fbpx

Že minimalne količine vadbe lahko zmanjšajo tveganje za možgansko kap

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Celo majhna telesna aktivnost na dan lahko bistveno zmanjša tveganje za možgansko kap.

Medtem ko se večina fitnes smernic osredotoča na idealno količino telesne dejavnosti na dan za dobro zdravje, nova študija kaže, da celo nizka stopnja telesne dejavnosti predstavlja izboljšavo v primerjavi s tem, da ne počnete ničesar.

Ugotovitve so tudi v skladu s smernicami Svetovne zdravstvene organizacije za leto 2020 o telesni dejavnosti, ki poudarjajo sporočilo: “nekaj telesne dejavnosti je bolje kot nič.”

»Zdi se, da je študija v skladu z drugimi nedavno objavljenimi raziskavami, ki kažejo, da imajo lahko tudi nizke ravni telesne dejavnosti izjemne koristi v smislu splošnega zdravja in vplivajo na umrljivost,« pravi Dr. Michael Fredericson, direktor PM&R Sports Medicina in sodirektor Stanfordskega centra za dolgoživost pri Stanford Medicine, ki ni bil povezan z raziskavo.

V študiji, objavljeni 5. marca v BMJ Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry, so znanstveniki izvedli metaanalizo 15 študijskih člankov po pregledu več kot 3000 študij o »telesni dejavnosti v prostem času«, vsesplošnem izrazu za vse vrste telesne dejavnosti, ne glede na intenzivnost. Zajema vrsto dejavnosti od vrtnarjenja in hoje do pohodništva, kolesarjenja in dvigovanja uteži.

»Izvedli smo obsežno metaanalizo študij, vključno s splošno populacijo, da bi ocenili tveganje za možgansko kap, povezano z različnimi stopnjami telesne dejavnosti v prostem času. Naš najpomembnejši rezultat je bil, da lahko že majhna količina telesne dejavnosti zmanjša tveganje za možgansko kap,« pravi dr. Raffaele Ornello, dr. med., nevrolog in raziskovalec na Univerzi v L’Aquili v Italiji ter avtor študije.


Do 30 % zmanjšanje tveganja za možgansko kap

Neaktiven ali sedeč način življenja je uveljavljen dejavnik tveganja za številne kronične bolezni, vključno z debelostjo, srčnimi boleznimi, sladkorno boleznijo tipa 2 in možgansko kapjo. Čeprav je to dobro znano, ni tako jasno, koliko telesne dejavnosti potrebuje nekdo, da pridobi koristi za zdravje. Pravzaprav študija poudarja, da ni niti enotnega mnenja o minimalni količini telesne dejavnosti za zmanjšanje tveganja za možgansko kap.

Torej je v svetu, kjer le eden od štirih odraslih Američanov izpolnjuje smernice glede telesne dejavnosti, razumljivo, zakaj bi raziskovalci želeli vedeti, kakšni so učinki najmanjše količine vadbe na resne posledice, kot je možganska kap.

Toda iz 15 predhodno objavljenih člankov so razbrali jasen signal, da že minimalne količine telesne dejavnosti zmanjšajo tveganje za možgansko kap, neodvisno od starosti in spola.

V primerjavi s posamezniki, ki v prostem času niso izvajali nobene telesne dejavnosti, so tisti, ki so izvajali celo majhne količine, zmanjšali tveganje za možgansko kap za približno 10 – 30 %.

Študija je odkrila tudi potrditvene rezultate pri preučevanju specifičnih vrst izidov možganske kapi. Za ishemično možgansko kap, najpogostejšo vrsto možganske kapi, ki jo povzroči obstrukcija v žili, ki oskrbuje možgane s krvjo, so imeli posamezniki z nizko telesno aktivnostjo 13-odstotno zmanjšanje tveganja v primerjavi s tistimi brez nobene.

Rezultati so bili podobni pri hemoragični kapi, manj pogosti obliki kapi, ki se pojavi, ko krvna žila poči in začne krvaveti v možganih. V tem primeru je nizka stopnja telesne dejavnosti povzročila 16-odstotno zmanjšanje tveganja v primerjavi z odsotnostjo telesne dejavnosti.


Kaj morate vedeti o telesni dejavnosti

Del težav pri ocenjevanju zdravstvenih koristi telesne dejavnosti je njena subjektivna narava: kar je za eno osebo »zmerno«, je lahko za drugo »intenzivno«. Torej, ko so se raziskovalci odločili opraviti pregled, so ugotovili razlike v tem, kako prejšnje študije kategorizirajo ravni vadbe.

Skupno je bilo vključenih 15 študij, ki so zajele več kot 750.000 posameznikov, s povprečnim časom spremljanja 10 let.

Pet študij je uporabilo tri stopnje za kategorizacijo telesne dejavnosti (»brez«, »pod ciljem« in »idealno«); šest študij je uporabilo štiri (»nič«, »nizko«, »zmerno« in »intenzivno«); in dve študiji sta uporabili pet stopenj (»brez«, »nezadostno«, »nizko«, »zmerno« in »intenzivno«).

Toda ne glede na to, koliko kategorij so uporabile študije ali kako so opredelile nizke ravni vadbe, so vse pokazale korist v primerjavi z “nič”.

Seveda so visoke ravni telesne dejavnosti tudi pokazale več koristi. Pri posameznikih, ki so imeli »zmerno« raven telesne dejavnosti, se je tveganje za možgansko kap zmanjšalo za približno 33 %.

Zanimivo je, da se zdi, da so se koristi zmanjšale, ko so posamezniki izvajali na najvišji ravni, »intenzivno«, v primerjavi z zmernejšo vadbo. V dveh študijah je “intenzivna” pokazala le 2-odstotno izboljšanje v primerjavi s popolno odsotnostjo vadbe.

“Obstaja nekaj zaskrbljenosti, da te res visoke ravni vadbe verjetno ne prispevajo k vaši dolgoživosti in bi vas dejansko lahko ogrozile zaradi nekaterih srčnih težav,” je dejal Fredericson.


Koliko bi morali telovaditi?

CDC priporoča, da odrasli potrebujejo 150 minut zmerno intenzivne telesne dejavnosti in 2 dni aktivnosti za krepitev mišic na teden. Vendar ni nujno, da je vse naenkrat. Pravzaprav je povsem sprejemljivo, da svojo telesno dejavnost razdelite na manjše, bolj obvladljive dele.

Tudi telesna aktivnost ne pomeni, da morate več ur preživeti v telovadnici ali opravljati kako drugače naporno dejavnost. Če uživate v vrtnarjenju ali delu zunaj, to šteje. Tudi če sprehajate svojega psa ali se zvečer raztezate.

In seveda, če ste motivirani za tek, dvigovanje uteži ali ukvarjanje s športom, so to drugi odlični načini za telesno dejavnost.

»Tudi osebe z omejenimi fizičnimi zmožnostmi, ki se lahko ukvarjajo le z omejenimi količinami telesne dejavnosti, lahko izkusijo njegove koristi. Naše glavno sporočilo je torej spodbujanje vadbe. Že majhne količine lahko naredijo razliko pri preprečevanju zapletov,« je dejal Ornello.

Iskanje dostopnih načinov za prilagoditev telesne dejavnosti vašemu dnevu je pomembnejše od določene vrste dejavnosti, ki jo izvajate.

“V resnici gre samo za to, da ljudje ostanejo aktivni,” je dejal Fredericson.

»Recimo, da imate poškodbo kolena, potem bi morda lahko šli v bazen ali dvigovali uteži zgornjega dela telesa. Če ne morete teči, se morda lahko usedete na sobno kolo. Skoraj vedno lahko nekaj narediš,« je rekel.


Zaključek

Nova študija je pokazala, da lahko celo majhna telesna aktivnost znatno zmanjša tveganje za možgansko kap.

Bolj ko ste aktivni, boljši so učinki na zdravje, vendar študija kaže, da je nekaj bolje kot nič.

Telesna dejavnost vključuje vse od vrtnarjenja do teka do dvigovanja uteži, tako da obstajajo možnosti za ljudi vseh starosti in ravni telesne pripravljenosti.


vir: https://www.healthline.com/health-news/even-minimal-amounts-of-exercise-can-drop-your-risk-of-stroke

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas