fbpx

Ali lahko predozirate vitamine?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Potrošniki so bombardirani z napovedmi, da lahko jemanje velikih odmerkov nekaterih vitaminov koristi zdravju na več načinov. Prekomerno uživanje nekaterih hranil pa je lahko nevarno.

Uživanje vitaminov je del dnevne rutine milijonov ljudi po vsem svetu.

Čeprav so navodila za varno odmerjanje navedena na večini stekleničk dodatkov, je običajna praksa, da vzamete več, kot je priporočeno.

Oglejmo si varnost jemanja vitaminov, pa tudi neželene učinke in morebitna tveganja, povezana z uživanjem velikih odmerkov.


V maščobi topni v primerjavi z vodotopnimi vitamini

13 znanih vitaminov je razdeljenih v 2 kategoriji – topne v maščobi in topne v vodi.

V vodi topni vitamini

Vodotopni vitamini se zlahka izločijo iz telesa in se ne shranijo zlahka v tkivih. Vitaminov, topnih v vodi, je več kot tistih, ki so topni v maščobi.

Vodotopni vitamini vključujejo vitamin C in osem vitaminov B:

• Vitamin B1 (tiamin)
• Vitamin B2 (riboflavin)
• Vitamin B3 (niacin)
• Vitamin B5 (pantotenska kislina)
• Vitamin B6 (piridoksin)
• Vitamin B7 (biotin)
• Vitamin B9 (folat)
• Vitamin B12 (kobalamin)

Ker se vodotopni vitamini ne shranjujejo, ampak se izločajo z urinom, je manj verjetno, da bodo povzročali težave, tudi če jih jemljemo v velikih odmerkih.

Vendar lahko jemanje megaodmerkov nekaterih vodotopnih vitaminov povzroči potencialno nevarne stranske učinke.

Na primer, jemanje zelo visokih odmerkov vitamina B6 lahko sčasoma povzroči potencialno nepopravljivo poškodbo živcev, medtem ko lahko jemanje velikih količin niacina – običajno več kot 2 grama na dan – povzroči poškodbo jeter.

V maščobi topni vitamini

Za razliko od vodotopnih vitaminov se vitamini, topni v maščobi, ne raztopijo v vodi in se zlahka shranijo v tkivih vašega telesa.

Obstajajo štirje v maščobi topni vitamini:

• Vitamin A
• Vitamin D
• Vitamin E
• Vitamin K

Glede na to, da se vitamini, topni v maščobi, lahko kopičijo v telesu, je večja verjetnost, da bodo ta hranila povzročila toksičnost kot vitamini, topni v vodi.

Čeprav je redko, lahko uživanje preveč vitamina A, D ali E povzroči potencialno škodljive stranske učinke.

Druga možnost je, da je jemanje velikih odmerkov nesintetičnega vitamina K razmeroma neškodljivo, zato ni bila določena zgornja raven vnosa (UL) za to hranilo.

Zgornje ravni vnosa so nastavljene tako, da označujejo največji odmerek hranila, za katerega je malo verjetno, da bo povzročil škodo skoraj vsem ljudem v splošni populaciji.


Možna tveganja zaradi jemanja preveč vitaminov

Če jih zaužijemo naravno s hrano, je malo verjetno, da bodo ta hranila povzročila škodo, tudi če jih zaužijemo v velikih količinah.

Kljub temu, če ga jemljete v koncentriranih odmerkih v obliki dodatka, ga je enostavno zaužiti preveč, kar lahko povzroči negativne posledice za zdravje.

Neželeni učinki prekomernega uživanja vodotopnih vitaminov

Nekateri v vodi topni vitamini lahko pri prekomernem zaužitju povzročijo škodljive učinke, od katerih so nekateri lahko nevarni.

Vendar, podobno kot vitamin K, nekateri vodotopni vitamini nimajo opazne toksičnosti in zato nimajo določene UL.

Ti vitamini vključujejo vitamin B1 (tiamin), vitamin B2 (riboflavin), vitamin B5 (pantotenska kislina), vitamin B7 (biotin) in vitamin B12 (kobalamin).

Pomembno je omeniti, da čeprav ti vitamini nimajo opazne toksičnosti, lahko nekateri medsebojno delujejo z zdravili in vplivajo na rezultate preiskav krvi. Zato je pri vseh prehranskih dopolnilih potrebna previdnost.

Naslednji vodotopni vitamini imajo določene UL, saj lahko povzročijo neželene stranske učinke, če jih jemljete v velikih odmerkih:

Vitamin C. Čeprav ima vitamin C relativno nizko toksičnost, lahko njegovi visoki odmerki povzročijo prebavne motnje, vključno z drisko, krči, slabostjo in bruhanjem. Migrene se lahko pojavijo pri odmerkih 6 gramov na dan.
Vitamin B3 (niacin). Če ga jemljete v obliki nikotinske kisline, lahko niacin povzroči visok krvni tlak, bolečine v trebuhu, poslabšanje vida in poškodbe jeter, če ga uživate v velikih odmerkih 1 – 3 gramov. na dan.
Vitamin B6 (piridoksin). Dolgotrajno prekomerno uživanje B6 lahko povzroči hude nevrološke simptome, kožne lezije, občutljivost na svetlobo, slabost in zgago, pri čemer se nekateri od teh simptomov pojavijo pri zaužitju 1 – 6 odmerkov gramov na dan.!!!!!!
Vitamin B9 (folat). Jemanje preveč folata ali folne kisline v obliki dodatka lahko vpliva na duševne funkcije, negativno vpliva na imunski sistem in prikrije potencialno resno pomanjkanje vitamina B12.

Upoštevajte, da so to stranski učinki, ki jih lahko doživijo zdravi ljudje ob jemanju velikih odmerkov teh vitaminov. Posamezniki z zdravstvenimi težavami lahko doživijo še hujše reakcije na zaužitje prevelike količine vitamina.

Na primer, čeprav je malo verjetno, da bi vitamin C povzročil toksičnost pri zdravih ljudeh, lahko povzroči poškodbe tkiva in smrtne srčne nepravilnosti pri tistih s hemokromatozo, motnjo shranjevanja železa.

Neželeni učinki, povezani s čezmernim uživanjem vitaminov, topnih v maščobi

Ker se vitamini, topni v maščobi, lahko kopičijo v tkivih vašega telesa, lahko povzročijo veliko več škode, če jih jemljete v velikih odmerkih, zlasti v daljših obdobjih.

Poleg vitamina K, ki ima nizek potencial za toksičnost, imajo preostali trije vitamini, topni v maščobi, nastavljeno UL zaradi njihovega potenciala škodovanja pri velikih odmerkih.

Tukaj je nekaj stranskih učinkov, povezanih s prekomernim uživanjem vitaminov, topnih v maščobi:

Vitamin A. Medtem ko se toksičnost vitamina A ali hipervitaminoza A lahko pojavi zaradi uživanja hrane, bogate z vitaminom A, je večinoma povezana z dodatki. Simptomi vključujejo slabost, povečan intrakranialni tlak, komo in celo smrt.
Vitamin D. Toksičnost zaradi jemanja velikih odmerkov dodatkov vitamina D lahko povzroči nevarne simptome, vključno z izgubo teže, izgubo apetita in nerednim srčnim utripom. Prav tako lahko zviša raven kalcija v krvi, kar lahko povzroči poškodbe organov.
Vitamin E. Visoki odmerki dodatkov vitamina E lahko motijo ​​​​strjevanje krvi, povzročijo krvavitve in povzročijo hemoragično kap.

Čeprav ima vitamin K nizek potencial za toksičnost, lahko medsebojno deluje z določenimi zdravili, kot so varfarin in antibiotiki.


Je lahko uživanje preveč vitaminov smrtonosno?

Čeprav je izjemno redko umreti zaradi prevelikega odmerka vitamina, so poročali o primerih smrti, povezanih z zastrupitvijo z vitaminom.

Na primer, hipervitaminozo A lahko povzroči zaužitje enega velikega odmerka več kot 200 mg vitamina A ali kronična uporaba več kot 10-kratnega priporočenega dnevnega vnosa.

Toksičnost vitamina A lahko povzroči resne zaplete, kot je povečan pritisk hrbtenične tekočine, koma in potencialno smrtna poškodba organov.

Poleg tega lahko dolgotrajno jemanje megaodmerkov vitamina D – več kot 50.000 enot dnevno – povzroči visoko raven kalcija v krvi (hiperkalciemija), kar lahko povzroči smrt.

Preveliko odmerjanje drugih vitaminov lahko prav tako povzroči potencialno smrtne stranske učinke, kot je poškodba jeter.

Poročilo o primeru je pokazalo, da lahko jemanje zelo visokih odmerkov, več kot 5 gramov niacina s podaljšanim sproščanjem, povzroči presnovno acidozo, kopičenje kisline v telesnih tekočinah, pa tudi akutno odpoved jeter – oboje je lahko usodno.

Ne pozabite, da so ti potencialno smrtonosni neželeni učinki povezani z jemanjem izjemno visokih odmerkov vitaminov. Kljub temu je pri uživanju katerega koli prehranskega dopolnila vedno potrebna previdnost.


Kako varno jemati vitamine

Najboljši način, da dobite hranila, ki jih potrebujete, je uživanje dobro zaokrožene prehrane. Vendar pa mnogi ljudje potrebujejo dodatek z vitamini iz različnih razlogov.

Starost, genetske motnje, zdravstvene težave in prehrana so dejavniki, ki lahko povečajo potrebo po določenih hranilih.

Na srečo je jemanje vitaminov običajno varno, če se uporabljajo odgovorno.

Naslednja tabela prikazuje priporočeni dnevni vnos (RDI) in dopustne zgornje ravni vnosa (UL) vitaminov, topnih v maščobah in vodi.


RDI za odrasle moške RDI za odrasle ženske UL
Vitamin A 900 µg Ekvivalentov aktivnosti retinola (RAE) 700 µg RAE 3000 µg RAE
Vitamin B1 (tiamin) 1.2 mg 1.1 mg Ni znano
Vitamin B2 (riboflavin) 1.3 mg 1.1 mg Ni znano
Vitamin B3 (niacin) 16 mg Ekvivalent niacina (NE) 14 mg NE 35 mg
Vitamin B5 (pantotenska kislina) 5 mg 5 mg Ni znano
Vitamin B6 (piridoksin) 1.3 mg 1.3 mg 100 mg
Vitamin B7 (biotin) 30 µg 30 µg Ni znano
Vitamin B9 (folat) 400 µg prehranskih ekvivalentov folata (DFE) 400 µg (DFE) 1000 µg
Vitamin B12 (kobalamin) 2.4 µg 2.4 µg Ni znano
Vitamin C 90 mg 75 mg 2000 mg
Vitamin D 600 IU 600 IU 4000 IU
Vitamin E 15 mg 15 mg 1000 mg
Vitamin K 120 µg 90 µg Ni znano


Zaradi možne toksičnosti ni priporočljivo zaužiti več kot dovoljene zgornje ravni vnosa za zgoraj navedena hranila.

Upoštevajte, da vam lahko v določenih okoliščinah vaš zdravnik priporoči, da vzamete več kot UL za določena hranila, da odpravite pomanjkanje.

Na primer, pomanjkanje vitamina D se pogosto zdravi z injekcijami vitamina D v velikih odmerkih ali dodatki, ki zagotavljajo več kot 50.000 enot vitamina D, kar je veliko več od UL.

Čeprav večina stekleničk z dodatki vsebuje priporočila glede tega, koliko vitamina je treba zaužiti na dan, se lahko potrebe razlikujejo od osebe do osebe.

Če imate vprašanja glede odmerjanja vitaminov, je najbolje, da se posvetujete z zdravnikom.


Zaključek

Čeprav veliko ljudi vsak dan varno uživa vitaminske dodatke, je mogoče vzeti prevelik odmerek, kar lahko povzroči neželene stranske učinke.

Preveliko odmerjanje nekaterih vitaminov lahko povzroči resne zaplete in v redkih primerih celo smrt.

Zaradi teh razlogov je pomembno, da vitamine uporabljate odgovorno in se posvetujte z zaupanja vrednim zdravstvenim strokovnjakom, če imate vprašanja o pravilnem odmerjanju.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/can-you-overdose-on-vitamins

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas