fbpx

Zdrav življenjski slog lahko izravna kognitivni upad tudi pri ljudeh z demenco

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Dobro je znano, da ima lahko zdrav življenjski slog izjemen vpliv na naše fizično in duševno zdravje, nove raziskave pa kažejo, da lahko ohranja tudi naše možgane bolj “ostre”, ko se staramo.

Študija, objavljena v JAMA Neurology 5. februarja, je pokazala, da lahko izbira zdravega življenjskega sloga – fizična aktivnost, dobra prehrana, izogibanje kajenju in omejevanje uživanja alkohola – upočasni kognitivni upad, tudi pri ljudeh z nevropatologijami, kot je demenca.

Potrebnih je več raziskav, da bi razumeli, zakaj imajo dejavniki življenjskega sloga ta vpliv, vendar znanstveniki sumijo, da zdravo vedenje spodbuja rast in plastičnost možganskih celic, se bori proti vnetjem v možganih in krepi delovanje ožilja.

“Tudi pri posameznikih s kognitivnim upadom in demenco lahko upoštevanje in izboljšanje več dejavnikov življenjskega sloga upočasni kognitivni upad ali izboljša vedenjske rezultate, kot so razpoloženje ali nekateri vidiki kognicije,” pravi Ryan Glatt, CPT, NBC-HWC, a višji trener za zdravje možganov in direktor programa FitBrain na Pacific Neuroscience Institute v Santa Monici, CA.


Odkrito boljše delovanje možganov pri ljudeh z bolj zdravim življenjskim slogom

Raziskovalci so ocenili zdravstvene podatke 586 posameznikov, ki so sodelovali v projektu Rush Memory and Aging Project, longitudinalni študiji, ki je potekala od leta 1997 do 2022.

Udeleženci, ki so medtem umrli, ​​so bili podvrženi obdukciji.

Študija je vključevala podatke o posameznikovi kognitivni sposobnosti, dejavnikih življenjskega sloga in rezultate nevropatoloških ocen.

Ocena življenjskega sloga v razponu od 0 do 5 je bila dodeljena vsakemu posamezniku, odvisno od tega, koliko redne telesne dejavnosti imajo, ali so kadili ali pili alkohol, kakšna je bila njihova prehrana in ali so bili vključeni v kognitivne dejavnosti.

Raziskovalci so ugotovili, da je bolj zdrav življenjski slog povezan z boljšo kognitivno funkcijo, ne glede na to, ali so imeli udeleženci možganske patologije, kot je Alzheimerjeva bolezen.

Višje ocene življenjskega sloga so bile povezane tudi z nižjimi ravnmi beta-amiloidnega plaka, beljakovine, ki se kopiči v možganih ljudi z Alzheimerjevo boleznijo.

To nakazuje, da imajo lahko dejavniki življenjskega sloga zaščitni učinek na delovanje možganov pri starejših odraslih, tudi pri ljudeh, ki aktivno doživljajo kognitivni upad.

“Z uporabo velikega vzorca študije obdukcije so avtorji pokazali, da je to razmerje med življenjskim slogom in kognicijo v veliki meri neodvisno od bremena sprememb, povezanih z demenco,” je povedala dr. Irina Skylar-Scott, certificirana kognitivna in vedenjska nevrologinja na Stanford Medicine.


Kako lahko zaščitite svoje kognitivne funkcije?

Dokazi dosledno kažejo, da zdrav življenjski slog prinaša številne kognitivne koristi in lahko zmanjša tveganje za demenco tudi pri ljudeh, ki so genetsko nagnjeni k temu stanju.

Nedavno poročilo je ocenilo, da bi lahko sprememba 12 dejavnikov tveganja, od katerih so številni povezani z zdravim načinom življenja, odložila ali preprečila do 40 % diagnoz demence.

»Ta študija zagotavlja več dokazov, da je zdrav življenjski slog pomemben v skoraj vseh vidikih našega življenja,« je povedal dr. Jonathan Rasouli, direktor oddelka za kompleksne in odrasle spinalne deformacijske kirurgije v Univerzitetni bolnišnici Staten Island.

Potrebnih je več raziskav, da bi bolje razumeli, kako in zakaj dejavniki življenjskega sloga vplivajo na kognicijo, vendar imajo znanstveniki nekaj teorij.

“Pri vključitvi v dejavnike zdravega življenjskega sloga za zdravje možganov lahko vedenje v življenjskem slogu, kot sta telesna aktivnost in kognitivna stimulacija, pomaga povečati pretok krvi v možganih, izboljša zdravje srca, poveča aktivnost možganov in poveča volumen možganov,” pravi Glatt.

Dokazi so na primer pokazali, da zdrav življenjski slog krepi delovanje krvnih žil v telesu, kar zmanjšuje tveganje za sladkorno bolezen in hipertenzijo ter navsezadnje za demenco.

Poleg tega lahko dejavniki življenjskega sloga spodbujajo nevrogenezo ali rast možganskih celic, skupaj z nevroplastičnostjo, kar je sposobnost možganov, da tvorijo nove povezave med možganskimi celicami, pravi Skylar-Scotts.

Zdrav življenjski slog lahko prepreči tudi nevrovnetje in oksidativni stres v možganih, je dodala.


Vlaganje v zdravje zdaj se lahko obrestuje v naslednjih letih

Skylar-Scott priporoča 150 minut telesne dejavnosti na teden, preživljanje časa s prijatelji in družino, opravljanje kognitivno stimulativnih nalog in uživanje dobro zaokrožene prehrane.

Učinki življenjskega sloga na kognitivne funkcije so najmočnejši pri starejših brez demence.

“To je kot vlaganje v pokoj,” pravi Skylar-Scott.

Toda tudi tistim z obstoječimi možganskimi patologijami lahko koristi sodelovanje v družbenih, kognitivnih in telesnih dejavnostih.


Zaključek

Nova študija je pokazala, da lahko izbira zdravega življenjskega sloga – vključno s fizično aktivnostjo, primernim prehranjevanjem, izogibanjem kajenju in omejevanjem uživanja alkohola – upočasni kognitivni upad, tudi pri ljudeh z nevropatologijami, kot je demenca. Menijo, da zdravo vedenje spodbuja rast in plastičnost možganskih celic, se bori proti vnetjem v možganih in krepi delovanje ožilja.


vir: https://www.healthline.com/health-news/healthy-lifestyle-may-offset-cognitive-decline-even-in-people-with-dementia

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas