fbpx

Pomanjkanje selena

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav


Kaj je pomanjkanje selena?

Selen je pomemben mineral. Potreben je za številne procese, kot so:

• metabolizem ščitničnih hormonov
• sinteza DNA
• razmnoževanje
• zaščita pred okužbo

Količina selena v virih hrane je v veliki meri odvisna od kakovosti tal, ki se uporabljajo za njihovo pridelavo. Padavine, izhlapevanje in ravni pH vplivajo na koncentracijo selena v tleh. Zaradi tega je pomanjkanje selena pogostejše v nekaterih delih sveta.

V Združenih državah Amerike naj bi bilo pomanjkanje selena redko. Vendar pa raziskave ocenjujejo, da do 1 milijarde ljudi po vsem svetu trpi zaradi nezadostnega vnosa selena.

Isti pregled napoveduje, da bodo učinki podnebnih sprememb postopoma zmanjšali koncentracijo selena v tleh v mnogih delih sveta, vključno z jugozahodnimi Združenimi državami.


Kaj počne selen?

Selen je še posebej pomemben mineral, saj podpira delovanje več sistemov. Sem spadajo endokrini, imunski in kardiovaskularni sistem. Ščitnica, del endokrinega sistema, je organ z najvišjo koncentracijo selena na težo tkiva organa.

Najnovejše raziskave kažejo, da morda celo obstaja povezava med pomanjkanjem selena in nekaterimi vrstami raka. Vendar je potrebnih več raziskav, da bi lahko sprejeli trdne zaključke.

Glede na študijo, objavljeno leta 2020, lahko pomanjkanje selena vpliva tudi na kognitivno delovanje. Vendar so nekatere raziskave na to temo pokazale nasprotujoče si rezultate. Na tem področju je potrebnih več raziskav.


Kakšni so simptomi?

Pomanjkanje selena lahko povzroči vrsto simptomov. Najpogostejši so:

• neplodnost pri moških in ženskah
• mišična oslabelost
• utrujenost
• mentalna megla
• izguba las
• oslabljen imunski sistem


Kdo je v nevarnosti?

Poleg tega, da če živite na območju z nizko vsebnostjo selena v tleh, lahko tudi naslednji dejavniki povečajo tveganje za pomanjkanje selena, ne glede na to, kje živite:

• ste na dializi
• imate HIV
• imate prebavne motnje, kot je Crohnova bolezen

Vsaka od teh stvari lahko vpliva na absorpcijo selena v telesu, tudi če s prehrano zaužijete dovolj selena.

Za koga je zadostna količina selena še posebej pomembna?

Ustrezen nivo selena je še posebej pomemben za nekatere skupine, kot so ljudje, ki:

• imajo bolezni ščitnice, kot je Gravesova bolezen
• imajo vozliče na ščitnici
• imajo raka
• imajo oslabljeno imunsko funkcijo
• so noseče


Kako se diagnosticira?

Pomanjkanje selena je pogostejše v skupnostih kot pri izoliranih posameznikih. Kadar se v skupnosti sumi na pomanjkanje selena, je običajno, da se testira selen v nohtih ali laseh na lasišču. Lahko se diagnosticira tudi s krvnimi preiskavami.

V nekaterih primerih vam lahko zdravnik izmeri raven glutation peroksidaze. To je encim, ki za delovanje potrebuje selen. Če je vaša raven nizka, morda nimate dovolj selena.


Kako se zdravi?

Zdravljenje pomanjkanja selena v prvi liniji je, da poskušate jesti več hrane, ki vsebuje veliko selena. S selenom bogata živila vključujejo:

brazilski oreščki (544 μg na 28 g ali 6 do 8 oreščkov ali 989 % DV)
rumenoplavuti tun (92 μg na 84 g ali 167 % DV)
sardine v pločevinkah, vključno s kostmi (45 μg na 84 g ali 82 % DV)
goveji zrezek (33 μg na 84 g ali 60 % DV)
goveja jetra (28 μg na 84 g, ali 51 % DV)
rjavi riž, kuhan (19 μg na skodelico ali 35 % DV)
pečen fižol (13 μg na skodelico ali 24 % DV)
polnozrnat kruh (13 μg na rezino ali 24 % DV)

Nacionalni inštitut za zdravje priporoča, da ljudje, starejši od 14 let, poskušajo dobiti 55 mikrogramov (μg) selena na dan. Za nosečnice ali doječe ženske se ta poveča na 70 µg.

Pazite, da ne presežete dovoljenega vnosa 400 μg selena. Znaki preveč selena vključujejo vonj po česnu v izdihanem zraku in kovinski okus v ustih.

Kadar hrana z visoko vsebnostjo selena ni možnost, lahko pomagajo tudi dodatki selena. Mnogi multivitamini vsebujejo selen, lahko pa ga najdete tudi kot samostojen izdelek.

Dodatki selena so običajno v obliki selenometionina ali selenita. Vaše telo lažje absorbira selenometionin, zato je morda boljša možnost za hujše primere pomanjkanja.

Uprava za hrano in zdravila ne spremlja čistosti ali kakovosti dodatkov, kot to počne za zdravila. Pogovorite se z usposobljenim zdravnikom strokovnjakom, preden začnete jemati dodatek selena.


Zaključek

Čeprav je pomanjkanje selena redko, je pomembno zagotoviti, da ga dobite dovolj in ga pravilno absorbirate. Če mislite, da vam morda primanjkuje selena, se posvetujte z usposobljenim zdravnikom, da izključite druge možne vzroke za vaše simptome.


vir: https://www.healthline.com/health/selenium-deficiency

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas