fbpx

Kaj so sladkorni alkoholi in ali so zdrava zamenjava sladkorja?

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Sladkorni alkoholi, kot je sorbitol, se dodajajo živilom, da jim dajo sladek okus kot alternativa navadnemu sladkorju. Ta članek obravnava, kaj so sladkorni alkoholi, kako vplivajo na zdravje in slabe strani, ki jih je treba upoštevati, če se jih odločite dodati svoji prehrani.

Pri prehodu na bolj zdrav način prehranjevanja veliko ljudi zmanjša vnos dodanih sladkorjev.

To je povzročilo porast priljubljenosti nadomestkov sladkorja, kot so sladkorni alkoholi.

Sladkorni alkoholi se dodajajo živilom, vključno z mešanicami za peko, kosmiči in sladoledom, da jim dajo sladek okus brez negativnih stranskih učinkov, povezanih z navadnim sladkorjem.

So bolj zdrava alternativa navadnemu sladkorju, vendar se nekateri morda sprašujejo, kako vplivajo na telo in ali povzročajo kakšne stranske učinke.

Ta članek obravnava, kaj so sladkorni alkoholi, kako vplivajo na zdravje in slabe strani, ki jih je treba upoštevati, če se jih odločite dodati svoji prehrani.


Kaj so sladkorni alkoholi?

Sladkorni alkoholi ali polioli so ogljikovi hidrati. Kot že ime pove, so hibridi molekul sladkorja in molekul alkohola. Kljub svojemu imenu sladkorni alkoholi ne vsebujejo etanola.

Nekateri sladkorni alkoholi, kot sta eritritol in sorbitol, se naravno pojavljajo v živilih, kot sta sadje in zelenjava. Vendar se sladkorni alkoholi, ki jih mnoga podjetja uporabljajo za sladkanje hrane, industrijsko proizvajajo na različne načine.

Medtem ko nekateri mislijo, da so brezkalorična sladila, se sladkorni alkoholi štejejo za nizkokalorična sladila (LCS).

Sladkorni alkoholi so približno 25 – 100 % tako sladki kot sladkor, vendar so manj kalorični in nimajo enakih negativnih učinkov kot običajni sladkor, kot je spodbujanje zobne gnilobe in znatno zvišanje ravni sladkorja v krvi.

Veljajo za nizko prebavljive ogljikove hidrate, kar pomeni, da ko jih zaužijete, jih vaše tanko črevo ne absorbira v celoti. Namesto tega potujejo v debelo črevo, kjer jih bakterije fermentirajo.

Vlaknine in rezistentni škrob prav tako veljajo za slabo prebavljive ogljikove hidrate.

Zanimivo je, da podobno kot vlaknine nekateri sladkorni alkoholi lahko prispevajo k zdravemu prebavnemu sistemu s spodbujanjem rasti koristnih bakterij.

Trenutno je osem sladkornih alkoholov odobrenih za prehrano ljudi:

• eritritol
• hidrogenirani škrobni hidrolizati
• izomalt
• laktitol
• manitol
• maltitol
• sorbitol
• ksilitol

Od teh se v prehrambeni industriji najbolj uporabljajo ksilitol, eritritol in maltitol. Njihov okus je namreč najbolj podoben okusu navadnega sladkorja.

Ker je kemična struktura sladkornih alkoholov podobna strukturi sladkorja, aktivirajo receptorje sladkega okusa na vašem jeziku.


Pogoste vrste

Kot je navedeno zgoraj, je osem vrst sladkornih alkoholov odobrenih za prehrano ljudi.

Ker ksilitol, eritritol in maltitol najbolj posnemajo okus navadnega sladkorja, boste na ta tri sladila naleteli pogosteje kot na druge vrste sladkornih alkoholov.

Sladkorni alkoholi se razlikujejo po okusu, vsebnosti kalorij in načinu delovanja na telo.

Ksilitol

Ksilitol je eden najpogosteje uporabljenih sladkornih alkoholov, saj njegov okus zelo spominja na sladkor.

Je pogosta sestavina žvečilnih gumijev brez sladkorja in izdelkov za ustno nego, kot je zobna pasta.

Ksilitol je najslajši od vseh sladkornih alkoholov, vendar ima približno 40 % manj kalorij kot običajni sladkor. Ljudje običajno dobro prenašajo ksilitol, vendar se lahko pojavijo nekateri prebavni simptomi, če ga zaužijete v velikih količinah.

Eritritol

Eritritol je še en sladkorni alkohol, za katerega velja, da ima odličen okus.

Ima 70 % sladkosti sladkorja, vendar le 5 % kalorij.

Eritritol nima enakih prebavnih stranskih učinkov kot večina drugih sladkornih alkoholov, ker ne doseže vašega debelega črevesja v večjih količinah.

Namesto tega ga večino absorbira vaše tanko črevo, nato pa se razširi po telesu, preden se nespremenjeno izloči z urinom.

Sorbitol

Sorbitol ima gladek občutek v ustih in hladen okus.

Je 60 % tako sladek kot sladkor s približno 60 % kalorij. Je pogosta sestavina hrane in pijače brez sladkorja, vključno z žele namazi in sladkarijami.

Zelo malo vpliva na vaš krvni sladkor in povzroča minimalne prebavne simptome, če zaužijete manj kot 10 gramov. Vendar pa lahko povzroči prebavne težave, kot so bolečine v trebuhu in driska, če zaužijete več kot 20 gramov.

Maltitol

Maltitol ima zelo podoben okus in občutek v ustih kot navadni sladkor. Je 75 – 90 % tako sladko kot sladkor s skoraj polovico manj kalorij.

Tako kot drugi sladkorni alkoholi se maltitol slabo absorbira v tankem črevesju, zato se ne absorbira hitro v vaš krvni obtok in zato nima enakega učinka na krvni sladkor ali raven insulina kot sladkor.

Drugi sladkorni alkoholi

Drugi sladkorni alkoholi, ki jih pogosto najdemo v nekaterih živilih, vključujejo:

• manitol
• izomalt
• laktitol
• hidrogenirani škrobni hidrolizati


Glikemični indeks in učinki na krvni sladkor

Glikemični indeks (GI) je merilo, kako hitro hrana dvigne raven sladkorja v krvi. Glikemični indeks se giblje od 0 do 100.

Nižji kot ima živilo indeks GI, počasneje se po zaužitju tega živila dviguje raven sladkorja v krvi. To pomeni, da je hrana z nižjim indeksom GI bolj zdrava od hrane z višjim indeksom GI.

Spodnji graf primerja GI sladkornih alkoholov. Za referenco je GI saharoze ali namiznega sladkorja 65. Relativna sladkost kaže, kako sladek je okus vsakega sladkornega alkohola v primerjavi z namiznim sladkorjem.


Ime Relativna sladkost Glikemični indeks (GI)
Eritritol 0.63 1
Ksilitol 0.97 12
Mannitol 0.50 2
Sorbitol 0.58 4
Isomalt 0.54 2
Lactitol 0.35 3
Maltitol 0.87 35


Kot lahko vidite iz zgoraj navedenih vrednosti GI, ima večina sladkornih alkoholov zanemarljive učinke na raven sladkorja v krvi.

Čeprav imajo nekateri, kot sta maltitol in ksilitol, višji GI kot drugi sladkorni alkoholi, so še vedno zelo nizki v primerjavi z GI navadnega sladkorja.

To pomeni, da lahko zamenjava navadnega sladkorja s sladkornimi alkoholi ugodno vpliva na raven sladkorja v krvi in ​​pomaga ljudem z boleznimi, kot je sladkorna bolezen, da bolje uravnavajo raven sladkorja v krvi.


Lahko izboljša zdravje zob

Zobna gniloba je dobro dokumentiran stranski učinek uživanja prevelike količine sladkorja.

Ko uživate sladko hrano ali pijačo, določene bakterije v ustih fermentirajo sladkor. Te bakterije se nato razmnožujejo in izločajo kisline, ki razjedajo zaščitno sklenino na vaših zobeh.

Nasprotno pa lahko sladkorni alkoholi, kot sta ksilitol in eritritol, ščitijo pred kariesom.

To je eden glavnih razlogov, da so tako priljubljeni v številnih žvečilnih gumijih in zobnih pastah.

Ksilitol je znan po svojih ugodnih učinkih na zdravje zob in je bil temeljito raziskan.

Ksilitol spodbuja zdravje zob z zmanjšanjem nastajanja zobnih oblog, zaviranjem demineralizacije zob in preprečuje rast škodljivih bakterij.

Študije so pokazale, da ima eritritol podobne učinke na zdravje zob in lahko zmanjša tveganje za nastanek kariesa.


Druge ugodnosti

Sladkorni alkoholi imajo številne druge potencialne koristi, ki jih je vredno poudariti.

Lahko pomaga tistim s sladkorno boleznijo

Ker ima večina sladkornih alkoholov minimalen učinek na raven sladkorja v krvi, so pameten nadomestek sladkorja za tiste s prediabetesom in sladkorno boleznijo.

Vendar je potrebnih več raziskav, da bi razumeli, kako dolgoročno uživanje sladkornega alkohola vpliva na splošno zdravje ljudi s sladkorno boleznijo.

Lahko koristi zdravju črevesja

Nekateri sladkorni alkoholi, kot je maltitol, lahko spodbujajo rast koristnih bakterij, kot so bifidobakterije, v črevesju. Vendar je potrebnih več raziskav na ljudeh, da bi ocenili, kako uživanje sladkornega alkohola vpliva na črevesne bakterije.


Slabe strani

Sladkorni alkoholi imajo nekaj slabosti, ki se jih morate zavedati, preden jih dodate svoji prehrani.

Prebavne težave

Glavna težava s sladkornimi alkoholi je, da lahko nekateri povzročijo stranske učinke na prebavilih pri ljudeh s prebavnimi težavami in brez njih, kot je sindrom razdražljivega črevesja (IBS), zlasti če se zaužijejo v velikih količinah.

Vaše telo jih večine ne more prebaviti, zato potujejo v debelo črevo, kjer jih vaše črevesne bakterije razgradijo.

Iz tega razloga, če zaužijete veliko sladkornih alkoholov v kratkem času, se lahko pojavijo vetrovi, napihnjenost in driska.

Na primer, večina ljudi, ki zaužije manj kot 10 gramov sorbitola, ne bo imela večjih prebavnih težav, razen nekaj vetrov in napihnjenosti. Če pa ga zaužijete več kot 20 gramov, lahko povzroči resne prebavne težave, vključno z bolečino in drisko.

Tudi drugi sladkorni alkoholi, kot je maltitol, lahko povzročijo simptome, zato se je najbolje izogibati njihovemu uživanju v velikih količinah.

Poleg tega nekateri sladkorni alkoholi, vključno s sorbitolom in manitolom, veljajo za fermentabilne oligosaharide, disaharide, monosaharide in poliole – poznane tudi kot FODMAP.

To so vrste ogljikovih hidratov, ki jih vaše črevesje ne more dobro absorbirati, kar lahko pri nekaterih ljudeh povzroči stranske učinke na prebavila.

Ljudje, ki so občutljivi na FODMAP, se morajo izogibati sladkornim alkoholom, z izjemo eritritola. Eritritol se na splošno dobro prenaša in ne velja za visoko sestavino FODMAP.

Ksilitol je strupen za pse

Čeprav ljudje ksilitol dobro prenašajo, je za pse zelo strupen.

Ko psi zaužijejo ksilitol, ga njihova telesa zamenjajo za sladkor in začnejo tvoriti velike količine insulina.

Ko inzulin naraste, začnejo pasje celice vleči sladkor iz krvnega obtoka. To lahko vodi do nizkega krvnega sladkorja in drugih stranskih učinkov – vključno z odpovedjo jeter, ki je lahko usodna.

Če imate psa, hranite ksilitol izven dosega ali pa ga preprosto ne kupujte.

Zdi se, da se ta reakcija pojavlja samo pri psih in zdi se, da je ksilitol edini krivec.


Kateri sladkorni alkohol je najboljša možnost?

Od vseh sladkornih alkoholov se zdi, da je eritritol ena najboljših možnosti. Je tudi ena najbolj priljubljenih in pogosto uporabljenih vrst sladkornega alkohola.

Zakaj je eritritol dobra izbira:

• zelo posnema okus sladkorja
• skoraj ne vsebuje kalorij
• minimalno vpliva na raven sladkorja v krvi
• povzroča bistveno manj prebavnih težav kot drugi sladkorni alkoholi
• dober za vaše zobe
• ne bo škodljiv za vašega psa

Kljub temu, da eritritol velja za varnega in ga ljudje dobro prenašajo, to ne pomeni, da bi morali redno uživati ​​velike količine eritritola ali katerega koli drugega sladkornega alkohola.

Za spodbujanje splošnega zdravja je dobro zmanjšati porabo dodanih sladkorjev, umetnih sladil in nizkokaloričnih sladil, kot so sladkorni alkoholi.

Namesto tega se osredotočite predvsem na polnovredna živila, bogata s hranili, kot so sadje, zelenjava, ribe in oreščki.


Zaključek

Sladkorni alkoholi so priljubljena nizkokalorična sladila, ki jih lahko najdete v številnih nizkokaloričnih živilih in pijačah.

Čeprav se na splošno dobro prenašajo, lahko uživanje velikih količin nekaterih sladkornih alkoholov, kot je sorbitol, povzroči napenjanje in drisko, še posebej, če jih zaužijete v velikih količinah.

Če želite zmanjšati dodani sladkor, poskusite uporabiti malo eritritola, da zagotovite sladkost brez negativnih stranskih učinkov običajnega sladkorja.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/sugar-alcohols-good-or-bad

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas