fbpx

Ali imam preddiabetes ali sladkorno bolezen? Vodnik za diagnozo in zdravljenje

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Prediabetes je stanje, za katerega je značilna visoka raven sladkorja v krvi. Nekatere prehranjevalne in življenjske navade vam lahko pomagajo uravnavati raven krvnega sladkorja in preprečijo, da bi bolezen napredovala v sladkorno bolezen tipa 2.

Če ste prejeli diagnozo prediabetesa, se morda sprašujete, kaj to pomeni. Preddiabetes je stanje, pri katerem so ravni glukoze v krvi nad normalnimi, vendar ne dovolj visoke za diagnozo sladkorne bolezni.

Od leta 2019 je imelo 96 milijonov odraslih v Združenih državah prediabetes. To je približno 1 od 3 odraslih v Združenih državah.

Ocenjuje se, da lahko 15 % do 30 % ljudi s prediabetesom razvije sladkorno bolezen že v 3 do 5 letih. Vendar pa lahko posegi, kot sta izguba teže in povečana telesna aktivnost, zmanjšajo možnosti za razvoj sladkorne bolezni.

Prediabetes je lahko resna skrb. Ljudje, ki imajo prediabetes ali sladkorno bolezen, imajo večje tveganje za nastanek bolezni srca kot ljudje brez obeh bolezni.

Zdravniki lahko opravijo štiri teste, da ugotovijo, ali imate visok krvni sladkor.

 

Preizkus A1C

Test A1C je krvni test, ki meri odstotek sladkorja, ki je vezan na vaš hemoglobin, beljakovino v vaših rdečih krvnih celicah. Višji ko je vaš A1C, višje so bile vaše povprečne ravni krvnega sladkorja v zadnjih 3 mesecih.

Test A1C je znan tudi pod temi imeni:

• test hemoglobina A1c
• HbA1c test
• test glikoziliranega hemoglobina

Normalna raven A1C je pod 5.7 %, kar ustreza ocenjeni povprečni ravni sladkorja v krvi, nižji od 117 miligramov na deciliter (mg/dL).

A1C od 5.7 % do 6.4 % kaže na prediabetes, medtem ko A1C 6.5 % ali več kaže na sladkorno bolezen tipa 2, če je rezultat potrjen.

Če so vaši rezultati vprašljivi, bo zdravnik vaš A1C ponovno preveril drug dan, da potrdi diagnozo.

 

Rezultat A1C Ocenjena povprečna raven glukoze v krvi (mg/dL)
normalna raven A1C pod 5.7 % pod 117
preddiabetes A1C raven 5.7 % – 6.4 % 117 – 137
raven sladkorne bolezni A1C nad 6.4 % nad 137

 

Test plazemske glukoze (FPG) na tešče

Test FPG je krvni test, ki ga opravi zdravnik, potem ko ste postili čez noč. Meri sladkor v krvi.

Običajen rezultat testa glukoze na tešče je nižji od 100 mg/dL. Rezultat od 100 do 125 mg/dl kaže na prediabetes, tisti, ki znaša 126 mg/dl ali več, pa na sladkorno bolezen.

Če je vaš rezultat 126 mg/dL ali več, boste test ponovno opravili na drug dan, da potrdite diagnozo.

 

Rezultat Raven FPG (mg/dL)
normalna raven FPG pod 100
stopnja FPG v prediabetesu 100 – 125
Sladkorna raven FPG nad 125

 

Naključni test glukoze v plazmi (RPG)

RPG test je krvni test, ki ga lahko zdravnik opravi kadar koli v dnevu, ko niste tešči. Meri raven sladkorja v krvi v tistem trenutku.

Rezultat RPG 200 mg/dl ali več kaže na sladkorno bolezen, zlasti če imate simptome sladkorne bolezni, kot so pretirana žeja, lakota ali uriniranje.

Če je vaša raven višja, bo zdravnik za potrditev diagnoze uporabil enega od drugih navedenih testov.

 

Oralni glukozni tolerančni test (OGTT)

OGTT traja malo več časa kot druga dva testa glukoze za sladkorno bolezen. Pri tem testu vam zdravnik odvzame kri enkrat po nočnem postu in ponovno 2 uri po tem, ko popijete sladko pijačo.

Normalno je, da se po zaužitju pijače krvni sladkor dvigne. Vendar normalni krvni sladkor pade pod 140 mg/dL v 2 urah.

Če je raven sladkorja v krvi med 140 in 199 mg/dL, bo zdravnik diagnosticiral prediabetes. Raven 200 mg/dl ali več kaže na sladkorno bolezen tipa 2.

 

Rezultat Raven glukoze v krvi (mg/dL)
normalna raven OGTT pod 140
stopnja OGTT v preddiabetesu 140 – 199
raven OGTT pri sladkorni bolezni nad 199

 

Obvladovanje prediabetesa

Če ste prejeli diagnozo prediabetesa, lahko naredite nekaj korakov za zmanjšanje možnosti za razvoj sladkorne bolezni in vrnitev glukoze v krvi v normalno območje.

Jejte zdravo hrano

Ohranjanje zdrave in uravnotežene prehrane lahko pomaga zmanjšati tveganje za razvoj sladkorne bolezni. Spreminjanje prehrane je lahko izziv, vendar lahko začnete z majhnimi spremembami. Nekaj ​​dni spremljajte vse, kar jeste, da boste razumeli, katere skupine živil morda jeste preveč ali premalo.

Vsak dan poskusite jesti živila iz vsake od petih skupin živil:

• zelenjava
• sadje
• zrna
• beljakovine
• mlečni izdelki

Pomembno je, da vsak dan uživate tudi zdrave maščobe.

Z uporabo informacij iz vašega dnevnika hrane lahko začnete izvajati majhne spremembe. Cilj je izbrati več minimalno predelanih celih živil namesto močno predelanih živil, ki vsebujejo dodan sladkor, malo vlaknin in nezdrave maščobe.

Na primer, če ne jeste priporočenih porcij zelenjave, poskusite svoji prehrani dodati eno porcijo zelenjave na dan.

To lahko storite tako, da si ob kosilu ali večerji privoščite solato ali prigriznete korenčkove palčke. Previdni bodite le pri dodatkih, kot so solatni prelivi ali pomake, ki lahko dodajo nezdrave maščobe ali dodatne kalorije. Oglejte si teh 8 receptov za zdrave solatne prelive.

Prav tako je pomembno, da izbirate živila, bogata s hranili, namesto živil z visoko vsebnostjo praznih kalorij, kot tudi zamenjavo preprostih ogljikovih hidratov s kompleksnimi ogljikovimi hidrati.

Postanite aktivni

Vadba je pomembna tudi za uravnavanje ravni sladkorja v krvi. Ciljajte na 30 minut vadbe 5 dni na teden.

Tako kot pri spremembah prehrane lahko začnete počasi in se prebijate do več vadbe.

Če niste preveč aktivni, lahko začnete tako, da parkirate dlje od vhoda v stavbo ali se namesto po tekočih stopnicah ali dvigalu odpravite po stopnicah. Sprehod po bloku z družino ali sosedom po večerji je še en odličen način, da svojemu dnevu dodate nekaj vadbe.

Ko se boste lažje počutili pri povečevanju ravni aktivnosti, lahko začnete izvajati bolj živahne dejavnosti, kot je tek ali obiskovanje tečaja vadbe.

Ne pozabite, da morate vedno dobiti odobritev zdravnika, preden začnete z novo vadbo. Lahko vas obvesti, ali obstajajo dejavnosti, ki se jim morate izogibati, ali stvari, ki jih morate spremljati, na primer vaš srčni utrip.

Ohranjajte zmerno težo

Uravnotežena prehrana in vadba vam lahko pomagata doseči ali ohraniti zmerno težo.

Lahko sodelujete z zdravnikom ali dietetikom, da določite, koliko kalorij morate zaužiti vsak dan. Če vam priporočajo, da shujšate, jih vprašajte, koliko teže bi morali poskusiti izgubiti na teden, da bi dosegli svoj cilj.

Omejevalne diete in ekstremni načrti vadbe niso vzdržni ali realistični za dolgoročno vzdrževanje. Pogosto so tudi nezdravi. Zdravnik ali dietetik vam lahko priporoči načrt, ki vam bo pomagal shujšati po razumni hitrosti.

 

Zaključek

Prediabetes pogosto vodi v sladkorno bolezen in večinoma nima opaznih simptomov. Zato je pomembno, da preverite raven glukoze v krvi, še posebej, če ste starejši od 45 let ali imate v družini sladkorno bolezen.

ADA priporoča testiranje pred 45. letom, če imate prekomerno telesno težo in enega od naslednjih dejavnikov tveganja:

• telesna nedejavnost
• družinska anamneza sladkorne bolezni
• Afroameriško, indijansko, azijsko-ameriško poreklo ali predniki s pacifiških otokov
• prejšnji porod otroka, ki tehta več kot 4 kg
• krvni pritisk višji od 140/90 milimetrov živega srebra (mm Hg)
• lipoprotein visoke gostote (HDL) ali “dober” holesterol, nižji od 35 mg/dL
• ravni trigliceridov višje od 250 mg/dL
• raven A1C 5.7 % ali več
• raven krvnega sladkorja na tešče, višja od 100 mg/dl na prejšnjem testu
• druga stanja, povezana z insulinsko rezistenco, kot sta sindrom policističnih jajčnikov ali črna akantoza
• zgodovina bolezni srca in ožilja

Če imate predsladkorno bolezen, lahko zmanjšate tveganje za razvoj sladkorne bolezni tipa 2 tako, da vsak dan vadite približno 30 minut. Zdravnik vam bo morda priporočil, da poskušate izgubiti 5 do 7 % telesne teže, da zmanjšate tveganje. Zdravnik vam lahko predpiše tudi zdravilo za uravnavanje krvnega sladkorja.

Prediabetes ne napreduje vedno v sladkorno bolezen tipa 2. Zdrave življenjske navade vam lahko pomagajo doseči in ohraniti raven sladkorja v krvi v normalnem območju.

vir: https://www.healthline.com/health/type-2-diabetes/a1c-fpgt-ogtt-tests

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas