fbpx

Zdravljenje nespečnosti

Kliknite TUKAJ za seznam vseh BLOG objav

Na voljo je veliko možnosti zdravljenja nespečnosti. Dobre spalne navade in zdrava prehrana lahko odpravijo številne primere nespečnosti. V nekaterih primerih je morda potrebna vedenjska terapija ali zdravila.

Pomembno je ugotoviti, ali je vzrok vaše nespečnosti osnovna težava ali zdravstveno stanje. Nekateri primeri nespečnosti so posledica stresa ali kakšnega drugega čustvenega ali telesnega stanja, ki ga je treba posebej zdraviti. Velikokrat se vzorci spanja vrnejo v normalno stanje, ko so ta stanja uspešno zdravljena.


Zdravila proti nespečnosti

Zdravnik lahko poseže po zdravilih, kadar spremembe življenjskega sloga in vedenjske terapije ne pomagajo pri nespečnosti. Zdravniki običajno ne priporočajo, da se na uspavalne tablete zanašate dlje kot nekaj tednov, saj lahko ta zdravila povzročajo zasvojenost. Če imate nespečnost, se z zdravnikom pogovorite o načrtu zdravljenja.

Vrsta zdravila in odmerek sta odvisna od vaših simptomov in anamneze. Zdravnika obvestite tudi, če imate simptome depresije. To je lahko vzrok vaše nespečnosti in bo zahtevalo druge vrste zdravljenja.

Zdravila za spanje na recept

Zdravila za zdravljenje nespečnosti na recept vključujejo pomirjevala in zdravila proti tesnobi. Zdravniki ne priporočajo jemanja uspavalnih tablet dlje kot 2 do 3 tedne, saj lahko postanejo navada. Odmerek in trajanje se razlikujeta glede na diagnozo, anamnezo in trenutno stanje.

Nekatera bolj priljubljena zdravila za spanje na recept so:

• eszopiklon (Lunesta)
• ramelteon (Rozerem)
• trazodon (Desyrel)
• zaleplon (Sonata)
• zolpidem (Ambien)
• doksepin (Silenor)
• estazolam (Prosom)
• triazolam (Halcion)
• suvoreksant (Belsomra)

Študije so pokazale, da so zdravila za pomoč pri spanju učinkovita pri naslednjemu:

• skrajšanje časa, potrebnega za zaspanje
• podaljšanje trajanja spanja
• zmanjšanje števila prebujanj
• izboljšanje splošne kakovosti spanja

Zdravila za spanje na recept imajo včasih neželene učinke. Neželeni učinki so pogosto izrazitejši pri starejših odraslih. Ti lahko vključujejo:

• pretirano zaspanost
• motnje mišljenja
• nočno tavanje
• vznemirjenost
• težave z ravnotežjem

V redkih primerih lahko ta zdravila povzročijo naslednje neželene učinke:

• alergijske reakcije
• otekanje obraza
• nenavadno vedenje, kot so vožnja, kuhanje ali prehranjevanje med spanjem

O vseh neželenih učinkih, ki se pojavijo, se nemudoma posvetujte s svojim zdravnikom.

Sredstva za spanje brez recepta

Mnogi ljudje za povzročanje zaspanosti raje uporabljajo zdravila za spanje brez recepta, kot so antihistaminiki.

Antihistaminiki lahko tudi zmanjšajo kakovost spanja in povzročijo neželene učinke, kot so npr:

• dnevna zaspanost
• suha usta
• zamegljen vid

Čeprav to ni zdravilo, ljudje kot pomoč pri spanju pogosto uporabljajo tudi melatonin. Melatonin je prehransko dopolnilo, ki je na voljo v večini lekarn.


Spremembe življenjskega sloga

Nespečnost lahko pogosto pozdravimo s spremembo življenjskega sloga. Morda boste poskusili z nekaterimi od teh predlogov:

• Pojdite spat, ko se počutite utrujeni.
• Spalnico uporabljajte le za spanje in seks. Dejavnosti, ki spodbujajo možgane, kot so gledanje televizije, branje ali prehranjevanje, naj potekajo zunaj spalnice.
• Poskusite iti spat in se zbuditi ob isti uri vsak dan.
• Zmanjšajte stres v svojem življenju, ki moti vaš spanec.

Morda boste želeli uvesti tudi druge spremembe življenjskega sloga, na primer naslednje:

Ne kadite

Če kadite, poskusite prenehati kaditi. Nikotin je poživilo, ki povzroča nespečnost. Poleg tega lahko kajenje povzroči:

• visok krvni tlak
• srčne napade
• možgansko kap
• raka

Če imate težave pri opuščanju kajenja, se pri svojem zdravniku pozanimajte o programih za opuščanje kajenja ali izdelkih za pomoč pri opuščanju kajenja.

Pazite, kaj pijete

Izogibajte se pitju prevelikih količin alkohola. Alkohol je pomirjevalo, ki lahko na začetku povzroči spanje, vendar lahko moti globlje faze spanja, ki telesu omogočajo popoln počitek. Dolgotrajno čezmerno pitje alkohola lahko povzroči tudi visok krvni tlak, srčno popuščanje in možgansko kap.

Kofeinske pijače, kot so kava in brezalkoholne pijače, so drugi stimulansi, ki se jim je treba izogibati. Študija, objavljena v reviji Journal of Clinical Sleep Medicine, je pokazala, da lahko 400 miligramov (mg) kofeina, zaužitih 6 ur pred spanjem, znatno moti vaš spanec.

Za primerjavo, 230 mg kuhane kave vsebuje 96 mg kofeina. Raziskovalci priporočajo, da se kofeinu izogibate vsaj 6 ur pred običajnim časom za spanje.

Če pred spanjem popijete preveč tekočine, lahko zaradi ponavljajočega se nočnega obiskovanja stranišča motite spanje.

Vadba

Vsakodnevna 20- do 30-minutna vadba lahko spodbudi dober spanec. Tudi če ne boste opazili takojšnjih rezultatov, z vadbo nadaljujte.

Raziskovalci so v študiji iz leta 2013 spremljali 11 žensk z nespečnostjo in ugotovili, da vadba za en dan ni nujno pomenila, da bodo njihove udeleženke tisto noč bolje spale. Vendar pa je redna vadba v štirih mesecih izboljšala količino spanca in splošno kakovost spanja.

Redna telesna vadba lahko pomaga tudi pri preprečevanju zdravstvenih stanj, kot so bolezni srca in ožilja, debelost in sladkorna bolezen.

Ohranjanje zdrave prehrane

Izogibajte se živilom z visoko vsebnostjo nasičenih maščob, ki lahko povzročajo zgago in prebavne motnje. Ta živila so lahko težko prebavljiva, zlasti če jih jeste pozno zvečer. To lahko oteži spanje.


Vedenjske terapije

Pri teh načinih zdravljenja se lahko naučite, kako poskrbeti, da bo vaše okolje bolj ugodno za spanje. Vedenjske terapije pogosto izvaja psiholog, psihiater ali drug usposobljen zdravstveni delavec.

Izkazalo se je, da so enako ali celo bolj učinkovite kot zdravila za spanje. Takšne terapije so pogosto prva vrsta zdravljenja za ljudi z nespečnostjo. Te terapije lahko vključujejo naslednje:

Tehnike sproščanja

Progresivna mišična sprostitev, biološka povratna zveza in dihalne vaje so načini za zmanjšanje tesnobe pred spanjem. Te strategije vam pomagajo nadzorovati:

• dihanje
• srčni utrip
• mišično napetost
• razpoloženje

Topla kopel pred spanjem, masaža in rahlo raztezanje sproščajo telo in bi vam morali pomagati, da se ponoči sprostite.

Kognitivno-vedenjska terapija

Na skupinskih srečanjih ali individualnem svetovanju vam lahko terapevti za duševno zdravje pomagajo, da se naučite spremeniti negativne vzorce razmišljanja. Tako se lahko naučite nadomestiti zaskrbljenost ali strah z bolj prijetnimi in sproščujočimi mislimi. Ta vrsta razmišljanja je bolj koristna pri iskanju zdravih spalnih navad.

Omejitev spanja

Omejitev spanja zahteva začasno omejitev časa, ki ga preživite v postelji, kar povzroči delno pomanjkanje spanja. Naslednjo noč ste nato bolj utrujeni. Ko se vaš spanec izboljša, čas v postelji postopoma podaljšate.

Terapija s svetlobo

Nekateri strokovnjaki za spanje priporočajo izpostavljanje svetlobi za ljudi, ki zvečer prezgodaj zaspijo ali se zjutraj prezgodaj zbudijo. To pomaga prilagoditi vašo notranjo uro.

V letnih časih, ko je zunaj pozneje zvečer svetlo, vam lahko 30-minutni odhod na prosto ali uporaba medicinske svetlobne škatle pomaga prilagoditi vzorce spanja.


Pogovorite se s svojim zdravnikom

Preizkusite različne načine zdravljenja nespečnosti, ki so na voljo za ponovno vzpostavitev normalnega spanca. Pogovorite se s svojim zdravnikom in se posvetujte o tem, katera od možnosti spremembe življenjskega sloga, vedenjskih terapij ali zdravil je primerna za vas.


vir: https://www.healthline.com/health/insomnia-treatments

Opozorilo: Medicinski center Paracelzus ni odgovoren za morebitne zdravstvene težave, ki bi bile posledica upoštevanja naših objav na blogu!
Želim prejemati obvestila


ZAKAJ PARACELZUS?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

DELOVNI ČAS

Dosegljivi smo vsak delovnik:

PONEDELJEK: 8.00 - 15.00
TOREK: 12.00 - 19.00
SREDA: 8.00 - 16.00
ČETRTEK: 8.00 - 16.00
PETEK: 8.00 - 12.00

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

KONTAKT

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: narocanje@paracelzus.si
Kako do nas