fbpx

Ultra predelana hrana, povezana z razvojem številnih zdravstvenih stanj

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Nobena skrivnost ni, da so ultra-predelana živila nezdrava, in ne manjka študij, ki podrobno opisujejo njihov vpliv na zdravje ljudi. Ultra predelana živila so običajno množično proizvedena in vključujejo pakirane kosmiče za zajtrk, piškote, rekonstituirane mesne izdelke, instant rezance in sladkane gazirane pijače.

Manj znana je povezava med določeno ultra predelano hrano in tveganjem za več zdravstvenih stanj ali več bolezni.

Nova velika študija je preučevala uživanje ultra predelane hrane in sočasno pojavljanje dveh ali več kroničnih bolezni, kot so rak, bolezni srca in sladkorna bolezen tipa 2.

Ugotovitve kažejo, da je visoka poraba nekaterih ultra predelanih izdelkov povečala tveganje za nastanek raka in kardiometabolične soobolovenosti. Toda vsa živila niso imela enakega učinka – kruh, žitarice in izdelki rastlinskega izvora niso bili povezani z večjim tveganjem.

“Že tako je obravnava ene bolezni veliko breme za pacienta in zdravnike, toda imeti bolezen skupaj z drugo boleznijo, je veliko težje,” pravi avtor študije Heinz Freisling, doktor znanosti, znanstvenik iz oddelka za prehrano in presnovo ( NME) pri Mednarodni agenciji za raziskave raka (IARC).

“Prepoznavanje dejavnikov tveganja, ki lahko prispevajo k preprečevanju soobolevnosti, ki vključuje bolezni, kot so rak, sladkorna bolezen in bolezni srca, je tisto, kar motivira naše delo.”


Ultra-predelana živila, povezana z boleznimi srca in rakom

Velika kohortna študija je preučila podatke iz študije European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) za 266.666 udeležencev (60 % žensk) v sedmih evropskih državah.

Udeleženci v začetku niso imeli raka, bolezni srca in sladkorne bolezni tipa 2.

Z uporabo vprašalnikov so raziskovalci ocenili porabo hrane in pijače udeležencev v izhodiščnem obdobju zadnjih 12 mesecev. Po mediani 11.2 leta spremljanja je 4461 udeležencev (39 % žensk) razvilo soobolevnost raka in kardiometabolnih bolezni, kot sta možganska kap in sladkorna bolezen.

Rezultati kažejo najmočnejšo povezavo soobolovenosti in uživanja ultra predelanih izdelkov živalskega izvora ter umetno in s sladkorjem sladkanih pijač.

“Naša študija poudarja pomen zagotavljanja univerzalnega dostopa do sveže in manj predelane hrane,” je v izjavi povedala glavna avtorica študije Reynalda Córdova, doktorska študentka na dunajski doktorski šoli za farmacevtske, prehranske in športne vede.


Ali je vsa predelana hrana nezdrava?

Edinstvena ugotovitev te študije kaže, da vsa ultra predelana hrana ni veljala za nezdravo.

“Rastlinski UPF [ultra predelana živila] ali kruh in žita niso bili povezani s povečanim tveganjem,” je dejal Freisling. “Čeprav je težko ločiti takšne podskupine od celotnega prehranskega vzorca UPF, menim, da je vredno razmisliti o bolj niansirani analizi podskupin UPF v prihodnjih študijah.”

Freisling je tudi opozoril, da je ključna ugotovitev študije, da se je nepotrebno izogibati vsem ultra-predelanim živilom. “Njihovo uživanje je treba omejiti in dati prednost sveži ali minimalno predelani hrani,” je dejal v izjavi.

Kljub temu se veliko ljudi odloči za ultra predelano hrano zaradi priročnosti, izpolnjevanja prehranskih potreb ali iz ekonomskih razlogov.

Kelsey Costa, registrirana dietetičarka nutricionistka in prehranska svetovalka za National Coalition on Healthcare, je dejala, da morate pri izbiri »bolj zdravih« ultra predelanih živil upoštevati njihovo hranilno vrednost in stopnjo predelave.

“Preberite oznake na živilih, da se izognete skritim sladkorjem, prekomernemu natriju in drugim škodljivim dodatkom,” je povedala za Healthline.

»Polnozrnati kosmiči so boljša izbira v primerjavi s sladkimi kosmiči, ker so manj predelani in polni koristnih vlaknin in hranil. Podobno lahko izbira polnozrnatega ali kaljenega kruha namesto belega kruha telesu zagotovi kompleksne ogljikove hidrate in bistvena hranila.«

Costa je dejala, da sta lahko za vegetarijance in vegane minimalno predelan tofu in tempeh bolj zdrava kot močno predelani izdelki rastlinskega izvora, kot so brezmesne delikatesne rezine in nadomestki sira. Opozorila je, da ti pogosto vsebujejo visoke ravni natrija, konzervansov in drugih dodatkov.


Katera ultra predelana hrana je za vas škodljiva?

Ultra predelana živila so v primerjavi s predelano hrano podvržena dodatni stopnji predelave. Pogosto so polna umetnih arom in sladil ter imajo zelo dolg seznam sestavin. Primeri vključujejo:

• ocvrta hrana
• hrenovke
• predelano meso (npr. šunka, slanina, salama)
• krompirjev čips z okusom
• sladkarije
• sladoled
• gazirane pijača


Kaj ultra predelana hrana naredi telesu?

Nedavne raziskave so povezale uživanje ultra predelane hrane z različnimi stanji, kot so bolezni srca in rak.

Druge raziskave so pokazale, da so ultra-predelana živila »snovi, ki povzročajo odvisnost«, zaradi česar ljudje le še bolj hrepenijo po njih.

Nova študija je odkrila posebno močno povezavo med ultra predelano hrano živalskega izvora in umetnimi sladili ter povečanim tveganjem za soobolevnostjo. Tukaj je podrobnejši pogled na učinke ultra predelane hrane na telo.

Ultra predelani živalski proizvodi

Costa je pojasnila, da živalski proizvodi pogosto vsebujejo veliko nasičenih maščob, kar lahko poveča holesterol lipoproteinov nizke gostote (LDL) ali “slab” holesterol in prispeva k aterosklerozi.

“Določene kemikalije, ki jih najdemo v rdečem in predelanem mesu, tako naravnem kot dodanem, povečajo svoj rakotvorni potencial,” je nadaljevala Costa.

»Ena taka kemikalija, hem, ki je prisotna v rdečem mesu, med prebavo tvori škodljive spojine, ki lahko poškodujejo črevesne celice, kar lahko vodi do kolorektalnega raka. Povedala je, da se podoben proces dogaja pri predelanem mesu, ki ga poslabšajo nitriti in nitratni konzervansi.

Sčasoma je Costa pojasnila, da lahko nadaljnja poraba teh izdelkov povzroči:

• kronično vnetje
• celične poškodbe
• povečan oksidativni stres

Te bolezni lahko povzročijo razvoj več kroničnih bolezni.

“Glede na ta povezana zdravstvena tveganja je priporočljivo omejiti uživanje živalskih proizvodov, hkrati pa raziskati več možnosti rastlinske prehrane za bolj zdrav način življenja,” je dejala.

Umetna sladila

Umetna sladila so povezana z debelostjo, ki lahko poveča tveganje za razvoj drugih kroničnih bolezni.

Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) je pred kratkim klasificirala običajno umetno sladilo, aspartam, kot potencialno rakotvorno snov, čeprav je bila količina, ki bi jo ljudje morali zaužiti, da bi bili izpostavljeni tveganju za raka, izjemno visoka.

Costa je opozorila, da je eritritol, še eno priljubljeno sladilo, povezano s povečanim tveganjem za srčni napad in možgansko kap.

“Poleg tega je uživanje teh kemičnih alternativ povezano s škodljivimi učinki na zdravje črevesja, kar lahko poruši ravnovesje koristnih bakterij v našem prebavnem sistemu,” je dejala Costa in dodala, da lahko neravnovesja v črevesnih bakterijah povzročijo:

• vnetje
• črevesno prepustnost (puščajoče črevesje)
• druge prebavne težave

“Ta motnja ravnovesja črevesne mikrobiote lahko prispeva tudi k povečanju telesne mase in poveča tveganje za presnovne bolezni, kot je sladkorna bolezen tipa 2,” je dejala Costa.

“Poleg tega lahko visok vnos sladkorja povzroči insulinsko rezistenco, ključni dejavnik pri razvoju sladkorne bolezni tipa 2, in prispeva k povečanemu vnetju in visokemu krvnemu pritisku, ki sta dejavnika tveganja za bolezni srca.”


Ali je v redu jesti ultra predelano hrano v zmernih količinah?

Costa je dejala, da bi bilo najbolje, da bi ultra predelano hrano uživali zmerno in da se nanjo ne bi zanašali kot na primarni vir prehrane.

“Pogostnost uživanja “varnejše” ultra predelane hrane se lahko razlikuje tudi glede na dejavnike, kot so individualne prehranske potrebe, zdravstveni cilji in življenjski slog,” je dejala.

»Praktičen pristop bi lahko bil, da ta živila vključite v svojo prehrano nekajkrat na teden in ne vsak dan. To omogoča večji poudarek na polnovredni in minimalno predelani hrani, ki je bogata z bistvenimi hranili in je brez škodljivih dodatkov. Ključnega pomena je vedeti, da prehranske smernice niso enoznačne in da morajo biti posamezne prehranjevalne navade usklajene z osebnimi zdravstvenimi okoliščinami in prehranskimi potrebami,« je nadaljevala.

Costa je priporočila omejitev nasičenih maščob, dodanega sladkorja, natrija in drugih škodljivih spojin in dodatkov v ultra predelani hrani.

Kadarkoli je mogoče, izberite dobro uravnoteženo prehrano s polnovrednimi in minimalno predelanimi živili, kot so:

• cela zrna
• stročnice
• oreški
• semena
• sadje


Zaključek

Nova študija je odkrila močno povezavo med uživanjem nekaterih ultra predelanih živil, kot so meso in umetna sladila, ter povečanim tveganjem za soobolevnost.

Druge pogoste ultra predelane skupine živil, kot so kruh in žitarice, niso vplivale na tveganje in morda ne bodo škodovale zdravju.

Strokovnjaki za zdravje in prehrano priporočajo izbiro polnovrednih in minimalno predelanih živil, kadar koli je to mogoče, da zmanjšate tveganje za razvoj kroničnih bolezni.


vir: https://www.healthline.com/health-news/ultraprocessed-foods-cause-heart-disease-cancer

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas