fbpx

Kaj storiti po preživetem srčnem infarktu

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav


Kako dolgo traja okrevanje po srčnem napadu?

Srčni napad je življenjsko nevarno zdravstveno stanje, pri katerem dotok krvi v srce nenadoma preneha zaradi zamašene koronarne arterije. Takoj pride do poškodb okoliških tkiv.

Okrevanje po srčnem infarktu je na koncu odvisno od resnosti stanja in tudi od tega, kako hitro se zdravi.

Takoj po dogodku lahko pričakujete, da boste v bolnišnici ostali 3 do 5 dni oziroma dokler se vaše stanje ne stabilizira.

Na splošno traja nekaj tednov – in morda tudi do nekaj mesecev – da si telo opomore od srčnega napada. Vaše individualno okrevanje je odvisno od:

• vašega splošnega stanja
• dejavnikov tveganja
• upoštevanja vašega načrta zdravljenja


Okrevanje po “vdovcu”

Kot že ime pove, se »vdovec« nanaša na hudo vrsto srčnega napada. Pojavi se, ko je blokirane 100 odstotkov leve sprednje padajoče (LAD) arterije.

Ta posebna vrsta srčnega napada je lahko usodna zaradi pomembne vloge arterije LAD pri zagotavljanju krvi v vaše srce.

Simptomi vdovca so podobni tistim pri srčnem napadu zaradi druge zamašene arterije. Ti vključujejo:

• bolečina v prsnem košu
• težko dihanje
• omotica
• potenje
• slabost
• utrujenost

Kljub svojemu imenu lahko srčni napad vdovca prizadene tudi ženske.

S to vrsto srčnega infarkta boste morda v bolnišnici še nekaj dni, še posebej, če morate na operacijo odpiranja arterije LAD.


Dieta

Prehrana z nizko vsebnostjo maščob in malo kalorij dokazano pomaga preprečiti tveganje za srčni napad. Vendar, če ste že imeli srčni infarkt, je pravilna prehrana preprosto nujna, da preprečite pojav v prihodnosti.

En koristen načrt prehranjevanja se imenuje prehranski pristopi za zaustavitev hipertenzije ali DASH.

Splošni cilj te diete je omejiti natrij, rdeče meso in nasičene maščobe, hkrati pa se osredotočiti na vire sadja in zelenjave, bogate s kalijem, skupaj s pustim mesom, ribami in rastlinskimi olji.

Sredozemska dieta je podobna DASH v tem, da oba poudarjata hrano rastlinskega izvora.

Raziskave kažejo, da lahko rastlinska prehrana zmanjša vnetje in oksidativni stres, ki prispeva k srčnemu popuščanju. Takšne diete lahko tudi zmanjšajo resnost bolezni srca.

Na splošno si prizadevajte za:

Če je le mogoče, se izogibajte transmaščobam in nasičenim maščobam. Te maščobe neposredno prispevajo k nastanku oblog v arterijah. Ko se vaše arterije zamašijo, kri ne more več pritekati do srca, kar povzroči srčni napad. Namesto tega uživajte maščobe, ki prihajajo iz rastlinskih virov, kot so olivno olje ali oreščki.
Zaužijte manj kalorij. Zaužitje preveč kalorij in prekomerna telesna teža lahko tudi obremenita vaše srce. Uravnavanje telesne teže in uravnoteženo uživanje rastlinske hrane, pustega mesa in mlečnih izdelkov z nizko vsebnostjo maščob vam lahko pomagajo.
Omejite natrij. Zmanjšanje dnevnega vnosa natrija pod 2300 mg na dan lahko zmanjša krvni tlak in splošno obremenitev srca. To je tudi ključni element diete DASH.
Osredotočite se na uživanje pridelkov. Celo, sveže sadje in zelenjava naj bosta glavna v vaši prehrani. Kadar svežih pridelkov ni na voljo, razmislite o zamenjavi z zamrznjenimi različicami brez dodanega sladkorja ali z konzerviranimi različicami brez soli.


Kakšni so stranski učinki po srčnem infarktu?

Po srčnem napadu je normalno, da se počutite zelo utrujeni. Lahko se počutite šibke in duševno izčrpane.

Morda imate tudi zmanjšan apetit. Uživanje manjših obrokov lahko pripomore k manjši obremenitvi srca.

Po srčnem infarktu so neželeni učinki na duševno zdravje pogosti. Ti lahko trajajo od 2 do 6 mesecev. Nekateri simptomi, povezani z duševnim zdravjem, vključujejo naslednje:

• jeza
• razdražljivost
• strah
• nespečnost in dnevna utrujenost
• žalost
• občutki krivde in brezupa
• izguba zanimanja za hobije


Srčni napadi pri starejših odraslih

Vaše tveganje za srčni infarkt in bolezni srca in ožilja se poveča po 65. letu.

To je posledica s starostjo povezanih sprememb, ki se lahko pojavijo v srcu, vključno z visokim krvnim tlakom (hipertenzija) in otrdelostjo arterij (arterioskleroza).

Preživeti srčni infarkt kot starejša odrasla oseba je prav tako povezano s posebnimi premisleki.

Prehrana in telesna vadba sta ključnega pomena za prihodnje preprečevanje srčnega infarkta, vendar lahko okrevanje traja dlje. Starejši odrasli so lahko tudi izpostavljeni večjemu tveganju za kognitivne težave in zmanjšano funkcionalno gibanje.

Da bi zmanjšali dolgoročne učinke srčnega infarkta, je priporočljivo, da so starejši odrasli še posebej pozorni na povečanje telesne dejavnosti, ko je to mogoče.

To bo pomagalo okrepiti srčno mišico in jo zaščititi pred prihodnjimi poškodbami.

Drug premislek je poskušanje znižanja krvnega tlaka, kot je potrebno. Hipertenzija je najpogostejša s srcem povezana bolezen pri odraslih, starejših od 75 let.


Srčni infarkt in stenti

Stent se uporablja za zmanjšanje možnosti srčnega infarkta. Ta cev iz žične mreže se vstavi v zamašeno arterijo, da pomaga povečati pretok krvi v srce. Stent ostane trajno na mestu, da se izboljša vaše stanje.

Ko opravite koronarno angioplastiko, namestitev stenta odpre vaše arterije in poveča pretok krvi v srčno mišico. Stenti zmanjšajo splošno tveganje za zoženje iste arterije.

Vendar je še vedno možno, da boste v prihodnosti imeli srčni infarkt zaradi druge zamašene arterije. Zato je sprejemanje življenjskih navad, ki so zdrave za srce, tako pomembno.

Izvajanje teh sprememb lahko igra pomembno vlogo pri preprečevanju prihodnjih napadov.

Praviloma velja, da morate nemudoma obiskati svojega zdravnika, če občutite bolečino v prsih – tudi po namestitvi stenta. V redkih primerih, ko se stent zapre, boste potrebovali operacijo, da ponovno odprete arterijo.

Možno je tudi, da se po vstavitvi stenta pojavi krvni strdek, kar lahko poveča tveganje za srčni napad.

Zdravnik vam bo verjetno priporočil jemanje aspirina in zdravil proti strjevanju krvi na recept, kot sta tikagrelor (Brilinta) ali klopidogrel (Plavix) za preprečevanje krvnih strdkov.


Spremembe življenjskega sloga

Življenjski slog, ki je zdrav za srce, lahko dopolni načrt zdravljenja bolezni srca. Razmislite o svojih trenutnih življenjskih navadah in poiščite načine, kako jih lahko izboljšate.

Telovadba

Dokler vaš zdravnik daje zeleno luč, lahko začnete s programom vadbe, potem ko okrevate po srčnem napadu.

Redna vadba je vsekakor pomembna za vzdrževanje telesne teže, vendar deluje tudi na mišice – najpomembnejša mišica je srce.

Vsaka oblika vadbe, ki vam požene kri, je koristna. Ko gre za zdravje srca, pa je najboljša aerobna vadba. Primeri vključujejo:

• plavanje
• kolesarjenje
• tek
• zmerna do hitra hoja

Te oblike vadbe pomagajo povečati količino kisika, ki kroži po vašem telesu, in tudi okrepijo sposobnost srca, da ga črpa po krvnem obtoku do preostalega telesa.

Kot dodaten bonus redna aerobna vadba prav tako pomaga zmanjšati:

• visok krvni pritisk
• stres
• holesterol

Če med vadbo opazite kakršne koli nenavadne simptome, kot so dolgotrajna kratka sapa, šibki udi ali bolečine v prsih, takoj prenehajte in poiščite nujno zdravniško pomoč.

Nehajte kaditi

Če kadite, ste v preteklosti morda razmišljali o tem, da bi prenehali kaditi, vendar je to še bolj pomembno po srčnem napadu.

Kajenje je dejavnik tveganja za bolezni srca, saj z zmanjšanjem kisikovih celic v krvnem obtoku zvišuje krvni tlak in tveganje za nastanek strdkov.

To pomeni, da vaše srce močneje dela za črpanje krvi in ​​ima manj zdravih kisikovih celic za ohranjanje optimalne učinkovitosti.

Opustitev zdaj lahko bistveno izboljša vaše splošno zdravje in tudi pomaga zmanjšati pojav prihodnjih srčnih napadov. Izogibajte se tudi pasivnemu kajenju, saj predstavlja podobne nevarnosti za zdravje srca.

Upravljajte druge dejavnike tveganja

Srčne bolezni se lahko pojavljajo v družinah, vendar je večino srčnih napadov mogoče pripisati izbiri življenjskega sloga.

Poleg prehrane, telesne vadbe in kajenja je pomembno obvladati tudi druge dejavnike tveganja, ki lahko prispevajo k prihodnjim srčnim napadom.

Pogovorite se s svojim zdravnikom glede naslednjega:

• hipertenzija
• visok holesterol
• diabetes
• bolezni ščitnice
• neobičajne količine stresa
• težave z duševnim zdravjem, kot sta anksioznost in depresija
• uživanje alkohola


Rehabilitacija

Prav tako se boste morali vključiti v program rehabilitacije srca. Zdravniki in drugi zdravstveni delavci vodijo te programe. Namenjeni so spremljanju vašega stanja in procesa okrevanja po srčnem napadu.

Skupaj z izobraževanjem o spremembah življenjskega sloga bomo spremljali dejavnike tveganja za vaše srce, da zagotovimo zdravo okrevanje. Vaš zdravnik se bo verjetno pogovoril z vami o načinih, kako lahko spremljate tudi lastne dejavnike tveganja za srce.

Možne ciljne številke za vaše dejavnike tveganja vključujejo:

• krvni tlak nižji od 130/80 mmHg (milimetrov živega srebra)
• obseg pasu manj kot 90 cm za ženske in manj kot 100 cm za moške
• indeks telesne mase (ITM) med 18.5 in 24.9
• holesterol v krvi pod 180 mg/dL (miligramov na deciliter)
• glukoza v krvi pod 100 mg/dl

Med rehabilitacijo srca boste redno odčitavali te meritve. Vendar pa pomaga, da se teh številk zavedate tudi po rehabilitaciji.


Pričakovana življenjska doba po srčnem napadu

Skupno tveganje za srčni infarkt narašča s starostjo, zlasti pri moških, starejših od 45 let, in ženskah, starejših od 55 let.

Zgodnje odkrivanje in zdravljenje lahko podaljšata celotno pričakovano življenjsko dobo po srčnem napadu. Kljub temu se ocenjuje, da bo 20 odstotkov odraslih, starih 45 let in več, doživelo drugi srčni napad v 5 letih.

Po nekaterih ocenah do 42 odstotkov žensk umre v enem letu po srčnem napadu, medtem ko se enak scenarij zgodi pri 24 odstotkih moških.

Ta razlika v odstotkih je lahko posledica tega, da imajo ženske med srčnim napadom drugačne simptome kot moški in zato srčnega napada ne prepoznajo v zgodnjih fazah.

Pomembno je vedeti, da mnogi ljudje po srčnem napadu živijo dolgo.

Ni splošne statistike, ki bi opisovala pričakovano življenjsko dobo po srčnem napadu. Pomembno je, da delate na svojih posameznih dejavnikih tveganja, da preprečite prihodnje epizode.


Česa ne smete početi po srčnem napadu

Dajte svojemu srcu priložnost, da se pozdravi po srčnem napadu. To pomeni, da boste morda morali nekaj tednov spremeniti svojo običajno rutino in ponovno razmisliti o določenih dejavnostih.

Postopoma se vrnite v vsakodnevno rutino, da ne tvegate ponovitve. Morda boste morali spremeniti svoje dnevne dejavnosti, če so stresne.

Lahko traja do 3 mesece, preden vam zdravnik odobri vrnitev na delo.

Odvisno od stopnje stresa v vaši službi boste morda morali znatno zmanjšati delovno obremenitev ali se vrniti s skrajšanim delovnim časom.

Morda ne boste mogli voziti vozila vsaj teden dni po srčnem napadu. Ta omejitev je lahko daljša, če imate zaplete.

Vsaka država ima drugačno zakonodajo, vendar splošno pravilo je, da mora biti vaše stanje stabilno vsaj 3 tedne, preden smete ponovno voziti.

Zdravnik vam bo verjetno svetoval, da vsaj 2 do 3 tedne po srčnem infarktu opustite spolne odnose in druge fizične aktivnosti.


Vedite, kdaj poiskati zdravniško pomoč

Po okrevanju po prvem srčnem infarktu obstaja povečano tveganje za nov srčni napad.

Bistvenega pomena je, da ostanete v skladu s svojim telesom in zdravniku takoj sporočite kakršne koli simptome, tudi če se zdijo le blagi.

Poiščite nujno zdravniško pomoč, če doživite naslednje:

• nenadna in skrajna utrujenost
• bolečina v prsih in bolečina, ki se širi v eno ali obe roki
• hitro bitje srca
• potenje (brez vadbe)
• omotica ali omedlevica
• otekanje nog
• težko dihanje


Zaključek

Izboljšanje zdravja vašega srca po srčnem napadu je odvisno od tega, kako dobro se držite zdravnikovega načrta zdravljenja. Odvisno je tudi od vaše sposobnosti prepoznavanja morebitnih težav.

Zavedati se morate tudi razlik v rezultatih zdravljenja med moškimi in ženskami po srčnem napadu.

Raziskovalci so ugotovili, da 42 odstotkov žensk umre v enem letu po srčnem napadu v primerjavi s 24 odstotki moških.

Center za nadzor in preprečevanje bolezni (CDC) ocenjuje, da ima 805.000 ljudi vsako leto srčni napad v Združenih državah in da je 200.000 od teh ljudi, ki so že imeli srčni napad.

Poznavanje dejavnikov tveganja in sprememba življenjskega sloga vam lahko pomagata preživeti in uživati ​​v življenju.


vir: https://www.healthline.com/health/heart-disease/after-heart-attack

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas