fbpx

Od kod prihaja holesterol?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Kljub temu, da je holesterol v medijih pogosto tretiran kot negativen, ta maščobna snov ni povsem slaba za vas. Ali je holesterol prijatelj ali sovražnik vašega zdravja, je v veliki meri odvisno od vrste in količine v vašem telesu.

Holesterol je maščobna snov, ki potuje po krvi. Vaša jetra tvorijo ves holesterol, ki ga vaše telo potrebuje, vendar ga lahko vnesete tudi s hrano, ki jo jeste.

Potrebujete nekaj holesterola za tvorbo hormonov in snovi, ki jih vaše telo uporablja za prebavo hrane. Toda preveč ga lahko nastane v vaših arterijah in povzroči srčni napad ali možgansko kap.

Pomembna je tudi vrsta holesterola, ki ga imate.

Holesterol lipoproteinov nizke gostote (LDL) se imenuje “slab” holesterol, ker lahko zamaši vaše arterije.

Holesterol lipoproteinov visoke gostote (HDL), imenovan “dober” holesterol, prenaša holesterol v jetra, ki ga odstranijo iz krvnega obtoka. Je kot čistilo za vaše arterije.

Idealna enačba je imeti visok “dober” holesterol HDL in nizek “slab” holesterol LDL. Če veste, katera živila vsebujejo veliko maščob in holesterola, vam lahko to pomaga narediti srcu prijaznejšo prehrano.


Od kod prihaja holesterol?

Holesterol v telesu prihaja iz dveh glavnih virov: jeter in prehrane.

Vaša jetra, drugi organi in druge celice v telesu tvorijo približno 80 odstotkov holesterola v krvi.

Na ostalih 20 odstotkov holesterola v telesu vpliva hrana, ki jo jeste. Živila z visoko vsebnostjo transmaščob in nasičenih maščob lahko prispevajo k nezdravi ravni holesterola.

Ko zaužijete več teh maščob, vaša jetra to kompenzirajo z zmanjšanjem lastne tvorbe holesterola in odstranjevanjem odvečnega holesterola. Vendar pa se pri vseh ljudeh ne tvori in odstranjuje holesterol z enako učinkovitostjo.

Nekateri ljudje imajo gene, ki sporočajo jetrom, naj tvorijo dodaten holesterol ali upočasnijo proces odstranjevanja holesterola iz telesa. Če ste podedovali te gene, imate morda visok holesterol, tudi če ne jeste hrane, ki je bogata z maščobami ali holesterolom.

Katera živila zvišujejo holesterol LDL?

Hrana in proizvodi živalskega izvora vsebujejo holesterol, vendar so pravzaprav vrste maščob v živilih tiste, ki imajo lahko bolj dramatičen učinek na raven holesterola v krvi.

Desetletja raziskav so pokazala, da lahko nasičene maščobe zvišajo “slab” holesterol LDL in povečajo tveganje za bolezni srca.

Študija iz leta 2015 je pokazala, da lahko zmanjšanje nasičenih maščob vodi do “majhnega, a potencialno pomembnega zmanjšanja kardiovaskularnega tveganja”.

Raziskovalci so našli tudi dokaze, da se tveganje za srčne bolezni zmanjša, ko nasičene maščobe nadomestimo s polinenasičenimi maščobami, ne z ogljikovimi hidrati.

Živila z visoko vsebnostjo nasičenih maščob spodbujajo vaša jetra, da tvorijo več “slabega” holesterola LDL.
Ta živila morate omejiti:

• polnomastni mlečni izdelki
• rdeče meso, vključno z govedino, teletino, jagnjetino in svinjino
• mesne delikatese, klobase, slanina in hrenovke
• pečene dobrote
• predelana živila

Živila, ki vsebujejo veliko transmaščob, prav tako povečajo “slab” holesterol LDL. Ta živila vključujejo:

• pecivo
• piškotki
• krekerji
• ocvrta hrana
• margarina
• pokovka za mikrovalovno pečico

Katera živila zvišujejo holesterol HDL?

Druga živila bolj pozitivno vplivajo na raven holesterola. Ta živila lahko pomagajo izboljšati razmerje med HDL in LDL:

• mastne ribe, kot so losos, sardele, sled, skuša in brancin
• tofu in druga živila na osnovi soje
• lanena semena in chia semena
• orehi in drugi oreščki
• zelena listnata zelenjava
• živila z visoko vsebnostjo topnih vlaknin, kot so oves, sadje, zelenjava in stročnice
• olivno olje


Kaj se zgodi s holesterolom in maščobami v telesu?

Ko jeste, se holesterol in maščobe iz hrane razgradijo v vašem tankem črevesu. Kombinirajo se z žolčnimi solmi, nato z lipazami in se na koncu prepakirajo z drugimi komponentami, preden vstopijo v krvni obtok kot lipoproteini.

Čeprav so nekatere komponente holesterola shranjene v jetrih in žolčniku, je glavno skladišče presežnih lipoproteinov v maščobnih celicah, imenovanih adipociti.

Ko imate preveč holesterola, te celice nabreknejo in pridobite na teži. Preveč holesterola je lahko povzročeno z uživanjem preveč nezdravih maščob ali ogljikovih hidratov.

Vaše telo porabi nekaj holesterola tudi za tvorjenje žolča, zelenkasto rjave tekočine, ki jo vaša jetra tvorijo za pomoč pri prebavi hrane. Žolč je shranjen v vašem žolčniku.


Kaj holesterol počne v vašem telesu?

Holesterol ni povsem slab za vas. Pravzaprav ga vaše telo uporablja za tvorbo nekaj bistvenih hormonov, vključno z naslednjimi:

spolni hormoni, kot sta estrogen in progesteron pri ženskah ter testosteron pri moških, ki pomagajo pri razvoju spolnih organov in sodelujejo pri razmnoževanju
kortizol, ki telesu pomaga pri odzivanju na stres
aldosteron, ki uravnava število mineralov v telesu
vitamin D, ki telesu pomaga absorbirati kalcij za krepitev kosti

Holesterol je tudi sestavni del žolča, snovi, ki jo telo potrebuje za prebavo hrane. In uporablja se za izgradnjo membrane, ki obdaja celice.

Holesterol postane problem, ko imate preveč LDL in premalo HDL. LDL »slab« holesterol se kopiči v arterijah in tvori lepljivo snov, imenovano plak.

Sčasoma obloge otrdijo krvne žile, zaradi česar so tako toge, da lahko skozi njih teče manj krvi. To se imenuje ateroskleroza.

Ko so vaše arterije toge, mora vaše srce bolj delati, da skoznje potisne kri. Sčasoma se lahko srce tako preobremeni, da se poškoduje.

Plaki lahko tudi razpadejo, na površini pa lahko nastanejo krvni strdki.

Če se strdek zagozdi v krvni žili, lahko strdek prekine dotok krvi v srce in povzroči srčni napad. Če strdek namesto tega blokira krvno žilo, ki oskrbuje vaše možgane, lahko doživite možgansko kap.


Koliko holesterola bi morali imeti?

Posodobitev smernic za holesterol iz leta 2019 zdravstvenim delavcem svetuje, naj spremljajo več kot le ravni holesterola.

Posodobitev priporoča upoštevanje drugih dejavnikov tveganja za učinkovitejše zdravljenje in obvladovanje tveganja za bolezni srca.

To pomeni, da bo zdravnik upošteval:

• vašo stopnjo aktivnosti
• vašo prehrano
• težo
• starost
• spol
• morebitna stanja, kot je sladkorna bolezen tipa 2
• ali kadite
• vsa zdravila, ki jih jemljete za holesterol

Idealni razponi holesterola, ki so bili prej priporočeni, so:

Skupni holesterol: < 200 mg/dL LDL "slab" holesterol: < 100 mg/dL HDL "dober" holesterol: > 60 mg/dL

Vaš zdravnik bo verjetno vseeno preveril vaše ravni HDL, LDL in celotnega holesterola s krvnim testom, imenovanim lipoproteinska plošča.

Če je vaš holesterol visok, ga lahko začnete zniževati s spremembami življenjskega sloga in po možnosti z zdravili.


Nasveti za preprečevanje visokega holesterola LDL

Če je vaša raven holesterola visoka, jo boste morda lahko uspešno obvladali z nekaj spremembami življenjskega sloga.

Tukaj je nekaj priporočil:

• Poskusite omejiti ali izključiti živila z visoko vsebnostjo nasičenih in trans maščob. Prizadevajte si, da ne bi več kot 6 odstotkov dnevnih kalorij prihajalo iz nasičenih maščob, ki jih najdemo v živilih, kot so rdeče meso, margarina, piškoti, torta in ocvrta hrana.
• Nezdrave maščobe nadomestite z rastlinskimi maščobami, ki so zdrave za srce, kadar koli je to mogoče. Nekateri viri za srce zdravih maščob vključujejo avokado, oreščke, semena in oljčno olje.
• Čim pogosteje zmanjšajte vnos rafiniranih ogljikovih hidratov, na primer tistih iz bele moke in dodanih sladkorjev. Te vrste lahko prebavljivih ogljikovih hidratov lahko povečajo telesno težo in prispevajo k razvoju ali poslabšanju nekaterih zdravstvenih stanj, vključno s sladkorno boleznijo in srčnimi boleznimi.
• Poskusite jesti več rastlin, kot so cela zrna, sadje, zelenjava in stročnice, da povečate vnos vlaknin in rastlinskih maščob. Ta živila zmanjšajo količino “slabega” holesterola LDL v krvnem obtoku.
• Poskusite povečati količino omega-3 maščobnih kislin v vaši prehrani. Maščobne kisline omega-3 v ribah, lanenih semenih, chia semenih in orehih pomagajo zaščititi vaše srce.
• Poskusite telovaditi vsak dan. Ciljajte na vsaj 150 do 300 minut aerobne vadbe na teden.
• Združevanje redne vadbe z uživanjem hrane, bogate s hranili, kolikor je le mogoče, lahko pomaga pri uravnavanju vaše telesne teže.
• Če kadite, razmislite o prenehanju. Pogovorite se s svojim zdravnikom o programih opuščanja kajenja in drugih virih, ki vam bodo pomagali opustiti kajenje in poiskati podporo. Opustitev kajenja lahko dramatično izboljša zdravje vašega srca.

Če poskusite z dieto in telesno vadbo in to ne zadošča za znižanje holesterola, bo zdravnik morda vašemu načrtu zdravljenja dodal zdravila.

Zdravila za zniževanje holesterola vključujejo:

• statini
• sekvestranti žolčnih kislin
• nikotinska kislina
• fibrati


vir: https://www.healthline.com/health/where-is-cholesterol-found

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas