fbpx

Vodnik za začetnike po odzivih na travmo

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Travma, ne glede na to, ali je trenutna ali dolgotrajna, vpliva na ljudi na različne načine. To za vas verjetno ni novica.

Toda ali ste vedeli, da lahko štirje različni odzivi pomagajo razložiti, kako se vaše izkušnje kažejo v vaših reakcijah in vedenju?

Najprej je tu boj ali beg, ki ga verjetno najbolj poznate. V osnovnih besedah, ko naletite na grožnjo, se uprete ali maščujete ali preprosto pobegnete.

Morda ste tudi slišali, da se temu reče boj, beg ali zamrznitev. Odziv na zamrznitev si lahko predstavljate kot nekaj podobnega zastoju, začasnemu premoru, ki daje vašemu umu in telesu priložnost, da načrtujeta in se pripravita na naslednje korake.

Toda vaš odziv na travmo lahko preseže boj, beg ali zamrznitev.

Srnati odziv, izraz, ki ga je skoval terapevt Pete Walker, opisuje (pogosto nezavedno) vedenje, katerega cilj je zadovoljiti, pomiriti in pomiriti grožnjo, da bi se zaščitili pred nadaljnjo škodo.

Spodaj bomo podrobno razložili te štiri odzive na travmo ter ponudili nekaj ozadja o tem, zakaj se pojavijo, in navodila za prepoznavanje (in krmarjenje) lastnega odziva.


Najprej si oglejte osnove

Kot morda že veste, se odzivi na travmo zgodijo naravno.

Ko vaše telo prepozna grožnjo, se vaši možgani in avtonomni živčni sistem (ANS) hitro odzovejo in sproščajo hormone, kot sta kortizol in adrenalin.

Ti hormoni sprožijo fizične spremembe, ki vas pomagajo pripraviti na obvladovanje grožnje, ne glede na to, ali gre za dejansko fizično ali čustveno nevarnost ali zaznano škodo.

Primeri so naslednji:

• prepirate se s sodelavcem, ki vas obravnava nepravično
• umaknete se pred avtomobilom, ki prevozi rdečo luč
• zmrznete, ko v temi slišite nepričakovan hrup
• molčite o tem, kako se v resnici počutite, da preprečite prepir

Možen je tudi preaktiven odziv na travmo. Na kratko, to pomeni, da lahko vsakodnevni pojavi in ​​dogodki, ki se večini ljudi ne zdijo grozeči, sprožijo vaš odziv na stres, pa naj bo to boj, beg, zamrznitev.

Prekomerni odzivi na travmo so precej pogosti pri ljudeh, ki so preživeli travme, zlasti tistih, ki so doživeli dolgotrajno zlorabo ali zanemarjanje.

Pravzaprav se pretirano aktiven odziv na travmo – z drugimi besedami obtičanje v boju, begu, zamrznitvi ali rjavenju – lahko zgodi kot del posttravmatske stresne motnje (PTSD) ali kompleksne posttravmatske stresne motnje (C-PTSD).

Kako vpliva navezanost?

Vaš slog navezanosti odraža vašo otroško vez s starši ali glavnim skrbnikom. Ta zgodnji odnos igra pomembno vlogo pri vašem odnosu do drugih v vašem življenju.

Če je vaš negovalec na splošno poskrbel za vaše potrebe in ste se lahko zanesli nanj za fizično in čustveno podporo, ste verjetno odraščali s samozavestjo, da zaupate drugim in gradite zdrave odnose s prijatelji in partnerji.

Prav tako boste, kot nakazuje Walkerjeva teorija, ugotovili, da je večinoma mogoče premagati stres, izzive in druge grožnje tako, da dosežete odziv na travmo, ki najbolje deluje v dani situaciji.

Življenje skozi ponavljajoče se zlorabe, zanemarjanje ali druge travmatične okoliščine v otroštvu lahko oteži učinkovito uporabo teh odzivov.

Namesto tega se lahko znajdete »zataknjeni« v enem načinu in se spopadate s konflikti in izzivi tako, kot ste se spopadali v otroštvu: dajete prednost odzivu, ki najbolje ustreza vašim potrebam, saj vam pomaga ubežati nadaljnji škodi.

To lahko nedvomno dodatno oteži proces gradnje zdravih odnosov.


Razumevanje vašega odgovora

Ko ste doživeli čustveno zlorabo ali fizično zanemarjanje, lahko številni dejavniki vplivajo na vaš odziv:

• vrsta travme
• poseben vzorec zanemarjanja in zlorabe
• vaša vloga v družini in odnosi z drugimi družinskimi člani
• genetika, vključno z osebnostnimi lastnostmi

Primer

Recimo, da želite zaščititi svoje mlajše brate in sestre pred jezo in agresijo svojih staršev. Nočeš pobegniti in jih pustiti samih. Veš pa tudi, da moraš nekako ukrepati, kar izključuje zmrzovanje.

To pušča dve možnosti:

• se pretepati ali na kakršen koli način ukrepati proti svojemu staršu
• bleščati ali narediti nekaj, da bi jih pomirili in ohranili mirne, da ne bi postali nasilni

Morda boste naravno gravitirali k enemu ali drugemu glede na svoje temeljne osebnostne lastnosti, vendar lahko tudi situacija vpliva. Če je vaš starš veliko večji in močnejši in se ne morete domisliti nobenega načina, kako bi subtilno ukrepali, se lahko zatečete k ulizičenju.

Če se odziv izkaže za učinkovitega, lahko zlahka postane samodejen – v vseh vaših odnosih, celo leta kasneje.


Odziv na boj

Ta odziv običajno izhaja iz nezavednega prepričanja, da bo ohranjanje moči in nadzora nad drugimi vodilo do sprejemanja, ljubezni in varnosti, ki jo potrebujete, a je niste dobili v otroštvu, pravi Walker.

Ta odziv se ponavadi pojavi pogosteje, ko vaši negovalci:

• niso zagotovili razumnih in zdravih omejitev
• niso dal vse, kar ste zahtevali
• so vas osramotil
• so prikazovali narcističen bes, ustrahovanje ali gnus

Medtem ko se boj pogosto nanaša na dejansko fizično ali verbalno agresijo, lahko zajema katero koli dejanje, ki ga sprejmete, da se uprete grožnji ali jo zanikate, na primer:

• objavite javno objavo v družabnem omrežju, potem ko vas partner prevara, da vsi vedo, kaj je storil
• kričite na prijatelja, ko pomotoma omeni nekaj, kar želite ohraniti zasebno
• širjenje govoric o sodelavcu, ki je kritiziral vaše delo
• en teden nočete govoriti s partnerjem, ko izgubi vaša najljubša sončna očala

Walker tudi ugotavlja, da je lahko fiksen odziv na boj podlaga za narcistično obrambo. Strokovnjaki dejansko prepoznavajo zlorabo v otroštvu kot možni vzrok za narcistično osebnostno motnjo, čeprav imajo vlogo tudi drugi dejavniki.

V svojih odnosih boste morda bolj nagnjeni k ambivalentnim ali izogibajočim se stilom navezanosti.


Odziv na letenje

Skratka, za odziv na beg je značilna želja po begu ali zanikanju bolečine, čustvenega nemira in druge stiske.

Morda se znajdete ujeti v načinu letenja, če vam je kot otrok pobeg od staršev pomagal preprečiti večino njihove neprijaznosti in ublažiti vpliv zlorabe, ki ste jo doživeli.

Pobeg ima lahko dobesedno obliko:

• daljše bivanje v šoli in pri prijateljih
• potepanje po soseski

Ali bolj figurativno:

• vrzite se v študij, da se zaposlite
• ustvarjanje neskončnih načrtov za pobeg
• utapljanje prepirov z glasbo

Kot odrasel lahko še naprej bežite pred zahtevnimi ali težkimi situacijami na naslednje načine:

• prizadevanje za popolnost v vseh vidikih življenja, tako da vas nihče ne more kritizirati ali izzivati
• končanje odnosov, ko se počutite ogrožene, preden se druga oseba lahko razide z vami
• izogibanje konfliktom ali kateri koli situaciji, ki povzroča težka ali boleča čustva
• uporaba dela, hobijev ali celo alkohola in substanc za odganjanje občutkov strahu, tesnobe ali panike


Odziv na zamrznitev

Odziv na zamrznitev služi kot taktika zastoja. Vaši možgani pritisnejo gumb »pavza«, vendar ostanejo hiperprevidni, čakajo in pozorno opazujejo, dokler ne ugotovijo, ali je beg ali boj boljša pot do varnosti.

Nekateri strokovnjaki so poudarili, da se ta odziv dejansko zgodi najprej, preden se odločite za beg ali boj. In kdaj se kateri koli ukrep zdi manj kot izvedljiv? Morda boste potem kot odgovor na vaš strah »padli«.

Dolgotrajni odziv na zamrznitev je lahko podoben maski, s katero se zaščitite, ko ne morete prepoznati nobenega načina za boj ali pobeg.

Za masko lahko:

• uporabite fantazijo ali domišljijo, da pobegnete iz vsakodnevne stiske
• imate raje samoto in se izogibajo tesnim odnosom
• skrivate ​​čustva in občutke
• fizično se ločite od sveta s spanjem ali z bivanjem v svoji sobi ali hiši
• duševno se »odjavite« iz situacij, ki se vam zdijo boleče ali stresne


Odziv prilikovanja

Walker je identificiral četrti odziv na travmo skozi svoje izkušnje, ko je pomagal osebam, ki so preživele zlorabo in travmo v otroštvu.

Ta odziv, ki ga je poimenoval “prilikovanje”, ponuja alternativno pot do varnosti. Škodi se skratka izognete tako, da se naučite ugoditi osebi, ki vam grozi, in jo osrečiti.

V otroštvu lahko to vključuje:

• ignoriranje lastnih potreb po skrbi za starša
• biti čim bolj koristen
• zanemarjanje ali nezmožnost razvijanja lastne samoidentitete
• ponujanje pohvale in občudovanja, tudi ko vas kritizirajo

Morda se boste naučili laskati, na primer, da bi ugajali narcisoidno branilemu staršu ali tistemu, katerega vedenja niste mogli predvideti.

Odpoved osebnim mejam in omejitvam v otroštvu je morda pomagala zmanjšati zlorabo, vendar se ta odziv ponavadi zadrži v odrasli dobi, kjer pogosto spodbuja soodvisnost ali težnje po ugajanju ljudi.

Kar počnete:

• privolite v vse, kar vaš partner zahteva od vas, tudi če raje ne
• nenehno hvalite vodjo v upanju, da se boste izognili kritiki ali negativnim povratnim informacijam
• počutite se, kot da veste zelo malo o tem, kaj vam je všeč ali v čem uživate
• izogibajte se deljenju svojih misli ali občutkov v bližnjih odnosih, ker se bojite, da bi druge razjezili
• imeti malo, če sploh, meja glede lastnih potreb


Trajni vpliv travme

Travma vas ne prizadene samo v tem trenutku. Pogosteje ima dolgotrajne učinke, ki lahko motijo ​​dobro počutje v prihodnjih letih.

Samo en primer zlorabe lahko povzroči globoko bolečino in travmo. Ponavljajoča se zloraba ima lahko še bolj uničujoč davek, saj škoduje vaši sposobnosti za oblikovanje zdravih prijateljstev in odnosov, da ne omenjamo vašega fizičnega in duševnega zdravja.

Lahko pa prebrodiš travmo in zmanjšaš njen vpliv na svoje življenje.

Prepoznavanje vašega odziva na travmo je odličen začetek. Vendar ne pozabite, da vaš odgovor morda ne spada v eno od teh štirih kategorij.

Kot pojasnjuje Walkerjeva teorija, se večina ljudi, ki trpijo zaradi dolgotrajne travme, usmeri k bolj hibridnemu odzivu, kot sta beg srne ali zamrznitev letenja.

Terapija je pogosto ključna

Medtem ko lahko pomoč bližnjih vedno pomaga pri okrevanju po travmi in zlorabi, večina ljudi potrebuje malo več podpore. Pravzaprav sta PTSM (posttravmatska stresna motnja) in C-PTSD (kompleksna posttravmatska stresna motnja) priznana stanja duševnega zdravja, ki se na splošno ne izboljšajo brez strokovne podpore.

Z vodstvom strokovnjaka za duševno zdravje lahko dosežete naslednje:

• izziv in prekinitev fiksnega odziva na travmo
• naučite se dostopati do učinkovitejših odzivov, ko se soočite z dejanskimi grožnjami
• začnete zdraviti čustveno bolečino
• naučite se postavljati zdrave meje
• ponovno vzpostavite stik s svojim občutkom sebe


Zaključek

Vaš odziv na travmo je lahko ostanek bolečega otroštva, vendar ni vklesan v kamen.

Podpora usposobljenega terapevta vam lahko v veliki meri pomaga pri odpravljanju globoko zasidranih učinkov pretekle travme, skupaj s kakršnimi koli simptomi duševnega zdravja, ki jih doživite zaradi tega.


vir: https://www.healthline.com/health/mental-health/fight-flight-freeze-fawn

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas