fbpx

Ali ima rdeče meso koristi za zdravje?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Znanstveniki so nekatere vrste rdečega mesa povezali s kroničnimi boleznimi, kot so bolezni srca in rak. Toda rdeče meso vsebuje tudi ključna hranila, kot so beljakovine, vitamin B12 in cink.

Rdeče meso je meso neptičjih sesalcev, ki je surovo običajno rdeče.

Ta članek pregleduje dokaze o učinkih rdečega mesa na zdravje, vključno z možnimi koristmi in slabostmi njegove vključitve v vašo običajno prehrano.


Vrste rdečega mesa

Preden razpravljamo o učinkih rdečega mesa na zdravje, je pomembno razlikovati med različnimi vrstami mesa.

Rdeče meso izvira iz sesalcev, ki niso kokošji, in se tako imenuje, ker je surovo rdeče.

Govedina, svinjina, jagnjetina, divjačina so primeri rdečega mesa. Piščančje, puranje in drugo perutninsko (ptičje) meso je belo meso, ker je po kuhanju belo.

Poleg določene živali, iz katere izvira, lahko meso ločimo tudi po tem, kako so živali bile vzgojene in kako je bilo meso predelano. Tukaj je nekaj ključnih izrazov, ki jih morate poznati:

Konvencionalno meso: Konvencionalno meso je pridobljeno iz živali, ki se običajno nahajajo v obratih za koncentrirano krmljenje živali (CAFO) ali »tovarniških farmah«, ki živali omejujejo in jim dajejo krmo na osnovi žit. Goveje meso, ki ni označeno kot “ekološko” ali “krmljeno s travo”, je verjetno običajno in izvira iz krav CAFO.
Meso živali, hranjenih s travo: To meso izvira iz krav, ki se pasejo na travi in ​​si iščejo krmo. Niso vzgojene v CAFO.
Ekološko meso: Da bi imelo ekološko oznako, mora meso prihajati od živali, ki se hranijo s 100-odstotno organsko krmo in so vzrejene na način, ki omogoča pašo in druge naravne navade. Prav tako ne prejemajo antibiotikov in hormonov.
Predelano meso: Ti izdelki so običajno pridobljeni iz konvencionalno vzrejenih živali in gredo skozi različne metode predelave, kot sta sušenje ali prekajevanje. Primeri vključujejo klobase, hrenovke in slanino.
Nepredelano meso: meso, ki ni sušeno, dimljeno ali kako drugače močno predelano, se običajno imenuje nepredelano. Ker pa je vse meso do neke mere predelano, se izraz »nepredelano« na splošno nanaša na minimalno predelano meso, kot je mleto goveje meso ali pečenka.


Hranilna vrednost rdečega mesa

Rdeče meso vsebuje več pomembnih hranil, vključno z beljakovinami, vitaminom B12 in cinkom.

Na primer, 113 gramov 80 % puste mlete govedine zagotavlja:

Kalorije: 287
Beljakovine: 19 gm
Maščoba: 23 gm
Ogljikovi hidrati: 0 gm
Vitamin B12: 101 % dnevne vrednosti (DV)
Cink: 43 % DV
Selen: 31 % DV
Niacin: 30 % DV
Železo: 12 % DV

Beljakovine v govedini so popolne, kar pomeni, da vsebujejo vse esencialne aminokisline, ki jih mora človek dobiti s hrano. Vaše telo potrebuje beljakovine za rast in vzdrževanje mišic in tkiva.

Govedina je tudi odličen vir vitamina B12 – v vodi topnega hranila, ki je potrebno za delovanje živčnega sistema – in cinka, minerala, ki je ključnega pomena za imunski sistem.

Po drugi strani pa rdeče meso vsebuje veliko nasičenih maščob. Čeprav raziskave kažejo, da nasičene maščobe neposredno ne povečajo tveganja za bolezni srca, lahko povečajo raven LDL (slabega) holesterola, ki je dejavnik tveganja za bolezni srca.

Poleg tega ima močno predelano meso, kot sta slanina in klobase, bolj opazno drugačen prehranski profil kot manj predelani kosi mesa. Zlasti pogosto vsebujejo zelo veliko soli in drugih konzervansov.

Prekomerni vnos natrija je lahko povezan s povečanim tveganjem za visok krvni tlak in bolezni srca, zlasti pri ljudeh, ki so bolj občutljivi na učinke soli.

Tudi način vzreje živali lahko nekoliko vpliva na hranilno sestavo mesa. Na primer, govedina, hranjena s travo, ima običajno manj skupne maščobe in nasičenih maščob ter več maščobnih kislin omega-3 v primerjavi z govedino, hranjeno z žiti. Vendar so te razlike razmeroma majhne.


Učinki uživanja rdečega mesa na zdravje

Medtem ko so bili učinki rdečega mesa na zdravje obsežno raziskani, je večina teh študij opazovalnih, kar pomeni, da so zasnovane za odkrivanje povezav, vendar ne morejo dokazati vzročne zveze (vzroka in posledice).

Opazovalne študije imajo običajno zmedene spremenljivke – dejavnike, ki niso tisti, ki se preučujejo, ki bi lahko vplivali na spremenljivko izida.

Nemogoče je nadzorovati vse te dejavnike in ugotoviti, ali je rdeče meso “vzrok” za kakršne koli zdravstvene posledice. To omejitev je pomembno upoštevati, ko pregledujete raziskave in ugotavljate, ali je rdeče meso nekaj, kar bi radi vključili v svojo običajno prehrano.


Rdeče meso in bolezni srca

Številne opazovalne študije kažejo, da je rdeče meso povezano z večjim tveganjem smrti, vključno s srčnimi boleznimi.

Ena študija pri 43272 moških je pokazala, da je uživanje večje količine rdečega mesa – vključno s predelanimi in nepredelanimi vrstami – povezano z večjim tveganjem za bolezni srca.

Poleg tega je ista študija zaključila, da bi zamenjava rdečega mesa z rastlinskimi beljakovinami, kot so stročnice, oreščki ali soja, lahko zmanjšala tveganje za razvoj bolezni srca.

Druge raziskave kažejo, da se lahko tveganje razlikuje med predelanim in nepredelanim mesom.

Predelano meso

Druga velika študija, ki je vključevala 134297 posameznikov, je pokazala, da uživanje vsaj 150 g predelanega mesa na teden je pomembno povezano s povečanim tveganjem smrti in srčnih bolezni.

Eden od razlogov, da je predelano meso morda močneje povezano s tveganjem za bolezni srca, je visoka vsebnost soli. Prekomerni vnos natrija je povezan z visokim krvnim tlakom.

Nepredelano meso

Nasprotno pa študija več kot 130000 udeležencev ni našla povezave med uživanjem nepredelanega rdečega mesa, niti v količinah 250 g ali več na teden.

Drugi pregled nadzorovanih študij je zaključil, da uživanje polovice porcije (35.4 g) ali več nepredelanega rdečega mesa na dan ne vpliva negativno na dejavnike tveganja za bolezni srca, kot so lipidi v krvi in ​​ravni krvnega tlaka.

Zdi se, da randomizirana kontrolirana preskušanja – za katera velja, da so kakovostnejša od opazovalnih študij – podpirajo te rezultate.

Na koncu

Še vedno je pomembno upoštevati, da imajo tako predelane kot nepredelane vrste rdečega mesa veliko nasičenih maščob, kar lahko poveča raven LDL (slabega) holesterola, dejavnika tveganja za bolezni srca.

Zaradi tega Ameriško združenje za srce (AHA) priporoča omejitev vnosa nasičenih maščob na manj kot 6 % skupnih dnevnih kalorij, izbiro pustih kosov mesa, kadar je to mogoče, in omejitev uživanja predelanega mesa.


Rdeče meso in rak

Opazovalne študije kažejo, da je uživanje predelanega in nepredelanega rdečega mesa povezano s povečanim tveganjem za nekatere vrste raka, zlasti kolorektalnega raka in raka dojke.

Pravzaprav je leta 2015 agencija Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) za boj proti raku rdeče meso klasificirala kot “verjetno rakotvorno za ljudi”. Prav tako so predelano meso razvrstili kot “rakotvorno za ljudi”, pri čemer so opozorili, da je dokazano, da predelano meso povzroča raka debelega črevesa in danke.

Pregled študij je tudi pokazal, da so ženske, ki so zaužile velike količine predelanega in nepredelanega mesa, imele 9 % oziroma 6 % večje tveganje za razvoj raka dojke v primerjavi s tistimi, ki so zaužile najmanj.

Čeprav ni popolnoma razumljeno, kako rdeče in predelano meso povečata tveganje za nekatere vrste raka, se domneva, da lahko uporaba nitritov za tretiranje mesa in prekajenega mesa povzroči rakotvorne spojine. Kuhanje pri visoki temperaturi, kot je pečenje na žaru, lahko povzroči tudi spojine, ki spodbujajo raka.

Kot rečeno, potrebnih je več raziskav, da bi razumeli učinke uživanja predelanega in nepredelanega rdečega mesa na razvoj raka.


Rdeče meso in sladkorna bolezen tipa 2

Nekatere raziskave kažejo, da je lahko uživanje rdečega mesa povezano s povečanim tveganjem za sladkorno bolezen tipa 2.

Ena študija je na primer pokazala, da je zamenjava ene porcije rdečega mesa na dan s porcijo jajc povezana z zmanjšanim tveganjem za razvoj sladkorne bolezni tipa 2, tudi po prilagoditvi za druge dejavnike, kot sta indeks telesne mase in maščoba na trebuhu.

Podobno je druga študija pokazala, da je zamenjava rdečega mesa z drugimi viri beljakovin povezana z manjšim tveganjem za sladkorno bolezen tipa 2. Ta povezava je bila ugotovljena pri predelanih in nepredelanih vrstah mesa, vendar je bila pomembnejša pri predelanem rdečem mesu.

Poleg tega so glede na pregled 15 študij imeli ljudje, ki so zaužili največje količine predelanega in nepredelanega rdečega mesa, 27 % oziroma 15 % večjo verjetnost, da bodo zboleli za sladkorno boleznijo tipa 2, v primerjavi s tistimi, ki so zaužili najmanjše količine.

Kljub temu je potrebnih več visokokakovostnih študij, da bi ocenili razmerje med vnosom rdečega mesa in sladkorno boleznijo tipa 2 ter razumeli, ali so morda vpleteni tudi drugi dejavniki.


Kako različne metode kuhanja vplivajo na učinke rdečega mesa na zdravje

Tudi način kuhanja rdečega mesa vpliva na vaše zdravje. Ko je meso kuhano pri visoki temperaturi, lahko tvori škodljive spojine.

Ti vključujejo heterociklične amine (HCA), policiklične aromatske ogljikovodike (PAH) in napredne končne produkte glikacije (AGE).

Po podatkih Nacionalnega inštituta za raka laboratorijski poskusi kažejo, da lahko te spojine spremenijo DNK in spodbujajo razvoj raka.

Vendar je potrebnih več raziskav.

Tu je nekaj nasvetov za zmanjšanje nastajanja teh snovi pri kuhanju rdečega mesa:

• Namesto pečenja na žaru in cvrtja uporabljajte nežnejše metode kuhanja, kot sta dušenje in kuhanje v sopari.
• Zmanjšajte kuhanje pri visoki temperaturi in ne izpostavljajte mesa neposredno ognju.
• Omejite prežgano in prekajeno hrano. Če se vam je meso zažgalo, odrežite ožgane kose.
• Če morate kuhati na visoki temperaturi, meso pogosto obračajte, da se ne zažge.
• Meso skuhajte v marinadi, na primer v marinadi z medom in zelišči. Mariniranje lahko pomaga zmanjšati nastajanje HCA.


Ali bi morali jesti rdeče meso?

Čeprav rdeče meso vsebuje več pomembnih vitaminov in mineralov, so ta hranila tudi v različnih drugih virih hrane.

Poleg tega vse več nedavnih študij kaže, da je povečano uživanje rdečega mesa in predelanega mesa lahko povezano z več kroničnimi zdravstvenimi stanji.

Zaradi tega številne zdravstvene organizacije priporočajo omejitev vnosa rdečega mesa, vključno z Ameriškim združenjem za sladkorno bolezen, WHO in AHA.

Kot rečeno, rdečega mesa ni treba popolnoma izključiti, saj se lahko v zmernih količinah še vedno prilega uravnoteženi prehrani.

Če se odločite svoji prehrani dodati rdeče meso, se odločite za nepredelane sorte, izberite puste kose, kadar je to mogoče, in jih uživajte skupaj z različnimi drugimi viri beljakovin kot del dobro zaokrožene prehrane.


Zaključek

Zdi se, da ima rdeče meso koristi za zdravje in morebitne slabosti.

Po eni strani rdeče meso vsebuje več pomembnih hranil, vključno z beljakovinami, vitaminom B12, cinkom in selenom.

Vendar pa vsebuje tudi veliko nasičenih maščob, nekatere predelane sorte pa lahko vsebujejo veliko natrija in konzervansov, kar lahko negativno vpliva na zdravje.

Poleg tega več opazovalnih študij povezuje uživanje rdečega mesa z večjim tveganjem za bolezni srca, nekatere vrste raka, sladkorno bolezen tipa 2 in smrt. Raziskave pa kažejo, da vrsta rdečega mesa in njegova priprava lahko vplivata na to, kako vpliva na zdravje.

Čeprav je na splošno potrebnih več raziskav o učinkih rdečega mesa na zdravje ljudi, se lahko rdeče meso v zmernih količinah prilega uravnoteženi prehrani, zlasti z izbiro pustih, nepredelanih vrst, kadar koli je to mogoče.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/is-red-meat-bad-for-you-or-good

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas