fbpx

11 dokazanih zdravstvenih koristi česna

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Trenutne raziskave kažejo, da ima česen lahko nekaj resničnih koristi za zdravje, kot je zaščita pred navadnim prehladom in sposobnost delovanja pri zniževanju krvnega tlaka in ravni holesterola.

“Naj bo hrana vaše zdravilo in zdravilo vaša hrana.”

To so znane besede starogrškega zdravnika Hipokrata, ki ga pogosto imenujejo oče zahodne medicine.

Predpisal je česen za zdravljenje različnih zdravstvenih stanj – in sodobna znanost je potrdila številne od teh koristnih učinkov na zdravje.

Tukaj je 11 zdravstvenih koristi česna, ki jih podpirajo raziskave na ljudeh.


1. Česen vsebuje spojine z močnimi zdravilnimi lastnostmi

Česen je rastlina iz družine čebulnic. Tesno je povezan s čebulo, šalotko in porom.

Vsak segment česnove čebulice se imenuje strok.

Česen raste v mnogih delih sveta in je priljubljena sestavina pri kuhanju zaradi močnega vonja in čudovitega okusa.

Vendar pa so skozi starodavno zgodovino ljudje pogosto uporabljali česen zaradi njegovih zdravstvenih in zdravilnih lastnosti. Obstajajo dokumentirani dokazi o njegovi uporabi pri številnih velikih civilizacijah, vključno z Egipčani, Grki, Rimljani, Kitajci in Indijci.

Znanstveniki zdaj vedo, da je večina koristi česna za zdravje posledica tvorbe žveplovih spojin, ko sesekljate, zdrobite ali žvečite strok česna.

Morda najbolj znana spojina je alicin. Vendar pa je alicin nestabilna spojina, ki je le na kratko prisotna v svežem česnu, potem ko ga narežete ali zdrobite.

Druge spojine, ki lahko igrajo vlogo pri zdravstvenih koristih česna, vključujejo dialil disulfid in s-alil cistein.

Žveplove spojine iz česna pridejo v vaše telo iz prebavnega trakta. Nato potujejo po celem telesu in imajo močne biološke učinke.


2. Česen je zelo hranljiv, vendar ima zelo malo kalorij

Kalorija za kalorijo, česen je neverjetno hranljiv.

En strok (približno 3 grame) vsebuje 4.5 kalorij, 0.2 grama beljakovin in 1 gram ogljikovih hidratov.

Česen je dober vir številnih hranil, zlasti naslednjih:

• mangan
• vitamin B6
• vitamin C
• selen
• vlakna

Česen vsebuje tudi različne druge hranilne snovi v sledovih.


3. Česen lahko pomaga pri zaščiti pred boleznimi, vključno s prehladom

Raziskave iz leta 2016 kažejo, da lahko ekstrakt staranega česna (AGE) okrepi vaš imunski sistem.

Študija je pokazala, da so ljudje, ki so med sezono prehlada in gripe 3 mesece jemali prehranska dopolnila AGE, imeli manj hude simptome in so manj dni izostali iz šole ali službe.

Druge raziskave kažejo, da imajo lahko spojine v česnu protivirusne lastnosti. Poleg tega, da krepi vaš imunski sistem, lahko pomaga preprečiti virusom vstop v gostiteljske celice ali razmnoževanje v vaših celicah.


4. Aktivne spojine v česnu lahko znižajo krvni tlak

Po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije so bolezni srca in ožilja, kot sta srčni infarkt in možganska kap, odgovorne za več smrti kot skoraj katera koli druga bolezen.

Visok krvni tlak ali hipertenzija je eden najpomembnejših dejavnikov, ki lahko vodijo do teh bolezni.

Metaanaliza študij iz leta 2020 je pokazala, da dodatki česna znižujejo krvni tlak pri ljudeh z visokim krvnim tlakom. Raziskovalci so ta učinek povezali s 16 – 40 % manjšim tveganjem za srčno-žilne zaplete.

Analiza je pokazala, da je učinek česna podoben nekaterim zdravilom za krvni tlak, vendar z manj stranskimi učinki.

Pregled iz leta 2019 ugotavlja, da lahko alicin v česnu omeji nastajanje angiotenzina II, hormona, ki zvišuje krvni tlak. Prav tako lahko sprosti vaše krvne žile in omogoči lažji pretok krvi.


5. Česen izboljša raven holesterola, kar lahko zmanjša tveganje za bolezni srca

Pregled raziskave iz leta 2018 kaže, da lahko česen zniža skupni in LDL (slab) holesterol. Avtorji priporočajo, da ljudje z visokim holesterolom uživajo več česna, vendar opozarjajo, da je potrebnih več raziskav za potrditev njihovih ugotovitev.

Po raziskavi iz leta 2016 bi lahko jemanje dodatkov česna več kot 2 meseca znižalo vaš LDL za do 10 %. Raziskovalci so opazili ta učinek pri ljudeh z rahlo povišanimi ravnmi holesterola.

Vendar se zdi, da česen nima enakega učinka na ravni trigliceridov, še en dejavnik tveganja za bolezni srca.

Raziskave tudi kažejo, da česen ne vpliva na HDL (dobri) holesterol.


6. Česen vsebuje antioksidante, ki lahko pomagajo preprečiti Alzheimerjevo bolezen in demenco

Oksidativna škoda zaradi prostih radikalov prispeva k procesu staranja in s tem povezanim kognitivnim upadom.

Česen vsebuje antioksidante, ki podpirajo zaščitne mehanizme vašega telesa pred oksidativnimi poškodbami. Raziskave kažejo, da lahko ti antioksidanti znatno zmanjšajo oksidativni stres in zmanjšajo tveganje za z njim povezane bolezni, kot je Alzheimerjeva bolezen, najpogostejša oblika demence.

Študije na živalih kažejo, da alicin v česnu lahko pomaga tudi pri zaščiti pred kognitivnim upadom. Preden lahko v celoti razumemo njegov potencial, so potrebne raziskave na ljudeh.

Nekatere študije so pokazale, da dodatki česna neposredno koristijo ljudem z Alzheimerjevo boleznijo.


7. Česen vam lahko pomaga živeti dlje

Potencialnih učinkov česna na dolgoživost je pri ljudeh v bistvu nemogoče dokazati.

Toda glede na ugodne učinke na pomembne dejavnike tveganja, kot je krvni tlak, je logično, da vam lahko česen pomaga živeti dlje.

V kitajski študiji iz leta 2019 so starejši odrasli, ki so česen uživali vsaj enkrat na teden, živeli dlje od tistih, ki so česen uživali manj kot enkrat na teden.

Pomembno je tudi dejstvo, da lahko pomaga pri obrambi pred nalezljivimi boleznimi. Takšne bolezni so pogosti vzroki smrti, zlasti pri starejših odraslih ali ljudeh z oslabljenim imunskim sistemom.


8. Česnovi dodatki lahko izboljšajo vašo atletsko uspešnost

Česen je bil ena najzgodnejših snovi za “izboljšanje učinkovitosti”.

Stare civilizacije so uporabljale česen za zmanjšanje utrujenosti in izboljšanje delovne sposobnosti delavcev. Olimpijski športniki v stari Grčiji so uživali česen, da bi izboljšali svoje rezultate.

Medtem ko so študije na glodavcih pokazale, da česen pomaga pri telesni učinkovitosti, je bilo študij na ljudeh zelo malo.

Nedavna študija je pokazala, da česen ni izboljšal zmogljivosti kolesarjev v 40 km dolgem kronometru. Vendar pa je morda zmanjšal oksidativni stres, povezan z vadbo, in poškodbe mišic.

Majhna študija iz leta 2015 je tudi ugotovila, da lahko dodatki česna povečajo kapaciteto kisika med vadbo. Toda za potrditev te potencialne koristi je potrebnih več raziskav.


9. Uživanje česna lahko pomaga pri razstrupljanju težkih kovin v telesu

Pri visokih odmerkih je dokazano, da žveplove spojine v česnu ščitijo pred poškodbami organov zaradi toksičnosti težkih kovin.

Alicin v česnu lahko pomaga zmanjšati raven svinca v krvi in ​​vitalnih organih.

Študija iz leta 2012, ki je vključevala zaposlene v tovarni avtomobilskih akumulatorjev (ki so bili prekomerno izpostavljeni svincu), je pokazala, da je česen znižal raven svinca v krvi za 19 %. Zmanjšal je tudi številne klinične znake toksičnosti, vključno z glavoboli in visokim krvnim tlakom.

Trije odmerki česna vsak dan so pri zmanjševanju simptomov celo presegli zdravilo D-penicilamin.


10. Česen lahko izboljša zdravje kosti

Nekaj ​​nedavnih študij je merilo učinke česna na zdravje kosti, zlasti pri ženskah po menopavzi.

Rezultati kliničnega preskušanja, objavljenega leta 2017, so pokazali, da lahko česen zmanjša oksidativni stres, ki vodi v osteoporozo. Udeleženci so jemali česnove tablete, ki ustrezajo približno 2 gramov svežega česna na dan.

Študija iz leta 2018 je pokazala, da je 12-tedensko uživanje dodatkov česna (1 gram na dan) pomagalo zmanjšati bolečino pri ženskah z osteoartritisom kolena in debelostjo ali prekomerno telesno težo.


11. Česen je enostavno vključiti v svojo prehrano in doda okus

Okus ni koristen za zdravje, vendar je še vedno pomemben.

Česen je zelo enostavno vključiti v svojo trenutno prehrano. Dopolnjuje večino slanih jedi, zlasti juhe in omake. Močan okus česna lahko doda piko na i tudi sicer pustim receptom.

Česen je na voljo v več oblikah, od celih strokov in gladkih past do praškov in dodatkov, kot sta izvleček česna in česnovo olje.

Običajen način uporabe česna je, da nekaj strokov svežega česna stisnemo s stiskalnico za česen, nato pa ga zmešamo z ekstra deviškim oljčnim oljem in malo soli. To deluje kot zelo preprost in hranljiv solatni preliv.


Neželeni učinki česna

Ne pozabite, da ima česen nekaj slabosti, kot je slab zadah. Nekateri ljudje so tudi alergični na česen.

Česen lahko vpliva tudi na vašo sposobnost strjevanja krvi. Če imate motnjo strjevanja krvi ali jemljete zdravila za redčenje krvi, se posvetujte z zdravnikom, preden povečate vnos česna.


Pogosta vprašanja

Kaj je pravilo 10-minutnega česna?

10-minutno česnovo pravilo se običajno nanaša na to, kako dolgo morate pustiti česen stati, potem ko ga narežete ali zdrobite, preden ga skuhate. To lahko ohrani nekaj alicina, koristne, a nestabilne spojine v česnu, ki se pri segrevanju svežega česna razgradi.

Kdaj je najboljši čas za uživanje česna?

Medtem ko mnogi ljudje jedo česen kot del obroka, nekateri verjamejo, da lahko uživanje česna na prazen želodec izboljša zdravstvene koristi, povezane z njim. Vendar je potrebnih več raziskav, da bi dokazali, ali uživanje česna na prazen želodec prinaša dodatne koristi.

Kateri je najbolj zdrav način uživanja česna?

Uživanje surovega česna lahko prinese dodatne koristi, saj so nekatere koristne spojine v česnu občutljive na vročino.

Kaj se zgodi, če jem česen vsak dan?

Česen je za večino ljudi verjetno varen za uživanje v količinah, ki se uporabljajo pri pripravi hrane. Toda nekateri ljudje, vključno s tistimi z gastroezofagealno refluksno boleznijo (GERB) in tistimi, ki jemljejo zdravila za redčenje krvi, imajo lahko negativne učinke zaradi drastičnega povečanja vnosa česna.


Zaključek

Ljudje že tisočletja verjamejo v zdravilne lastnosti česna. Znanost to zdaj začenja potrjevati.

Česen je varen in zdrav za večino ljudi. Če pa jemljete zdravila za redčenje krvi, se posvetujte z zdravnikom, preden drastično povečate vnos česna.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-health-benefits-of-garlic

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas