fbpx

Ali diete z nizko vsebnostjo maščob res delujejo?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Strokovnjaki v medicini že več desetletij priporočajo dieto z nizko vsebnostjo maščob.

To priporočilo je bilo splošno sprejeto v glavni medicinski skupnosti.

Čeprav so nedavne študije sprožile nekaj vprašanj o veljavnosti teh smernic, večina strokovnjakov ni spremenila svojega stališča.

Vprašanje je še vedno sporno in smernice ostajajo večinoma nespremenjene, čeprav je njihova znanstvena podlaga oslabela.

Ali so torej diete z nizko vsebnostjo maščob res učinkovite pri preprečevanju bolezni srca ali spodbujanju hujšanja? Ta članek povzema dokaze.


Kaj je dieta z nizko vsebnostjo maščob?

Standardna dieta z nizko vsebnostjo maščob, ki se priporoča, vsebuje manj kot 30 % dnevnih kalorij iz maščob.

Diete z zelo nizko vsebnostjo maščob običajno zagotovijo 10 – 15 % (ali manj) vseh kalorij iz maščob.

Poleg tega številne zdravstvene smernice priporočajo, da dnevni vnos kalorij z nasičenimi maščobami ne sme preseči 7 – 10 %.

Zdi se, da večina študij, ki preučujejo diete z nizko vsebnostjo maščob, sledi tem definicijam.


Ali so diete z nizko vsebnostjo maščob dobre za hujšanje?

Diete z nizko vsebnostjo maščob se pogosto priporočajo ljudem, ki morajo shujšati.

Glavni razlog za to priporočilo je, da maščoba zagotavlja večje število kalorij na gram v primerjavi z drugimi glavnimi hranili, beljakovinami in ogljikovimi hidrati.

Maščobe zagotavljajo približno 9 kalorij na gram, medtem ko beljakovine in ogljikovi hidrati zagotavljajo le 4 kalorije na gram.

Študije kažejo, da ljudje, ki zmanjšajo vnos kalorij z uživanjem manj maščob, shujšajo. Čeprav je izguba teže majhna, se v povprečju šteje za pomembno za zdravje.

Toda kako učinkovita je dieta z nizko vsebnostjo maščob v primerjavi z dieto z malo ogljikovimi hidrati?


Z nizko vsebnostjo maščob v primerjavi z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov

Diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov običajno vsebujejo veliko beljakovin in maščob.

Ko je vnos hrane natančno spremljan in nadzorovan, se diete z nizko vsebnostjo maščob zdijo enako učinkovite za hujšanje kot diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov.

Vsaj to so bili rezultati majhne študije pri 19 debelih odraslih, ki so dva tedna preživeli na presnovnem oddelku, ki je zelo nadzorovano laboratorijsko okolje.

Vendar je bilo študijsko obdobje kratko in okolje ni odražalo resničnega življenja.

Študije na prosto živečih ljudeh se na splošno strinjajo, da diete z nizko vsebnostjo maščob niso tako učinkovite kot diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov.

Razlog za to nedoslednost ni jasen, vendar je najverjetnejša razlaga ta, da so diete z malo ogljikovimi hidrati običajno povezane z večjo kakovostjo prehrane.

Ponavadi se osredotočajo na polnovredna živila, kot so zelenjava, jajca, meso in ribe. Spodbujajo tudi preskakovanje večine nezdrave hrane, ki običajno vsebuje veliko rafiniranih ogljikovih hidratov ali dodanega sladkorja.

Poleg tega imajo diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov, ki temeljijo na polnovredni hrani, običajno več vlaknin in beljakovin kot diete z nizko vsebnostjo maščob.

Uspešna dieta z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov lahko spodbuja hujšanje na naslednje načine:

Zmanjšuje vnos kalorij: visok vnos beljakovin zmanjša vnos kalorij z zaviranjem apetita in povečanjem števila porabljenih kalorij.
Poveča sitost: visok vnos nekaterih vrst vlaknin lahko zmanjša vnos kalorij s povečanjem sitosti.
Zmanjšajo hrepenenje po hrani: Diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov lahko zmanjšajo željo po ogljikovih hidratih in sladkorju.

Preprosto povedano, diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov delujejo, ker spodbujajo bolj zdravo prehrano.

Nasprotno pa lahko dieta z nizko vsebnostjo maščob brez poudarjanja kakovosti hrane vodi do povečanega vnosa nezdrave hrane z visoko vsebnostjo dodanega sladkorja in rafiniranih ogljikovih hidratov.


Ali diete z nizko vsebnostjo maščob zmanjšajo tveganje za srčne bolezni?

Ko so bile oblikovane smernice za nizko vsebnost maščob, so znanstveniki verjeli, da so nasičene maščobe pomemben vzrok za bolezni srca.

Ta ideja je oblikovala prehranska priporočila naslednjih desetletij. Pojasnjuje, zakaj so zdravstvene organizacije ljudi začele odvračati od uživanja hrane z visoko vsebnostjo nasičenih maščob, kot so jajca, mastno meso in polnomastni mlečni izdelki.

Smernice so takrat temeljile na šibkih dokazih in vsi znanstveniki se niso strinjali. Opozorili so, da ima lahko zagovarjanje diete z nizko vsebnostjo maščob neslutene posledice.

Danes visokokakovostne raziskave kažejo, da nasičene maščobe niso zlobneži, za katere so bili predstavljeni. Več nedavnih študij kaže, da med nasičenimi maščobami in srčnimi boleznimi ni pomembne povezave.

Vendar pa lahko zamenjava nasičenih maščob s večkrat nenasičenimi maščobami koristi zdravju srca, verjetno zaradi njihovih protivnetnih učinkov.

Toda standardna dieta z nizko vsebnostjo maščob ne priporoča le zmanjšanega vnosa nasičenih maščob. Smernice tudi svetujejo ljudem, naj omejijo vnos maščob na manj kot 30 % celotnega vnosa kalorij.

Številne študije kažejo, da zmanjšanje splošnega vnosa maščob ne izboljša zdravja srca.

Uživanje premalo maščob lahko celo negativno vpliva na dejavnike tveganja za bolezni srca.

Holesterol LDL se pogosto imenuje “slab” holesterol. Vendar je to le napol res. Pomembna je tudi velikost delcev LDL.

Več kot imate majhnih delcev, večje je tveganje za bolezni srca. Če so delci večinoma veliki, je tveganje za srčno bolezen majhno.

Stvar z dietami z nizko vsebnostjo maščob je, da lahko dejansko spremenijo LDL iz neškodljivih velikih delcev v škodljive majhne, ​​goste LDL, ki mašijo arterije.

Nekatere študije tudi kažejo, da lahko diete z nizko vsebnostjo maščob zmanjšajo “dober” holesterol HDL in zvišajo trigliceride v krvi, kar je še en pomemben dejavnik tveganja.


Zaključek

Smernice za nizko vsebnost maščob, uvedene leta 1977, niso temeljile na trdnih dokazih.

Čeprav so nedavne študije še bolj oslabile njihovo znanstveno podlago, se razprava nadaljuje.

Ena stvar je jasna. Uživanje manj maščobe ni vedno najboljši način za hujšanje. Diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov so za večino ljudi bolj učinkovite.

Povezava maščobe s srčnimi boleznimi je bolj kontroverzna in zapletena. Na splošno ni verjetno, da bi zmanjšanje vnosa maščob zmanjšalo tveganje za bolezni srca.

Namesto da vas skrbi skupni vnos maščob, se osredotočite na izboljšanje kakovosti vaše prehrane. Uživanje več polnovrednih živil in zdravih maščob je dober način za začetek.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/do-low-fat-diets-work

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas