fbpx

Nordijska dieta: pregled, ki temelji na dokazih

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Nordijska dieta vključuje živila, ki jih običajno uživajo ljudje v nordijskih državah.

Številne študije kažejo, da lahko takšen način prehranjevanja povzroči izgubo teže in izboljša zdravstvene kazalnike – vsaj kratkoročno.

Ta članek obravnava nordijsko prehrano, vključno z živili, ki jih je treba jesti in tistimi, ki se jim je potrebno izogibati, ter morebitne koristi za zdravje.


Kaj je nordijska dieta?

Nordijska dieta je način prehranjevanja, ki se osredotoča na lokalno pridelano hrano v nordijskih državah – Norveška, Danska, Švedska, Finska in Islandija.

Leta 2004 jo je ustvarila skupina nutricionistov, znanstvenikov in kuharjev, da bi obravnavali naraščajoče stopnje debelosti in netrajnostne prakse kmetovanja v nordijskih državah.

Morda je to dobra izbira z okoljskega vidika, saj poudarja živila, ki so lokalno pridobljena in sonaravno pridelana.

V primerjavi s povprečno zahodno prehrano vsebuje manj sladkorja in maščob, a dvakrat več vlaknin in morskih sadežev.


Živila, ki jih je treba jesti in tista, ki se jim je potrebno izogibati

Nordijska prehrana poudarja tradicionalno, trajnostno in lokalno pridelano hrano, s poudarkom na tistih, ki veljajo za zdrave.

Jejte pogosto: sadje, jagodičevje, zelenjavo, stročnice, krompir, polnozrnate žitarice, oreščke, semena, rženi kruh, ribe, morske sadeže, mlečne izdelke z nizko vsebnostjo maščob, zelišča, začimbe in repično (kanolino) olje
Jejte zmerno: divjačinsko meso, jajca iz proste reje, sir in jogurt.
Jejte redko: drugo rdeče meso in živalske maščobe
Ne jejte: s sladkorjem sladkanih pijač, dodanih sladkorjev, predelanega mesa, aditivov za živila in rafinirane hitre hrane

Nordijska dieta je zelo podobna sredozemski dieti. Največja razlika je v tem, da poudarja olje oljne repice namesto ekstra deviškega oljčnega olja.

Kot pravilno poudarjajo kritiki, nekatera živila nordijske prehrane v nordijskih državah pred stoletji niso obstajala.

Sem spadajo mlečni izdelki z nizko vsebnostjo maščob in olje ogrščice, ki sta sodobna živila. Večina sadja prav tako ne raste dobro na severu – razen jabolk in več vrst jagodičevja.

Kljub temu nordijska prehrana ni bila zasnovana tako, da bi odražala prehrano nordijskih ljudi pred več sto leti. Namesto tega poudarja zdravo hrano, ki je pridobljena lokalno v sodobni Skandinaviji.


Ali pomaga pri izgubi teže?

Več študij je ocenilo učinke nordijske prehrane na hujšanje.

V neki študiji pri 147 debelih ljudeh, ki jim je bilo naročeno, naj ne omejujejo kalorij, so tisti na nordijski dieti izgubili 10.4 funtov (4.7 kg), medtem ko so tisti, ki so jedli tipično dansko prehrano, izgubili le 3.3 funtov (1.5 kg).

Vendar pa so v nadaljnji študiji leto kasneje udeleženci nordijske diete pridobili večino teže nazaj.

Ti rezultati so zelo značilni za dolgoročne študije hujšanja. Ljudje na začetku izgubijo težo, nato pa jo v 1 – 2 letih postopoma pridobijo nazaj.

Druga 6-tedenska študija podpira učinke nordijske diete na zmanjšanje telesne teže, saj je skupina nordijskih diet izgubila 4 % svoje telesne teže – bistveno več kot tisti na standardni dieti.


Potencialne koristi za zdravje

Zdrava prehrana presega hujšanje.

Prav tako lahko vodi do znatnih izboljšav presnovnega zdravja in zmanjša tveganje za številne kronične bolezni.

Več študij je preučevalo učinke nordijske prehrane na označevalce zdravja.

Krvni pritisk

V 6-mesečni študiji pri debelih ljudeh je nordijska dieta znižala sistolični in diastolični krvni tlak za 5.1 oziroma 3.2 mmHg – v primerjavi s kontrolno dieto.

Druga 12-tedenska študija je odkrila znatno znižanje diastoličnega krvnega tlaka (spodnje število odčitka) pri udeležencih s presnovnim sindromom.

Holesterol in trigliceridi

Čeprav nordijska dieta vsebuje veliko živil, ki so zdrava za srce, so njeni učinki na holesterol in trigliceride nedosledni.

Nekatere – vendar ne vse – študije ugotavljajo zmanjšanje trigliceridov, vendar so učinki na LDL (slab) in HDL (dober) holesterol statistično nepomembni.

Kljub temu so v eni študiji opazili blago znižanje holesterola, ki ni HDL, pa tudi razmerja LDL-c/HDL-c in Apo B/Apo A1 – vse to so močni dejavniki tveganja za bolezni srca.

Nadzor sladkorja v krvi

Zdi se, da nordijska dieta ni zelo učinkovita pri zniževanju krvnega sladkorja, čeprav je ena študija opazila majhno znižanje krvnega sladkorja na tešče.

Vnetje

Kronično vnetje je glaven razlog številnih resnih bolezni.

Študije o nordijski prehrani in vnetju dajejo mešane rezultate. Ena študija je odkrila zmanjšanje vnetnega označevalca CRP, medtem ko druge niso opazile statistično pomembnih učinkov.

Druga študija je pokazala, da je nordijska prehrana zmanjšala izražanje genov, povezanih z vnetjem v maščobnih tkivih vašega telesa.


Zaključek

Nordijska prehrana je zdrava, saj nadomešča predelano hrano s polnovredno hrano iz ene same sestavine.

Lahko povzroči kratkotrajno izgubo teže in nekoliko znižanje krvnega tlaka in vnetnih markerjev. Vendar so dokazi šibki in nedosledni.

Na splošno bo vsaka dieta, ki poudarja polnovredna živila namesto standardne zahodne nezdrave hrane, verjetno povzročila nekaj izgube teže in izboljšanje zdravja.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/the-nordic-diet-review

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas