fbpx

Kakšna je povezava med travmo in anksioznostjo?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Travma se pojavi, ko ste del ali priča negativni izkušnji, ki premaga vaš odziv na stres in psihološko sposobnost obvladovanja. Vojna, naravne nesreče, zloraba, priča smrti in življenjsko nevarne nesreče so primeri situacij, ki lahko povzročijo travmo.

Po travmatičnem dogodku je naravno, da gremo skozi vrsto čustev, vključno z jezo, krivdo, žalostjo in zmedo. Ti občutki so odvisni od narave vaše izkušnje, od tega, kako tesno ste bili vpleteni, in od tega, kako so okoliščine povezane z vašim notranjim sistemom prepričanj.

Pri vseh temah travme je anksioznost pogost simptom zaradi svoje vloge pri vašem odzivu na stres, znanem tudi kot vaša reakcija »boj, beg ali zamrznitev«.


Kako travma povzroča tesnobo?

Travma je negativna izkušnja, ki je moteča in mučna. To naravno povzroči misli in občutke, ki so prav tako negativne narave, kot so žalost, jeza ali strah.

Ko ste preživeli nekaj travmatičnega, lahko strah, da se bo to ponovilo, in ponovno doživljanje stiske povzročita tesnobo.

Povezava med travmo in tesnobo pa je globlja od vzroka in posledice. Anksioznost sama po sebi ni slaba. To je del odziva vašega telesa na stres, ki je kaskada fizioloških procesov, ki se zgodijo, ko vaši možgani zaznajo izziv.

Začasna tesnoba je del povečane budnosti in zavedanja. Veste, da vas čakajo težave, in jih pričakujete.

Pri tipičnem odzivu na stres tesnoba izgine, ko izgine zaznana grožnja. Toda narava travme lahko prepreči, da bi tesnoba popustila. Travma je stanje psihološke preobremenjenosti. Lahko povzroči trajne strukturne in kemične spremembe v vaših možganih, zaradi katerih ste zaklenjeni v načinu »boj, beg ali zamrznitev«.

Nenehno zaznavanje grožnje lahko pomeni nenehno občutenje tesnobe.

Vztrajna tesnoba zaradi spomina na travmo je le polovica enačbe. Spremembe v možganih zaradi travmatičnih izkušenj lahko vplivajo tudi na to, kako vaši možgani prepoznajo grožnje.

Raziskave kažejo, da travma preprečuje amigdali, ki je struktura v možganih, pri razlikovanju med trenutnimi in preteklimi grožnjami. To pomeni, da lahko opomniki na preteklo travmo ustvarijo enako stopnjo tesnobe, kot če bi se travma dogajala v tem trenutku.


Simptomi anksioznosti, povezane s travmo

Anksioznost zaradi travme je lahko od osebe do osebe različna. Lahko se razlikuje po resnosti in vsi ne doživijo vseh vrst simptomov.

Možno je na primer, da imate enega ali dva večja simptoma – kot sta tista, ki jih opazimo pri PTSM – vendar ne izpolnjujeta kriterijev za to diagnozo.

Primeri simptomov tesnobe, povezanih s travmo, vključujejo:

• izogibanje ljudem, krajem in stvarem, ki vas spominjajo na travmatično izkušnjo
• ponovno doživljanje dogodka skozi nočne more ali prebliske
• vsiljivi spomini
• nenehno razmišljanje o tem, kaj se je zgodilo
• občutek nenehne napetosti, napetosti ali hipervigilacije
• povečan srčni utrip, potenje ali težko dihanje, ko pomislite na travmatično izkušnjo
• napadi panike
• težave s spanjem
• težave s koncentracijo
• stalna zaskrbljenost ali občutek strahu
• slabost
• glavobol
• kronične bolečine
• pogosto jokanje


Kako se spopadate s tesnobo zaradi travme?

Anksioznost zaradi travme je drugotnega pomena glede na vaše izkušnje. To pomeni, da je premagovanje travme ključno za zdravljenje vaših občutkov tesnobe.

Pri večini ljudi učinki travme – kot je povečana anksioznost – sčasoma izginejo. Koliko časa je zelo individualno. Lahko traja tedne, mesece ali celo leta. Med okrevanjem lahko strategije spoprijemanja z anksioznostjo pomagajo pri olajšanju.

Ameriško združenje za anksioznost in depresijo priporoča naslednje nasvete za obvladovanje tesnobe in stresa:

• omejite snovi, ki lahko povečajo občutek tesnobe, kot sta alkohol ali kofein
• dajte prednost kakovostnemu spancu
• vsakodnevno vadite
• uživajte uravnoteženo prehrano
• učite se tehnik sproščanja, kot je strukturirano dihanje ali meditacija
• vzemite si čas za samooskrbo, kot je kratek sprehod ali poslušanje glasbe
• delajte na proslavljanju svojih dnevnih dosežkov, namesto da bi bili samokritični
• vključite se v altruistično delo
• poiščite podporno skupino, kjer boste lahko varno spregovorili o tesnobi
• vadite čuječnost
• imejte pri roki stvar, s katero se zamotite, na primer podcast ali križanko
• vodite dnevnik
• prepoznajte sprožilce vaše tesnobe, da se boste počutili bolj pod nadzorom


Zdravljenje travme in tesnobe

Vsi ne potrebujejo zdravljenja zaradi travme in tesnobe, vendar je vedno v redu, da se pogovorite s strokovnjakom za duševno zdravje o tem, kaj doživljate. Če vam simptomi preprečujejo opravljanje vsakodnevnih dejavnosti, je dobro, da poiščete pomoč strokovnjaka.

Delo s terapevtom vam lahko pomaga predelati to, kar ste dali skozi. Tudi če ne živite z motnjo, povezano s travmo, vam lahko terapija pomaga hitreje okrevati po travmatični izkušnji.

Če živite z motnjo, povezano s travmo, kot je PTSP, so lahko posebni psihoterapevtski pristopi in zdravila del vašega uradnega načrta zdravljenja.

Strokovnjaki za duševno zdravje običajno zdravijo travme z okviri kognitivno vedenjske terapije (CBT). Ti pristopi se osredotočajo na prestrukturiranje nekoristnih miselnih in vedenjskih vzorcev, hkrati pa postopno zagotavljajo varno, preračunano izpostavljenost sprožilcem tesnobe in drugih mučnih čustev.

Pogosti pristopi CBT pri terapiji travme vključujejo naslednje:

• terapija s podaljšano izpostavljenostjo
• terapija kognitivne obdelave
• na travmo usmerjena CBT
• skupinska terapija

Vaš strokovnjak za duševno zdravje vam bo morda predlagal antidepresive, zdravila za spanje ali zdravila proti anksioznosti skupaj z drugimi zdravili, ki vam bodo pomagala pri obvladovanju takojšnjih motečih simptomov.


Zaključek

Travma in tesnoba sta povezani z vašim naravnim odzivom na stres, pa tudi s spremembami v strukturi in delovanju možganov, ki se pojavijo po doživeti travmi.

Čeprav mnogi ljudje ne potrebujejo zdravljenja za obvladovanje anksioznosti, povezane s travmo, lahko pogovor s strokovnjakom za duševno zdravje pomaga pri okrevanju.

Formalno zdravljenje s psihoterapijo in zdravili bo morda potrebno, kadar anksioznost zaradi travme povzroča anksiozno motnjo, kot je PTSM.


vir: https://www.healthline.com/health/anxiety/whats-the-relationship-between-trauma-and-anxiety

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas