fbpx

Hashimoto dieta: Pregled, hrana, dodatki in nasveti

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Določeni prehranjevalni načrti, vključno z dieto po avtoimunskem protokolu in dieto brez žit ali glutena, lahko pomagajo zmanjšati vnetje, ki lahko prispeva k Hashimotovemu tiroiditisu.

Hashimotov tiroiditis – včasih imenovan tudi Hashimotova bolezen ali Hashimoto’s – je ena najpogostejših bolezni ščitnice v Združenih državah in drugih razvitih državah.

Tudi če se zdravi z zdravili, lahko simptomi pomembno vplivajo na kakovost življenja.

Raziskave kažejo, da lahko spremembe prehrane in življenjskega sloga poleg standardnih zdravil drastično izboljšajo simptome. Vsaka oseba s Hashimotovim tiroiditisom se drugače odziva na zdravljenje, zato je individualni pristop pri tej bolezni tako pomemben.

Ta članek pojasnjuje spremembe prehrane in življenjskega sloga, ki bodo najverjetneje koristile tistim s Hashimotovim tiroiditisom.


Pregled Hashimotovega tiroiditisa

Hashimotov tiroiditis je avtoimunsko stanje, ki postopoma uničuje tkivo ščitnice preko limfocitov, ki so bele krvne celice, ki so del vašega imunskega sistema.

Ščitnica je endokrina žleza v obliki metulja, ki se nahaja na dnu vašega vratu. Tvori hormone, ki vplivajo na skoraj vse organske sisteme, vključno s srcem, pljuči, okostjem ter prebavnim in centralnim živčnim sistemom. Prav tako nadzoruje metabolizem in rast.

Glavna hormona, ki jih tvori ščitnica, sta tiroksin (T4) in trijodtironin (T3).

Sčasoma poškodba te žleze povzroči nezadostno tvorjenje ščitničnega hormona.


Kako prehrana in življenjski slog vplivata na Hashimoto

Prehrana in življenjski slog igrata ključno vlogo pri obvladovanju Hashimota, saj številni posamezniki ugotovijo, da njihovi simptomi vztrajajo tudi po zdravilih. Poleg tega mnogi ljudje, ki kažejo simptome, ne dobijo zdravil, razen če imajo spremenjene ravni hormonov.

Še več, raziskave kažejo, da je lahko vnetje gonilni dejavnik za široko paleto simptomov Hashimota. Vnetje je pogosto povezano s prehrano.

Spremembe prehrane in življenjskega sloga so prav tako ključne za zmanjšanje tveganja za druge bolezni, saj imajo ljudje s Hashimotovim tiroiditisom večje tveganje za razvoj avtoimunskih bolezni, visokega holesterola, debelosti in sladkorne bolezni.

Raziskave kažejo, da lahko izločanje določene hrane, jemanje dodatkov in sprememba življenjskega sloga znatno izboljša simptome in kakovost življenja.

Poleg tega lahko te spremembe pomagajo zmanjšati vnetje, upočasnijo ali preprečijo poškodbe ščitnice, ki jih povzročajo zvišana protitelesa proti ščitnici, ter uravnavajo telesno težo, krvni sladkor in ravni holesterola.


Prehranski nasveti, ki temeljijo na dokazih

Tukaj je nekaj na dokazih podprtih prehranskih nasvetov za pomoč pri zdravljenju Hashimotovega tiroiditisa.

Diete brez glutena in žit

Številne študije kažejo, da imajo tisti s Hashimotovo boleznijo večjo verjetnost celiakije kot splošna populacija. Zato strokovnjaki priporočajo, da se vsi, ki imajo diagnozo Hashimoto, pregledajo za celiakijo.

Še več, nekateri dokazi kažejo, da lahko diete brez glutena in žitaric koristijo ljudem s Hashimotovim tiroiditisom.

V 6-mesečni študiji pri 34 ženskah s Hashimotovim tiroiditisom je dieta brez glutena zmanjšala raven ščitničnih protiteles, hkrati pa izboljšala delovanje ščitnice in raven vitamina D v primerjavi s kontrolno skupino.

Številne druge študije ugotavljajo, da ljudem s Hashimotovim tiroiditisom – ali avtoimunskimi boleznimi na splošno – dieta brez glutena verjetno koristi, tudi če nimajo celiakije.

Pri dieti brez glutena se izogibajte vsem izdelkom iz pšenice, ječmena in rži. Na primer, večina testenin, kruha in sojinih omak vsebuje gluten – čeprav obstajajo alternative brez glutena.

Dieta brez žit je bolj restriktivna kot dieta brez glutena, saj prepoveduje vsa žita. Čeprav lahko ta sprememba prehrane nudi tudi koristi, je raziskav, ki to podpirajo, malo.

Dieta po avtoimunskem protokolu

Dieta po avtoimunskem protokolu (AIP) je namenjena ljudem z avtoimunskimi boleznimi. Odstrani potencialno škodljiva živila, kot so žitarice, mlečni izdelki, dodan sladkor, kava, stročnice, jajca, alkohol, oreščki, semena, rafinirani sladkorji, olja in aditivi za živila.

V 10-tedenski študiji pri 16 ženskah s Hashimotovim tiroiditisom je AIP dieta privedla do znatnih izboljšav rezultatov kakovosti življenja in je znatno znižala ravni vnetnega označevalca C-reaktivnega proteina (CRP).

Čeprav so ti rezultati obetavni, so potrebne večje dolgotrajne študije.

Upoštevajte, da je AIP dieta postopna izločevalna dieta in jo mora predpisati in nadzorovati izkušen zdravstveni delavec.

Izogibajte se mlečnim izdelkom

Laktozna intoleranca je zelo pogosta pri ljudeh s Hashimotovim tiroiditisom.

V študiji 83 žensk s Hashimotovim tiroiditisom so pri 75.9 % diagnosticirali intoleranco za laktozo.

Če sumite na intoleranco za laktozo, lahko opustitev mlečnih izdelkov pomaga pri prebavnih težavah, pa tudi pri delovanju ščitnice in absorpciji zdravil. Upoštevajte, da ta strategija morda ne bo delovala pri vseh, saj nekateri ljudje s Hashimotovo boleznijo popolnoma dobro prenašajo mlečne izdelke.

Osredotočite se na protivnetna živila

Vnetje je lahko gonilna sila Hashimotovega tiroiditisa. Kot taka lahko protivnetna prehrana, bogata s sadjem in zelenjavo, znatno izboljša simptome.

Študija pri 218 ženskah s Hashimotovim tiroiditisom je pokazala, da so markerji oksidativnega stresa – stanja, ki povzroča kronično vnetje – nižji pri tistih, ki so pogosteje jedle sadje in zelenjavo.

Zelenjava, sadje, začimbe in mastne ribe so le nekateri primeri živil z močnimi protivnetnimi lastnostmi.

Prehranske diete s polnovredno hrano

Po dieti z nizko vsebnostjo dodanega sladkorja in močno predelane hrane, vendar bogate s polnovredno hrano, lahko živila, bogata s hranili, pomagajo izboljšati vaše zdravje, uravnavati telesno težo in zmanjšati simptome, povezane s Hashimoto boleznijo.

Če je le mogoče, pripravite svoje obroke doma iz hranljivih živil, kot so zelenjava, sadje, beljakovine, zdrave maščobe in ogljikovi hidrati, bogati z vlakninami.

Ta živila nudijo močne antioksidativne in protivnetne koristi.

Drugi dietni nasveti

Nekatere raziskave kažejo, da lahko nekatere diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov pomagajo zmanjšati telesno težo in ščitnična protitelesa pri ljudeh s Hashimotovim tiroiditisom.

Te posebne diete zagotavljajo 12 – 15 % dnevnih kalorij iz ogljikovih hidratov in omejujejo goitrogeno hrano. Goitrogeni so snovi, ki jih najdemo v zelenjavi iz družine križnic in sojinih izdelkih, ki lahko motijo ​​tvorjenje ščitničnega hormona.

Kljub temu je zelenjava iz družine križnic zelo hranljiva in kuhanje zmanjša njeno goitrogeno aktivnost. Zato je malo verjetno, da bi motila delovanje ščitnice, razen če jo uživamo v izjemno velikih količinah.

Nekateri dokazi kažejo, da soja škoduje tudi delovanju ščitnice, zato se mnogi ljudje s Hashimotovo boleznijo izogibajo sojinim izdelkom. Kljub temu je potrebnih več raziskav.


Koristni dodatki za Hashimoto

Več dodatkov lahko pomaga zmanjšati vnetje in ščitnična protitelesa pri ljudeh s Hashimotovim tiroiditisom. Poleg tega je pri tistih s tem stanjem večja verjetnost, da jim primanjkuje določenih hranil, zato bo morda potreben dodatek.

Koristni dodatki vključujejo:

Selen. Študije kažejo, da jemanje 200 µg selena na dan lahko pomaga zmanjšati protitelesa proti tiroidni peroksidazi (TPO) in izboljša dobro počutje pri ljudeh s Hashimotovim tiroiditisom.
Cink. Cink je nujen za delovanje ščitnice. Raziskave kažejo, da lahko uživanje 30 mg cinka na dan samostojno ali skupaj s selenom izboljša delovanje ščitnice pri ljudeh s hipotiroidizmom.
Kurkumin. Študije na živalih in ljudeh so pokazale, da lahko ta močna protivnetna in antioksidantna spojina ščiti ščitnico. Poleg tega lahko pomaga pri zdravljenju avtoimunskih bolezni na splošno.
Vitamin D. Dokazano je, da imajo ljudje s Hashimotovim tiroiditisom bistveno nižje ravni tega vitamina kot splošna populacija. Še več, študije povezujejo nizko raven vitamina D z resnostjo Hashimotovega tiroiditisa.
Vitamini B kompleksa. Ljudje s Hashimotovim tiroiditisom imajo prav tako nizko vsebnost vitamina B12. Jemanje visokokakovostnega vitamina B kompleks poveča raven B12 in drugih pomembnih vitaminov B.
Magnezij. Nizke ravni tega minerala so povezane s povečanim tveganjem za Hashimotov tiroiditis in več protitelesi proti ščitnici. Poleg tega lahko odpravljanje pomanjkanja magnezija izboljša simptome pri ljudeh z boleznijo ščitnice.
Železo. Ljudje s Hashimotovim tiroiditisom imajo večjo verjetnost za razvoj anemije. Za odpravo pomanjkanja so morda potrebni dodatki železa.

Ljudem s Hashimotovim tiroiditisom lahko pomagajo tudi drugi dodatki, kot so ribje olje, alfa-lipoična kislina in N-acetil cistein.

Upoštevajte, da lahko dopolnjevanje z visokimi odmerki joda v odsotnosti pomanjkanja joda povzroči neželene učinke pri bolnikih s Hashimotovo boleznijo. Ne jemljite visokih odmerkov dodatkov joda, razen če vam je tako naročil zdravnik.


Živila za uživanje

Če imate Hashimotov tiroiditis, lahko prehrana, bogata s hranili, pomaga zmanjšati resnost simptomov in izboljšati vaše splošno zdravje. Osredotočite se na naslednja živila:

Sadje: jagodičevje, hruške, jabolka, breskve, citrusi, ananas, banane itd.
Neškrobna zelenjava: bučke, artičoke, paradižnik, šparglji, korenje, paprika, brokoli, rukola, gobe itd.
Škrobnata zelenjava: sladki krompir, krompir, grah, želod in maslena buča itd.
Zdrave maščobe: avokado, avokadovo olje, kokosovo olje, olivno olje, nesladkani kokosovi kosmiči, polnomastni jogurt, kokosov jogurt itd.
Živalske beljakovine: losos, jajca, trska, puran, kozice, piščanec itd.
Brezglutenska žita: rjavi riž, valjani oves, kvinoja, testenine iz rjavega riža itd.
Semena, oreščki in maslo iz oreščkov: indijski oreščki, mandlji, makadamija, sončnična semena, bučna semena, naravno arašidovo maslo, mandljevo maslo itd.
Fižol in leča: čičerika, črni fižol, leča itd.
Mlečni in nemlečni nadomestki (obogateni s kalcijem in/ali vitaminom D): kokosovo mleko, kokosov jogurt, mandljevo mleko, mleko iz indijskih oreščkov, polnomasten nesladkan jogurt, kozji sir itd.
Začimbe, zelišča in dišave: kurkuma, bazilika, rožmarin, paprika, žafran, črni poper, salsa, tahini, med, limonin sok, jabolčni kis itd.
Pijače: voda, nesladkan čaj, gazirana voda itd.

Ne pozabite, da se nekateri ljudje s Hashimotovim tiroiditisom izogibajo nekaterim zgoraj omenjenim živilom, kot so žita in mlečni izdelki. Pomembno je, da eksperimentirate s svojo prehrano, da ugotovite, katera hrana vam najbolj ustreza.


Živila, ki se jim je treba izogibati

Odprava ali omejitev naslednjih živil lahko pomaga zmanjšati simptome Hashimota in izboljša vaše splošno zdravje:

Dodani sladkorji in sladkarije: gazirane pijače, energijske pijače, torte, sladoled, pecivo, piškoti, sladkarije, sladki kosmiči, namizni sladkor itd.
Hitra hrana in ocvrta hrana: ocvrt krompirček, hrenovke, ocvrt piščanec itd.
Rafinirana žita: bele testenine, bel kruh, tortilje iz bele moke, bageli itd.
Visoko predelana živila in meso: odmrznjene večerje, margarina, večerja iz mikrovalovne pečice, slanina, klobase itd.
Žita in živila, ki vsebujejo gluten: pšenica, ječmen, rž, krekerji, kruh itd.

Nekateri zdravniki predlagajo, da se naj ljudje s Hashimotovim tiroiditisom izogibajo tudi soji, mlečnim izdelkom in vsem žitom.

Kljub temu, da lahko ta priporočila pomagajo številnim posameznikom, je pomembno, da eksperimentirate s svojo prehrano, da najdete najboljšo metodo zase.

Sodelovanje z dietetikom, ki je specializiran za avtoimunske bolezni, kot je Hashimotov tiroiditis, vam lahko pomaga zožiti potencialno problematična živila in vzpostaviti vzorec prehranjevanja, ki vam bo pomagal, da se boste počutili najbolje.


Druge spremembe življenjskega sloga, ki jih lahko poskusite

Dovolj spanja, zmanjšanje stresa in samooskrba so izjemno pomembni za tiste s Hashimotovim tiroiditisom.

Pravzaprav je študija, opravljena pri 60 ženskah s Hashimotovo boleznijo, pokazala, da je ukvarjanje s praksami zmanjševanja stresa pomagalo zmanjšati njihovo depresijo in anksioznost, izboljšati splošno kakovost življenja in zmanjšati protitelesa proti ščitnici.

Pomembno je tudi, da pustite telesu počitek, ko se počutite utrujeni.

Poleg tega je najbolje, da zdravila za ščitnico vzamete na prazen želodec vsaj 30 – 60 minut pred zajtrkom ali vsaj 3 – 4 ure po večerji za največjo absorpcijo.

Tudi kava in prehranska dopolnila motijo ​​absorpcijo zdravil za ščitnico, zato je najbolje, da vsaj 30 minut po zaužitju zdravila ne uživate nič drugega kot vodo.

Zdravnik lahko odgovori na vsa vprašanja o tem, kako zagotoviti maksimalno absorpcijo.

Upoštevajte, da lahko traja nekaj tednov ali dlje, ko začnete jemati zdravila, da se začnete počutiti bolje. Če se vaši simptomi ne izboljšajo, se pogovorite z zdravnikom o drugih možnostih.

Ker lahko simptomi Hashimota pomembno vplivajo na vašo kakovost življenja in duševno zdravje, se prepričajte, da poiščete zdravstveni tim, ki mu zaupate. To lahko traja nekaj časa, vendar je bistveno za pravo zdravljenje.


Diagnoza in simptomi

Menijo, da se Hashimotov tiroiditis razvije zaradi imunske okvare v povezavi z okoljskimi dejavniki, čeprav ti dejavniki niso popolnoma razumljeni.

Diagnoza je odvisna od simptomov in laboratorijskih rezultatov.

Laboratorijski izvidi, ki kažejo na Hashimotov tiroiditis, vključujejo povišan ščitnično stimulirajoči hormon (TSH), nizko raven prostega tiroksina (FT4) in povečana protitelesa proti ščitnični peroksidazi (anti-TPO).

Nekateri ljudje s Hashimotovim tiroiditisom imajo tudi povišana protitelesa proti receptorjem TSH (TBII) in protitelesa proti tiroglobulinu (anti-Tg). Ta protitelesa napadajo ščitnico.

Uničenje ščitnice zaradi bolezni je redko. V zgodnjih fazah se lahko ljudjem pojavijo simptomi in tudi laboratorijski izvidi kažejo na hipertiroidizem – ali imajo celo normalne laboratorijske vrednosti.

Kot takega je Hashimotov tiroiditis pogosto težko odkriti in posamezniki lahko več mesecev ostanejo brez ustrezne diagnoze. Do ena tretjina ljudi, zdravljenih zaradi hipotiroidizma, ne prejme ustreznega zdravljenja.

Hashimotov tiroiditis prizadene tako ženske kot moške, vendar je pri ženskah 5- do 10-krat večja verjetnost, da bodo zbolele za njim. Tveganje se povečuje s starostjo in večini žensk se diagnosticira med 30. in 50. letom starosti.

Za splošno populacijo skupaj je najvišja starost za Hashimotov tiroiditis med 45 in 65.

To stanje se običajno zdravi s sintetičnimi ali naravnimi ščitničnimi hormoni. Med sintetičnimi sta levotiroksin (Synthroid) in liotironin (Cytomel), med naravnimi pa Armor Thyroid in Nature Throid.

Simptomi

Ker Hashimotov tiroiditis prizadene skoraj vse organske sisteme v telesu, je povezan z različnimi simptomi. Ti vključujejo:

• povečanje telesne mase
• huda utrujenost
• slaba koncentracija
• redčenje, grobi lasje
• suha koža
• počasen ali neenakomeren srčni utrip
• zmanjšana mišična moč
• težko dihanje
• zmanjšana toleranca za vadbo
• intoleranca na mraz
• zvišan krvni tlak
• lomljivi nohti
• zaprtje
• bolečine v vratu ali občutljivost ščitnice
• depresija in anksioznost
• menstrualne nepravilnosti
• nespečnost
• glasovne spremembe

Nezdravljen ali nepravilno zdravljen Hashimotov tiroiditis lahko povzroči resne stranske učinke, kot so povečano tveganje za bolezni srca, kognitivne motnje in celo smrt.


Zaključek

Hashimotov tiroiditis je pogosta avtoimunska bolezen, ki prizadene ščitnico. Povzroča številne simptome, ki lahko vztrajajo tudi, če jemljete zdravila za ščitnico.

Raziskave kažejo, da lahko spremembe prehrane in življenjskega sloga znatno izboljšajo vaše simptome in izboljšajo vaše splošno zdravje. Vendar pa je vsaka oseba s Hashimotovim tiroiditisom drugačna, zato je bistvenega pomena najti prehranjevalni vzorec, ki ustreza vašim potrebam.

Dietetik ali drug zdravstveni delavec, ki je specializiran za avtoimunske bolezni, vam bo morda lahko pomagal najti prehranjevalni vzorec, ki vam ustreza.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/hashimoto-diet

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas