fbpx

Znaki in simptomi anksioznih motenj

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Mnogi ljudje kdaj v življenju doživijo tesnobo. Pravzaprav je tesnoba zelo običajen odziv na stresne življenjske dogodke, kot so selitev, menjava službe ali finančne težave.

Ko simptomi tesnobe postanejo večji od dogodkov, ki so jih sprožili, in začnejo posegati v vaše življenje, so lahko znaki anksiozne motnje.

Anksiozne motnje so lahko izčrpavajoče, vendar jih lahko ljudje obvladajo z ustrezno pomočjo zdravnika. Prvi korak je prepoznavanje simptomov.

V tem članku razpravljamo o pogostih simptomih anksiozne motnje, pa tudi o tem, kako naravno zmanjšati tesnobo in kdaj poiskati strokovno pomoč.


Pretirana zaskrbljenost

Eden najpogostejših simptomov anksiozne motnje je pretirana zaskrbljenost.

Ljudje z anksioznimi motnjami bodo nesorazmerno zaskrbljeni zaradi dogodkov ali vsakodnevnih situacij.

Zdravnik bo nekomu diagnosticiral generalizirano anksiozno motnjo, če se ta skrb pojavlja večino dni vsaj 6 mesecev in jo je težko nadzorovati.

Skrb mora biti tudi huda in vsiljiva, kar otežuje koncentracijo in opravljanje vsakodnevnih nalog.

Po podatkih Ameriškega združenja za anksioznost in depresijo generalizirana anksiozna motnja prizadene približno 6.8 milijona Američanov, kar je približno 3.1 odstotka prebivalstva Združenih držav. Vendar pa se zdravi manj kot 45 odstotkov ljudi s to motnjo.

Pri ženskah je tudi dvakrat večja verjetnost, da bodo imele generalizirano anksiozno motnjo kot pri moških, motnja pa se pogosto pojavi skupaj z veliko depresijo.


Občutek vznemirjenosti

Ko se nekdo počuti tesnobno, se del njegovega simpatičnega živčnega sistema preobremeni.

To sproži učinke po celem telesu, kot so:

• pospešen utrip
• potne dlani
• tresoče roke
• suha usta

Ti simptomi se pojavijo, ker vaši možgani verjamejo, da ste zaznali nevarnost, in pripravljajo vaše telo, da se odzove na grožnjo.

Vaše telo prenaša kri iz prebavnega sistema proti mišicam, če morate teči ali se boriti. Prav tako poveča vaš srčni utrip in krepi vaše čute.

Čeprav bi bili ti učinki v primeru resnične grožnje koristni, so lahko izčrpavajoči, če je strah samo v vaši glavi.

Nekatere raziskave iz leta 2014 celo kažejo, da ljudje z anksioznimi motnjami ne morejo tako hitro zmanjšati vznemirjenosti kot ljudje brez anksioznih motenj. To pomeni, da lahko občutijo posledice tesnobe dlje časa.


Nemir

Nemir je še en pogost simptom tesnobe, zlasti pri otrocih in najstnikih.

Ko nekdo doživlja nemir, to pogosto opisuje kot občutek “na robu” ali “neudobno željo po gibanju”.

Čeprav se nemir ne pojavi pri vseh ljudeh s tesnobo, je to eden od znakov, ki ga zdravniki pogosto iščejo pri postavljanju diagnoze.


Utrujenost

Preprosta utrujenost je še en možen simptom generalizirane anksiozne motnje.

Ta simptom je lahko za nekatere presenetljiv, saj je anksioznost običajno povezana s hiperaktivnostjo ali vznemirjenostjo.

Pri nekaterih lahko utrujenost sledi napadu anksioznosti, drugi pa se lahko počutijo utrujeni skoraj ves čas.

Ni jasno, ali je ta utrujenost posledica drugih pogostih simptomov tesnobe, kot sta nespečnost ali mišična napetost, ali pa je lahko povezana s hormonskimi učinki kronične anksioznosti.

Pomembno je vedeti, da je utrujenost lahko tudi znak depresije ali drugih zdravstvenih težav, zato samo utrujenost ni dovolj za diagnosticiranje anksiozne motnje.


Težave s koncentracijo

Mnogi ljudje z anksioznostjo poročajo o težavah s koncentracijo.

Študija 175 odraslih z generalizirano anksiozno motnjo je pokazala, da jih je skoraj 90 odstotkov poročalo o težavah s koncentracijo. Ugotovili so tudi, da je intenzivnejša tesnoba povezana z večjimi težavami pri koncentraciji.

Nekatere študije kažejo, da lahko tesnoba prekine delovni spomin, ki je odgovoren za shranjevanje kratkoročnih informacij. To lahko pomaga razložiti dramatično zmanjšanje učinkovitosti, ki ga ljudje pogosto doživljajo v obdobjih visoke tesnobe.

Vendar pa so težave s koncentracijo lahko tudi simptom drugih zdravstvenih stanj, kot je motnja pozornosti s hiperaktivnostjo (ADHD) ali depresija, zato težave s koncentracijo niso zadosten dokaz za diagnosticiranje anksiozne motnje.


Razdražljivost

Večina ljudi z anksioznimi motnjami občuti tudi pretirano razdražljivost.

Glede na študijo o mladostnikih v Združenih državah Amerike iz leta 2015 obstaja neposredna povezava med anksioznimi motnjami in razdražljivostjo.


Napete mišice

Napete mišice večino dni v tednu so še en pogost simptom tesnobe.

Medtem ko so napete mišice pogoste, povezava s tesnobo ni jasna.

Možno je, da mišična napetost sama po sebi poveča občutek tesnobe, možno pa je tudi, da tesnoba vodi do povečane mišične napetosti ali pa lahko tretji dejavnik povzroči oboje.


Težave z nespečnostjo ali spanjem

Motnje spanja so močno povezane z anksioznimi motnjami.

Ljudje z anksiozno motnjo se lahko zbujajo sredi noči in težko zaspijo.

Nekatere študije kažejo, da je pri ljudeh z nespečnostjo 10- do 17-krat večja verjetnost, da bodo razvili nadaljnja duševna stanja, kot je anksioznost.

Čeprav sta nespečnost in tesnoba močno povezani, ni jasno, ali nespečnost vodi v tesnobo, tesnoba vodi v nespečnost ali oboje.

Znano je, da če oseba zdravi svojo osnovno anksiozno motnjo, se tudi nespečnost pogosto izboljša.


Napadi panike

Panična motnja je druga vrsta anksiozne motnje, pri kateri lahko oseba doživi ponavljajoče se napade panike.

Napadi panike povzročajo močan občutek strahu, ki je lahko izčrpavajoč.

Med napadom panike lahko oseba doživi tudi:

• hitro bitje srca
• potenje
• tresenje
• težko dihanje
• tiščanje v prsih
• slabost

Napadi panike se lahko zgodijo kot posamezni pojavi, vendar so lahko znak panične motnje, če se pojavljajo pogosto in nepričakovano.


Izogibanje socialnim situacijam

Morda kažete znake socialne anksiozne motnje, če se vam zdi, da imate:

• občutek tesnobe ali strahu pred prihajajočimi socialnimi situacijami
• ste zaskrbljeni, da bi vas lahko drugi obsojali ali vzeli pod drobnogled
• strah, da bi se osramotili ali ponižali pred drugimi
• izogibanje določenim družabnim dogodkom zaradi teh strahov

Socialna anksiozna motnja je zelo pogosta in prizadene 5 do 10 odstotkov ljudi po vsem svetu.

Socialna anksioznost se ponavadi razvije zgodaj v življenju. Dejansko je povprečna starost ljudi s socialno anksiozno motnjo 13 let, medtem ko približno 90 odstotkov ljudi z diagnozo socialne anksiozne motnje dobi diagnozo do 23. leta.

Ljudje s socialno anksioznostjo so lahko videti zelo sramežljivi in ​​tihi v skupinah ali pri spoznavanju novih ljudi. Čeprav na zunaj morda niso videti v stiski, lahko čutijo izjemen strah in tesnobo.


Iracionalni strahovi

Ekstremni strahovi pred določenimi stvarmi – kot so pajki, zaprti prostori ali višina – so lahko znak fobije.

Fobija je skrajna tesnoba ali strah glede določenega predmeta ali situacije. Občutek je dovolj hud, da ovira vašo sposobnost normalnega delovanja.

Nekatere pogoste fobije vključujejo:

Živalske fobije. Te vključujejo strah pred določenimi živalmi ali žuželkami.
Fobije pred naravnim okoljem. Ljudje s temi fobijami bodo čutili tesnobo zaradi naravnih dogodkov, kot so orkani ali poplave.
Fobije zaradi krvi in ​​poškodb. To vključuje strah pred krvjo, injekcijami, iglami ali poškodbami.
Situacijske fobije. Te fobije vključujejo strah pred določenimi situacijami, kot je vožnja z letalom ali dvigalom.

Agorafobija je še ena fobija, ki vključuje strah pred vsaj dvema od naslednjega:

• uporaba javnega prevoza
• bivanje v odprtih prostorih
• bivanje v zaprtih prostorih
• stanje v vrsti ali množici
• biti sam zunaj doma

Približno 12.5 odstotka Američanov bo v življenju doživelo določeno fobijo. Te fobije se ponavadi razvijejo v otroštvu ali najstniških letih.


Naravni načini za zmanjšanje anksioznosti

Obstaja veliko naravnih načinov za zmanjšanje tesnobe in boljše počutje, kot so:

Uživanje zdrave prehrane. Prehrana, bogata z zelenjavo, sadjem, visokokakovostnim mesom, ribami, oreščki in polnozrnatimi žiti, lahko zmanjša tveganje za razvoj anksioznih motenj, vendar sama prehrana verjetno ni dovolj za zdravljenje.
Uživanje probiotikov in fermentirane hrane. Jemanje probiotikov in uživanje fermentirane hrane sta povezana z izboljšanim duševnim zdravjem.
Omejevanje kofeina. Prekomerno uživanje kofeina lahko poslabša občutek tesnobe pri nekaterih ljudeh, zlasti pri tistih z anksioznimi motnjami.
Vzdržanje od alkohola. Pitje alkohola lahko vpliva na vašo tesnobo, zato vam lahko pomaga, da se izogibate alkoholnim pijačam.
Opustitev kajenja. Kajenje lahko poveča tveganje za razvoj anksiozne motnje.
Pogosta vadba. Redna vadba lahko zmanjša tveganje za razvoj anksiozne motnje, vendar ni jasno, ali pomaga tistim, ki že imajo anksiozno motnjo.
Poskusite z meditacijo. Terapija, ki temelji na meditaciji, lahko znatno zmanjša simptome pri ljudeh z anksioznimi motnjami.
Vadba joge. Redna vadba joge lahko zmanjša simptome pri ljudeh z anksioznimi motnjami, vendar je potrebnih več kakovostnih raziskav.


Kdaj poiskati strokovno pomoč

Anksioznost je lahko izčrpavajoča, zato je pomembno, da poiščete strokovno pomoč, če so vaši simptomi hudi.

Če se večino dni počutite zaskrbljeni in vsaj 6 mesecev doživljate enega ali več zgoraj naštetih simptomov, je to lahko znak anksiozne motnje.

Ne glede na to, kako dolgo že doživljate simptome, če kdaj čutite, da vaša čustva motijo ​​vaše življenje, poiščite strokovno pomoč.

Psihologi in psihiatri z licenco lahko zdravijo anksiozne motnje z različnimi metodami.

Zdravljenje pogosto vključuje kognitivno vedenjsko terapijo, zdravila proti anksioznosti ali nekatere od zgoraj navedenih naravnih terapij.

Sodelovanje s strokovnjakom vam lahko pomaga pri obvladovanju tesnobe in zmanjšanju simptomov čim hitreje in varneje.


Zaključek

Anksiozne motnje lahko vključujejo različne simptome.

Eden najpogostejših simptomov je pretirana in vsiljiva skrb, ki moti vsakodnevno delovanje. Drugi znaki vključujejo:

• vznemirjenost
• nemir
• utrujenost
• težave s koncentracijo
• razdražljivost
• napete mišice
• težave s spanjem

Ponavljajoči se napadi panike lahko kažejo na panično motnjo, strah in izogibanje družbenim situacijam lahko kažeta na socialno anksiozno motnjo, ekstremne fobije pa so lahko znak specifičnih fobijskih motenj.

Ne glede na to, katero vrsto tesnobe morda imate, lahko uporabite veliko naravnih rešitev za pomoč pri njenem lajšanju, medtem ko delate z licenciranim zdravnikom oz. strokovnjakom.


vir: https://www.healthline.com/health/anxiety-disorder-symptoms

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas