fbpx

Kako lahko vpliva manj kot 7 ur spanja na noč na vas

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Premalo spimo, kar pomembno vpliva na naše vsakodnevno in dolgoročno zdravje.

Najnovejše raziskave, od duševnega zdravja do tega, kako naše telo shranjuje maščobe, dopolnjujejo dokaze, ki kažejo, kako močno pomanjkanje spanja lahko vpliva na naše individualno in skupno zdravje, zlasti v Združenih državah Amerike.

Dobro je dokumentirano, da zadostna količina spanja pomaga krepiti naš imunski sistem in je povezana z manjšim tveganjem za bolezni srca in ožilja ter presnovne bolezni, vključno z debelostjo in sladkorno boleznijo tipa 2.

Raziskovalci z univerze Pennsylvania State University menijo, da nam pomanjkanje spanja škoduje tudi zato, ker se zaradi njega počutimo manj siti tudi po večerji z visoko vsebnostjo maščob.

Študija, ki je bila nedavno objavljena v reviji Journal of Lipid Research, je obravnavala, kako pet ur spanja na noč štiri dni na teden, ki mu je sledila ena 10-urna noč „obnovitvenega spanja“, vpliva na 15 zdravih moških v dvajsetih letih.

Natančneje, kako je to vplivalo na njihovo postprandialno lipemijo ali porast lipoproteinov, bogatih s trigliceridi, ki je povezan z nastankom zamašitev in nevarnih maščobnih oblog v arterijah.

Raziskovalci niso ugotovili nič dobrega.

„Lipidi niso izhlapevali, ampak so se skladiščili,“ je v sporočilu za javnost povedal doktor Orfeu Buxton, profesor na univerzi Penn State in eden od glavnih avtorjev nove študije.

Strokovnjaki še vedno ne morejo natančno opredeliti, zakaj je pomanjkanje spanja težava, vendar pravijo, da stres zaradi dela ne vpliva le na naš spanec, temveč da pomanjkanje spanja povečuje stres na našem delovnem mestu.

Druga nedavna študija, ki so jo izvedli raziskovalci univerze Ball State, je pokazala, da skoraj tretjina zaposlenih Američanov poroča, da spijo 7 ur ali manj, kar je po njihovih besedah iz leta v leto slabše.

Ekipa, ki jo je vodil profesor zdravstvenih ved, doktor Jagdish Khubchandani, je med letoma 2010 in 2018 analizirala 150 000 zaposlenih odraslih Američanov. Ugotovili so, da jih leta 2010 skoraj 31 odstotkov ni spalo dovolj, v naslednjih osmih letih pa se je ta delež povečal na skoraj 36 odstotkov.

Rezultati so bili skoraj enaki za moške in ženske, vendar so nekatere rase in poklici bolj prizadeti kot drugi.

„To je pomembna ugotovitev, saj so ZDA trenutno priča visokim stopnjam kroničnih bolezni v vseh starostnih obdobjih, številne od teh bolezni pa so povezane s težavami s spanjem,“ je v izjavi, ki spremlja raziskavo, dejal dr.


Kdo najmanj spi?

Raziskovalci iz univerze Ball State so ugotovili, da se je najbolj povečalo število odraslih Afroameričanov in pripadnikov različnih ras, saj je v vsaki skupini več kot 45 odstotkov udeležencev študije navedlo, da ne spijo dovolj. To prispeva k rasnim neenakostim, ki so zakoreninjene v ameriškem zdravstvenem varstvu.

Med 45 in 50 odstotki oseb, ki delajo na področju zdravstva ter v policiji in vojski, je poročalo, da jim primanjkuje spanca.

Enainštirideset odstotkov oseb, ki opravljajo poklice v prometu, premeščanju materiala in proizvodnji, je poročalo enako.

To je še posebej zaskrbljujoče, če upoštevamo, da se pri teh zelo stresnih poklicih odločitve o življenju ali smrti pogosto sprejemajo v okvirjih, ki trajajo le nekaj sekund – od izogibanja nesrečam na cesti do zmanjšanja napetosti v potencialno usodnem spopadu.

Ne pomaga niti to, da so običajno povezane z dolgimi in nenavadnimi delovnimi urami, kar otežuje rutinski vzorec spanja.

Khubchandani je dejal, da nezadostno spanje ni povezano le z blagimi do hudimi telesnimi in duševnimi težavami, poškodbami, izgubo produktivnosti in prezgodnjo umrljivostjo, temveč da ni mogoče najti nobenega dokončno znanega vzroka za to, zakaj manj ljudi spi tako, kot potrebujejo.

„Vidimo, da se delovno okolje spreminja, saj Američani delajo dlje časa, poleg tega pa imajo večji dostop do tehnologije in elektronskih naprav ter jih uporabljajo, zaradi česar ljudje ponoči ne spijo,“ je dejal.

„Če k temu dodamo še postopno naraščanje stresa na delovnem mestu v Združenih državah Amerike, bi lahko bila naraščajoča razširjenost številnih kroničnih bolezni povezana s kratkim trajanjem spanja pri zaposlenih odraslih Američanih,“ je dodal.

Khubchandani je dejal, da lahko delodajalci sprejmejo ukrepe, s katerimi zagotovijo, da njihovi delavci dovolj počivajo.

„Vsi trpimo, če so naši vozniki avtobusov in tovornjakov, zdravniki in medicinske sestre neprespani,“ je dejal.

S tem se strinjajo tudi zaposleni v zdravstvu. Vendar je zaradi njihovih natrpanih urnikov in dolgega delovnega časa nerealno, da bi si privoščili dovolj krepčilnega spanja več kot 7 ur na teden.

„Mi smo najhujši kršitelji,“ je za Healthline povedala Dr. Shanon Makekau, vodja oddelka za pljučno medicino in medicino spanja pri Kaiser Permanente Hawaii v Honoluluju.

Makekau pravi, da lahko premalo spanja vpliva na naše razmišljanje in odzivanje, kar vključuje zmanjšano budnost in poslabšanje spomina.

„Žal slabo spanje vpliva tudi na naše razpoloženje,“ je dejala.

V daljšem časovnem obdobju več ur izgubljenega počitka poveča tveganje za nesreče in splošno slabšo kakovost življenja, je dejala Makekau.

Fizično se to lahko odraža ne le v debelosti in sladkorni bolezni, temveč tudi v visokem krvnem tlaku, oslabljenem imunskem sistemu, nizkem spolnem nagonu in splošni možnosti za smrt, poleg vseh drugih zdravstvenih težav.

V duševnem smislu lahko to vodi v tesnobo, depresijo, paranojo in celo halucinacije.

Pri otrocih lahko pomanjkanje spanja povzroči hiperaktivnost, ki jo lahko zamenjamo z motnjo pozornosti s hiperaktivnostjo (ADHD).

„Že dolgo govorimo o tem, da moramo paziti na svoje zdravje s prehrano in gibanjem,“ je dejal Makekau. „Nekaj, kar se nam zdi samoumevno, je spanje, dokler ga ne dobimo dovolj.“


Čas pred zaslonom lahko vpliva tudi na spanje

Med najpogostejšimi razlogi, ki jih Makekau navaja za pomanjkanje spanca, so delovne in družbene obveznosti, ki vključujejo pretirano uporabo osebne tehnologije, da bi bili na tekočem z družbenimi mediji.

Ti vseprisotni zasloni, pa naj gre za telefone, tablice, računalnike ali televizorje, oddajajo modro svetlobo, ki moti naše spalne vzorce.

„Možgani se težje izklopijo,“ je dejal Makekau. „Pustite možganom čas, da se umirijo.“

Priporočljivo je, da se svetlečim zaslonom izogibate eno uro – najbolje dve – pred spanjem.

Toda uporaba tehnologije z nastavitvijo spalnega alarma, ki vas opozarja, da je čas, da se namestite v udobno posteljo v mirni in temni sobi, je eden od načinov uporabe tehnologije za pomoč pri spanju.

Uporabite lahko tudi napravo, kot je Fitbit, s katero spremljate svoje vzorce spanja.

„V trenutnem ozračju tehnologije,“ je dejala Makekau, „jo lahko uporabljamo v svojo korist in ne v škodo.“


vir: https://www.healthline.com/health-news/lack-of-sleep-affects-fat-metabolism

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas