fbpx

Kakšna je razlika med predelano in ultra predelano hrano?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Kakšna je razlika med predelano in ultra predelano hrano?

Ko gre za trgovino z živili, so prehodi s predelano hrano skoraj sinonim za “preskočite to območje”. In ker ste verjetno že slišali, da bi morali omejiti uživanje teh živil, verjetno ni potrebe po osvežitvi, zakaj je to priporočljivo.

V zadnjem času pa ste v novicah o prehrani morda opazili nov izraz: »ultra predelana hrana«.

Ta kategorija hrane polni naslovnice, saj jo nedavne raziskave povezujejo z velikimi zdravstvenimi tveganji.


Kakšna je torej razlika med “navadno” predelano hrano in “ultra” predelano hrano? In kaj to pomeni za vaše zdravje?

Po definiciji je predelana hrana preprosto tista, ki je bila spremenjena iz svoje prvotne oblike. Mednarodni svet za informacije o hrani opredeljuje predelavo kot »kakršno koli namerno spremembo živila, ki se zgodi, preden je pripravljeno za uživanje«.

Segrevanje, pasterizacija, konzerviranje in sušenje se štejejo za oblike predelave. Nekatere definicije vključujejo celo hlajenje v mešanico.

Torej, razen če jabolka trgamo neposredno z drevesa ali pijemo mleko neposredno od krave, je velika večina hrane, ki jo jemo, tehnično predelana.

Toda osnovne tehnike priprave in konzerviranja zdrave hrane (kot so polnozrnate žitarice in zamrznjena zelenjava) zagotovo ne spremenijo hrano v »smeti«. Samo zato, ker je nekaj šlo skozi postopek, še ne pomeni, da je nezdravo za uživanje.

Morda je torej čas, da ponovno razmislimo o svoji miselnosti o predelani hrani in več pozornosti usmerimo na tako imenovano ultra-procesirano hrano. Navsezadnje raziskave kažejo, da lahko ultra predelana hrana povzroči zdravstvene težave, vključno s povečanim tveganjem za debelost in raka.

Toda parametri v zvezi z ultra predelano hrano so manj jasni kot tisti v zvezi s predelano hrano na splošno. Na kaj natančno se nanaša ta izraz, je odvisno od tega, koga vprašamo.

Zamisel o ultra predelani hrani je prvi predstavil brazilski raziskovalec prehrane Carlos A. Monteiro v članku iz leta 2009. Nato so leta 2010 Monteiro in ekipa brazilskih raziskovalcev šli še korak dlje in razdelili predelano hrano v klasifikacijski sistem, ki se zdaj imenuje NOVA.

Na enem koncu spektra NOVA so nepredelani ali minimalno predelani izdelki, kot so sveže sadje, zelenjava in jajca – živila, ki jih morda vidite vključena v dieti Whole30 ali sredozemski dieti.

Na drugi strani so ultra predelana živila, opredeljena kot »industrijske formulacije s petimi ali več sestavinami«.

Od te študije iz leta 2018 so druge študije o učinkih ultra predelane hrane uporabljale različne definicije. Zdi se, da ni enotnega sprejetega niza meril.

“Rada bi povedala, da obstaja soglasje o definicijah predelanih in ultra-predelanih živil,” pravi Carrie Gabriel, registrirana dietetičarka za prehrano, “vendar sem videla veliko argumentov o tem, kaj je eno ali drugo.”

V bistvu je natančno določanje narave ultra predelane hrane še vedno v procesu.


Kljub temu problemu semantike nekatere skupne značilnosti oblikujejo koncept ultra predelane hrane

Po večini definicij se spremembe, ki “navadno” predelano hrano spremenijo v ultra predelano hrano, zgodijo v zadnji fazi proizvodnje hrane, imenovani terciarna predelava.

Običajna predelava hrane poteka v različnih fazah. Razumevanje teh stopenj vam lahko pomaga neodvisno določiti, kako predelano je živilo in kakšni so vaši standardi.

Primarna faza vključuje osnovne priprave, kot so odstranjevanje neužitnih delov zrnja, čiščenje žitaric in prekuhavanje.

Sekundarna predelava vključuje pečenje, zamrzovanje, fermentacijo in cvrtje. Tretja stopnja spremeni zrna v užitne izdelke.

Skratka, ultra predelana hrana je verjetno tisto, kar mnogi od nas že pojmujemo kot preprosto predelano hrano – ti bleščeči, pakirani izdelki, ki nimajo nič skupnega z naravo, najdemo v restavracijah s hitro prehrano in mini prodajalnah bencinskih črpalk.

Tako kot klasifikacijski sistem NOVA se številni organi strinjajo, da je dolg seznam sestavin glavni pokazatelj ultra predelane hrane.

Študija iz leta 2016, ki je preučevala, kako pogosta so v ameriški prehrani, jih je imenovala formulacije, ki “poleg soli, sladkorja, olj in maščob vključujejo snovi, ki se ne uporabljajo v kulinaričnih pripravkih.”

Avtorji študije so vključili vse, kar je uporabljalo dodatke za posnemanje kakovosti “pravih” živil.

»Všeč mi je definicija dodajanja sladkorja, soli, olj in maščob za pomoč pri okusu in konzerviranju,« pravi Gabriel.

Čeprav lahko dodajo okus in teksturo, bodo vsi ti »dodatki« verjetno povečali tveganje za zdravstvene težave. Znano je, da ima presežek sladkorja, soli in olj v prehrani vlogo pri razvoju številnih zdravstvenih stanj.


Omejevanje predelane hrane je že nekaj, kar poznamo

Razumevanje, kako živila postanejo ultra predelana, je lahko koristen korak pri tem, da ne pozabite zmanjšati vnosa teh živil. Vztrajno branje etiket vam lahko pomaga tudi pri izbiri izdelkov z manj sestavinami.

Kuhanje doma močno prispeva k zmanjšanju porabe ultra predelane hrane. Restavracije (zlasti restavracije s hitro prehrano) so znane po tem, da se poigravajo s svojimi recepti, da bi dosegle določen okus, kar lahko vključuje uporabo sestavin, ki vsebujejo manj hranil.

Vendar pa v nekaterih primerih pridobivanje nepredelane polnovredne hrane ni tako preprosto, pa naj gre za vprašanje cenovne dostopnosti, razpoložljivosti ali dostopnosti.

Kljub temu lahko verjetno naredite majhne spremembe, da prilagodite količino ultra predelane hrane v svoji prehrani. Tukaj je tabela, ki vam bo v pomoč pri zamenjavah hranil:


Izjemno obdelan Predelani Domača različica
sladkani kosmiči za zajtrk

navadni žitni kosmiči iz otrobov ovsena kaša, narejena iz valjanega ovsa in sladkana z medom
gazirane pijače umetno aromatizirana gazirana voda gazirana voda z kančkom sadnega soka ali sadnih rezin
krompirjev čips z okusom navadni tortilja čips naredi sam pita čips
bel kruh polnozrnat kruh z minimalno količino sestavin domač polnozrnat kruh
ocvrt piščanec delikatesni piščanec pečen piščanec iz nič
aromatizirana čokoladica z dolgim seznamom sestavin preprosta čokoladica s kratkim seznamom sestavin kvadratki temne čokolade
zamrznjen, mešan kavni napitek hladni zvarek iz trgovine kava na kapljanje
kosmiči pire krompirja zamrznjen krompir svež, cel krompir
energijska pijača sladkan sadni sok sveže iztisnjen pomarančni sok
aromatizirane granole z dodanim sladkorjem in konzervansi granole z minimalnimi dodatki DIY granola
umetni sirni krekerji z okusom krekerji z naravnimi okusi polnozrnati krekerji (preverite sestavine na etiketi) in sirne rezine


Zaradi dolgoletne izpostavljenosti prehranjevalni kulturi smo že prebrali, katera živila so bila družbeno označena kot »slaba« in »dobra«. A v resnici ni tako preprosto. Pritrjevanje pozitivnih ali negativnih oznak na živila ni nujno spremenilo tega, kar zaužijemo.

Hrana je več kot gorivo in polnilo – je odnos. Torej, naslednjič, ko se odpravite v trgovino z živili, ne pozabite, da ni nujno, da je vsa “predelana” hrana škodljiva za vas. Osredotočite se na uživanje več sadja in zelenjave, bodisi sveže, zamrznjene ali konzervirane.

Preberite etikete in v nakupovalni voziček dodajte živila s seznamom sestavin stvari, ki jih prepoznate. Omejite izdelke z visoko vsebnostjo dodanega sladkorja in natrija.

Ameriško združenje za srce priporoča, da moški ne zaužijejo več kot približno 9 čajnih žličk dodanega sladkorja ali 36 gramov na dan, ženske pa ne smejo zaužiti več kot 6 čajnih žličk ali 25 gramov na dan.

In ultra predelana živila? Ko že veste, da niso najboljša za vas, bo šlo za količino, ne za kakovost in udobje namesto zdravja. Najboljši korak je, da opravite check-in s svojim umom in občutkom, preden nekaj položite v nakupovalni voziček.


vir: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/ultra-processed-foods

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas