fbpx

Ali kava in kofein zavirata absorpcijo železa?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Živila in pijače s kofeinom so postale stalnica v večini sodobnega prehranjevanja.

Kava je med najbolj priljubljenimi, saj jo pije 80 % odraslih Američanov.

Kofein je naravni stimulans. Vendar pa nekateri trdijo, da moti absorpcijo nekaterih hranil, kot je železo.

Posledično so nekaterim ljudem svetovali, naj se izogibajo kavi in ​​kofeinu.

Tukaj je vse, kar morate vedeti o tem, kako kava in kofein vplivata na absorpcijo železa.


Kava in kofein lahko zavirata absorpcijo železa

Več študij je pokazalo, da lahko kava in druge kofeinske pijače zmanjšajo absorpcijo železa.

Ena študija je pokazala, da je uživanje skodelice kave ob hamburgerju zmanjšalo absorpcijo železa za 39 %. Pitje čaja, znanega zaviralca absorpcije železa, je z istim obrokom zmanjšalo absorpcijo železa za neverjetnih 64 %.

Druga študija je pokazala, da pitje skodelice instant kave s kruhom zmanjša absorpcijo železa za 60 – 90 %.

Še več, močnejša kot sta kava ali čaj, manj železa se absorbira.

Vendar se zdi, da sam kofein ni glavna snov, ki moti absorpcijo železa.

Pravzaprav je neka študija pokazala, da se kofein sam veže le na približno 6 % železa iz obroka. Glede na to, da je to relativno majhna količina, morajo na absorpcijo železa vplivati ​​drugi dejavniki.

Poleg tega lahko redno uživanje kave vpliva tudi na raven zalog železa.

Obsežna študija je pokazala, da je pri starejših ljudeh vsaka tedenska skodelica kave povezana z 1 % nižjo ravnjo feritina, beljakovine, ki kaže na raven zalog železa.

Vendar je pomembno vedeti, da so učinki kave in kofeina na absorpcijo železa odvisni od tega, kdaj pijete kavo. Na primer, pitje kave eno uro pred obrokom ni vplivalo na absorpcijo železa.


Druge snovi vplivajo na absorpcijo železa

Kofein ni edina snov, za katero je znano, da moti absorpcijo železa.

Polifenoli v kavi in ​​čaju naj bi bili glavni zaviralci absorpcije železa.

Sem spada klorogenska kislina, ki jo najdemo predvsem v kavi, kakavu in nekaterih zeliščih. Prav tako tanini, ki jih najdemo v črnem čaju in kavi, zavirajo absorpcijo železa.

Te spojine se med prebavo vežejo na železo, kar oteži absorpcijo.

Njihov učinek na absorpcijo železa je odvisen od odmerka, kar pomeni, da se absorpcija železa zmanjšuje, ko se vsebnost polifenolov v hrani ali pijači poveča.

V eni študiji je pitje pijač, ki vsebujejo 20 – 50 mg polifenolov na porcijo, zmanjšalo absorpcijo železa iz krušnega obroka za 50 – 70 %. Medtem so pijače, ki vsebujejo 100 – 400 mg polifenolov na porcijo, zmanjšale absorpcijo železa za 60 – 90 %.

Druga študija je pokazala, da uživanje 5 mg taninov zavira absorpcijo železa za 20 %, medtem ko jo 25 mg taninov zmanjša za 67 % in 100 mg za 88 %.


Vrsta obroka vpliva na absorpcijo železa

Absorpcija železa je kompleksna in nanjo vplivajo številni prehranski dejavniki.

Dokazi kažejo, da ima vrsta hrane, ki jo jeste, večji vpliv na absorpcijo železa kot učinek pitja kave ali kofeinskih pijač.

Nekatere vrste živil povečajo absorpcijo železa, druge pa jo zavirajo. Pomembna je tudi vrsta železa, ki ga uživate.

Železo je v hrani prisotno v dveh oblikah – hemsko in nehemsko železo.

Nehemsko železo, ki ga najdemo predvsem v hrani rastlinskega izvora, je razmeroma nestabilno in nanj vplivajo številni prehranski dejavniki. Absorbira se le 2 – 20 % nehemskega železa.

V nasprotju s tem ima hemsko železo, ki ga najdemo le v živalskih tkivih (meso, perutnina in morski sadeži), veliko višjo stopnjo absorpcije 15 – 35 %. To je zato, ker se absorbira nedotaknjeno in nanj ne vplivajo drugi prehranski dejavniki.

Tako je večja verjetnost, da kava in pijače s kofeinom zavirajo absorpcijo nehemskega železa iz rastlinskih živil, vendar imajo zelo majhen učinek na hemsko železo iz živalske hrane.

Poleg tega lahko vključitev živalskih beljakovin, vitamina C in bakra v obroke poveča absorpcijo nehemskega železa in zmanjša negativne učinke kave in kofeinskih pijač na absorpcijo železa.

Posledično bosta vaša izbira hrane in vrsta železa, ki ga uživate, določala učinek kave in kofeinskih pijač na absorpcijo železa.


Ali bi morali zmanjšati vnos kave in kofeina?

Več študij kaže, da kava in kofein nista povezana s pomanjkanjem železa pri zdravih ljudeh, pri katerih ni tveganja za pomanjkanje železa.

Mnogi ljudje dobijo dovolj železa s hrano, ki jo zaužijejo. Redno uživanje zadostne količine vitamina C in hemskega železa iz mesa, perutnine in morskih sadežev lahko pomaga premagati zaviranje železa zaradi pitja kave in čaja.

Vendar to morda ne velja, če so polifenoli zaužiti v zelo visokih ravneh.

Za tiste, ki jim grozi pomanjkanje železa, veliko uživanje kave in čaja morda ni najboljša ideja.

Ogrožene skupine vključujejo ženske v rodni dobi, dojenčke in majhne otroke, ljudi s slabo ali restriktivno prehrano, kot so vegetarijanci, in ljudi z določenimi zdravstvenimi težavami, kot je vnetna črevesna bolezen.

Kljub temu morda tem skupinam ni treba popolnoma opustiti kave in kofeina.

Namesto tega se ljudem v nevarnosti svetuje, da upoštevajo te koristne nasvete:

• Med obroki pijte kavo ali čaj
• Po jedi počakajte vsaj eno uro, preden pijete kavo ali čaj
• Povečajte vnos hemskega železa z mesom, perutnino ali morskimi sadeži
• Povečajte vnos vitamina C ob obrokih
• Jejte živila, obogatena z železom
• Jejte živila z visoko vsebnostjo kalcija in živila z veliko vlakninami, kot so polnozrnata žita, ločeno od živil, bogatih z železom.

To bo pomagalo omejiti učinke, ki jih imajo kava in pijače s kofeinom na absorpcijo železa.


Zaključek

Dokazano je, da pijače s kofeinom, kot sta kava in čaj, zavirajo absorpcijo železa.

Vendar je to bolj verjetno zaradi njihove vsebnosti polifenolov in ne kofeina samega.

Živila in pijače s kofeinom pri zdravih ljudeh niso povezani s pomanjkanjem železa, saj na absorpcijo železa vplivajo številni drugi prehranski dejavniki.

Vendar pa bi tistim, pri katerih obstaja tveganje za pomanjkanje, koristilo, če bi se izogibali kavi in ​​čaju med obroki in počakali eno uro po obroku, da bi popili kavo ali čaj.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/coffee-caffeine-iron-absorption

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas