fbpx

Ali so vitamini dobri za športnike?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Športniki imajo povečane zahteve za svoje telo in imajo lahko povečane prehranske potrebe. Vitaminski dodatki lahko pomagajo, zlasti športnikom, ki sledijo specializiranim ali restriktivnim dietam.

Vitamini so mikrohranila, ki pomagajo našim telesom delovati najbolj zdravo in najbolje. Uravnotežena prehrana pogosto zagotavlja pravo količino vitaminov. Ker pa lahko športniki za cel dan porabijo dodatno energijo, imajo včasih dodatne prehranske potrebe.

Za nekatere športnike so lahko vitamini dober način za pomoč pri izpolnjevanju teh potreb, vendar je vedno najbolje, da se pogovorite z zdravnikom, preden začnete jemati kakršen koli dodatek.


Ali so vitamini koristni za športnike?

Vitamine najdemo v hrani, ki jo jemo. Večini ljudi (in večini športnikov) zagotavlja uravnotežena prehrana dovolj vitaminov za zdravo delovanje.

Toda vitaminski dodatki lahko pomagajo športnikom, ki imajo druga stanja, ki omejujejo sposobnost telesa, da absorbira hranila, ali ki imajo posebne prehranske pomanjkljivosti. Poleg tega lahko športniki svojim telesom pogosto postavljajo dodatne zahteve in vitamini lahko pomagajo izpolniti le-te.

Če obstajajo prehranske pomanjkljivosti, so te lahko še posebej škodljive za športnike in dodajanje vitaminov je lahko dobra izbira. Zdravnik lahko pomaga ugotoviti, ali bi lahko športniku koristili vitaminski dodatki.


Kateri vitamini so lahko dobri za športnike?

Kar se tiče natančnih potrebnih vitaminov, je odvisno od športnika, njegovega športa in potreb njegovega telesa. Pogosto lahko strokovnjak, kot je dietetik ali zdravnik športne medicine, pomaga športniku pri odločitvi, na katere vitamine in druga hranila naj se osredotoči.

Vendar Akademija za prehrano in dietetiko (AND) predlaga, da obstajajo nekateri vitamini, ki bi lahko koristili športnikom.


Vitamin A

Vitamin A je povezan z vrsto pozitivnih učinkov. Opažene koristi lahko vključujejo zdravje oči, zdravje kosti in izboljšano delovanje imunskega sistema. Pomanjkanje vitamina A lahko povzroči nočno slepoto, pa tudi slabše stanje kože in tkiva.

Vitamin A najdemo v živilih, kot so zelena listnata zelenjava, oranžna in rumena zelenjava, jajca, mlečni izdelki in ribe. Običajno ga je najti tudi v drugih živilih, kot so prehranske ploščice in sokovi, ki imajo dodan vitamin A.

Vitamin A lahko najdete tudi v oblikah kapsul, tablet, praškov in drugih dodatkih.


Vitamini skupine B

Vitamini B so skupina več vitaminov:

• tiamin (B1)
• riboflavin (B2)
• niacin (B3)
• pantotenska kislina (B5)
• piridoksin (B6)
• biotin (B7)
• folat (B9)
• kobalamin (B12)

Ti vitamini pomagajo vašemu metabolizmu pravilno delovati. Vaše telo jih potrebuje za predelavo ogljikovih hidratov in njihovo pretvorbo v energijo. Te vitamine najdemo v različnih živilih. Nekaterim ljudem, zlasti ljudem s posebnimi ali restriktivnimi dietami, lahko včasih koristijo dodatki.

Vitamin B12 se na primer pogosto nahaja v mesu. Posledično se športnikom, ki sledijo veganski in vegetarijanski prehrani, včasih zdijo koristni dodatki B12. Vendar je pomembno, da se pogovorite s svojim zdravnikom, preden začnete jemati dodatke vitamina B.


Vitamin D

Vitamin D pomaga telesu pri uporabi kalcija za izgradnjo kosti, zob in mišic. Pomanjkanje vitamina D lahko povzroči šibke in krhke kosti, kožne bolezni, anemijo in druge zdravstvene težave.

Vitamin D je na voljo v številnih živilih, vključno z jajci, sirom, mlekom in ribami. Izpostavljenost soncu prav tako pomaga telesu pridobiti ta vitamin.

Za ljudi, ki živijo v določenih podnebjih ali delajo v zaprtih prostorih, je običajno, da ne dobijo dovolj vitamina D. Športniki ga morda potrebujejo še več zaradi dodatnih potreb telesa. Dodatki lahko pomagajo.


Železo

Pomanjkanje železa lahko povzroči stanje, imenovano anemija. Ljudje z anemijo včasih občutijo simptome, kot sta utrujenost in omotičnost, ki lahko vplivajo na športno zmogljivost. Železo najdemo v številnih živilih, vključno z zeleno listnato zelenjavo, rdečim mesom in fižolom.

Včasih je lahko športnikom, ki se prehranjujejo vegansko ali vegetarijansko, težko vzdrževati zdravo raven železa.

S krvnim testom lahko ocenite raven železa v krvi. Če nimate dovolj železa, vas lahko o tem obvesti zdravnik. Lahko vam priporoči najboljši dodatek železa.


Vitamin K

Vitamin K pomaga pri strjevanju krvi. Lahko pomaga zaščititi vaše telo pred poškodbami. Za športnike lahko to pomeni zmanjšano tveganje poškodb med tekmovanjem in treningom.

Vitamin K najdemo predvsem v listnati zeleni zelenjavi, kot sta špinača in ohrovt.


Vitamin E

Vitamin E ima antioksidativne lastnosti. Pomaga vašim celicam pri popravljanju in ponovni rasti. Potreben je za tvorbo novih celic in ohranjanje delovanja mišic. Nekatere raziskave kažejo, da lahko pomaga športnikom v fazi okrevanja po vadbi.

Vitamin E najdemo v živilih, kot so oreščki, semena, sadje in nekatera zelenjava.


Ali je jemanje vitaminov možno tveganje, če ste športnik?

Nenavadno, a možno je, da se med jemanjem vitaminov kot športnik pojavijo neželeni učinki. Lahko vzamete preveč vitamina. To se imenuje zastrupitev z vitamini in lahko povzroči vrsto simptomov, ki se razlikujejo glede na vitamin, vendar lahko vključujejo:

• slabost
• bruhanje
• driska
• zaprtje
• bolečine v trebuhu

Poleg tega lahko medsebojno delujejo nekateri vitamini in posebna zdravila. Vitamin K lahko na primer spremeni delovanje varfarina, ki redči kri.

Pomembno je, da se s svojim zdravnikom pogovorite o vseh vitaminih, ki jih nameravate jemati. Lahko vam pomaga narediti najvarnejšo in najboljšo izbiro.


Pogosta vprašanja

Ali vitamini pomagajo pri atletski uspešnosti?

Jemanje vitaminov lahko pomaga ohranjati vaše splošno zdravje in lahko pomaga zaščititi pred poškodbami srca, mišic in drugimi obremenitvami, ki jih atletika lahko povzroči na telo. Boljše splošno zdravje je eden od načinov za izboljšanje vaše splošne atletske uspešnosti.

Kateri multivitamin je najboljši za športnika?

Potrebe po vitaminih so zelo individualne. Preden izberete multivitamin, je pomembno vedeti, katerih vitaminov s svojo prehrano ne zaužijete dovolj ali jih potrebujete več zaradi zahtev vaših specifičnih športnih aktivnosti.

Zato je najbolje, da se pogovorite z zdravnikom, nutricionistom ali drugim zdravstvenim strokovnjakom, ki vam lahko pomaga izbrati pravi multivitamin za vas.


Zaključek

Vitamini pomagajo našemu telesu delovati na najboljši ravni. Za mnoge ljudi zdrava in uravnotežena prehrana zagotavlja dovolj vitaminov.

Vendar pa športniki svojim telesom postavljajo dodatne zahteve in imajo lahko povečane prehranske potrebe. Vitaminski dodatki, vključno z vitamini A, C, E in K, skupaj z železom in vitamini skupine B, lahko pomagajo športnikom zadovoljiti te potrebe.


vir: https://www.healthline.com/health/vitamins-for-athletes

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas