fbpx

6 esencialnih hranil in zakaj jih vaše telo potrebuje

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Esencialna hranila so spojine, ki jih telo ne more tvoriti ali jih ne more proizvesti v zadostni količini. Po mnenju Svetovne zdravstvene organizacije morajo ta hranila prihajati iz hrane in so ključnega pomena za preprečevanje bolezni, rast in dobro zdravje.

Čeprav je bistvenih hranil veliko, jih lahko razdelimo v dve kategoriji: makrohranila in mikrohranila.

Makrohranila zaužijemo v velikih količinah in vključujejo primarne gradnike vaše prehrane – beljakovine, ogljikove hidrate in maščobe – ki vašemu telesu zagotavljajo energijo.

Vitamini in minerali so mikrohranila in majhni odmerki veliko pripomorejo. Obstaja šest glavnih skupin esencialnih mikrohranil in makrohranil.

 

1. Beljakovine

Beljakovine imajo svoj trenutek, in to ne le v vadbeni skupnosti. Toda ves hype je z dobrim razlogom. Beljakovine so nujne za dobro zdravje.

Beljakovine zagotavljajo gradnike telesa, ne le za mišice. Vsaka celica, od kosti do kože in las, vsebuje beljakovine.

Osupljivih 16 odstotkov telesne teže povprečne osebe predstavljajo beljakovine. Beljakovine se uporabljajo predvsem za rast, zdravje in vzdrževanje telesa.

Vsi vaši hormoni, protitelesa in druge pomembne snovi so sestavljene iz beljakovin.

Beljakovine so sestavljene iz različnih aminokislin. Medtem ko lahko telo nekaj aminokislin tvori samo, obstaja veliko esencialnih aminokislin, ki jih lahko dobimo samo s hrano. Za pravilno delovanje telesa potrebujete različne aminokisline.

Dobra novica je, da vam ni treba zaužiti vseh aminokislin hkrati. Vaše telo lahko tvori popolne beljakovine iz hrane, ki jo jeste čez dan.

Zdravi viri

Medtem ko so meso, ribe in jajca dober vir esencialnih aminokislin, lahko beljakovine dobite tudi iz rastlinskih virov, kot so fižol, soja, oreščki in nekatera žita. Točno, koliko beljakovin dnevno potrebujete, je odvisno od različnih dejavnikov, vključno s tem, kako aktivni ste, in vašo starostjo.

Kljub vse večji priljubljenosti diet z visoko vsebnostjo beljakovin ni bilo opravljenih dovolj študij, ki bi dokazale, da so bolj zdrave ali da lahko vplivajo na izgubo telesne teže, poroča klinika Mayo.

 

2. Ogljikovi hidrati

Naj vas norost o nizki vsebnosti ogljikovih hidratov ne zavede. Ogljikovi hidrati so potrebni za zdravo telo. Ogljikovi hidrati napajajo vaše telo, zlasti centralni živčni sistem in možgane, ter ščitijo pred boleznimi, poroča klinika Mayo.

Glede na prehranske smernice za Američane naj bi ogljikovi hidrati predstavljali 45 do 65 odstotkov vaših skupnih dnevnih kalorij.

Zdravi viri

Preden posežete po belem kruhu ali testeninah, ne pozabite, da je pomembna vrsta ogljikovih hidratov, ki jih jeste. Nekateri ogljikovi hidrati so bolj zdravi od drugih. Odločite se za polnozrnata žita, fižol ter zelenjavo in sadje, bogato z vlakninami, namesto rafiniranih žit in izdelkov z dodanim sladkorjem.

 

3. Maščobe

Maščobe so pogosto na slabem glasu, vendar so nedavne raziskave pokazale, da so zdrave maščobe pomemben del zdrave prehrane.

Po podatkih medicinske šole Harvard maščoba podpira številne funkcije vašega telesa, kot so absorpcija vitaminov in mineralov, strjevanje krvi, izgradnja celic in gibanje mišic.

Da, maščoba vsebuje veliko kalorij, vendar so te kalorije pomemben vir energije za vaše telo.

Prehranske smernice za Američane priporočajo, da 20 do 35 odstotkov vaših dnevnih kalorij izvira iz maščob, vendar Svetovna zdravstvena organizacija predlaga, da jih ohranite pod 30 odstotki vaših kalorij.

Vključitev zdravih maščob v vašo prehrano vam lahko pomaga uravnovesiti krvni sladkor, zmanjša tveganje za bolezni srca in sladkorno bolezen tipa 2 ter izboljša delovanje možganov. So tudi močna protivnetna sredstva in lahko zmanjšajo tveganje za artritis, raka in Alzheimerjevo bolezen.

Zdravi viri

Najbolj znane nenasičene maščobe so omega-3 in omega-6 maščobne kisline. Nenasičene maščobe so pomembne za vaše telo, saj zagotavljajo esencialne maščobne kisline, ki jih vaše telo ne more tvoriti. Te zdrave maščobe najdete v oreščkih, semenih, ribah in rastlinskih oljih (kot so olivno, avokadovo in laneno).

Izogibajte se transmaščobam in omejite vnos nasičenih živalskih maščob, kot so maslo, sir, rdeče meso in sladoled.

 

4. Vitamini

Vitamini so ključnega pomena za zaščito pred boleznimi in za ohranjanje zdravja. Telo potrebuje ta mikrohranila za podporo svojih funkcij. Obstaja 13 bistvenih vitaminov, ki jih telo potrebuje za pravilno delovanje, vključno z vitamini A, C, B6 in D.

Vsak vitamin igra pomembno vlogo v telesu in premajhen vnos le-teh lahko povzroči zdravstvene težave in bolezni. Mnogi Američani ne dobijo dovolj številnih osnovnih vitaminov. Vitamini so bistveni za zdrav vid, kožo in kosti.

Vitamini lahko zmanjšajo tveganje za raka na pljučih in prostati ter so močni antioksidanti. Vitamini, kot je vitamin C, krepijo imunski sistem in pomagajo telesu pri zdravljenju.

Zdravi viri

Če uživate raznoliko, dobro uravnoteženo prehrano, polno zelenjave in sadja, ter imate normalno in zdravo delujoč prebavni trakt, vam verjetno ni treba jemati vitaminskih dodatkov.

 

5. Minerali

Podobno kot vitamini tudi minerali podpirajo telo. Bistvenega pomena so za številne telesne funkcije, vključno z izgradnjo močnih kosti in zob, uravnavanjem metabolizma in ohranjanjem ustrezne hidracije. Nekateri najpogostejši minerali so kalcij, železo in cink.

Poleg krepitve kosti kalcij pomaga pri prenosu živčnih signalov, ohranjanju zdravega krvnega pritiska ter krčenju in sproščanju mišic. Železo podpira vaše rdeče krvničke in nastajanje hormonov, medtem ko cink krepi vaš imunski sistem in izboljša celjenje ran.

 

6. Voda

Brez hrane lahko zdržite več tednov, brez vode pa ne morete zdržati več kot nekaj dni. Voda je ključnega pomena za vsak sistem v vašem telesu. To je tudi glavna stvar, iz katere ste sestavljeni. Približno 62 odstotkov vaše telesne teže predstavlja voda.

Voda izboljša delovanje možganov in razpoloženje. V telesu deluje kot amortizer in mazivo. Pomaga tudi pri izpiranju toksinov, prenašanju hranil v celice, hidrira telo in preprečuje zaprtje.

Celo blaga dehidracija lahko povzroči utrujenost in poslabša vašo koncentracijo in telesno zmogljivost.

Zdravi viri

Ni vam treba piti vode, da ostanete hidrirani. Odličen vir sta lahko tudi sadje in zelenjava. Pogrizite nekaj lubenice, da ostanete hidrirani.

Najboljši način, da ugotovite, ali ste pravilno hidrirani, je barva in volumen vašega urina. Če vaš urin ni pogost in je bledo rumen, potrebujete več vode.

 

Zaključek

Uživanje raznolike prehrane, polne sadja, zelenjave, zdravih beljakovin in maščob ter celih zrn, je najboljši način, da dobite dovolj teh šestih osnovnih hranil in pomembne kategorije fitonutrientov – koristnih kemičnih snovi v pisanih rastlinah, ki preprečujejo bolezni. Ta mikrohranila in makrohranila so ključnega pomena za normalno delovanje vašega telesa in ohranjanje zdravja.

vir: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/six-essential-nutrients

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas