fbpx

Kakšna je najboljša dieta za hipotiroidizem?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Kakšna je najboljša dieta za hipotiroidizem?

Hipotiroidizem je zdravstveno stanje, pri katerem telo ne tvori dovolj ščitničnih hormonov. Leta 2019 je prizadel približno 11.7 % odraslih v ZDA.

Ščitnični hormoni pomagajo pri upravljanju številnih telesnih funkcij, vključno z rastjo, obnavljanjem celic in presnovo. Posledično lahko ljudje s hipotiroidizmom občutijo simptome, kot so:

• utrujenost
• izguba las
• povečanje telesne mase
• intoleranca na mraz
• spremembe razpoloženja

Zdravila so prva linija zdravljenja hipotiroidizma, vendar lahko upoštevanje zdrave prehrane in življenjskega sloga pomaga izboljšati delovanje ščitnice in simptome.

Ta članek opisuje hranljivo, dobro uravnoteženo prehrano za hipotiroidizem, vključno s tem, katero hrano jesti in kateri se izogibati – vse temelji na raziskavah.


Kaj je hipotiroidizem?

Ščitnica je majhna žleza v obliki metulja, ki se nahaja blizu dna sprednjega dela vratu.

Tvori in shranjuje ščitnične hormone, ki vplivajo na skoraj vse organske sisteme v telesu.

Ko ščitnica prejme signal, imenovan ščitnico stimulirajoči hormon (TSH), sprosti ščitnične hormone v krvni obtok. Ta signal pošlje hipofiza, majhna žleza na dnu vaših možganov, ko so ravni ščitničnega hormona nizke.

Pri hipotiroidizmu ščitnica ne sprošča dovolj ščitničnih hormonov, tudi če je TSH veliko.

Kronični avtoimunski tiroiditis (Hashimotov tiroiditis) je avtoimunska bolezen, pri kateri vaš imunski sistem pomotoma napade vašo ščitnico. To je najpogostejši vzrok hipotiroidizma pri populacijah, ki imajo dovolj joda.

Vzroki primarnega hipotiroidizma vključujejo:

• pomanjkanje joda
• nekatera zdravila, kot so rifampicin, amiodaron in litij
• operacije ščitnice
• akutno vnetje ščitnice
• zdravljenje, ki poškoduje ščitnico

Včasih ščitnica ne prejme dovolj TSH. To se zgodi, ko hipofiza ne deluje pravilno in se imenuje sekundarni hipotiroidizem.

Ko vaša ščitnica ne deluje pravilno, lahko povzroči različne simptome, vključno s skrajno utrujenostjo in zaprtjem.

Nekateri ljudje s hipotiroidizmom lahko doživijo ekstremne simptome, medtem ko drugi morda sploh ne doživijo veliko simptomov.

Zdravnik bo izbral ustrezen načrt zdravljenja na podlagi delovanja vaše ščitnice, simptomov in drugih zdravstvenih težav.

Hipotiroidizem se običajno zdravi z nadomestnimi zdravili za ščitnične hormone, kot je levotiroksin (Synthroid) ali naravnimi zdravili za ščitnične hormone, kot je Armor Thyroid.

Vendar pa lahko simptomi pri mnogih ljudeh vztrajajo tudi, ko se zdravijo z nadomestnim zdravljenjem s ščitničnimi hormoni.

Na primer, ljudje s Hashimotovim tiroiditisom lahko pogosto občutijo simptome, kot so utrujenost, intoleranca na mraz, tesnoba in izpadanje las, tudi potem, ko je zdravilo s ščitničnim hormonom normaliziralo njihovo delovanje ščitnice. Zaradi tega lahko veliko ljudi s hipotiroidizmom išče alternativne metode zdravljenja.

Raziskave kažejo, da lahko poleg zdravil tudi spremembe prehrane in življenjskega sloga pogosto pomagajo zmanjšati določene simptome in izboljšati splošno kakovost življenja pri ljudeh s hipotiroidizmom.


Ali lahko določene diete pomagajo ljudem s hipotiroidizmom?

Upoštevanje hranljive prehrane je pomembno za vsakogar, vendar študije kažejo, da imajo lahko nekateri prehranski posegi posebne koristi za ljudi s hipotiroidizmom.

Hashimotov tiroiditis je najpogostejši vzrok hipotiroidizma v Združenih državah. To je avtoimunska bolezen, ki povzroči postopno uničenje ščitničnega tkiva s strani belih krvničk ali limfocitov.

Hashimotov tiroiditis je pogostejši pri ženskah in se pogosto razvije med 30. in 50. letom, čeprav se lahko bolezen razvije tudi pri moških in mlajših.

Številne študije so pokazale, da lahko spremembe v prehrani ljudem s Hashimotovim tiroiditisom koristijo na številne načine. To vključuje izboljšanje delovanja ščitnice, spodbujanje zdrave telesne teže in zmanjšanje simptomov hipotiroidizma.

Diete brez glutena, diete za izločanje avtoimunskih bolezni in protivnetne diete so nekateri prehranjevalni vzorci, za katere se je izkazalo, da so koristni za tiste s Hashimotovim tiroiditisom.

Na primer, diete brez glutena lahko pomagajo izboljšati delovanje ščitnice. Poleg tega lahko diete z visoko vsebnostjo zelenjave in sadja ščitijo pred poškodbami celic in spodbujajo zdravo vzdrževanje telesne teže pri ljudeh s Hashimotovim tiroiditisom.

Nekatere študije tudi kažejo, da bi lahko izločitvene diete, kot je spremenjena paleo dieta, pomagale zmanjšati simptome, kot je utrujenost, in izboljšati kakovost življenja pri ljudeh s Hashimotovim tiroiditisom.

Upoštevanje hranljive diete z nadzorovanim vnosom kalorij lahko pomaga tudi pri hujšanju, kar je nekaj, s čimer imajo lahko ljudje s hipotiroidizmom težave.

Še več, pomanjkanje hranil lahko poslabša simptome hipotiroidizma, kot so utrujenost, tesnoba in slabo razpoloženje.

Nekatere pomanjkljivosti, ki so lahko odgovorne za poslabšanje teh simptomov, vključujejo:

• vitamin D
• cink
• tiamin
• vitamin B6
• jod
• magnezij
• selen

Zaradi tega je bistveno, da poskušate vzdrževati dobro zaokroženo prehrano, ki zagotavlja optimalne količine tako makrohranil kot mikrohranil.

Na splošno je prehrana, bogata s hranljivo hrano in nizko vsebnostjo protivnetne hrane z dodanim sladkorjem ali ultra predelano hrano, lahko koristna za mnoge ljudi s hipotiroidizmom.


Katera hranila so pomembna za tiste s hipotiroidizmom?

Obstaja več hranilnih snovi, ki so bistvenega pomena za zdravje ščitnice.

Poleg tega je pri ljudeh s hipotiroidizmom večja verjetnost, da bodo razvili pomanjkanje nekaterih hranil v primerjavi s splošno populacijo.

Jod

Jod je esencialni mineral, ki je potreben za tvorbo ščitničnih hormonov, pomanjkanje pa lahko povzroči hipotiroidizem. Pravzaprav je nezadosten vnos joda najpogostejši vzrok hipotiroidizma po vsem svetu.

Čeprav je pomanjkanje joda pogosto na številnih območjih sveta, je manj pogosto v razvitih državah, kot so Združene države.

Ljudje, ki ne uporabljajo jodirane soli, nosečnice in ljudje, ki sledijo veganski prehrani, so bolj izpostavljeni nizkim ravnem joda.

Če imate hipotiroidizem, se izogibajte dodajanju joda, razen če vam ga zdravnik priporoči za zdravljenje nizkih ravni joda. Uživanje prekomernih količin joda je škodljivo za ščitnico in lahko povzroči hipertiroidizem pri ljudeh, ki živijo na območjih, kjer je veliko joda, kot so številni deli Združenih držav.

Če ste zaskrbljeni, da ne zaužijete dovolj joda, se obrnite na zdravnika ali dietetika, da oceni vašo raven joda in določi najboljši načrt vnosa joda za vas.

Selen

Selen je še en mineral, ki je potreben za zdravje ščitnice in tvorbo ščitničnih hormonov. Pomaga zaščititi ščitnico pred poškodbami, ki jih povzroča oksidativni stres.

Dodajanje živil, bogatih s selenom, v vašo prehrano je odličen način za povečanje ravni selena. Primeri vključujejo:

• brazilski oreščki
• tuna
• sardele
• jajca
• stročnice

Poleg tega so lahko dodatki selena koristni za nekatere ljudi s hipotiroidizmom.

Na primer, raziskave iz leta 2023 kažejo, da se je pokazalo, da dodatek z 200 mikrogrami (mcg) selena na dan zmanjša protitelesa proti ščitnici in izboljša nekatere simptome, kot je slabo razpoloženje pri ljudeh s Hashimotovim tiroiditisom.

Vendar to ne pomeni, da so dodatki selena potrebni za vse ljudi s hipotiroidizmom. Dodatek selena jemljite samo, če vam to priporoči zdravnik.

Nacionalni inštitut za zdravje je opredelil 400 mcg selena kot dnevno zgornjo mejo za odrasle. Kronično visok vnos selena lahko povzroči simptome, kot so izpadanje las in nohtov, driska, slabost in kožni izpuščaji.

Akutna toksičnost selena ima lahko resne in včasih usodne učinke, kot so odpoved ledvic, srčni napad in težave z dihanjem.

Cink

Tako kot selen je tudi cink potreben za tvorbo ščitničnih hormonov in delovanje ščitnice.

Če ne zaužijete dovolj cinka, lahko to negativno vpliva na delovanje ščitnice in številne druge vidike zdravja, zato je bistveno, da s svojo prehrano zaužijete dovolj tega hranila.

Če se uporablja sam ali v kombinaciji z drugimi hranili, kot sta selen in vitamin A, lahko dodatki cinka pomagajo izboljšati delovanje ščitnice pri tistih s hipotiroidizmom.

Če vas zanima jemanje dodatka cinka, se pogovorite z zdravnikom. Lahko ugotovi, ali je dodatek cinka primeren za vas ali ne.

Druga pomembna hranila

Poleg zgoraj naštetih hranil obstajajo tudi drugi vitamini in minerali, na katere morajo biti ljudje s hipotiroidizmom pozorni:

Vitamin D: Za ljudi s hipotiroidizmom je večja verjetnost, da jim primanjkuje vitamina D. Nizka raven vitamina D lahko negativno vpliva na delovanje ščitnice in poslabša simptome hipotiroidizma. Ker vitamin D ni koncentriran v številnih živilih, so pogosto potrebni dodatki.
Vitamin B12: pomanjkanje B12 je pogosto pri ljudeh s hipotiroidizmom. Pogovorite se z zdravnikom o testiranju ravni B12. Če so vaše ravni nizke ali podoptimalne, vam lahko zdravnik priporoči dodatek B12 ali B-kompleksa.
Magnezij: Nizke ali pomanjkljive ravni magnezija so povezane z disfunkcijo ščitnice in lahko povečajo tveganje za razvoj hipotiroidizma. Dokazano je, da uživanje dodatkov magnezija izboljša simptome hipotiroidizma.
Železo: pomanjkanje železa je pogosto pri ženskah s hipotiroidizmom. Nizke ravni železa ali anemija zaradi pomanjkanja železa lahko poslabšajo delovanje ščitnice. Za doseganje in vzdrževanje zdrave ravni železa so pogosto potrebni dodatki.

To je le nekaj izmed številnih hranil, ki so pomembna za delovanje ščitnice in splošno zdravje. Drugi primeri hranil, pomembnih za ljudi s hipotiroidizmom, vključujejo:

• vitamin A
• folat
• kalcij
• beljakovine


Živila, ki jih je treba omejiti in se jim izogibati

Če imate hipotiroidizem, se vam ni treba izogibati številnim živilom, vendar pa lahko nekatera živila povzročijo težave pri nekaterih ljudeh s hipotiroidizmom.

Gluten in ultra predelana hrana

Gluten je skupina beljakovin, ki jih najdemo v pšenici, ječmenu, tritikali in rži.

Nekatere študije kažejo, da bi lahko ljudem s Hashimotovim tiroiditisom dieta brez glutena koristila. Druge študije se ne strinjajo o tem, ali je dieta brez glutena potrebna za vsakogar s tem stanjem.

Poleg tega bodo ljudje s hipotiroidizmom želeli omejiti določeno hrano, da bi izboljšali splošno zdravje.

Na primer, dokazano je, da imajo ljudje s Hashimotovim tiroiditisom povečane označevalce vnetja in oksidativnega stresa. Za oksidativni stres je značilen presežek reaktivnih spojin, imenovanih prosti radikali, v telesu, ki premagajo antioksidativno obrambo telesa in lahko povzročijo poškodbe celic.

Ljudje s hipotiroidizmom se bodo morda želeli izogibati hrani, ki prispeva k oksidativnemu stresu in vnetju, kot je ultra predelana hrana, hrana in pijača z visoko vsebnostjo dodanega sladkorja ter ocvrta hrana.

Poleg tega, da prispeva k oksidativnemu stresu, je prehrana, ki vsebuje veliko teh živil, povezana z debelostjo, zato bi zmanjšanje uporabe teh izdelkov lahko tudi pomagalo ljudem vzdrževati zdravo telesno težo.

Goitrogeni

Goitrogeni so snovi, ki jih najdemo v zelenjavi iz družine križnic, kot sta zelje in brstični ohrovt, ter v izdelkih iz soje, ki lahko vplivajo na tvorbo ščitničnega hormona.

Večina ljudi, vključno s tistimi s hipotiroidizmom, lahko uživa zmerne količine goitrogene hrane, ne da bi to negativno vplivalo na njihovo zdravje ščitnice. Križnice, kot je brokoli, imajo dejansko precej malo goitrogenov.

Poleg tega kuhanje goitrogene hrane zmanjša goitrogeno aktivnost, zaradi česar je varnejša za ljudi s hipotiroidizmom.

Kljub temu se je dobro izogibati uživanju velikih količin sokov iz surove zelenjave iz družine križnic.

Ljudje s hipotiroidizmom se morda želijo izogibati uživanju velikih količin naslednjega:

• zelje
• ruski ohrovt
• bok čoj
• brstični ohrovt

Druga goitrogena živila vključujejo sojo in biserni proso.

Na splošno ljudem s hipotiroidizmom priporočamo izogibanje uživanja velikih količin katere koli goitrogene hrane.

Dieta in zdravila za ščitnico

Prepričajte se, da jemljete zdravila za ščitnico na prazen želodec, da spodbudite optimalno absorpcijo. To vključuje izogibanje pijačam, hrani in dodatkom, ki bi lahko motili absorpcijo zdravil.

Strokovnjaki priporočajo jemanje zdravil za ščitnico, kot je levotiroksin, vsaj 30 – 60 minut pred zajtrkom ali vsaj 3 – 4 ure po večerji.

Tudi kava lahko pomembno vpliva na absorpcijo zdravil za ščitnico, zato je pomembno, da zdravila vedno vzamete na prazen želodec in počakate vsaj 30 minut, preden poleg vode zaužijete hrano ali pijačo.

Prav tako je pomembno, da se izogibate jemanju zdravil za ščitnico v 4 urah po jemanju dodatkov železa ali kalcija.


Živila za uživanje

Prehrana, bogata s hranljivo hrano, lahko pomaga izboljšati splošno zdravje in spodbuja zdravo vzdrževanje telesne teže.

Poleg tega lahko prehrana, bogata s hranili, pomaga zmanjšati tveganje za zdravstvene težave, povezane s hipotiroidizmom, kot so bolezni srca, debelost in sladkorna bolezen tipa 2.

Prehrana z veliko vlakninami lahko pomaga tudi zmanjšati tveganje za zaprtje, ki je pogost simptom hipotiroidizma.

Če imate hipotiroidizem, poskusite v svojo prehrano vključiti naslednja hranljiva živila:

Neškrobna zelenjava: zelena, artičoke, bučke, šparglji, korenje, paprika, špinača ali gobe
Sadje: jagodičevje, jabolka, breskve, hruške, grozdje, citrusi, ananas ali banane
Škrobnata zelenjava: sladki krompir, krompir, grah ali maslena buča
Ribe, jajca, meso in perutnina: ribe in školjke, jajca, puran ali piščanec
Zdrave maščobe: olivno olje, avokado, avokadovo olje, kokosovo olje, nesladkan kokos ali polnomastni jogurt
Zrna brez glutena: rjavi riž, valjani oves, kvinoja ali testenine iz rjavega riža
Semena, oreščki in maslo iz oreščkov: mandlji, indijski oreščki, makadamija, bučna semena ali naravno arašidovo maslo
Fižol in leča: čičerika, fižol v zrnju ali leča
Mlečni in neživalski nadomestki: kokosovo mleko, mleko iz indijskih oreščkov, kokosov jogurt, mandljevo mleko, nesladkan jogurt ali sir
Začimbe, zelišča in dišave: začimbe, kot so paprika, žafran ali kurkuma, sveža ali posušena zelišča, kot sta bazilika ali rožmarin, in začimbe salsa ali gorčica.
Pijače: voda, nesladkan čaj, kava ali gazirana voda

Ne pozabite, da bi lahko nekaterim ljudem s hipotiroidizmom koristilo izogibanje glutenu in drugim sestavinam, kot so mlečni izdelki. Drugim teh živil morda ne bo treba črtati iz prehrane in bodo lahko brez težav uživali gluten in mlečne izdelke.

Zato je pomembno, da razvijete prehranjevalni načrt, ki bo ustrezal vam in vašim posebnim zdravstvenim potrebam.

Če lahko, sodelujte z registriranim dietetikom, ki vam lahko pomaga ugotoviti, katero hrano boste morda morali izločiti. Prav tako vam lahko pomaga razviti uravnotežen načrt prehranjevanja, ki ne bo po nepotrebnem izločil sestavin, bogatih s hranili.


Vzorec načrta obrokov

Vsakdo s hipotiroidizmom ima drugačne zdravstvene in prehranske potrebe. Vaše potrebe po kalorijah so odvisne od številnih dejavnikov:

• starost
• raven aktivnosti
• spol
• višina
• ali poskušate izgubiti ali pridobiti težo

Ta splošni načrt obrokov vam lahko pomaga dobiti predstavo o tem, kako lahko izgleda zdrava prehrana, ko živite s hipotiroidizmom.

Ponedeljek

Zajtrk: jajčna in špinačna omleta, postrežena s polovico avokada in skledo jagodičevja
Kosilo: velika zelena solata s piščancem, fižolom in bučnimi semeni
Večerja: ocvrte kozice in zelenjava, postreženi z rjavim rižem

Torek

Zajtrk: chia puding z mandljevim maslom in jagodami
Kosilo: solata z lososom na žaru
Večerja: riba, pečena z limono, timijanom in črnim poprom, postrežena s pečeno zelenjavo in pečenim krompirjem

Sreda

Zajtrk: jajčni in zelenjavni mafini s sadno prilogo
Kosilo: sredozemska kvinojina solata s čičeriko, zelenjavo in feto
Večerja: nabodala s kozicami in solata

Četrtek

Zajtrk: špinača, čičerika in sladki krompir
Kosilo: piščančja solata s svežo zelenjavo in sadjem
Večerja: maslena buča in kari iz leče

Petek

Zajtrk: beljakovinski jagodni smuti, narejen iz beljakovin vanilijevega graha, naravnega arašidovega masla in mešanice zamrznjenega jagodičevja
Kosilo: velika zelena solata s piščancem, svežo zelenjavo, fižolom in bučnimi semeni
Večerja: polnjene paprike

Sobota

Zajtrk: fritaja z jajci, gobami in bučkami
Kosilo: sredozemska solata iz tune in kvinoje
Večerja: testenine iz rjavega riža z omako za krhke testenine in piščančjimi mesnimi kroglicami

Nedelja

Zajtrk: borovničeve beljakovinske palačinke
Kosilo: taco ribja skleda
Večerja: sladki krompir in puranji čili


Zaključek

Hipotiroidizem ali premajhno delovanje ščitnice je zdravstveno stanje, ki prizadene veliko ljudi po vsem svetu.

Med številnimi drugimi lahko povzroči simptome, kot so utrujenost, povečanje telesne mase, zaprtje, slabo razpoloženje in intoleranca na mraz.

»Najboljše« diete ni, vendar lahko uživanje pravih hranil in jemanje zdravil pomaga pri obvladovanju simptomov hipotiroidizma, izboljšanju delovanja ščitnice in spodbujanju splošnega dobrega počutja.

Vsakdo ima drugačne prehranske potrebe, vendar ljudem s hipotiroidizmom lahko koristi prehrana, bogata s polnovredno hrano, bogato s hranili, kot so zelenjava, sadje, oreščki in ribe.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/hypothyroidism-diet

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas