receptom, od pekovskih izdelkov do ocvrtega krompirčka, dušene zelenjave, solatnih prelivov in še več.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/extra-virgin-olive-oil

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas