fbpx

7 znanstveno utemeljenih zdravstvenih koristi selena

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Čeprav morda še niste slišali za selen, je to neverjetno hranilo bistvenega pomena za vaše zdravje.

Selen je esencialni mineral, kar pomeni, da ga moramo dobiti s prehrano.

Potreben je le v majhnih količinah, vendar ima pomembno vlogo pri pomembnih procesih v vašem telesu, vključno s presnovo in delovanjem ščitnice.

Ta članek opisuje 7 koristi selena za zdravje, ki jih podpira znanost.


1. Deluje kot močan antioksidant

Antioksidanti so spojine v živilih, ki preprečujejo poškodbe celic zaradi prostih radikalov.

Prosti radikali so normalni stranski produkti procesov, kot je metabolizem, ki se vsak dan tvorijo v telesu.

Pogosto so na slabem glasu, vendar so prosti radikali bistveni za vaše zdravje. Opravljajo pomembne funkcije, vključno z zaščito vašega telesa pred boleznimi.

Vendar lahko stvari, kot so kajenje, uživanje alkohola in stres, povzročijo presežek prostih radikalov. To vodi do oksidativnega stresa, ki poškoduje zdrave celice.

Oksidativni stres je povezan s kroničnimi boleznimi, kot so bolezni srca, Alzheimerjeva bolezen in rak, pa tudi s prezgodnjim staranjem in tveganjem za možgansko kap.

Antioksidanti, kot je selen, pomagajo zmanjšati oksidativni stres tako, da nadzorujejo število prostih radikalov.

Deluje tako, da nevtralizira odvečne proste radikale in ščiti celice pred poškodbami, ki jih povzroča oksidativni stres.


2. Lahko zmanjša tveganje za nekatere vrste raka

Poleg zmanjšanja oksidativnega stresa lahko selen pomaga zmanjšati tveganje za nekatere vrste raka.

To so pripisali sposobnosti selena, da zmanjša poškodbe DNK in oksidativni stres, okrepi vaš imunski sistem in uniči rakave celice.

Pregled 69 študij, ki so vključevale več kot 350.000 ljudi, je pokazal, da je visoka raven selena v krvi povezana z manjšim tveganjem za nekatere vrste raka, vključno z rakom dojke, pljuč, debelega črevesa in prostate.

Pomembno je omeniti, da je bil ta učinek povezan le s selenom, pridobljenim s hrano, ne z dodatki.

Vendar pa nekatere raziskave kažejo, da lahko dodajanje selena zmanjša stranske učinke pri ljudeh, ki se zdravijo z obsevanjem.

Na primer, ena študija je pokazala, da so peroralni dodatki selena izboljšali splošno kakovost življenja in zmanjšali drisko, ki jo povzroča sevanje, in pri ženskah z rakom materničnega vratu in maternice.


3. Lahko ščiti pred srčnimi boleznimi

Prehrana, bogata s selenom, lahko pomaga ohranjati vaše srce zdravo, saj so nizke ravni selena povezane s povečanim tveganjem za bolezni srca.

V analizi 25 opazovalnih študij je bilo 50-odstotno povečanje ravni selena v krvi povezano s 24-odstotnim zmanjšanjem tveganja za bolezni srca.

Selen lahko tudi zniža označevalce vnetja v vašem telesu⁠ – enega glavnih dejavnikov tveganja za bolezni srca.

Na primer, pregled 16 kontroliranih študij, ki so vključevale več kot 433.000 ljudi s srčnimi boleznimi, je pokazal, da je jemanje dodatkov selena zmanjšalo ravni vnetnega markerja C-reaktivnega proteina (CRP).

Poleg tega se je zvišala raven glutation peroksidaze, močnega antioksidanta.

To kaže, da lahko selen pomaga zmanjšati tveganje za bolezni srca z zmanjšanjem vnetja in oksidativnega stresa v telesu. Oksidativni stres in vnetje povezujejo z aterosklerozo ali kopičenjem oblog v arterijah.

Ateroskleroza lahko povzroči nevarne zdravstvene težave, kot so možganska kap, srčni infarkt in bolezni srca.

Vključitev živil, bogatih s selenom, v vašo prehrano je odličen način za zmanjšanje ravni oksidativnega stresa in vnetja na minimum.


4. Pomaga preprečevati duševni upad

Alzheimerjeva bolezen je uničujoče stanje, ki povzroča izgubo spomina in negativno vpliva na razmišljanje in vedenje. To je šesti vodilni vzrok smrti v Združenih državah.

Število ljudi z Alzheimerjevo boleznijo narašča. Zato je iskanje načinov za preprečevanje te degenerativne bolezni nujno.

Verjame se, da je oksidativni stres vpleten v nastanek in napredovanje nevroloških bolezni, kot so Parkinsonova bolezen, multipla skleroza in Alzheimerjeva bolezen.

Več študij je pokazalo, da imajo bolniki z Alzheimerjevo boleznijo nižje ravni selena v krvi.

Poleg tega so nekatere študije pokazale, da lahko antioksidanti v hrani in dodatkih izboljšajo spomin pri bolnikih z Alzheimerjevo boleznijo.

Ena manjša študija je pokazala, da dodatek z enim s selenom bogatim brazilskim oreščkom na dan izboljša verbalno tekočnost in druge duševne funkcije pri bolnikih z blago kognitivno okvaro.

Še več, sredozemska prehrana, ki je bogata z živili z visoko vsebnostjo selena, kot so morski sadeži in oreščki, je povezana z manjšim tveganjem za razvoj Alzheimerjeve bolezni.


5. Je pomemben za zdravje ščitnice

Selen je pomemben za pravilno delovanje vaše ščitnice. Dejstvo je, da ščitnično tkivo vsebuje večjo količino selena kot kateri koli drug organ v človeškem telesu.

Ta močan mineral pomaga zaščititi ščitnico pred oksidativnimi poškodbami in igra bistveno vlogo pri tvorbi ščitničnih hormonov.

Zdrava ščitnica je pomembna, saj uravnava metabolizem ter nadzira rast in razvoj.

Pomanjkanje selena povezujejo z boleznimi ščitnice, kot je Hashimotov tiroiditis, vrsta hipotiroidizma, pri kateri imunski sistem napade ščitnico.

Opazovalna študija, ki je vključevala več kot 6000 ljudi, je pokazala, da so nizke serumske ravni selena povezane s povečanim tveganjem za avtoimunski tiroiditis in hipotiroidizem.

Poleg tega so nekatere študije pokazale, da lahko dodatki selena koristijo ljudem s Hashimotovo boleznijo.

En pregled je zaključil, da je jemanje dodatkov selena dnevno tri mesece povzročilo nižja protitelesa proti ščitnici. Prav tako je povzročilo izboljšanje razpoloženja in splošnega počutja pri bolnikih s Hashimotovo boleznijo.

Vendar pa je potrebnih več raziskav, preden lahko bolnikom s Hashimotovo boleznijo priporočimo dodatke selena.


6. Krepi vaš imunski sistem

Vaš imunski sistem ohranja vaše telo zdravo tako, da prepozna potencialne grožnje in se z njimi bori proti njim. Sem spadajo bakterije, virusi in paraziti.

Selen ima pomembno vlogo pri zdravju vašega imunskega sistema. Ta antioksidant pomaga zmanjšati oksidativni stres v vašem telesu, kar zmanjša vnetje in poveča imunost.

Študije so pokazale, da so povečane ravni selena v krvi povezane z okrepljenim imunskim odzivom.

Po drugi strani pa je dokazano, da pomanjkanje škoduje delovanju imunskih celic in lahko povzroči počasnejši imunski odziv.

Študije so pomanjkanje povezale tudi s povečanim tveganjem za smrt in napredovanje bolezni pri ljudeh s HIV, medtem ko je bilo dokazano, da dodatki vodijo do manjšega števila hospitalizacij in izboljšanja simptomov pri teh bolnikih.

Poleg tega lahko dodatki selena pomagajo okrepiti imunski sistem pri ljudeh z gripo, tuberkulozo in hepatitisom C.


7. Lahko pomaga zmanjšati simptome astme

Astma je kronična bolezen, ki prizadene dihalne poti, ki prenašajo zrak v pljuča in iz njih.

Te dihalne poti se vnamejo in začnejo ožiti, kar povzroča simptome, kot so piskajoče dihanje, težko dihanje, tiščanje v prsih in kašelj.

Astma je bila povezana s povečano stopnjo oksidativnega stresa in vnetja v telesu.

Zaradi sposobnosti selena, da zmanjša vnetje, nekatere študije kažejo, da lahko ta mineral pomaga zmanjšati simptome, povezane z astmo.

Raziskave kažejo, da imajo ljudje z astmo nižje ravni selena v krvi.

Pravzaprav je ena študija pokazala, da imajo bolniki z astmo z višjo koncentracijo selena v krvi boljše delovanje pljuč kot tisti z nižjo ravnijo.

Dodatki selena lahko pomagajo tudi zmanjšati simptome, povezane z astmo.

Na primer, ena študija je pokazala, da je ljudem z astmo dajanje 200 µg selena na dan zmanjšalo njihovo uporabo kortikosteroidnih zdravil, ki se uporabljajo za nadzor njihovih simptomov.

Vendar pa so si raziskave na tem področju nasprotujoče in potrebne so večje študije, da bi v celoti razumeli vlogo selena pri poteku in zdravljenju astme.


Najboljši prehranski viri selena

Na srečo veliko zdravih živil vsebuje veliko selena.

Naslednja živila so odlični viri:

Ostrige: 238 % DV v 85 gramih
Brazilski oreščki: 174 % DV v enem oreščku (5 gramov)
Morski list: 171 % DV v 159 gramih
Rumenoplavuti tun: 167 % DV v 85 gramih
Jajca: 56 % DV v dveh večjih jajcih (100 gramov)
Sardine: 46 % DV v 4 sardinah (48 gramov)
Sončnična semena: 27 % DV v 28 gramih
Piščančje prsi: 12 % DV v 4 rezinah (84 gramov)
Gobe ​​šitake: 10 % DV v 1 skodelici (97 gramov)

Količina selena v živilih rastlinskega izvora se razlikuje glede na vsebnost selena v tleh, v kateri so bila pridelana.

Tako so koncentracije selena v pridelkih v veliki meri odvisne od tega, kje se gojijo.

Na primer, ena študija je pokazala, da se koncentracija selena v brazilskih oreščkih zelo razlikuje glede na regijo. Medtem ko je en sam brazilski oreh iz ene regije zagotavljal do 288 % priporočenega vnosa, je v drugih le 11 %.

Zato je pomembno, da uživamo raznoliko prehrano, ki vključuje več kot en dober vir tega pomembnega minerala.


Nevarnosti prekomernega vnosa selena

Čeprav je selen nujen za dobro zdravje, je lahko preveliko uživanje selena nevarno. Pravzaprav je lahko uživanje velikih odmerkov selena strupeno in celo usodno.

Čeprav je toksičnost selena redka, je pomembno, da se držite blizu priporočene količine 55 µg na dan in nikoli ne presežete dopustne zgornje meje 400 µg na dan.

Brazilski orehi vsebujejo zelo veliko selena. Preveliko uživanje lahko povzroči zastrupitev s selenom.

Vendar je verjetneje, da do zastrupitve pride zaradi jemanja dodatkov kot uživanja hrane, ki vsebuje selen.

Znaki zastrupitve s selenom so:

• izguba las
• omotica
• slabost
• bruhanje
• zardevanje obraza
• tresenje
• bolečine v mišicah

V hujših primerih lahko akutna toksičnost selena povzroči resne črevesne in nevrološke simptome, srčni napad, odpoved ledvic in smrt.


Zaključek

Selen je močan mineral, ki je nujen za pravilno delovanje vašega telesa.

Ima ključno vlogo pri presnovi in ​​delovanju ščitnice ter pomaga zaščititi vaše telo pred poškodbami, ki jih povzroča oksidativni stres.

Še več, selen lahko pomaga okrepiti vaš imunski sistem, upočasni duševni upad, povezan s starostjo, in celo zmanjša tveganje za bolezni srca.

To mikrohranilo je mogoče najti v najrazličnejših živilih, od ostrig do gob in brazilskih orehov.

Dodajanje več živil, bogatih s selenom, v vašo prehrano je odličen način za ohranjanje dobrega zdravja.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/selenium-benefits

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas