fbpx

Zdravstvene koristi ashwagandhe (ašvagande) na podlagi raziskav

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Potencialne koristi ashwagandhe vključujejo večjo fizično zmogljivost in lažji spanec. Nekatere raziskave kažejo, da lahko to zelišče pomaga ljudem pri boleznih, kot sta tesnoba in neplodnost, vendar so potrebne natančnejše študije.

Ašvaganda je eno najpomembnejših zelišč v ajurvedi, tradicionalni obliki alternativne medicine, ki temelji na indijskih načelih naravnega zdravljenja.

Ljudje že tisočletja uporabljajo ashwagandho za lajšanje stresa, povečanje ravni energije in izboljšanje koncentracije.

„Ashwagandha“ v sanskrtu pomeni „vonj konja“, kar se nanaša na vonj zelišča in njegovo potencialno sposobnost za povečanje moči.

Njeno botanično ime je Withania somnifera, znana pa je tudi pod več drugimi imeni, med drugim „indijski ginseng“ in „zimska češnja“.

Rastlina ashwagandha je majhen grm z rumenimi cvetovi, ki izvira iz Indije in jugovzhodne Azije. Ljudje uporabljajo izvlečke ali prah iz korenine ali listov rastline za zdravljenje različnih bolezni, vključno s tesnobo in težavami s plodnostjo.

Tukaj je 8 možnih koristi ashwagandhe, ki temeljijo na raziskavah.


1. Lahko pomaga zmanjšati stres in tesnobo

Ašvaganda je morda najbolj znana po svoji sposobnosti zmanjševanja stresa. Uvrščena je med adaptogene, snovi, ki telesu pomagajo pri obvladovanju stresa.

Ašvaganda lahko pomaga pri nadzoru mediatorjev stresa, vključno z beljakovinami toplotnega šoka (Hsp70), kortizolom in s stresom aktivirano c-Jun N-terminalno proteinsko kinazo (JNK-1).

Prav tako zmanjšuje aktivnost osi hipotalamus-hipofiza-nadledvična žleza (HPA), sistema v telesu, ki uravnava odziv na stres.

Raziskave kažejo, da lahko dodatki z ašvagando pomagajo pri lajšanju stresa in tesnobe.

V majhni študiji z 58 udeleženci so tisti, ki so 8 tednov jemali 250 ali 600 mg izvlečka ašvagande, znatno zmanjšali zaznavanje stresa in raven stresnega hormona kortizola v primerjavi s tistimi, ki so jemali placebo.

Pri tistih, ki so jemali dodatke iz ašvagande, se je v primerjavi s skupino s placebom izboljšala tudi kakovost spanja.

Druga študija na 60 osebah je pokazala, da se je pri tistih, ki so 60 dni jemali 240 mg izvlečka ašvagande na dan, občutno zmanjšala anksioznost v primerjavi s tistimi, ki so prejemali placebo.

Tako prve raziskave kažejo, da je ašvaganda lahko koristno dopolnilo pri stresu in tesnobi.

Vendar je bilo v pregledu študij iz leta 2021 ugotovljeno, da ni dovolj dokazov za oblikovanje soglasja o najprimernejšem odmerku in obliki ašvagande za zdravljenje s stresom povezanih nevropsihiatričnih motenj, kot je anksioznost.


2. Lahko ugodno vpliva na športno zmogljivost

Raziskave so pokazale, da ima lahko ashwagandha ugodne učinke na športno zmogljivost in je lahko koristen dodatek za športnike.

Ena od analiz raziskav je vključevala 12 študij pri ljudeh, ki so jemali odmerke ašvagande med 120 mg in 1.250 mg na dan. Rezultati kažejo, da lahko rastlina izboljša telesno zmogljivost, vključno z močjo in porabo kisika med vadbo.

Druga analiza, ki je zajela pet študij, je pokazala, da je jemanje ašvagande znatno povečalo največjo porabo kisika (VO2 max) pri zdravih odraslih in športnikih.

VO2 max je največja količina kisika, ki jo oseba lahko porabi med intenzivno dejavnostjo. Gre za merilo telesne pripravljenosti srca in pljuč.

Optimalna vrednost VO2 max je pomembna tako za športnike kot tudi za tiste, ki se s športom ne ukvarjajo. Nizek VO2 max je povezan s povečanim tveganjem umrljivosti, medtem ko je višji VO2 max povezan z manjšim tveganjem bolezni srca.

Poleg tega lahko ashwagandha pomaga povečati mišično moč.

V študiji iz leta 2015 so moški udeleženci, ki so jemali 600 mg ashwagandhe na dan in 8 tednov sodelovali pri treningu odpornosti, v primerjavi s skupino s placebom bistveno bolj povečali mišično moč in velikost.


3. Lahko zmanjša simptome nekaterih duševnih motenj

Nekateri dokazi kažejo, da lahko ashwagandha pri nekaterih skupinah prebivalstva pomaga zmanjšati simptome določenih duševnih bolezni, vključno z depresijo.

V eni od študij so raziskovalci preučevali učinke ašvagande pri 66 osebah s shizofrenijo, ki so imele depresijo in anksioznost.

Ugotovili so, da se je pri udeležencih, ki so 12 tednov dnevno jemali 1000 mg izvlečka ašvagande, depresija in anksioznost zmanjšala bolj kot pri tistih, ki so jemali placebo.

Omejena raziskava iz leta 2013 tudi kaže, da lahko ašvaganda pomaga izboljšati kognitivne motnje pri ljudeh z bipolarno motnjo.

Pregled iz leta 2021 je zaključil, da lahko ašvaganda pomaga pri obvladovanju depresije, tesnobe, nespečnosti in drugih težav, povezanih z duševnim zdravjem in nevrološkimi težavami.

Vendar pa je potrebnih več raziskav o vseh teh uporabah.


4. Lahko pomaga povečati testosteron in poveča plodnost pri moških

V nekaterih študijah je bilo dokazano, da dodatki iz ašvagande ugodno vplivajo na plodnost moških in povečujejo raven testosterona.

V eni študiji je 43 moških, starih od 40 do 70 let, s prekomerno telesno težo in blago utrujenostjo 8 tednov dnevno jemalo tablete z izvlečkom ašvagande ali placebo.

Zdravljenje je bilo povezano z 18-odstotnim povečanjem DHEA-S, spolnega hormona, ki sodeluje pri tvorbi testosterona. Pri udeležencih, ki so jemali zelišče, se je za 14.7 % povečal tudi testosteron.

Poleg tega je pregled štirih študij ugotovil, da je zdravljenje z ašvagando znatno povečalo koncentracijo sperme, volumen semena in gibljivost sperme pri moških z nizkim številom spermijev.

Prav tako je povečalo koncentracijo in gibljivost sperme pri moških z normalnim številom spermijev.

Vendar je potrebnih več študij.


5. Lahko zmanjša raven sladkorja v krvi

Omejeni dokazi kažejo, da ima lahko ashwagandha nekaj koristi za ljudi s sladkorno boleznijo ali visokim nivojem sladkorja v krvi.

Pregled 24 študij, vključno s 5 kliničnimi študijami pri ljudeh s sladkorno boleznijo, je pokazal, da je zdravljenje z ashwagandho znatno zmanjšalo krvni sladkor, hemoglobin A1c (HbA1c), inzulin, krvne lipide in markerje oksidativnega stresa.

Razlog za to je lahko da imajo nekatere spojine v ašvagandi – vključno z eno, imenovano withaferin A (WA) – močno antidiabetično delovanje in lahko pomagajo spodbujati celice, da iz krvnega obtoka sprejemajo glukozo.

Vendar so raziskave za zdaj omejene in potrebnih je več dobro zasnovanih študij.


6. Lahko zmanjša vnetje

Ašvaganda vsebuje spojine, vključno z WA, ki lahko pomagajo zmanjšati vnetja v telesu.

Študije na živalih so pokazale, da lahko WA pomaga zmanjšati raven vnetnih beljakovin, kot je interlevkin-10 (IL-10), obstajajo pa tudi dokazi, da lahko ašvaganda pomaga zmanjšati vnetne markerje tudi pri ljudeh.

V študiji iz leta 2021 so raziskovalci ljudem s COVID-19 7 dni dvakrat na dan dajali ajurvedsko zdravilo, ki je vsebovalo 0.5 grama ashwagandhe in drugih zelišč. To je pri udeležencih v primerjavi s placebom zmanjšalo raven vnetnih označevalcev CRP, IL-6 in TNF-α.

Zdravilna formulacija je vsebovala tudi:

• 1 gram giloja ghanvati (Tinospora cordifolia)
• 2 grama swasari ras (tradicionalna herbo-mineralna formulacija)
• 0.5 grama tulsi ghanvati (Ocimum sanctum)

Vendar so raziskave o morebitnih učinkih ashwagandhe na vnetja še vedno omejene.


7. Lahko izboljša delovanje možganov, vključno s spominom

Uživanje ašvagande lahko ugodno vpliva na kognitivne funkcije.

V enem pregledu petih kliničnih študij so našli prve dokaze, da lahko ashwagandha izboljša kognitivno delovanje pri nekaterih skupinah prebivalstva, vključno s starejšimi odraslimi z blagimi kognitivnimi motnjami in ljudmi s shizofrenijo.

Kognitivne funkcije, ki jih lahko izboljša, vključujejo:

• izvršilno delovanje
• pozornost
• reakcijski čas
• uspešnost pri kognitivnih nalogah

Študija na 50 odraslih je pokazala, da je jemanje 600 mg izvlečka ashwagandhe na dan 8 tednov privedlo do znatnega izboljšanja naslednjih funkcij v primerjavi z jemanjem placeba:

• takojšnji in splošni spomin
• pozornost
• hitrost obdelave informacij

Raziskovalci so ugotovili, da imajo spojine, ki jih najdemo v ašvagandi, vključno z WA, antioksidativne učinke v možganih, kar lahko koristi kognitivnemu zdravju.

Vendar je potrebnih še več raziskav, preden bodo strokovnjaki lahko sprejeli trdne sklepe.


8. Lahko pomaga izboljšati spanec

Mnogi ljudje jemljejo ašvagando za spodbujanje mirnega spanca in nekateri dokazi kažejo, da lahko pomaga pri težavah s spanjem.

Na primer, v študiji, opravljeni na 50 odraslih, starih od 65 do 80 let, je bilo ugotovljeno, da je jemanje 600 mg korenine ashwagandha na dan 12 tednov znatno izboljšalo kakovost spanja in duševno budnost ob prebujanju v primerjavi z jemanjem placeba.

Poleg tega je pregled petih visokokakovostnih študij pokazal, da ashwagandha:

• ima majhen, vendar pomemben pozitiven učinek na splošno kakovost spanja
• zmanjšuje raven anksioznosti
• pomaga ljudem, da se ob prebujanju počutijo bolj budne

Rezultati so bili izrazitejši pri ljudeh z nespečnostjo in pri tistih, ki so 8 tednov ali dlje jemali več kot 600 mg dnevno.


Varnost in neželeni učinki

Ashwagandha je verjetno varna za večino ljudi, če se uporablja do 3 mesece, čeprav njeni dolgoročni učinki niso znani.

Vendar pa ashwagandha morda ni varna, če oseba:

• je noseča, saj lahko veliki odmerki povzročijo prekinitev nosečnosti
• doji
• ima hormonsko občutljivega raka prostate
• jemlje nekatera zdravila, kot so benzodiazepini, antikonvulzivi ali barbiturati
• je pred operativnim posegom
• ima avtoimunsko ali ščitnično motnjo
• ima težave z jetri

Nekateri ljudje, ki uporabljajo prehranska dopolnila iz ashwagandhe, so poročali o naslednjih neželenih učinkih:

• nelagodje v zgornjem delu prebavil
• zaspanost
• driska
• bruhanje

Učinki ašvagande morda ne bodo takojšnji in morda jo boste morali jemati več mesecev, preden boste opazili njene učinke.

Vedno se posvetujte z zdravnikom, da se prepričate, da je uporaba ašvagande ali drugih dodatkov varna.


Odmerjanje

Priporočila za odmerjanje ashwagandhe so različna. Raziskave so na primer pokazale, da so pri različnih stanjih učinkoviti odmerki od 250 do 1250 mg na dan. Če imate vprašanja glede odmerjanja ashwagandhe, se posvetujte z zdravnikom.

Ashwagandho lahko jemljete na več načinov, v enkratnem odmerku ali v več odmerkih na dan. Vzamite jo lahko z obroki ali na prazen želodec.


Pogosto zastavljena vprašanja

Kakšne so prednosti jemanja ashwagandhe?

Možne koristi ashwagandhe so:

• zmanjšanje stresa
• izboljšanje spanja
• povečanje športne zmogljivosti
• izboljšanje spomina
• povečanje moške plodnosti
• zmanjšanje vnetja
• uravnavanje sladkorja v krvi

Kaj se zgodi, če jemljete ashwagandho vsak dan?

Učinki ashwagandhe se pokažejo šele čez nekaj časa, zato lahko zdravnik priporoča jemanje enega odmerka dnevno. Vendar pa dolgoročni učinki niso znani, zato strokovnjaki priporočajo uporabo le do 3 mesece.

Kdo ne sme jemati ashwagandhe?

Ashwagandha morda ni varna:

• med nosečnostjo
• med dojenjem
• če imate raka na prostati, težave s ščitnico ali avtoimunsko bolezen
• če se pripravljate na operacijo
• če imate težave z jetri
• če jemljete benzodiazepine ali druga zdravila

Pred uporabo ashwagandhe se vedno posvetujte z zdravnikom.

Zakaj ašvaganda ni odobrena s strani FDA?

Ker je ašvaganda naravno zeliščno dopolnilo, ga ameriška uprava za hrano in zdravila (FDA) ne ureja.


Zaključek

Ašvaganda je starodavno zdravilno zelišče z različnimi možnimi koristmi za zdravje.

Izsledki študij kažejo, da lahko pomaga zmanjšati tesnobo in stres, podpira miren spanec in celo izboljša kognitivno delovanje pri nekaterih populacijah.

Ašvaganda je za večino ljudi kratkoročno varna. Vendar pa ni primerna za vsakogar, zato je pomembno, da se pred vključitvijo ašvagande v svojo rutino posvetujete z zdravnikom.


vir: https://www.healthline.com/nutrition/ashwagandha

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas