fbpx

Kakšna je razlika med HDL in LDL holesterolom?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Holesterol se pogosto poslabša, vendar je potreben za pravilno delovanje vašega telesa. Vaše telo uporablja holesterol za tvorbo hormonov in vitamina D ter podpira prebavo.

Vaša jetra tvorijo dovolj holesterola za opravljanje teh nalog, vendar vaše telo holesterola ne dobi le iz jeter. Holesterol je tudi v živilih, kot so meso in mlečni izdelki. Če uživate veliko teh živil, se vam lahko raven holesterola preveč poveča.


HDL proti LDL holesterolu

Obstajata dve glavni vrsti holesterola: lipoprotein visoke gostote (HDL) in lipoprotein nizke gostote (LDL). Lipoproteini so zgrajeni iz maščob in beljakovin. Holesterol se premika po telesu, medtem ko je znotraj lipoproteinov.

HDL je znan kot “dober holesterol”, ker prenaša holesterol v jetra, da se sprosti iz telesa. HDL pomaga znebiti se odvečnega holesterola v vašem telesu, tako da je manj verjetno, da bo končal v vaših arterijah.

LDL se imenuje “slab holesterol”, ker prenaša holesterol v vaše arterije, kjer se lahko nabira v stenah arterij. Preveč holesterola v arterijah lahko vodi do kopičenja oblog, znanih kot ateroskleroza. To lahko poveča tveganje za nastanek krvnih strdkov v arterijah.

Če se krvni strdek odtrga in zamaši arterijo v srcu ali možganih, lahko doživite možgansko kap ali srčni napad.

Kopičenje oblog lahko tudi zmanjša pretok krvi in ​​kisika do glavnih organov. Pomanjkanje kisika v vaših organih ali arterijah lahko povzroči ledvično bolezen ali periferno arterijsko bolezen, poleg srčnega infarkta ali možganske kapi.


Spoznajte svoje številke

Po podatkih Centra za nadzor in preprečevanje bolezni (CDC) ima skoraj 12 odstotkov ljudi v Združenih državah povišan holesterol. Morda tega niti ne veste, ker visok holesterol ne povzroča opaznih simptomov.

Edini način, da ugotovite, ali je vaš holesterol visok, je krvni test, ki meri holesterol v miligramih na deciliter krvi (mg/dL). Ko boste preverili svoje vrednosti holesterola, boste prejeli rezultate za:

Skupni holesterol v krvi. To vključuje HDL, LDL in 20 odstotkov vaših skupnih trigliceridov.
Trigliceridi. Ta številka mora biti pod 150 mg/dL. Trigliceridi so pogosta vrsta maščobe. Če so vaši trigliceridi visoki in je tudi vaš LDL visok ali je vaš HDL nizek, obstaja tveganje za razvoj ateroskleroze.
HDL. Višja kot je ta številka, bolje je. Biti mora vsaj višji od 55 mg/dl za ženske in 45 mg/dl za moške.
LDL. Nižja kot je ta številka, bolje je. Ne sme biti več kot 130 mg/dl, če nimate bolezni srca, krvnih žil ali sladkorne bolezni. Če imate katero od teh stanj ali visok skupni holesterol, ne sme biti višji od 100 mg/dL.


Vzroki za visok holesterol

Dejavniki življenjskega sloga, ki lahko povzročijo visok holesterol, so:

• debelost
• prehrana z veliko rdečega mesa, polnomastnih mlečnih izdelkov, nasičenih maščob, transmaščob in predelane hrane
• velik obseg pasu (nad 40 palcev za moške ali nad 35 palcev za ženske)
• pomanjkanje redne vadbe

Glede na pregled iz leta 2013 imajo kadilci običajno nižji holesterol HDL kot nekadilci. Raziskave kažejo, da lahko opustitev kajenja poveča HDL. Če kadite, se pogovorite z zdravnikom o programih opuščanja kajenja ali drugih metodah za opustitev kajenja.

Ni jasno, ali stres neposredno povzroča visok holesterol. Neobvladan stres lahko povzroči vedenje, ki lahko poveča LDL in skupni holesterol, kot je:

• prenajedanje mastne hrane
• nedejavnost
• povečano kajenje

V nekaterih primerih je visok LDL podedovan. To stanje imenujemo družinska hiperholesterolemija (FH).

Po podatkih Family Heart Foundation je FH posledica genetske mutacije, ki vpliva na sposobnost jeter osebe, da se znebijo dodatnega holesterola LDL. To lahko privede do visokih ravni LDL in povečanega tveganja za srčni napad in možgansko kap v mladosti.


Kako zdraviti visok holesterol

Za zdravljenje visokega holesterola zdravniki pogosto priporočajo naslednje spremembe življenjskega sloga:

• opustitev kajenja
• uživanje uravnotežene, hranljive prehrane
• redna vadba
• zmanjšanje stresa
• vzdrževanje zmerne teže

Včasih spremembe življenjskega sloga niso dovolj, še posebej, če imate FH. Morda boste potrebovali eno ali več zdravil, kot so:

• statini za pomoč jetrom pri odstranjevanju holesterola
• zdravila, ki vežejo žolčne kisline in pomagajo vašemu telesu uporabiti dodaten holesterol za proizvodnjo žolča
• zaviralci absorpcije holesterola, ki preprečujejo, da bi vaše tanko črevo absorbiralo holesterol in ga sprostilo v krvni obtok
• zdravila za injiciranje, zaradi katerih vaša jetra absorbirajo več holesterola LDL

Uporabljajo se lahko tudi zdravila in dodatki za znižanje ravni trigliceridov, kot so omega-3 maščobne kisline in fibrati.

Več o tem: Uravnavanje visokega holesterola brez zdravil.


Vpliv prehrane

Ameriško združenje za srce priporoča uživanje teh živil za zmanjšanje skupnega holesterola in povečanje HDL:

• izbor sadja in zelenjave
• cela zrna
• perutnina brez kože, pusta svinjina in pusto rdeče meso
• pečene ali na žaru pečene mastne ribe, kot so losos, tuna ali sardele
• nesoljena semena, oreščki in stročnice
• rastlinska ali olivna olja

Ta živila lahko zvišajo holesterol LDL in se jim je treba izogibati ali jih jesti redko:

• neobrezano rdeče meso
• ocvrta hrana
• pecivo, narejeno s transmaščobami ali nasičenimi maščobami
• polnomastni mlečni izdelki
• živila s hidrogeniranimi olji
• tropska olja


Za konec

Visok holesterol je lahko zaskrbljujoč, vendar je v večini primerov opozorilni signal. Diagnoza visokega holesterola ne pomeni, da se vam bo razvila srčna bolezen ali možganska kap, vendar jo je vseeno treba jemati resno.

Če imate visok holesterol in ukrepate za njegovo znižanje, se bo verjetno zmanjšalo tveganje za bolezni srca in možgansko kap. Spremembe življenjskega sloga, ki pomagajo zmanjšati holesterol, podpirajo tudi vaše splošno zdravje.


Nasveti za preprečevanje

Nikoli niste premladi, da bi začeli razmišljati o preprečevanju visokega holesterola. Uživanje uravnotežene, hranljive prehrane je pomemben prvi korak. Tukaj je nekaj sprememb, ki jih lahko naredite danes:

• Tradicionalne testenine zamenjajte s polnozrnatimi testeninami, beli riž pa z rjavim.
• Solato začinite z oljčnim oljem in kančkom limoninega soka namesto z visoko vsebnostjo maščobnih solatnih prelivov.
• Jejte več rib. Ciljajte na vsaj dve porciji rib na teden.
• Gazirano sodo ali sadni sok zamenjajte z vodo ali navadno vodo z okusom svežih sadnih rezin.
• Meso in perutnino namesto cvrtja pecite.
• Namesto kisle smetane uporabite grški jogurt z nizko vsebnostjo maščob. Grški jogurt ima podoben trpki okus.
• Odločite se za polnozrnate žitarice namesto za sorte, polnjene s sladkorjem. Poskusite jih namesto sladkorja preliti s cimetom.

Več o tem: praktični vodnik v 12 korakih za razhod od sladkorja.

Tudi telesna vadba lahko pozitivno vpliva na raven holesterola. Če ste večino dneva neaktivni, se potrudite, da se več gibate. Če delate za mizo, nastavite alarm na mobilnem telefonu ali računalniku ali nabavite merilnik telesne pripravljenosti, ki vas bo opomnil, da vsako uro vstanete in se gibate 5 minut.

Poskusite vsak dan vključiti vsaj 30 minut vadbe. Hoja, plavanje ali vožnja s kolesom so odlične možnosti.

Če kadite, se posvetujte z zdravnikom o tem, kako prenehati. Kajenje poveča tveganje za:

• visok holesterol
• visok krvni pritisk
• srčno bolezen
• številne vrste raka

Če ne poznate svojih številk holesterola, se posvetujte s svojim zdravnikom o testiranju, še posebej, če imate v družini visok holesterol ali bolezni srca. Prej kot poznate svoje vrednosti holesterola, prej boste lahko sprejeli ukrepe za njihovo obvladovanje.


vir: https://www.healthline.com/health/hdl-vs-ldl-cholesterol

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas